Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Slingeren  (gelezen 2752 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Floortje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 18
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Slingeren
« Gepost op: februari 23, 2018, 03:44:55 pm »

Vraagje: vorig jaar hebben we nieuwe banden onder de holtkamper laten monteren,  echter deze zijn maatje smaller dan de originele banden.  Volgens de monteur geen enkel probleem.  Nu viel het ons op dat de holtkamper onrustiger achter de auto lag. Kan dat van de banden komen ? Wie kan me hierop antwoord geven.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Slingeren
« Reactie #1 Gepost op: februari 23, 2018, 03:58:09 pm »

Ja, ooit trailerbandjes onder een flyer gelegd, niet leuk meer achter de auto, slingeren dansen. Nog wat gebrobeert met de kogeldruk, geen verbetering. Na de vakantie de trailer bandjes eraf en autobanden, Fiat panda maat, er onder, het hele slingeren en dansen weer verdwenen


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Slingeren
« Reactie #2 Gepost op: februari 24, 2018, 10:45:34 am »

Grote en brede banden geeft een rustiger wegligging. Ik zou toch eens met degene gaan praten die ze heeft gemonteerd. Maar lastig aan te tonen dat het door de banden komt. wellicht een heel ander soort band dan Holtkamper monteert met slappere wangen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Slingeren
« Reactie #3 Gepost op: februari 24, 2018, 11:27:50 am »

Vreemd. Toen onze vorige vw nieuwe banden moest hebben adviseerde de bandenboer trailerbandjes ipv de autobandjes die er toen onder zaten. Door de iets stevigere/stuggere zijwangen zou de wagen juist rustiger zijn. En inderdaad was dat ook mijn ervaring. Onze huidige wagen is ook voorzien van trailerbandjes, en gedraagt zich ook bij hogere snelheden uitermate rustig. Zou het slingeren iets met de belading te maken kunnen hebben? :?
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Slingeren
« Reactie #4 Gepost op: februari 24, 2018, 12:13:40 pm »

Vreemd. Toen onze vorige vw nieuwe banden moest hebben adviseerde de bandenboer trailerbandjes ipv de autobandjes die er toen onder zaten. Door de iets stevigere/stuggere zijwangen zou de wagen juist rustiger zijn. En inderdaad was dat ook mijn ervaring. Onze huidige wagen is ook voorzien van trailerbandjes, en gedraagt zich ook bij hogere snelheden uitermate rustig. Zou het slingeren iets met de belading te maken kunnen hebben? :?
Of met de druk van de banden. Heb dat gehad met de Jametic met goedkope bandjes af fabriek. slingerde ook wat. Halve Bar meer en het was over. daar zaten ook vrij smalle banden onder.  Holtkamper monteert toch vrij brede banden. Onze Cocoon had 14 inch, breedte was meende ik 185. weet ik niet meer zeker.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Slingeren
« Reactie #5 Gepost op: februari 24, 2018, 04:10:14 pm »

Met een flyer die niet achter de auto hing op trailerbandjes was het mogelijk om de wagen te laten bewegen door er dwars tegen aanbrengen duwen. De garage drempel over was ook lastig met deze Trailerbandjes, vervorming was groter. Autobanden hebben tov van die trailerbandjes stijvere wangen en een breder loopvlak. De Cocoon nu heeft 14 inch onder de vw en sckokbrekers, zeer rustig en stabiel.
Belading heeft altijd invloed als deze verkeert is, kogeldruk voor de flyer was rond de 70 kg, Cocoon rond de 55 kg.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Slingeren
« Reactie #6 Gepost op: februari 24, 2018, 05:23:29 pm »

Aangezien 2019 de banden van mijn vw aan vervanging toe zijn lees ik dit topic aandachtig. Als ik het zo lees is er geen eenduidige uitslag welke banden in deze. In ieder geval voor de Holtkampers zijn de "auto" banden het beste terwijl weer bij anderen trailerbanden weer perfect zijn. Mijn gevoel is om de specs die de fabrikant opgeeft op te volgen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Slingeren
« Reactie #7 Gepost op: februari 24, 2018, 06:28:48 pm »

Aangezien 2019 de banden van mijn vw aan vervanging toe zijn lees ik dit topic aandachtig. Als ik het zo lees is er geen eenduidige uitslag welke banden in deze. In ieder geval voor de Holtkampers zijn de "auto" banden het beste terwijl weer bij anderen trailerbanden weer perfect zijn. Mijn gevoel is om de specs die de fabrikant opgeeft op te volgen.
Als je nu goede ervaring hebt met de huidige banden, zou ik die gewoon weer monteren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

chrishoek

  • Gast
Re: Slingeren
« Reactie #8 Gepost op: februari 24, 2018, 06:45:21 pm »

Smallere banden oo dezelfde.velgen? Dat is zelfs gevaarlijk omdat het loopvlak rond gaat staan.
Gelogd

TJJ

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper (cocoon XL, 2009)
Re: Slingeren
« Reactie #9 Gepost op: februari 24, 2018, 09:25:34 pm »

Dat is volgens mij alleen zo als je "extreem" veel smaller gaat. Elke velg (breedte, J-maat in inch.) heeft een minimale en maximal (breedte) maat voor de band. zie bijvoorbeeld: http://www.bandengeens.be/velgbreedte_tabel.html.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Slingeren
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2018, 12:59:55 am »

Klopt!  :J
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal