Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.  (gelezen 23369 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Gepost op: augustus 24, 2021, 12:20:11 pm »

https://www.obelink.nl/obelink-heavy-duty-schroefharingen.html

Inleiding:
Vorig jaar deze haringen aangeschaft, maar toen zijn we in NL gebleven. In de weidegrond waar we stonden, waren ze best OK, maar stonden zeker niet zo stevig als de bij de CCC geleverde plastic haringen.

Maar, omdat we meestal naar LDF gaan, hadden we ze aangeschaft: hoe zouden de schroefharingen het doen in rotsachtige gronden (keileem en zo). Ook niet onbelangrijk: hoe gaat de accutol (meer speciaal, de accu) het volhouden?


Beschrijving product:
De haringen zijn 20 cm lang, en beschikken over een draaibaar plastic uiteinde om je scheerlijn/elastiek omheen te slaan. Die wordt op zijn plek gehouden door een fragiel rubber ringetje. Ze zijn gemaakt van staal, er zit een laagje op (chroom?) en worden geleverd in een plastic koffertje waar ze meer dan riant in passen.

Opslag:
Vanwege dat relatief ruime koffertje, heb ik alle haringen die ik meeneem, in het koffertje gestopt. Dat was eigenlijk iets te optimistisch... het is nu een heel gepuzzel om alle haringen in het koffertje te krijgen. Overigens is er zeker wel ruimte om er meer dan alleen de 20 schroefharingen in op te bergen, maar ik wilde gewoon teveel.

Gebruik:
Het inschroeven van de haring vind ik gemakkelijker gaan dan het slaan van haringen. Het bitje is een moer-kop, dus je hebt oneindige grip op de haring. Eenvoudigweg leunen op de accutol zorgt dat de haring ook bij stenen in de ondergrond soepel de grond ingaat. Wel vergt het enige handigheid: Je kont niet zonder meet het elastiek/de scheerlijn er onder enige spanning omheen haken. Het schroefdraad zal bij het indraaien je elastiek doen slijten. Dus: indraaien tot de plastic kop kort boven de grond zit, en je elastiek er omheen haken en verder draaien.
De haringen draai je gemakkelijk tot (net) onder het maaiveld. Dat doe ik altijd, zodat je ook met blote voeten geen gevaar loopt op verwondingen.
Het fragiele robbertje blijkt soms wat te fragiel en geeft het hier en daar op.

Onze kar staat meestal op een 14-tal haringen, zodat ik aan 1 doosje genoeg had.

Bij het bevestigen van de tarp aan de tent, zet ik altijd twee scheerlijnen strak langs de tent om te zorgen dat de tarp niet zomaar wegwaait. Hiervoor kon ik nu een haringen een stukje losdraaien, scheerlijn er omheen en weer aandraaien. Ik heb niets gemerkt van verminderde houdkracht, erg prettig.

Ook het losdraaien ging wat mij betreft erg soepel. Ook hier weer, niet direct losdraaien, maar de haring een stukje losdraaien, het plastic uiteinde met de scheerlijn/elastiek omhoog trekken, elastiek loshaken en daarna uitdraaien. Na twee en een halve week ging dat erg soepel. Er blijft niet al te veel grond aan de haring vastzitten. Dus de hele spullenboel in het koffertje gepuzzeld en ik neem aan dat de haringen na 1000 km stuiteren keurig schoon zijn geworden.
De roestbescherming is niet top, maar dat is bij gewone haringen ook niet het geval.

Conclusie:
Ik ben meer dan tevreden over deze haringen. Voor de tarp en extra heb ik nog wel een paar normale rotspennen mee, maar de vaste elementen in ons kamp zet ik met de schroefharingen vast. Ook het accugebruik viel me erg mee (Ik haalde alles meer dan riant op 1 acculading, volgend jaar alleen de accutol en de bitjes mee). De fragiele rubbertjes zullen vrij snel sneuvelen, maar dat maakt voor de functionaliteit van de haringen niet uit.
Omdat ik de accuto nu toch mee 'moet' nemen, draai ik ook de steunpoten van de kar daarmee uit. Gemak dient de mens. 

Dit is uiteraard een mening, vragen en opmerkingen zijn als altijd welkom.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2021, 01:27:51 pm »

Wij hebben deze haringen 2 jaar geleden aangeschaft, en hebben inmiddels 2 jaar ervaring ermee. Vorig jaar in Nederland op een grasland, en dit jaar in Frankrijk, eerste week op gewone grond, en later op een rotsbodem.  In alle gevallen zijn de haringen goed bevallen, wel moet je er op grasland rekening mee houden de haringen  schuin (90 graden tov de scheerlijn) in de grond te zetten voor de beste grip. Op de rotsbodem maakte het niet veel uit, hier hadden de haringen voldoende grip. En het mooiste is natuurlijk het gemak van het plaatsen, geen krachtinspanningen meer met een hamer, maar soepel de grond in boren.
En wat betreft de accu boormachine, geen probleem mee gehad. Ik had deze opgeladen voor ons vertrek, en heb er de hele vakantie mee gedaan. Moet er natuurlijk wel sprake zijn van een nog goede accu.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

mpostma

  • Gast
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2021, 07:25:33 pm »

Goed om te lezen, ik kwam eergisteren bij toeval op het spoor van deze haringen en verbaasde me dat ik hier nog nooit van gehoord had. Ik heb een zwakke rug en ondanks onze fantastische vouwwagen zijn de haringen nog steeds een erg zware belasting. Ik wilde een bericht plaatsen om naar ervaringen te vragen, maar zie dat jullie me voor zijn  :H
Ik hoop dat er meer ervaringen gedeeld gaan worden, maar ben eerlijk gezegd al wel in de "aanschaf modus".
Gelogd

Pivo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018)
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2021, 08:22:51 pm »

Ik heb in Millau gestaan afgelopen jaar, en op sommige punten kwamen mijn Haha schroefharingen niet de ‘grond’ in. Het vervelende is dat je soms geen alternatieve plek hebt, dan moet op dat punt gewoon een haring in de grond. Heb je dus alsnog een klauwhamer en spijkerharingen nodig.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2021, 09:50:31 pm »

Hier ook iemand met een slechte rug. En bij onze Smitveld gaan toch een behoorlijk aantal haringen de grond in.
Daarom heb ik afgelopen zomer 2 van die setjes schroefharingen gekocht bij Obelink.
Alleen nog maar gebruikt op gras ondergrond maar prima bevallen. Wat een gemak en wat een snelheid. Het scheelt mij heel veel last van mijn rug en het scheelt ook nog eens behoorlijk wat tijd.
Ik ben er heel blij mee en heel tevreden over de schroefharingen.  :J  :>
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Stiebe

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 176
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Camping/Trekking
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #5 Gepost op: november 30, 2021, 08:31:42 am »

Ook ik gebruik al een aantal jaren de schroefharingen. Ik ben er echt enorm tevreden over. Vorig jaar een extra schroeftol bij de Lidl gekocht van 12V. Mooi klein apparaatje die gewoon in de kar blijft liggen. Af en toe draai ik wel eens een haring krom, maar dat is geen probleem. De schroefharing is gewoon een houtdraadbout met bovenop een haakje. Bij de bouwmarkt wat losse houtdraadbouten gekocht die ik gebruik bij kromme haringen. Wij gebruiken een Campooz klapper. Deze heeft 2 luifels aan de zijkant die met 2x 2 staanders overeind gehouden wordt. Deze staanders zijn voorzien van een voetplaatje waar een gaatje in zit. Ook hierin draai ik een houtdraadbout zodat deze niet weg kan glijden.
« Laatst bewerkt op: november 30, 2021, 08:34:29 am door Stiebe »
Gelogd
Begonnen met een klein tentje, toen een bungalowtent, vervolgens een Tago Super Comfort, even afgedwaald naar een Adria 435PH, daarna een nieuwe Cabanon Malawi 2.0, en op dit moment een nieuwe Campooz Lazy Jack 2020 Camping/Trekking.

Yona

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 190
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #6 Gepost op: november 30, 2021, 09:23:05 pm »

Zie dat de meeste de schroef haringen heavy duty van obelink gebruiken.
Ben benieuwd of er ook ervaring zijn met andere merken zoals peggy peg, pro plus en wurmi.

Peggy peg en wurmi zijn van een kunststof wat me wel weer lichter in gewicht lijkt.
Gelogd
Holtkamper Aero 2022 • Cabanon Mercury deluxe 2016-2021 • Baco 4000 tent 2014-2015 • Daarvoor vliegen naar waar het maar warm is.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2021, 12:15:22 pm »

Ik heb in Millau gestaan afgelopen jaar, en op sommige punten kwamen mijn Haha schroefharingen niet de ‘grond’ in. Het vervelende is dat je soms geen alternatieve plek hebt, dan moet op dat punt gewoon een haring in de grond. Heb je dus alsnog een klauwhamer en spijkerharingen nodig.
Zelf heb ik zeer goede ervaringen met spijkerharingen in rotsige bodem maar kijk toch ook met belangstelling naar (betere) alternatieven.
Begrijp ik het goed dat daar waar de schroefharingen niet de rotsige bodem in gaan het nog wel met spijkerharingen lukt?
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2021, 12:48:35 pm »

Wij kamperen meestal in Zuid Frankrijk in berggebied, en hebben nooit problemen met onze schroefharingen.
Wij gebruiken idd wel de heavy duty's.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #9 Gepost op: december 10, 2021, 04:41:41 pm »

Zie dat de meeste de schroef haringen heavy duty van obelink gebruiken.
Ben benieuwd of er ook ervaring zijn met andere merken zoals peggy peg, pro plus en wurmi.

Peggy peg en wurmi zijn van een kunststof wat me wel weer lichter in gewicht lijkt.

Daar hebben we bewust niet voor gekozen. Vooral omdat de Peggy series ieder voor slechts 1 grondsoort zijn. Je hebt er meer van nodig (diverse soorten). Ook kunnen de stalen schroeven eventueel als het echt nodig is, ook nog een tik met de hamer krijgen. Was tot nu toe niet nodig. Maar in de leemachtige franse grond met stenen erin werkt het prima.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

mpostma

  • Gast
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #10 Gepost op: december 11, 2021, 05:28:23 pm »

Blijft toch een handig en informatief forum. Ik heb mijn keuzes gemaakt naar aanleiding van alle reacties. Peggy Peg voor Nederland.
Haba Heavy Duty voor Buitenland.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2021, 02:29:27 pm door mpostma »
Gelogd

A l e x

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.0
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #11 Gepost op: december 27, 2021, 11:12:26 am »

Er lagen 2 setjes heavy duty onder de kerstboom dit jaar. Heel erg blij mee! Voor wie twijfelt, ze zijn nu leuk in de aanbieding bij Obelink.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #12 Gepost op: december 27, 2021, 12:00:10 pm »

Wat is eigenlijk de gemiddelde levensduur van dergelijke haringen? Van andere haringen slaag ik er wel elk jaar een aantal scheef of stuk. De rotspinnen daar heb ik dat minder mee dan met de anderen. Echter die kan je ook altijd in beperkte hoeveelheden aan lage prijzen bij kopen. Met een 5 euro om de twee jaar ben je gesteld om die te vervangen.


Gaan deze schroefharingen aanzienlijk langer mee, ook als je in de bergen kampeert met veel stenen in de grond en rotsachtige bodem? Of sneuvelen dan ook jaarlijks een deel haringen?
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #13 Gepost op: december 27, 2021, 12:34:31 pm »

Ik gebruik ze nu 3jaar, en er is er nog niet één gesneuveld. Wij kamperen altijd ik Zuid Frankrijk, rotsachtige bodem.
Gebruiken wel de heavy duty  haringen, dus niet de plastic haringen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schroefharingen, hoe bevallen ze in de praktijk.
« Reactie #14 Gepost op: december 27, 2021, 05:00:51 pm »

Bedankt! Klinkt goed.


Haringen slaan neemt met onze wagen die heel veel haringen heeft (schat rond de 50 dat ik er slaag) veruit het meeste tijd in beslag. Tenzij we enkel de achtertent op slaan. Mogelijk dat ik daarom in de toekomst er ook naar ga overschakelen als dat behoorlijk wat tijdwinst zou opleveren.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal