Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: Paulus op augustus 23, 2020, 07:06:45 pm

Titel: trekvermogen auto
Bericht door: Paulus op augustus 23, 2020, 07:06:45 pm
Volgens gegevevens op kentekenbewijs mag mijn auto 500 kg geremde aanhanger trekken.
De Malawi die we pas hebben is geremd en weegt geladen ook ongeveer 500 kg schat ik zo.
Het maximale toegestane gewicht van de Malawi is 750 kg beladen.
In Nederland durf ik er zo nog wel mee te rijden, maar buitenland wordt misschien ander verhaal.
Hoe denken jullie hierover?
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Paulus op augustus 23, 2020, 07:10:43 pm
Auto is fiat Punto 1.2 evo
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Marcel op augustus 23, 2020, 07:23:23 pm
Als het maximaal trekgewicht maximaal 500 kg is, betekent dit dat de kar met lading niet zwaarder mag zijn voor zover ik weet. Dat wordt dus ingewikkeld in jouw geval.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Tago Herman op augustus 23, 2020, 07:27:38 pm
Er wordt ( ook in Nederland) gekeken naar het max. toegestane gewicht van de aanhanger . De vouwwagen is dus te zwaar, er mag niet mee worden gereden. Het levert je bij controle in binnen- en buitenland een boete op, en ik zou niet het risico nemen dat de verzekering moeilijk gaat doen bij een ernstige aanrijding.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: PenH op augustus 23, 2020, 07:43:53 pm
Er wordt ( ook in Nederland) gekeken naar het max. toegestane gewicht van de aanhanger . De vouwwagen is dus te zwaar, er mag niet mee worden gereden. Het levert je bij controle in binnen- en buitenland een boete op, en ik zou niet het risico nemen dat de verzekering moeilijk gaat doen bij een ernstige aanrijding.
Dit is zover ik weet niet correct! Alleen voor het bepalen van het benodigde rijbewijs wordt gekeken naar de max. toegestane massa’s.

Als je zorgt dat de aanhanger inderdaad niet zwaarder is dan het maximum dat de auto mag trekken zit je goed.
Hier wordt het best duidelijk uitgelegd:
https://caravantrekker.nl/info/maximaal_trekgewicht_auto.php
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Jer81 op augustus 23, 2020, 07:45:10 pm
Een gemiddelde vouwwagen waarvan het totale totale toelaatbare gewicht 750 kilo is zal denk ik rijklaar zo tegen de 500 aanzitten.
Je mag niet rijden met je combinatie, ook niet in Nederland. Wat je wel kan doen is het maximale gewicht van je vouwwagen terug laten zetten tot het maximale wat je auto mag trekken. Mits het rijklaargewicht niet zwaarder is.

Hoe dan ook, je houdt maar heel weinig speling over om wat mee te nemen in de wagen.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: CEO op augustus 23, 2020, 07:49:38 pm
Ja hoor, dat mag. Het gaat erom wat de aanhanger daadwerkelijk weegt. (zie deze link: https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger).

Maar: zorg wel dat je de aanhanger daadwerkelijk weegt, velen zijn er achter gekomen dat de aanhanger toch iets zwaarder is dan het geschatte gewicht. De technisch toegestane getrokken massa mag (ivm garantie, verzekering en boetes) nooit overschreden worden.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Paulus op augustus 23, 2020, 07:54:18 pm
oei, de meningen verschillen .....
Even nagekeken, we hebben de 'basic' 
Ledig gewicht 275 kg
Fietsen erbij wordt 315 kg
Dus nog 185 kg over.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: KampeerFan op augustus 23, 2020, 09:19:37 pm
Heb je het over geremd of ongeremd?
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: xray op augustus 23, 2020, 09:19:47 pm
Kan idd verwarrend zijn. Maar je mag een ‘te zware’ aanhanger achter je auto hangen mits je deze leeg vervoerd. Denk aan een lege paardentrailer, die mag je zonder paard wel vervoeren maar met paard wrs niet. Dit geldt alleen als alles niet boven de 3500kilo totaal uitkomt. Dan heb je B+E nodig.

Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: KampeerFan op augustus 23, 2020, 09:23:03 pm
Zolang je niet boven het trekgewicht van de auto uitkomt met de beladen aanhanger.. inderdaad.  :J
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: koppie op augustus 23, 2020, 09:44:41 pm
Ik heb best wel even zitten zoeken, maar de fiat's die ik vind hebben allemaal 800-900 kg geremd staan. Ongeremd wel 400-500 kilogram, dus ik zou even op kenteken kijken bij het rdw: ovi.rdw.nl, en dan onder gewichten.
Laat maar, deze (https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/merk=fiat/model=punto/specificaties/d56d5e3f-5ec6-48be-89a0-e6cf8dfdcd0e) dus.

Heel vervelend vanuit de fabrikant, want zelfs een panda met minder vermogen mag meer trekken. Hoogstwaarschijnlijk te zuinig proberen te maken met te weinig koeling en/of te lange versnellingen.

Ik zou me er in NL niet eens al te veel van aan trekken, en mea culpa roepen (binnen grenzen natuurlijk...), maar een overijverige gendarmerie wil ik niet tegen komen.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: sanderv op augustus 23, 2020, 09:54:10 pm
Ik zie wat misverstanden her en der. Ik ga een poging doen. Er spelen twee zaken: wat mag je voor je rijbewijs en wat mag de auto?

Rijbewijs: met B mag je samenstellen trekken tot 3,5 ton TTM. Hiervoor kijk je in de papieren van de auto en van de aanhanger. Kijk bij beide wat de maximale toegestane massa is (dus maximaal beladen) en tel dat bij elkaar op. Onder de 3,5 ton? B. Boven de 3,5 ton? BE. Hierop is één uitzondering: met B mag je altijd een aanhanger van maximaal 750 kg trekken (dus een aanhanger zonder eigen kenteken), ook als het trekkende voertuig 3,5 ton is. Een lege paardentrailer zul je dus zelden met B mogen trekken, aangezien geremde tandemassers meestal 2 ton of meer mogen wegen. Auto's van beladen max 1,5 ton zijn tamelijk zeldzaam en zij die dat wel zijn, mogen meestal niets trekken. Vroeger gold ook dat de aanhanger niet zwaarder mocht zijn dan het voertuig zelf (of wat het voertuig maximaal mocht trekken), maar deze regeling is er niet meer. De mogelijkheden van rijbewijs B zijn daarmee vergroot.

Dan de auto: da's eenvoudiger. Daar geldt de echte massa van de aanhanger (dus gewogen op de weegbrug). Deze mag de maximaal te trekken massa van het voertuig niet overschrijden.

Deze combinatie is dus altijd een rijbewijs B en in principe mag de Panda deze aanhanger ook trekken, mits niet zwaarder dan 500 kg. Is hij wel zwaarder, dan ben je in overtreding op overgewicht. Dat is zowel met rijbewijs B als BE, dat maakt verder niet uit.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: sanderv op augustus 23, 2020, 09:57:36 pm
Trekgewicht hangt tegenwoordig inderdaad meestal niet meer samen met vermogen, maar met tal van andere variabelen. Koeling en keuzes in het onderstel spelen een rol, maar bv ook wel of geen verstevigingen op punten. Zo mag een Zafira tegen de 1,5 ton trekken, maar ligt er af fabriek een LPG tank in de kofferbak, is dat ineens 700 kg. Zelfde motor, zelfde remmen, zelfde onderstel, etc.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: sanderv op augustus 23, 2020, 10:00:46 pm
Ga je er mee rijden, zou ik het ding een keer beladen, daar foto's van maken en dat vervolgens op de weegbrug laten zetten en de weegbrief bij de autodocumenten houden. Dan kun je onderweg bij staande houding in elk geval altijd laten zien dat je rekening hebt gehouden met de technische eisen. Wil je nog meer zekerheid, zou ik ook even contact opnemen met verzekeraar of tussenpersoon.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Klapmoose op augustus 23, 2020, 10:06:22 pm
oei, de meningen verschillen .....
Even nagekeken, we hebben de 'basic' 
Ledig gewicht 275 kg
Fietsen erbij wordt 315 kg
Dus nog 185 kg over.




Die 275 leeg gewicht is exclusief accessoires zoals eventuele voortent, achtertent, luifel, reservewiel, disselbak etc
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Paulus op augustus 23, 2020, 10:09:04 pm
Als ik het dus samenvat, mag ik ermee rijden zolang
het gewicht van de (beladen) aanhanger niet boven de
500 kilo komt.  85 kg tent en reservewiel, dus 100 kg bijladen ?
Ter illustratie :

Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: xray op augustus 23, 2020, 10:25:04 pm
Als ik het dus samenvat, mag ik ermee rijden zolang
het gewicht van de (beladen) aanhanger niet boven de
500 kilo komt.  85 kg tent en reservewiel, dus 100 kg bijladen ?
Ter illustratie :
Ja dat klopt maar meten is weten, en of het slim is om zo op de marge te gaan zitten is een ander verhaal. Ik zou niet uitgaan van de getallen in de brochures. En de tip hier gegeven is denk ik een goede foto’s maken op de weegbrug en meenemen en verzekering inlichten want bij een ongeval kan je anders in de problemen komen.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Jer81 op augustus 23, 2020, 10:31:09 pm
Ik zou gewoon het maximale gewicht van de vouwwagen aan laten passen aan wat de wagen officieel mag trekken (en dat ook niet overschrijden). Is een administratieve handeling zonder al te veel gedoe, geringe kosten, en zorgt voor het voorkomen van potentieel heel veel gedoe.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Paulus op augustus 23, 2020, 10:34:51 pm
De bedoeling is om komende winter een andere auto te kopen,
het gaat dus alleen maar over vakantie september in nederland. Ik wil ook geen te laag gewicht voor aanhanger laten registreren voor die ene maand
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: xray op augustus 23, 2020, 10:50:58 pm
Dan zou ik gewoon zo leeg mogelijk gaan eventueel langs de weegbrug en lekker genieten.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: KampeerFan op augustus 23, 2020, 10:52:03 pm
In dat geval..

Laat de vouwwagen door familie of vrienden (mee)brengen.

Rij desnoods 2x.

Of neem de gok.. goed alles beladen, zware spullen in de auto. Kogeldruk 50 kg kun je van het gewicht afhalen want komt bij de auto op. (Officieel niet, in de praktijk wel bij weegcontrole)
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Paulus op augustus 23, 2020, 10:53:58 pm
Ja inderdaad wat meer in de auto laden is een goede optie.
En dan natuurlijk wat minder in de bak.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: sanderv op augustus 23, 2020, 11:19:52 pm
Ik zou gewoon het maximale gewicht van de vouwwagen aan laten passen aan wat de wagen officieel mag trekken (en dat ook niet overschrijden). Is een administratieve handeling zonder al te veel gedoe, geringe kosten, en zorgt voor het voorkomen van potentieel heel veel gedoe.

Waarom zou je dat doen? Het verandert namelijk helemaal niets aan wat je nu al kan en mag. Terugkeuren heeft vooral zin als je daarmee onder de rijbewijs limiet blijft. Of de overbelading nou geldt voor het overschrijden van de TTM van de aanhanger of het maximum te trekken massa door het voertuig maakt volgens mij niets uit. Weegt deze vouwwagen 600 kg (ex kogeldruk), dan is er sprake van 100 kg overbelading achter deze auto. Is de wagen teruggekeurd, is er 100 kg overbelading op de aanhanger. Dan liever die eerste, dan mag een andere auto er nog mee verder...

De meest bijzondere terugkeuring die ik ken was op de aanhanger waarmee ik BE heb gereden. Die was teruggekeurd tot de minimale massa die nodig was voor de CBR eisen. Scheelde iets van 700 kg. En dat scheelde weer één tot twee sets van vier banden per jaar. Die aanhangers werden nogal intensief gebruikt.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Jer81 op augustus 23, 2020, 11:26:50 pm
Waarom zou je dat doen? Het verandert namelijk helemaal niets aan wat je nu al kan en mag. Terugkeuren heeft vooral zin als je daarmee onder de rijbewijs limiet blijft.
Om er zonder gezeik mee rond te kunnen rijden.
En na een aanrijding heb ik al helemaal geen zin in gezeik waarbij ik maar moet aantonen dat het ding maar deels beladen was.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Marcel op augustus 24, 2020, 08:27:06 am
Als ik het dus samenvat, mag ik ermee rijden zolang
het gewicht van de (beladen) aanhanger niet boven de
500 kilo komt.  85 kg tent en reservewiel, dus 100 kg bijladen ?
Ter illustratie :

Volgens mij klopt dat.
Ik weet overigens niet of je er met een bekeuring van af komt als je echt te zwaar blijkt. Het zou me niet verbazen dat je ter plekke het probleem moet verhelpen.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: btje1977 op augustus 24, 2020, 08:36:06 am
De wagen mag 500 kg trekken dus aanpassen is er niet bij.

Er zijn vele auto's die weinig mogen trekken dat zijn de eco varianten. Ik heb zelf een  fiat 1.4 eco diesel gehad weliswaar en die mocht hetzelfde trekken. Hij kan het ook best dus als je een keer inpakt en weegt en je zit goed dan is het geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn RMX1931 met Tapatalk

Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Yella op augustus 24, 2020, 08:37:09 am
Ja hoor, dat mag. Het gaat erom wat de aanhanger daadwerkelijk weegt. (zie deze link: https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger).

Maar: zorg wel dat je de aanhanger daadwerkelijk weegt, velen zijn er achter gekomen dat de aanhanger toch iets zwaarder is dan het geschatte gewicht. De technisch toegestane getrokken massa mag (ivm garantie, verzekering en boetes) nooit overschreden worden.
Ik lees daar toch wel wat tegenstrijdigheden.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Yella op augustus 24, 2020, 08:41:44 am
De wagen mag 500 kg trekken dus aanpassen is er niet bij.

Er zijn vele auto's die weinig mogen trekken dat zijn de eco varianten.
Dat klopt. Kwam ik achter bij een zoektocht naar een andere Citroen C4. En de dealer kon me niet uitleggen waarom de ene 1550 kg mocht trekken en de andere maar 700 kg. Maar de Eco auto's hebben een kleiner bemeten koeling. dat draait lichter en spaart op die manier nog enige energie. Zo is mij dat later door een andere dealer uitgelegd.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Camplet-WTB op augustus 24, 2020, 09:14:38 am
Mijn zus heeft een Ford Focus Wagon Econetic (diesel) en die mag 0 kg trekken.
Alles vanwege de eco-settings en met mijn Focus 1.0 benzine mag ikzelf 1300 geremd trekken.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: sanderv op augustus 24, 2020, 10:26:35 am
Om er zonder gezeik mee rond te kunnen rijden.
En na een aanrijding heb ik al helemaal geen zin in gezeik waarbij ik maar moet aantonen dat het ding maar deels beladen was.

Maar wat verandert er dan als je de wagen laat terugkeuren? Is hij dan na afloop lichter? Jij hoeft niet aan te tonen dat de wagen deels beladen is. Bij verdenking word je staande gehouden en gaat de wagen op de weegbrug of weegplaten. Wat daar uitkomt telt.
Titel: trekvermogen auto
Bericht door: Theu op augustus 24, 2020, 11:04:23 am
Volgens mij niet.
Ik beschrijf hieronder een aanhanger, wat een caravan, paardentrailer en vouwwagen ook zijn.

Naar mijn best weten is het zo dat je achter je auto mag hangen wat er maximaal achter mag hangen. En dan bedoel ik het totaal toegestane gewicht van de aanhanger. Als je een lege aanhanger bij je hebt, met in dit geval een fiat panda, die zwaarder is dan de auto mag trekken dan kan en, volgens mij ook, mag oom agent ervan uit gaan dat je geladen te zwaar gaat zijn. En dan is het lastig als bestuurder om het tegengestelde aan te tonen.
Dit is onderweg vooral te controleren als de aanhanger een eigen kenteken heeft. Wat de meeste vouwwagens niet hebben. Met vouwwagens rijd je in de meeste gevallen al aantoonbaar beladen wat het verhaal makkelijker maakt.
Uit ervaring weet ik dat tot 10% overbelasting alleen een prent oplevert. Dit heb ik onderweg als vrachtwagenchauffeur “geleerd”.

Persoonlijk zou ik er niet moeilijk over doen.
Zeker niet voor dat ene maandje.
Ik rij weleens met een aanhanger die zo’n 400kg zwaarder mag zijn dan mijn auto mag trekken. Dit is dan wel een Ford Mondeo en bij zo’n grote auto lijkt het plaatje snel te kloppen. Verder zorg ik ervoor dat ik mij op die momenten juist netjes aan de overige regels houd en niet met mijn kop boven het maaiveld uitsteek. :)6]
En daarnaast anticipeer ik dan nog meer op het overige verkeer om te zorgen dat ik niet in de problemen raak.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: CEO op augustus 24, 2020, 11:28:36 am
Sorry Theu, maar de wet is hiervoor in 2019 aangepast.

Ik doe iets bij een scoutinggroep, en daar hadden we hetplan om een tandemas aanhanger (max massa: 2000 kg) terug te keuren, zodat deze door 'normale' auto's getrokken zou mogen worden.

Het is qua rijbewijs best ingewikkeld geworden, maar wel in heel europa hetzelfde (zegt men).

Voor een B-rijbewijs geldt nu: De auto en de aanhanger in max beladen toestand mogen voor een B-rijbewijs NIET boven de 3500 kg uitkomen. Tijdens het rijden geldt dat de aanhanger niet zwaarder mag zijn dan het trekkend voertuig.

Sinds die wetswijziging is er leiding met een Hyundai Getz die een lege aanhanger meenemen, een ouder met een zwaardere auto neemt de beladen aanhanger mee terug.

Voor de technisch toegestane massa (trekgewicht auto) geldt gewoon hetgeen op dat moment achter de auto hangt. De boetes zijn beperkt qua hoogte, tenzij je beroepsmatig bezig bent, dan kom je vrij snel in de 'economische delicten' terecht. Die boetes zijn niet leuk.
Voor particulieren is afleggen van het surplus aan lading meestal afdoende.

Voor een maand zou ik niet ingewikkeld doen, wel de kar proberen zo ligt mogelijk te houden en zoveel mogelijk in de auto laden.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Selandus op augustus 24, 2020, 12:15:00 pm
Bedenk ook wel dat een vouwwagen, in het geval van noodgedwongen nat moeten inpakken, aanzienlijk zwaarder wordt.  Zeker als er een katoenen tent op zit neem je behoorlijk wat water extra mee. Ik heb er geen idee van hoe veel water tentdoek vast houdt, maar stel dat iedere m2 tentdoek 2 liter water vast houdt, dat lijkt me een redelijke aanname. Dan is onze wagen al gelijk 50 kilo zwaarder.
Ik zou dus nooit een auto kiezen waar de vouwwagen maar net aan leeg achter mag. 
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: xray op augustus 24, 2020, 01:12:48 pm
Als je bij het filmpje van de politie kijkt dan legt hij het uit bij minuut 11.
Papieren gewichten zijn makkelijk en zijn voor B of B+E. Boven de 3500 kilo moet je een B+E. Maar voor aanhangers tot 750 kilo mag je over de 3500 totaal gaan. Dus daar hoeven de meeste vouwwagen bezitters niet over na te denken. Die mag je altijd met B rijden achter de auto mits de auto dit mag.

Enige belemmering is dus hoeveel de auto geremd mag trekken.
In het filmpje mag de auto 1500 kilo trekken dus die trailer is leeg 700 kilo en mag er achter en mag nog met 800 kilo gevuld worden. Maar dus niet tot de 2000 kilo dan is de aanhanger te zwaar voor de auto. En zul ook nog een B+E rijbewijs nodig gaan hebben. Dit geldt dus ook voor de auto's die minder dan 750 kilo mogen trekken. Als je vouwwagen op papier ledig niet aan dat gewicht komt mag je die er leeg achter hangen. Wel even controleren en wegen wat leeg is want sommige merken trekken de luifel,stokken grondzeil etc. eraf.

Denk dat TS voor die ene keer vakantie zich wel kan redden en dan in de winter een betere auto kopen want zo op de marge moeten letten lijkt me niks eerlijk gezegd.


Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: sanderv op augustus 24, 2020, 02:13:08 pm
Dat is precies wat ik onderaan pagina 1 heb uitgelegd ;)
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: KampeerFan op augustus 24, 2020, 07:52:25 pm
 :# leuker kunnen we het niet maken.. wel makkelijker..  :I

Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: sanderv op augustus 25, 2020, 12:02:53 am

Het is qua rijbewijs best ingewikkeld geworden, maar wel in heel europa hetzelfde (zegt men).

Sinds die wetswijziging is er leiding met een Hyundai Getz die een lege aanhanger meenemen, een ouder met een zwaardere auto neemt de beladen aanhanger mee terug.


De rijbewijseisen zijn er op zich eenvoudiger door geworden. Alleen heeft de wetswijziging een bizarre uitwerking: potentieel zware aanhangers zoals lege paardentrailers mogen met rijbewijs B getrokken worden op voorwaarde dat er een heel klein autootje voor komt te zitten met een lage eigen TTM. Er zijn momenteel zelfs al speciale enkelas autoambulances te koop die van zichzelf zo licht zijn, dat ze met een kleine auto erop net door een kleine middenklasser als een Renault Megane getrokken mogen worden:

(https://static.wixstatic.com/media/a44dac_582eb1bfa52e4cb2ae7fd675b5f0e693~mv2_d_3264_1836_s_2.jpg/v1/fill/w_640,h_400,al_c,q_80,usm_0.66_1.00_0.01/a44dac_582eb1bfa52e4cb2ae7fd675b5f0e693~mv2_d_3264_1836_s_2.webp)

Ik heb ooit nog met rijbewijs B de caravan van mijn schoonouders geleend. Mijn rijbewijs liet toen niet toe dat ik de veel geschiktere zware diesel van mijn schoonouders er voor mocht zetten, maar wel onze lichtere Octavia, terwijl voor die auto de caravan op de limiet was.

Maar nogmaals, dat zijn rijbewijs-issues, die spelen bij een vouwwagen sowieso nagenoeg nooit, omdat het aantal vouwwagens (niet de tent trailers) met eigen kenteken op één hand te tellen is. En dat mag je altijd trekken, zelfs met een 3,5 tons camper. Voor de auto is alleen de echte massa van de aanhanger van belang, maar dat is dan los van het rijbewijs. De auto van TS mag 500 kg geremd trekken. Dus de weegbrug op. Meer is niet nodig. Marge bij een controle heb je in die zin al dat daar alleen de massa op de as wordt gemeten (wielen op de wielplaten). De kogeldruk krijg je dus als marge al cadeau in praktijk. Da's toch 10%.
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: Paulus op september 22, 2020, 08:35:39 pm
Even een update,
We zijn weer veilig thuis, geen problemen gehad.
Ben alvast aan het kijken naar andere auto.
Moet toch wel minimaal 750 kg kunnen trekken op kenteken.
Liever iets  meer, omdat we volgend jaar ook de bergen in willen, als
corona het toelaat.
Zou seat ibiza kunnen of is dat iets te licht?
Titel: Re: trekvermogen auto
Bericht door: par op september 22, 2020, 08:57:23 pm
Hangt van het model af, bouwjaar, motorvermogen.

Laat je inspireren door CarBase Seat Ibiza (https://www.autoweek.nl/carbase/seat/ibiza/) op de Autoweek CarBase site. Krijg je een idee.

Succes!

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal