Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Fiets op vouwwagen zeil  (gelezen 15991 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dvanhaecke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Manga
Fiets op vouwwagen zeil
« Gepost op: januari 26, 2020, 09:58:58 pm »

Hoi

Komende zomer wil ik mijn mountainbike meenemen  op reis.
De fietsendrager op de trekhaak is geen optie, want daar hangt de reeds de vouwwagen (Cabanon Manga).
Het wordt dus ofwel op het dak van de wagen, ofwel op de vouwwagen zelf.

Het dak van de wagen is een optie, maar zou ik liever vermijden, het leasecontract vd wagen loopt binnen 2j af.
Dakrails zou ik nog moeten kopen, maar vaak zijn die niet altijd bruikbaar op verschillende wagens.

De dissel van de vouwwagen bevat een disselbak, er is geen ruimte meer om een fiets te plaatsen. Ook onder het zeil van de cabanon manga is geen plaats.
Ik weet dat er een imperiaal bestaat, maar ik heb mijn vouwwagen ondertussen 10j. Ik vind de kost van dat imperiaal niet meer gerechtvaardigt.

Ik dacht dus om hem gewoon bovenop het afdekzeil te leggen, waarbij één trapper verwijderd wordt. Eventueel met stuur tussen de vouwwagen en disselbak zelf. Hierdoor ligt het voorwiel dan op de disselbak. Het geheel kan vastgezet worden met spanbanden omheen de kar. Echter weet ik niet of dit wel veilig is (voor de fiets, vouwwagen en andere weggebruikers).

De lading mag niet schuiven (en ik wil ook geen schade aan fiets of zeil). Ik zou kunnen een doek, of zoiets onder de fiets plaatsen, maar mij lijkt dit gewoon weg te waaien op een snelweg. Een andere optie is om de fiets eerst in zo'n fietstransportzak te doen (den moet ik wel het stuur een kwart draaien en de wielen verwijderen).

Zijn er leden die reeds een fiets bovenop het zeil van de vouwwagen hebben meegenomen? Hoe zorgden jullie voor een veilige montage.
Gelogd

Venkelstraat

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #1 Gepost op: januari 26, 2020, 10:28:54 pm »

Met 2 spanbanden kruislings over de wagen zat hij muurvast. trapper verwijderd, stuur los en gedraaid, onder mogelijk scherpe delen wat extra bescherming voor het zeil.
Ik ben er op deze manier mee naar Spanje gereden.

Verstuurd vanaf mijn Mi 9T Pro met Tapatalk

Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #2 Gepost op: januari 27, 2020, 07:27:22 am »

Je zou er zo'n rubberen yoga matje onder kunnen leggen.
Gelogd

dvanhaecke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Manga
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #3 Gepost op: januari 27, 2020, 12:36:37 pm »

Bedankt, die foto is duidelijk.
Ga je met die spanbanden volledig onder de vouwwagen door?
Of heb je bevestigt aan de dissel (voorkant) en uitdraaisteunen (achterkant)?


Een yogamatje, of misschien een iets bredere rubberenmat is inderdaad een goede tip.
Om te voorkomen dat die mat gaat slaan in de wind, kan ik het geheel extra beveiligen met een aanhangersnet.
De elastieken daarvan kan ik aan dezelfde haken vasthaken als het dekzeil van mijn vouwwagen.
« Laatst bewerkt op: januari 27, 2020, 12:38:36 pm door dvanhaecke »
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2020, 01:48:09 pm »

Waarom al dit gedoe: mijn leaseauto heb ik ook nooit lang, maar dakdragers zijn altijd via marktplaats wel goed te verkopen, bijkomend voordeel is dat je ook nog eens fietsen mee kunt nemen als je geen vouwwagen meeneemt
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2020, 02:35:40 pm »

De aangedragen oplossingen zullen best lukken maar in de basis lijkt het mij geen goed idee. Als er onderweg door trillen of remmen iets verschuift heb je zo schade aan je zeil en of tentdoek. Zeker als je lange afstanden gaat rijden kan een klein drukpunt of loszittend onderdeeltje schade veroorzaken.
Gelogd

Bucharestblues

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2020, 05:34:06 pm »

Ik ben hier ook over aan het nadenken en volgens mij is dit gewoon verboden tenzij je er weer een volledig net overheen doet.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #7 Gepost op: januari 27, 2020, 06:54:26 pm »

Met de Alpenkreuzer jaren zo met 2 fietsen op het dekzeil gereden. I.d. de trappers er even af en goed vast sjorren. Waar de fietsen elkaar op het metaal raken en waar de sjorbanden over heen gaan even beschermen met van die cv/buisisolatie en of een doek of deken er tussen.

Als je een lading goed vast maakt heb je geen net nodig. Het mag natuurlijk wel.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #8 Gepost op: januari 27, 2020, 07:28:40 pm »

Met de Alpenkreuzer jaren zo met 2 fietsen op het dekzeil gereden. I.d. de trappers er even af en goed vast sjorren. Waar de fietsen elkaar op het metaal raken en waar de sjorbanden over heen gaan even beschermen met van die cv/buisisolatie en of een doek of deken er tussen.

Als je een lading goed vast maakt heb je geen net nodig. Het mag natuurlijk wel.

is het net niet verplicht tegenwoordig?
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #9 Gepost op: januari 27, 2020, 07:46:17 pm »

is het net niet verplicht tegenwoordig?

Nee, je lading moet goed gezekerd zijn. Heb je veel los grut op de aanhanger, is een net de beste garantie. Maar een net is niet verplicht. Een lading zand, een fiets op een rek of een auto op een trailer hoeft ook geen net over. Over het zand wel een zeil, bij de rest volstaat sjorren.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #10 Gepost op: januari 27, 2020, 07:53:38 pm »

Wegenverkeerswet artikel 5.18.61.
De lading of delen daarvan moeten zodanig zijn gezekerd dat deze onder normale verkeerssituaties, waaronder begrepen volle remmingen, plotselinge uitwijkmanoeuvres en slecht wegdek, niet van het voertuig kunnen vallen of de stabiliteit van het voertuig in gevaar kunnen brengen. Om hieraan te voldoen moet de lading of delen daarvan minimaal de volgende versnellings- of vertragingskrachten kunnen weerstaan:a. in de rijrichting: 0,8 maal het gewicht van de lading;b. in de zijwaartse richting: 0,5 maal het gewicht van de lading en bij kantelgevaar 0,6 maal het gewicht van de lading;c. in de achterwaarts richting: 0,5 maal het gewicht van de lading;
In aanvulling hierop moet lading zodanig zijn gezekerd dat deze door opwaartse krachten niet van het voertuig kan vallen.2.Losse lading die naar haar aard niet op of aan het voertuig bevestigd kan worden, moet deugdelijk zijn afgedekt indien gevaar of hinder ontstaat of kan ontstaan als gevolg van afvallende of wegwaaiende lading.3.In afwijking van het eerste lid, moet voertuiggebonden lading, zoals voertuiguitrustingsstukken, voertuiggereedschappen en stuwagemiddelen, zodanig zijn bevestigd dat deze niet van het voertuig kan vallen.4.In afwijking van het eerste lid, moeten verwisselbare uitrustingsstukken, afneembare bovenbouwen, gestandaardiseerde laadstructuren en meeneemheftrucks deugdelijk zijn bevestigd met geschikte vastzetsystemen, zekeringssystemen en stuwagemiddelen.5.Vastzetsystemen, zekeringssystemen, stuwagemiddelen en onderdelen daarvan moeten goed functioneren en geschikt zijn voor het doel waarvoor ze gebruikt worden.

Nergens wordt een net expliciet verplicht gesteld.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #11 Gepost op: januari 27, 2020, 08:20:12 pm »

Waarom al dit gedoe: mijn leaseauto heb ik ook nooit lang, maar dakdragers zijn altijd via marktplaats wel goed te verkopen, bijkomend voordeel is dat je ook nog eens fietsen mee kunt nemen als je geen vouwwagen meeneemt

Dit lijkt mij ook. Daarbij zijn universeel dragers, ook daadwerkelijk universeel. Mijn dakdragers heb ik gebruikt op een Fiat Panda, Fiat Stilo station en nu op een Toyota Corolla Verso. Drie totaal verschillende auto's, past allemaal prima.

En anders inderdaad Marktplaats  :)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #12 Gepost op: januari 27, 2020, 09:49:10 pm »

Dit lijkt mij ook. Daarbij zijn universeel dragers, ook daadwerkelijk universeel. Mijn dakdragers heb ik gebruikt op een Fiat Panda, Fiat Stilo station en nu op een Toyota Corolla Verso. Drie totaal verschillende auto's, past allemaal prima.


Universeel is alleen universeel als de auto voorzien is van langsdragers en dan specifiek die met een ruimte tussen rail en dak. Op onze stations hebben we al zo'n 15 jaar een setje dragers van de Aldi in gebruik. Voor onze huidige, nieuwe auto met vlak dak Marktplaats moeten afstruinen.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2020, 10:43:30 pm »

Je zou er zo'n rubberen yoga matje onder kunnen leggen.
Bedenk dat zo'n matje zomaar een vliegend tapijt kan worden... (ik spreek uit ervaring)

en het klapperen in je achteruitkijkspiegel is ook tamelijk nerveus..
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

dvanhaecke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Manga
Re: Fiets op vouwwagen zeil
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2020, 10:49:22 pm »

Bedankt voor de info.
Misschien zijn dakdragers toch een veiliger optie.

Heb ondertussen ook Farad dakdragers gevonden met T rack. Deze hebben een veel betere prijs dan de dakdragers van Thule (gesloten railsysteem).
T'is eigenlijk enkel maar voor de zomervakantie. Tijdens het jaar heb ik mijn fiets op de fietsendrager op de trekhaak.

De dak fietsendrager zelf zou ik natuurlijk kunnen herbruiken op verschillende wagens. En inderdaad dakdragers kan je achteraf verkopen.
Het ziet er naaruit dat de Thule Proride fietsdrager met T rack past op die Farad dakdragers
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal