Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer  (gelezen 5361 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hermanVB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
  • De reis is belangrijker dan de bestemming...
Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Gepost op: januari 11, 2018, 04:35:23 pm »

Wij hebben zonet onze oldtimer caravan verkocht en oriënteren ons nu op de aanschaf van een 2dehands vouwwagen.
Redenen hiervoor zijn:
gemak tijdens rijden - minder verbruik - geen zware auto nodig - geen extra péage in Frankrijk - sneller ter plaatse - geen keuring - geen extra verzekering....
En onze leuke oldtimer begon meer en meer een klusproject te worden waarvoor ik geen zin / tijd en ruimte heb...
Onze voorkeur gaat momenteel uit naar een Holtkamper Flyer of Spacer.  (budget 3000€)
De uitstraling en kleurstelling vinden wij erg fijn en ik lees hier en daar dat katoenen tentdoek een wat aangenamer klimaat geeft in warmere gebieden.
Ik heb begrepen dat zelfs de iets oudere modellen hiervan nog degelijk zijn en vele jaren kampeerplezier kunnen bieden.
Er staan er best wel wat te koop in verschillende prijsklassen.
Kan iemand mij zeggen wat de zwakke punten zijn en waarop ik moet letten bij aanschaf van zo'n iets oudere 2dehands?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2018, 08:37:24 pm »

De keuze van vouwwagen is leuk en onderbouwd. Waar moet je naar kijken. Techinische staat van het onderstel, verlichting, bekabeling, bandenleeftijd, maar dat zijn de standaard dingen waar je ook naar kijkt als een ander merk koopt. Jaartal waarin de Flyer gebouwd is, is ook wel wel van belang. Er is een jubileum uitvoering, dacht ergens rond 2005, die alles heeft, inclusief membraam systeem. Het deksel en de scharnieren verdient heel vee andacht. Let op cracks bij de scharniereb (klep moet hangen en niet steunen) Oudere modellen hadden een houten deksel, daarna is er een polyester deksel. Tentdoek altijd kritisch bekijken, zeker op de punten waar deze de op de framedelen rust. Verbleekt zijn ze allemaal in het tentdoek, zelfblekend katoen spul. Het is een gebruiksvoorwerp (wel met een stevige nieuwprijs, maar ik vond elke gulden waard toen we onze flyer in 1999 bestelde en in 2000 voor het eerst gingen gebruiken). Bedlade bij de flyer goed bekijken of deze goed vrijlaaopt van de banken, anders heb je krassen in de banken. Zie je grote vochtplekken op de bedlade plaat dan heeft er geen frolly systeem ondergelegen. Framewerk moet heel zijn, geen rare knikken en knikdeuken in het frame. De uitdraai buizen voor de luifel, kijk goed naar de pop nagels en het steun hoekje. Let op alle ritsen, zeker de rits van de deur, dat is een dubbele ruiter. De ramen en de ventilatie. Heb je een expedition dan zit er een binnentent in in het bakgedeelte. Bij een bedoein heb je dacht ik muggengaas bij de ramen. (Onze flyer was een bedoein en die had muggengaas bij de ramen, lade kant, klepkant en de twee zijkanten, erkers, verlengde luifel met voorwand, standaard voorwand) Als er geen disselkeuken bij zit (weet niet of je behoefte heb aan een keuken) dan is lastig om er een op de kop te tikken. Op het deksel kan je nog wel eens steunpunten vinden voor alles dragers. Is makkelijk als je fietsen mee wil nemen. Bij een Flyer moet je altijd de keuken van de dissel halen. HK heeft daar een soort van kruiwagen systeem voor, let op de klemmen die de keuken borgt op de dissel. Op het frame van de keuken zitten hoekstaaltjes en      Een soort van schroef met de groete brede kop, via dit systeem zit de keuken geborgd op de dissel, let op scheuren in de hoekstalen en kromme  schroeven, komt door het te vast zetten van de klemmen.
De klemmen waarmee het deksel op de wagen wordt geborgt hebben af en toe een modificatie ondergaan, ben begonnen met recht later is er een ronding in gemaakt. Kijk rond de bevestiging op de wagen of dit zonder scheuren is. Erg belangrijk is zeker dat de eigenaar de tent voor je opzet en laat zien hoe deze opengaat, maar ook zeker uitlegt hoe deze ingevouwen moet worden. Opzetten is altijd simpel, tentdoek hoeft er allen maar uit te komen, echter bij een te grote weerstand in een handeling, stoppen en kijken wat er blijft hangen of wat niet vrijloopt. Zeker als je lade uittrekt. Inklappen is altijd een kwestie van geduld, is de tent vochtig, kan de lucht eruit, hoeveel heb je op het liggen, dit alles heeft te maken met makkelijk kunnen sluiten van de klep, maar dat zal de eigenaar of de verkoper je uit moeten leggen. En verder is dit forum een schitterende bron van wijsheden, tips en trics en ideeen. Ik wens jullie veel plezier met zoeken, kopen en uitproberen. Flyers worden wel schaars, maar het is ook een grote tent. 10 bij 10 meter plek is mogelijk, staat de auto wel op de parkeerplaats, zeker als je wagen luifels openzet en de scheerlijnen wegzet. Maar wij, 2 volw en 2 kinderen hebben er 16 seizoenen zalig meegekampeerd, vorig jaar verkocht aan een jong gezin. Nu doen we met 2 volw kamperen met een cocoon Aero.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

hermanVB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
  • De reis is belangrijker dan de bestemming...
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #2 Gepost op: januari 14, 2018, 11:13:47 am »

Bedankt voor het uitvoerige en nuttige antwoord!
Wij hebben ondertussen onze selectie vernauwd tot een spacer.
De grote ruimte onder bed hebben wij echt wel nodig...
De zithoek vinden wij geen echte plus.
We gaan vaak met z'n tweetjes weg en als de 2 jongsten meegaan slapen die in een eigen tent.
Ze zijn ondertussen 13 en 15...
Als ik de markt nakijk kom ik met 3000€ uit op een Spacer expedition mét  keuken van bouwjaar 2002.
Zag nog ergens een model uit 2004, maar die kost al snel 4000€ en het moet ergens stoppen :-)
Haast is er niet bij, maar misschien nu nog een beter moment om te kopen voor het seizoen losbarst?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #3 Gepost op: januari 14, 2018, 11:16:14 am »

Is een topic over, wanneer je klapper te koop zetten. Succes, en alvast veel plezier van je aankoop, wat voor merk en model het mag worden


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2018, 04:57:58 pm »

Wat dacht je van deze?

Holtkamper Spacer Expedition incl. mobiele dissel keuken
http://link.marktplaats.nl/m1242898009?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios



Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

hermanVB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
  • De reis is belangrijker dan de bestemming...
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #5 Gepost op: januari 17, 2018, 04:31:18 pm »

Das idd een mooie.
Had ik al gezien en heb 3200€ geboden, maar de verkoper vindt mijn bod nog te laag.
Voor een model 2004 vind ik 3200€ echter voldoende.
Ik betaal enkel wat ik denk er zelf voor terug te krijgen bij verkoop.

Wacht nu ongeduldig op een antwoord van een dealer die net een 2006 Spacer heeft staan.
Zou nog in nette staat zijn en ook mét keuken erbij.
Als hij nog iets van zijn prijs doet neem ik die.
Komt dan iets duurder maar is ook 2 jaar jonger en ik krijg er 12 maand garantie bij, ook tegen lekkages + een BOVAG beurt.
Lijkt me niet verkeerd om toch iets meer uit te geven dan....?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #6 Gepost op: januari 17, 2018, 05:57:55 pm »

Zeker, soms is geduld nodig


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

hermanVB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
  • De reis is belangrijker dan de bestemming...
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #7 Gepost op: januari 18, 2018, 07:53:03 am »

Die Spacer op marktplaats is trouwens een model 2002 en niet 2004.
Heb er eentje gevonden bij een dealer. Was net binnengekomen en staat nog niet geadverteerd.
Een model 2004, compleet met keuken, extra luifel, dubbel dak op voortent, inritsbaar kuipzeil en BOVAG beurt + 12 maand garantie.
Prijs is niet verkeerd en heb alvast toegezegd:-)
Nog getwijfeld een recentere CC Valley te kopen.
Ook niet verkeerd lijkt me.
Maar dat heeft voor mij de uitstraling van een veranda in vergelijking met de holtkamper.
Die doet mij aan een scoutskamp denken en daar wordt ik wel warm van :)
Ieder zijn ding natuurlijk....
Ik weet nu in alle geval waarop ik moet letten als ik 'm ga ophalen....waarvoor dank!
Gelogd

hermanVB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
  • De reis is belangrijker dan de bestemming...
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2018, 03:05:05 pm »

Dit is'm geworden....ophalen in Ommen op 1 februari... :P
Wij broeden al op plannen om naar Les-Hautes-Alpes en naar Denemarken/Zweden te gaan....
Les Georges-du-Verdon staat ook op mijn persoonlijke bucket-list  :O
Maar eerst testen in het ons vertrouwde Nederland waar wij heel graag weekendjes gaan kamperen....

Op termijn kan onze "dure" caravan-diesel-trekauto plaats maken voor een meer economisch/ecologisch verantwoord modelletje.
De tijden veranderen nu eenmaal....

Off-topic: Heb zo mijn bedenkingen bij mensen die vandaag nog durven investeren in een motorhome.
Binnenkort mag je daarmee nergens in de buurt van een stad komen en betaal je je blauw aan allerlei tax en milieubelasting...
En krijg dat dan nog maar verkocht als het te duur wordt...
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2018, 12:47:17 pm door hermanVB »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2018, 04:32:46 pm »

In Ommen of emmen


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2018, 04:34:51 pm »

GeFeliciteerd, nu nog mooi weer en het feest kan beginnen


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

hermanVB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
  • De reis is belangrijker dan de bestemming...
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2018, 05:44:10 pm »

Dank je!
Is wel degelijk in Ommen....eindje rijden dus, maar dat geeft niet.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2018, 10:49:55 pm »

 veel plezier met de Spacer, doe Robin de groeten ;)
Gelogd

hermanVB

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
  • De reis is belangrijker dan de bestemming...
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #13 Gepost op: januari 21, 2018, 08:24:50 am »

Ik zal Robin de groeten doen van Muis uit Zeist .... :)
Voor alle duidelijkheid: ik ken hem alleen van youtube...ben nog niet in Ommen geweest. :O
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Waarop letten bij aanschaf 2dehands Flyer of Spacer
« Reactie #14 Gepost op: januari 21, 2018, 12:11:17 pm »

Robin heeft verschillende keren een vouwwagen gedemonstreerd tijdens de klapweekenden van de club :J
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal