Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: vouwwagen alleen op te zetten  (gelezen 8635 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Baai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: cabanon manga
vouwwagen alleen op te zetten
« Gepost op: augustus 03, 2020, 06:57:46 pm »

Na 3 zomers kamperen met de tent, is nu gebleken dat auto + dakkoffer niet langer voldoende is om alles mee te nemen. Ik overweeg dus ofwel een bagagewagen aan te schaffen voor alle spullen, ofwel meteen over te stappen naar een vouwwagen. Als kind hebben we altijd gekampeerd met een vouwwagen.

Ik ben alleenstaand met 2 jonge kinderen. Dus de vereiste is dat het een compacte vouwwagen is, die ik zelf van de trekhaak kan krijgen en verrollen op zijn plaats, en die ik dus alleen kan opzetten.
Ik heb liefst dat alle slaapplekken van de grond zijn, dus geen 2-persoonsvouwwagen met aanritstent, maar een 4-persoons. De voorkeur gaat naar een bermkeuken, geen doorloopkeuken (ik zie me niet koken aan het voeteinde van het bed).

We blijven meestal minimum 5 dagen op dezelfde camping. Maar als we meerdere dagen nodig hebben om ergens te geraken, zijn we nu genoodzaakt in een hotel te overnachten. Als ik investeer in een vouwwagen is het wel de bedoeling dat dat niet langer nodig is, en we ook voor 1 nacht ergens op een camping kunnen staan en het geen 2u vraagt om alles op te zetten.

Ik keek lang naar de camp-let, lijkt aan veel van mijn vereisten te voldoen. De camp-let heeft wel 1 groot nadeel, namelijk dat hij moet open staan om te kunnen laden. Mijn oprit aan het huis is niet groot genoeg om de vouwwagen open te zetten. De ruimte naast het huis is te smal om met de vouwwagen tot in de tuin te rijden. Ik zou er dus mee naar mijn ouders moeten rijden om hem daar te laden. Een tweede nadeel is dat er weinig ruimte is om de bagage weg te zetten als de vouwwagen opstaat.

Ik ben nu dus richting Cabanon/ Euro Camper aan het kijken (cabanon manga of euro camper sunliner). Als ik wieltjes laten plaatsen aan het keukenblok, moet het me lukken dit zelf van de trailer te krijgen, denk ik. Opzetten moet ook wel lukken op mijn eentje. Ik lees hier echter dat het doorgaans toch wel lang duurt zo'n cabanon op te zetten. Is dat ook zo als je enkel het slaapgedeelte opzet? Als we op de uiteindelijk camping zijn, vind ik het niet erg om er 3u aan te spenderen. Maar als we ergens voor 1 nacht staan, moet het wel sneller gaan natuurlijk. Wat is precies het verschil tussen de Cabanon en de Euro Camper? Ik zie dat het tentdoek verschillend is. We hebben nu een katoenen tent, en als het lang regent, merk je dat die niet perfect waterdicht is. Hoe presteert een Cabanon op een uitgeregende dag? Zijn de 2019 modellen ook al voorzien van het Easy Pack systeem?

Zijn er nog andere merken waar ik overheen kijk die ook compacte vouwwagens aanbieden?

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 03, 2020, 07:03:44 pm »

Er zijn ook wagens waar je helemaal niet hoeft te slepen met een keuken zoals de Holtkamper Cocoon. Wielen onder een keuken is leuk, maar je moet enorm opletten dat de keuken niet omvalt bij het verplaatsen, is niet een erg stabiele oplossing. Dan kun je veel schade hebben. Een Cocoon XL heeft 1, 2 persoons bed. en een kleine uitbouw waar 2 kinderen kunnen slapen. wel op de grond. Wij hebben ook een Jametic gehad, maar blijf je slepen met een zware keuken. Die kon ik wel laden als de keuken erachter weg was. Maar dan moet er wel een 2de bed zijn gemonteerd, of planken waar de tent op komt te liggen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 03, 2020, 07:40:01 pm »

Als je de wagenbak van Cabanon voor 1 nacht opzet kun je in 15 minuten klaar zijn. Je zet hem dan globaal waterpas, klapt hem, en dan kun je hem met 4-8 haringen vastzetten.
Bedenk wel dat het veel kracht kost om hem te klappen en dat je 2 lastige stangen in elkaar moet zetten. Ik zou hem zelf nooit in mijn eentje opzetten.
Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 03, 2020, 08:08:20 pm »

Ik heb vorig jaar een Cabanon Mercury in mijn eentje opgebouwd.

Wij hebben 2 jonge kids, waarvan er 1 een ontsnapper is die totaal geen gevaar kent. Dus mijn vrouw is met de kids, en ik zet het kamp op. Helemaal alleen van A tot Z. Niet erg ik vind dat ook leuker dan in de zandbak zitten.
Die cabanon ging mij goed af. Maar ik ben gewoon een grote sterke vent, en redelijk fit. De meeste moeite had ik met het aanritsen vd voortent. Dat doek is echt zwaar en groot van een Mercury. Ritsen zijn stug.
Je zou deze er wel weer aan kunnen laten zitten, met alle voor en nadelen van dien.

Maargoed het lukt wel.

Ik heb btw wel met hulp de keuken eraf getilt. Die cabanon keukens zijn leeg echt loodzwaar, en vol breken bijna de handvatten eraf.

Uit welke regio kom je? Misschien kun je er eentje een jaar huren om te testen. Dat heb ik ook gedaan en dat beviel super goed om ervaring op te doen. Ik zou btw die doorloopkeuken echt niet onderschatten. Het mega voordeel wat je namelijk verliest bij een symetrische klapper is dat je zooi onder het bed kwijt kan. Meestal met jonge kids is een tent binnen 1 dag ontploft.
Gelogd

Caspers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 84
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi T&T
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2020, 08:24:55 pm »

Combi Camp Flexi staat voor doortocht in 15min, heeft een laad/lossysteem en werkt met gasveren ter ondersteuning van het opzetten en is prima te doen door 1 persoon. 2 2persoons bedden op hoogte en 1 bagagebuidel/ 2persoonsondertentje die direct uitklapt.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 03, 2020, 08:49:14 pm »

Ik heb zelf een Cabanon Monaco met bermkeuken. Wat ik zelf vaak doe is de vouwwagen afkoppelen en een klein stukje verrijden naar een plek waar de keuken in eerste instantie niet in de weg staat bij opbouwen. Dan koppel ik de keuken af en draai het neuswiel wat verder uit. Dan komt de keuken los te staan en rijd ik de wagen op de definitieve standplaats. Op zich denk ik dat opbouwen verder ook wel in mijn eentje gaat, alleen de verbinders in de wagenbak zie ik wat moeilijkheden.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 03, 2020, 08:56:29 pm »

Combi Camp Flexi staat voor doortocht in 15min, heeft een laad/lossysteem en werkt met gasveren ter ondersteuning van het opzetten en is prima te doen door 1 persoon. 2 2persoons bedden op hoogte en 1 bagagebuidel/ 2persoonsondertentje die direct uitklapt.

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Die dus. Maar kijk ook eens naar de Kavango van Aart Kok. Trigano Odyssee, Jamet Jametic.

Zijn allemaal 'interpretaties' van het Camp Let principe, maar dan allemaal met de mogelijkheid om te kunnen laden zonder open klappen. Voordeel van de Kavango en de Flexi (die in feite hetzelfde zijn) is dat de keuken er niet perse af hoeft (overnachting?).
Gelogd

Baai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: cabanon manga
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 03, 2020, 09:36:22 pm »

Alvast bedankt voor jullie reacties. Veel stof tot nadenken.
De Kavango van Aart Kok had ik ook al zitten bekijken, maar dit lijken me precies al grotere trailers te zijn. Ook vind ik die website behoorlijk verwarrend en de foto's er wat rommelig uitzien. Ik kan niet afleiden of het om 2 slaapcompartimenten gaat of 1 groot voor 4 personen.

Misschien moet ik inderdaad van het idee van een bermkeuken afstappen.

Ik moet toegeven dat de looks ergens ook wel belangrijk zijn. Die Cabanon vind ik er mooi uitzien, zo'n Kavango ook nog wel. Die Jamet en Trigano, daar voel ik het niet.

De Campooz Lazy Jack ziet er ook wel leuk uit, al moet ik dan wel afstappen van het idee dat iedereen van de grond slaapt.
Gelogd

BoneF

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2017
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 03, 2020, 09:40:27 pm »

Zelf heb ik een Cabanon Mercury zonder bermkeuken, bevalt mij uitstekend. Scheelt een hoop tillen in je eentje (ook alleenstaand met 1 kind) en als je wel een keuken wilt, kun je kiezen voor een opvouwbare keukenkast met een kooktoestel.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 03, 2020, 11:39:00 pm »

Ik ben een moeder alleen met, inmiddels 2 pubers. Ik kampeer met een HK Flyer. Dat is voor mij op alle fronten goed te doen. Een tweepersoonsbed en op de deksel ruimte voor 2 personen,  kinderen evt in een stapelbed.

Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 04, 2020, 07:06:34 am »


De Campooz Lazy Jack ziet er ook wel leuk uit, al moet ik dan wel afstappen van het idee dat iedereen van de grond slaapt.

De Lazy Jack in je eentje opzetten gaat niet lukken, daarvoor klapt hij te zwaar en je moet wat handelingen doen bij het dak waarvan ik denk dat niet in je eentje lukt. De Fat Freddy kan wel in je eentje, en met het Ugly Betty slaaptentje kan je hem 4 persoons maken.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2020, 07:25:39 am »

In je eentje verplaatsen, opbouwen en afbreken kan, maar een handje is zeer welkom.
Vraag is of dat in de praktijk nodig is. Denk dat op iedere camping wel een medekampeerder te vinden is die een handje wil helpen. Al is het maar om het ding op zijn plek te zetten en te klappen, de rest kun je prima in je uppie.

Vind kampeerders altijd erg sociaal en behulpzaam.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2020, 08:13:44 am »

In je eentje verplaatsen, opbouwen en afbreken kan, maar een handje is zeer welkom.
Vraag is of dat in de praktijk nodig is. Denk dat op iedere camping wel een medekampeerder te vinden is die een handje wil helpen. Al is het maar om het ding op zijn plek te zetten en te klappen, de rest kun je prima in je uppie.

Vind kampeerders altijd erg sociaal en behulpzaam.
Leuk gedacht, maar wij hebben het nog nooit meegemaakt dat er spontaan hulp kwam. Nu kwamen wij ook niet over alsof we hulp nodig hadden. Zelfs een keer meegemaakt dat iemand bleef staan kijken hoe snel we de Cocoon opzetten. Wilde hij wel eens zien. Ik zou er niet van uit gaan dat je hulp krijgt. Wij hebben een Cocoon en een Jametic gehad. Die waren door mij in mijn eentje prima op te zetten. Maar ik ben dan ook 190 cm en sterk genoeg. Het lastigst is om de voortent overeind te krijgen. Daar is vaak handigheid voor nodig en het ding moet over een bepaald "dood" punt. Daar heb je massa voor nodig. Hoe kleiner en lichter je bent hoe lastiger het wordt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 04, 2020, 08:30:06 am »

Leuk gedacht, maar wij hebben het nog nooit meegemaakt dat er spontaan hulp kwam. Nu kwamen wij ook niet over alsof we hulp nodig hadden. Zelfs een keer meegemaakt dat iemand bleef staan kijken hoe snel we de Cocoon opzetten. Wilde hij wel eens zien. Ik zou er niet van uit gaan dat je hulp krijgt. Wij hebben een Cocoon en een Jametic gehad. Die waren door mij in mijn eentje prima op te zetten. Maar ik ben dan ook 190 cm en sterk genoeg. Het lastigst is om de voortent overeind te krijgen. Daar is vaak handigheid voor nodig en het ding moet over een bepaald "dood" punt. Daar heb je massa voor nodig. Hoe kleiner en lichter je bent hoe lastiger het wordt.

Bijzonder!
Misschien ligt het aan de campings waar je staat, of wie je bent :) , maar onze ervaring is dat mensen altijd zeer behulpzaam zijn. Soms is het meer de vraag hoe kom je na de hulp weer netjes van ze af.....
Maar als ik zelf iemand bezig zie die iets mist, handje nodig heeft, of kinderen die even "teveel" zijn dan vraag ik altijd of ik behulpzaam kan zijn.   
Gelogd

Baai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: cabanon manga
Re: vouwwagen alleen op te zetten
« Reactie #14 Gepost op: augustus 04, 2020, 08:38:45 am »

De Lazy Jack in je eentje opzetten gaat niet lukken, daarvoor klapt hij te zwaar en je moet wat handelingen doen bij het dak waarvan ik denk dat niet in je eentje lukt. De Fat Freddy kan wel in je eentje, en met het Ugly Betty slaaptentje kan je hem 4 persoons maken.

Weet u of je bij De Wit het opzetten en inklappen kan testen? Ik moet toegeven, ik was totaal niet naar Campooz aan het kijken, maar nu, hoe meer ik die bekijk, hoe geweldiger ik 'm vind.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal