Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Holtkamper => Topic gestart door: Ferdi op juli 27, 2020, 03:37:19 pm

Titel: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 27, 2020, 03:37:19 pm
Hallo, wij hebben na 5 jaar veel gebruik gemaakt te hebben van onze oude walker een nieuwe zero mtt met keuken gekocht.
Nu zit ik na 7 keer opzetten steeds met hetzelfde probleem; de geenstoks luifel krijg ik niet hoger dan 2.30, terwijl hij op 2.50 hoort afgesteld te worden. Hij staat nu al in het een na laatste gaatje, de laatste lukt echt niet, dan staat er te veel spanning op. Heeft iemand de gouden tip voordat ik het ga vragen in Emmen? 
Tweede vraag, ik wilde graag twee normale fietsen meenemen op de dissel, maar ik krijg de verdeling niet voor elkaar. Alle zware delen liggen al achterin, maar dat is net boven de as. En met twee kinderfietsen zit ik al op 75 kg. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Groeten, Ferdi

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Klapzwaan op juli 27, 2020, 03:42:16 pm
De luifelpunten moeten pas vastgezet worden nadat de mast naar boven is gehesen.
Voor de gewichtverdeling vul ik de koelkast altijd met drank.


Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 27, 2020, 03:46:25 pm
Hoi, bedankt voor je antwoord,.

Dat van die drank is bij ons is inmiddels standaard. :)6]
De luifelpunten zetten we inderdaad later vast. De luifel komt niet eens veel naar beneden daarmee.

Helaas beide opties dus al uitgeprobeerd, maar hielpen niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: spikehome op juli 27, 2020, 08:41:10 pm
De 2.50 is een maat als de grond oploopt dan is het natuurlijk minder.
Zoals gezegd luifel punten als laatste.
Ratel e.d. eerder dan allemaal.

Kogel druk was idd lastig zat met 2 fietsen voorop mountainbike en stadsfiets ook op 80 eerst.
Toen  veel gewicht verschoven koelkast gevuld zat ik op 52kg.
Terugweg nog even kijken of het weer lukt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: LdeBruin op juli 27, 2020, 09:50:21 pm
Wij zijn net terug van 3 weken heerlijk kamperen met onze nieuwe Aero 2020. Ook wij kregen de mast niet helemaal op 2.50, zelfs niet bij gebruik van het laatste gat. Ik denk dat een aanpassing nodig is. Wellicht is een gaatje erbij in de mast voldoende. Maar ik sluit ook niet uit dat de basispositie van de mast op het tentframe iets naar beneden zal moeten om de hoek zo te krijgen dat de (hele diepe) luifel van de Aero voldoende omhoog geduwd wordt. Ik ga er contact over zoeken met Holtkamper.

Ook de hoge kogeldruk herken ik. Met alleen een disselbak voorop zat ik ook al snel aan de 75 kg. Een gevulde koelbox helpt al een boel. Daarnaast heb ik alsnog een reservewiel geplaatst. Nu zit de kogeldruk zo rond een acceptabele 50-60 kg. Hij ligt daarmee in ieder geval super stabiel achter de auto.

Los van deze twee aandachtspunten ben ik bijzonder aangenaam verrast over de vele kleine verbeteringen t.o.v. onze Kyte XL uit 2011. Met name het frame van de tent is enorm verbeterd waardoor de tent veel strakker staat. En iets kleins als een afdekhoes die een keer net iets te groot is i.p.v. net iets te klein (omtrek)[/img] maakt het inpakken heel veel prettiger.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 27, 2020, 10:20:24 pm
Bedankt voor deze reactie.

Wij genieten er ook zeker van. Makkelijk opzetten en eigenlijk te veel ruimte. (Er gaat weer van alles mee).
Zeker een hele vooruitgang in vergelijk met de vorige.

Ik hoop alleen niet dat er dus voor de toekomst (als het doek rekt) geen stel mogelijkheid overblijft.

Ik ben ook benieuwd hoe mensen met twee zware fietsen voorop het voor elkaar gekregen hebben.


Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: spikehome op juli 27, 2020, 10:30:09 pm
Wij zijn net terug van 3 weken heerlijk kamperen met onze nieuwe Aero 2020. Ook wij kregen de mast niet helemaal op 2.50, zelfs niet bij gebruik van het laatste gat. Ik denk dat een aanpassing nodig is. Wellicht is een gaatje erbij in de mast voldoende. Maar ik sluit ook niet uit dat de basispositie van de mast op het tentframe iets naar beneden zal moeten om de hoek zo te krijgen dat de (hele diepe) luifel van de Aero voldoende omhoog geduwd wordt. Ik ga er contact over zoeken met Holtkamper.

Ook de hoge kogeldruk herken ik. Met alleen een disselbak voorop zat ik ook al snel aan de 75 kg. Een gevulde koelbox helpt al een boel. Daarnaast heb ik alsnog een reservewiel geplaatst. Nu zit de kogeldruk zo rond een acceptabele 50-60 kg. Hij ligt daarmee in ieder geval super stabiel achter de auto.

Los van deze twee aandachtspunten ben ik bijzonder aangenaam verrast over de vele kleine verbeteringen t.o.v. onze Kyte XL uit 2011. Met name het frame van de tent is enorm verbeterd waardoor de tent veel strakker staat. En iets kleins als een afdekhoes die een keer net iets te groot is i.p.v. net iets te klein (omtrek)[/img] maakt het inpakken heel veel prettiger.
Dat frame klopt zeer zeker wel staat overal veel mooier en strakker.
Ook het kuipzeil ligt waardig strak.
Wij hadden ook een kyte xl hiervoor.
De mtt keukenschort is wel weer minder.
De afdekhoes is idd een verademing dan in zuid Frankrijk nog met veel hangen de hoes over de punten te trekken.
Wij hebben ook de voorwand erbij dat geeft nu ineens een giga binnen ruimte en warmte maar die zullen we voornamelijk in het voorjaar gaan gebruiken.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: OhPeeCee op juli 27, 2020, 10:57:22 pm
Wij hebben Cocoon Aero uit 2017, met de toegang niet naast de keuken maar een meter meer naar buiten. Wat betreft de een stok luifel, bij ons op ongeveer 210, zolang ik afschot vind ik het prima. Je zou de steun stok er onder kunnen zetten ( als ie ook in de 2020 uitvoering zit) maar voor de rest maak ik me daar niet druk over, zolang ik maar niet hoeft te bukken. Wat betreft de kogel druk, twee fietsen zijn bij ons nodig om de kogel druk te maken van 50 kg, in deze versie zijn de blaas en zuig motor achter de as geplaatst (de 2020 heeft de enkele ventilator met motor in de wagen bak bodem geloof ik), maar een koelbox redelijk gevuld zijn 2 fietsen voorop nodig om kogel druk te krijgen. Voor het geval dat we zonder fietsen gaan, dan wordt kogel druk gecreëerd door een kist die vast gezet wordt op de fiets drager. In de kist zit dan alles wat als eerste nodig is om op te zetten, haringen, vuistje, stroom en gastank. Voor de rest was de eerste twee keer inpakken een constant wisselen van gewichten in de wagen bak. Haringen pakket, jeu de boule ballen, gereedschap, en wat verlengsnoeren. Is nu redelijk voor elkaar.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 27, 2020, 11:38:30 pm
Hoi, da's inderdaad wel een verschil qua pakken inderdaad. Bij ons zit de regelaar en de motor vooraan. En de as zit helemaal achteraan. Met een lege vouwwagen is er al een kogel druk van meer dan 35 kg.
Mij lukt het volgens mij nooit om een negatieve druk te creëren. Zeker niet omdat de as net voor de keuken zit

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 07:31:54 am
.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 07:39:11 am
.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 28, 2020, 09:37:12 am
Bedankt voor de laatste twee reacties, maar mijn vraag was niet wat beter. Ik snap dat je beter iets meer dan te weinig kogel druk kan hebben. Het gaat me meer om de specifieke verdeling bij de aero van holtkamper.

Groeten, Ferdi

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: OhPeeCee op juli 28, 2020, 10:02:46 am
Hoi, da's inderdaad wel een verschil qua pakken inderdaad. Bij ons zit de regelaar en de motor vooraan. En de as zit helemaal achteraan. Met een lege vouwwagen is er al een kogel druk van meer dan 35 kg.
Mij lukt het volgens mij nooit om een negatieve druk te creëren. Zeker niet omdat de as net voor de keuken zit

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Een lege vouwwagen bij ons is een kogeldruk van een 10 kg. Zit het keuken spul erin en de koelkast leeg. Dacht dat de as locatie hetzelfde is gebleven op het mtt frame. Het reserve wiel hebben we ook nog vlak achter de as hangen. Het pendulum effect is mij bekend, niet uit ervaring maar meer door het begrijpen van het krachten spelletje wat op een aanhanger speelt. Maar de wagen heeft ligt voor mijn gevoel heel strak achter de auto. Auto heeft ook een korte overhang dus de effecten van aanhanger viel je minder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 01:16:18 pm
.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Klapzwaan op juli 28, 2020, 05:26:27 pm
@sanderv
Alsof je in het keukengedeelte achter de as alleen maar lichte spullen mag hebben. Ik denk niet dat dat zo in de praktijk werkt.
Tuurlijk heb je gelijk met de pendel beweging, maar mijn inziens ben je dan de keuken aardig aan het overbeladen.
Volgens topics die ik hier heb gelezen mag een geremde aanhanger van 750kg, maar een kogeldruk van max 55 kg hebben.
Dan ben jij lekker bezig met een kogeldruk van 90 kg. Is toch zo'n 60% meer dan toegestaan.......

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 05:40:59 pm
.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Klapzwaan op juli 28, 2020, 08:25:43 pm
Dus als een wettelijk eis onzinnig is hoeven we er ons niet aan te houden.....
Met de andere eis (bij aanhangers > 759kg) van een maximaal dissel gewicht van 10% van het maximaal aanhanger gewicht ga je er ook 20% over heen.
Benieuwd welke eisen dan voor jou gelden.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 08:48:43 pm
.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 28, 2020, 08:52:29 pm
Hallo,

Ondanks alle nuttige word dit een hele andere discussie dan mijn vraag.
Zouden we het hiertoe kunnen beperken?

Bij voorbaat dank

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Klapzwaan op juli 28, 2020, 09:00:04 pm
Dat is helemaal correct Ferdi.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 09:00:19 pm
.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 28, 2020, 09:06:32 pm
Klopt alleen deels, ik wilde graag weten hoe mensen het voor elkaar krijgen om bij twee volwassen fietsen (gemiddeld rond de 20 kg) nog een verantwoorde kogel druk te krijgen. Dus hoe ze dat doen met bagage schuiven want bij mij lukt het echt niet. Daarbij ga ik al over de wettelijke grens heen, dus daar heb ik het niet over. Het wat juist om wat tips and tricks te krijgen van mensen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 09:10:40 pm
Dat snap ik en daar reageer ik dus op. Ook jij hebt de as heel ver naar achteren zitten. Wil je aan de Nederlandse eis voldoen, zul je de wagen dus ongeveer leeg moeten houden. Wil je fietsen voorop zetten, blijven er twee mogelijkheden over: of je accepteert een kogeldruk van een kilo of 80 a 90, of je moet letterlijk grindtegels helemaal achterin gooien. Veel meer keuze heb je volgens niet, tenzij je de constructie van de aanhanger gaat aanpassen. En die grindtegels zijn dan een heel slecht idee, die 80, 90 kg kogeldruk is technisch geen probleem. Maar wettelijk wel.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: OhPeeCee op juli 28, 2020, 09:22:12 pm
Liever een te hoge kogeldruk dan compenseren met gewicht achterin wat mij betreft. Onze camplet komt geregeld aan de 85 tot 90 kg kogeldruk, de auto mag 75 hebben. Gewicht ver achter de achteras zorgt voor een levensgevaarlijk slinger als er ooit plotseling uitgeweken moet worden. Denk een verticale fictieve as door het zwaartepunt van de kar. Hoe verder gewicht van deze as af ligt, hoe heftiger het hefboomeffect tijdens slingeren. De achteras van de auto moet  het tegenmoment de andere kant uit leveren. Voor de meeste auto's een onmogelijke opgave, zelfs voor een relatief lichte vouwwagen. Of misschien juist voor een vouwwagen, aangezien die dingen zelden voorzien zijn van een antislinger koppeling. Ligt het gewicht op de as, is de arm tussen gewicht en virtuele verticale as 0 en is er geen hefboomwerking. Liever dat met een te hoge kogeldruk. Zeker met hulpveren en werkende schokdempers kan een auto verticaal wél veel compenseren en opvangen.


Kijk naar de foto, de motoren zitten ongeveer daar waar het spatbord ophoud.  Lengte richting dissel en lengte richting keuken is niet gelijk. Dit is het MTT frame van HK.




Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 28, 2020, 09:31:06 pm
Klopt en bij de 2020 versie zit de motor helemaal vooraan. Je kan ook zien dat eigenlijk alle bagage voor de as zit of er net boven. Dat maakt het volgens mij ook onmogelijk om echt gewicht naar achter te schuiven. En gezien er heel veel holtkampers met fietsen rijden moet er toch een simpel truukje zijn.(of iedereen vind het wel prima, dat kan ook natuurlijk).

Bedankt voor het delen van de foto

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: sanderv op juli 28, 2020, 09:33:39 pm
Nou, excuses, ik zal het wel verkeerd begrijpen dan. Succes met de oplossing!
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: spikehome op juli 28, 2020, 10:51:13 pm
Bij de aero heb je net achter de wielen nog ruimte ik heb daar de zwaarste spullen geladen zo oog mogelijk dus tot tegen het bed.
En dan verder naar voren de lichtste spullen.
De keuken wel wat etenswaar erin en de ko elkaar gevuld.
Voorop 2 fietsen mountinbike en damesfiets gewicht van beide weet ik helaas niet.
Toen was de kogeldruk goed iig.
Ik moet er meer mijn best voor doen dan bij de kyte.
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: OhPeeCee op juli 29, 2020, 09:45:16 am
Bij de aero ggrrb je net achter de wielen nog ruimte ik heb daar de zwaarste spullen geladen zo oog mogelijk dus tot tegen het bed.
En dan verder naar voren de lichtste spullen.
De keuken wel wat etenswaar erin en de ko elkaar gevuld.
Voorop 2 fietsen mountinbike en damesfiets gewicht van beide weet ik helaas niet.
Toen was de kogeldruk goed iig.
Ik moet er meer mijn best voor doen dan bij de kyte.

Drie fietsen reken ergens tussen de 40 en 50 kg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: marieannevermolen op juli 29, 2020, 11:24:27 am
Wij hebben bijna 10 jaar lang een Kyte gehad en zijn vorig jaar overgestapt op de Aero 2019. De Kyte was super fijn, maar de Aero bevalt nog veel beter. Ook wij liepen echter tegen wat puntjes aan. De wagenschort valt echt niet mooi oa door materiaal keuze (maar men schijnt aan een vervanger te werken), ventilator had nog geen ijzergaas tegen ongedierte, het grondzeil toonde al meteen slijtage daar waar het frame rust op het zeil en inderdaad: de luifelmast. Nooit problemen mee gehad bij de Kyte, maar de Aero zit toch net iets anders in elkaar. Ook wij kregen deze absoluut niet op de goede hoogte. De wagen is na de zomer teruggegaan naar Emmen en al onze genoemde punten zijn of worden opgelost. Volgens Holtkamper hadden wij een verkeerde luifelmast gekregen en deze is vervangen door een andere. Op de eerste camping kwam de punt al veel hoger dan vorig jaar. Binnenkort gaan we weer op pad en dan kijken we of met een gaatje verder het nog mooier komt te staan.
Maar ondanks de 'problemen': wat een geweldige wagen!

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: Ferdi op juli 29, 2020, 01:17:43 pm
Bedankt voor dit verhaal. Ik denk dan ook een verkeerde mast te hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Titel: Re: Aero 2020 vragen
Bericht door: spikehome op juli 29, 2020, 03:22:45 pm
@marieannevermolen
Idd de mtt keukenafdichting had ik ook meer van verwacht vooral als je van een kyte afkomt.
De wagen zelf bevalt idd super ik zal de luifelmast ook eens in de gaten houden nu staat ie op 2.30 ongeveer maar de grond is nogal op en aflopend waardoor je het niet goed kan beoordelen.
Echter wel de voorwand erin gehad met de stok op 2.50m eronder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal