Even een ervaring optekenen.
Nu ben ik wel eens net zo eigenwijs als dat ik groot ben
en vond op dit forum ergens een plaatje van een Alpenkreuzer met gasveer.
Omdat de klep van de Roadmaster best erg looiig is (een understatement), zou het kunnen open-/dichtklappen door 1 persoon best prettig zijn.
Met weegschaal onder de pootjes kwam ik opgeteld op 80kg en had ik bedacht dat het anders zou moeten kunnen. Zolang de krachten op de gasveer recht zouden blijven, zou het -in theorie- dus goed moeten gaan.
Met het scharnier van de klep dichtbij de hoek en de extra strip, had ik goede hoop.
Er kan sowieso maar 1 gasveer op gezet worden, aan de zijde van de disselbak. Aan de keukenzijde gaat de grap natuurlijk niet op.
Na tekenen, rekenen, de tools op gasveerwinkel.nl uitgeprobeerd te hebben, was de teerling geworpen. Ook al paste het niet binnen de tools en de maten waar zij mee werkten, het zou moeten kunnen - in theorie. Het is immers van 0º naar 90º en dat is dan de meest uitgeschoven stand, waarna het stuk van 90º naar 180º alleen maar de andere kant op is en het traject voor de gasveer zelf niet heel veel anders is, uitgaande van de draaipunten.
Dus: ik zou de gok wagen en een gasveer gaan monteren. Dat was dus €80 verder, nog los van het extra montagemateriaal bij de Gamma vandaan.
Voetnoot: bij de gegeven maten, zou het in/uitschuiven in principe slechts over zo'n 20cm plaats vinden. Een gasveer van 40cm met 20cm traject zou echter minder ondersteuning bieden. Een van 80cm lang leek daarom een heel goed idee, want: kracht x arm. En als de arm dus langer is (de 64cm hieronder ipv minder dan de helft), is de ondersteuning ook sterker. En dat was dus het idee.
Dat kost een paar centen, het zou de hoeveelheid gewicht wat getild moet worden, een aardig handje kunnen helpen, uitgaande van 1250Nm op 64/140 (64cm vanaf het scharnier dus), dus tot maximaal zo'n 57kg minder (sprak de optimist, want er geldt nog een hoek, waardoor op 0º het maximaal tot zo'n 125x 25/64= 48kg minder zou kunnen zijn. 30kg liften is een stuk beter dan 80kg, dus dat zou dan mooi meegenomen zijn.
Het leek echt een heel goed idee.
Aan de binnenzijde van de bak en de klep, zit als versteviging een stuk staal (Gamma) van 20x4mm. Op de uiteinden vastgezet met M6 RVS en gekit, zodat vocht geen issue zou mogen worden. De boutjes zijn op de foto zichtbaar
Het *leek* in eerste instantie te gaan werken. De montage aan de klep even met 1 boutje gedaan, op zo'n 10mm minder dan de totale lengte van de gasveer. Iets marge, want dan zou het hele traject altijd moeten kunnen werken.
Ik dacht de gasveer wel even in te drukken met zo'n spanband met ratel. Dat was dus jammer... de gasveer prikte dwars door de spanband heen.
Ik nog denken - het is 125kg wat ingedrukt moet worden, dus misschien is dat teveel van het goede voor de spanband?
Of zat de gasveer misschien klemvast op de een of andere manier? Ik weet het eerlijk gezegd niet.
Het dichtklappen leek een stuk beter/lichter te gaan. Leek. Want de 80cm lange gasveer ging dus krom. Ai. Dat is pech, centen weg.
Met het weer omhoog bewegen van de klep, had ik op de laatste 10-15º wel wat hulp. Het werkte slechts deels.
Ik ben er nog niet achter waarom het exact fout ging, omdat ik zelf de klep dicht/open deed en m'n partner stond te kijken op afstand. Dus ik kon niet zien wat er nu exact fout ging.
Dus dat wordt een terug naar de tekentafel - hoe kon dit eigenlijk fout gaan en waarom dan?
Inmiddels begreep ik dat latere versies van de Roadmaster WEL een ondersteuning hebben met het open-/dicht-klappen. Hoe is dat dan gedaan? Heeft iemand daar duidelijke foto's van?
Alvast dankjewel!
Groeten,
Paul