Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Achteruit rijden met de vouwwagen  (gelezen 7769 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #15 Gepost op: maart 17, 2015, 08:25:11 pm »


Ik heb zelf nooit problemen met achteruitrijden. Maar ja ik rij dan ook normaal een trekker oplegger.

Mooi spul!
Ik ken het probleem ook niet. Maar ik heb ook jaren met verschillende soorten combinaties rond gereden.
Gelogd

s.hendrickx

  • Gast
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #16 Gepost op: maart 17, 2015, 08:26:10 pm »

Mooi spul!
Ik ken het probleem ook niet. Maar ik heb ook jaren met verschillende soorten combinaties rond gereden.
het is idd erg mooi spul. Hiervoor altijd combi gereden.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #17 Gepost op: maart 17, 2015, 09:30:14 pm »

Afgelopen hemelvaart bij henschotermeer op een camping een straatje ingereden dat doodliep. 400 meter achteruit door een zeer smal pas. Na 350 meter de opmerking van de achterbank, ' papa wat ben je moeilijk aan het doen!' Had wel ff last van mijn nek
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #18 Gepost op: maart 17, 2015, 09:34:11 pm »

Ik heb zelf nooit problemen met achteruitrijden. Maar ja ik rij dan ook normaal een trekker oplegger.
Dat geloof ik graag. Maar ik vraag me af: 'voelt' een trekker met oplegger -even afgezien van de omvang- niet toch net even anders aan omdat het draaipunt op of voor de achteras ligt en bij een gewone aanhanger het draaipunt achter de achteras? (een beetje zoals het rijden van een moderne stadsbus ook net even anders voelt omdat de chauffeur voor de voorwielen zit, wat best eng is trouwens).
« Laatst bewerkt op: maart 17, 2015, 09:36:24 pm door Frankie »
Gelogd

s.hendrickx

  • Gast
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #19 Gepost op: maart 17, 2015, 09:38:12 pm »

Dat geloof ik graag. Maar ik vraag me af: 'voelt' een trekker met oplegger -even afgezien van de omvang- niet toch net even anders aan omdat het draaipunt voor de achteras ligt en bij een gewone aanhanger het draaipunt achter de achteras? (een beetje zoals het rijden van een moderne stadsbus ook net even anders voelt omdat de chauffeur voor de voorwielen zit).
een beetje gelijk heb je wel ivm het draaipunt. Maar ja het principe van sturen achteruit en het beheersen van de techniek is wel hetzelde alleen de schaal is anders. Maar idd je kan  beter een combi rijden dus bakwagen met aanhanger dat komt nog meer in de buurt van het rijden met een vw.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #20 Gepost op: maart 17, 2015, 11:20:03 pm »


een beetje gelijk heb je wel ivm het draaipunt. Maar ja het principe van sturen achteruit en het beheersen van de techniek is wel hetzelde alleen de schaal is anders. Maar idd je kan  beter een combi rijden dus bakwagen met aanhanger dat komt nog meer in de buurt van het rijden met een vw.
Bedoel je met een combi een wipkar of een schamel aanhanger (aanhanger met sturende voorste as en starre achter as.)
Een wipkar is idd gelijkwaardig aan een vw.
En schamelhanger is een hele andere tak van sport...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #21 Gepost op: maart 18, 2015, 04:54:47 am »

Hmm. mijn reactie van gisteren staat er niet (meer). Hoe groter de aanhanger achter de auto, hoe makkelijker het stuurt. Een korte vouwwagen reageert veel sneller op stuurbewegingen dan een langere tandemasser bijvoorbeeld. Veel met tandemassers paden in achteruit moeten rijden, puur op de spiegels van de auto. Ook regelmatig met 4 wielige vrachtauto aanhangers achter een landbouw trekker allerlei manouvres moeten uitvoeren, soms honderden meters achteruit. Af af en toe een 23 tons rupskraan op een 4 assige dieplader op de vreemdste plekken zien te krijgen. Maar voor alles geldt, oefening baart kunst.
Ik zie af en toe vrachtwagen bestuurders bij ons bedrijf stuntelen om de trailer achteruit de steeg in te krijgen. Terwijl de volgende het ding in 1 keer zo naar binnen stuurt, bakwagen met aanhanger. Knap.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

s.hendrickx

  • Gast
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #22 Gepost op: maart 18, 2015, 07:21:43 am »

Ja het vak van manoeuvren moet wel een beetje in je bloed zitten denk ik. Ik zie idd genoeg chauffeurs erg moeilijk doen. Agh ja en anders een Volkswagen kopen met trailer assist haahahhah dan doet ie al het werk. Voor de moeilijke achteruitrijders onder ons.
Gelogd

s.hendrickx

  • Gast
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #23 Gepost op: maart 18, 2015, 07:22:48 am »

Ik bedoel idd een wipkar. Is bijna gelijk aan een vw.
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2015, 10:32:34 am door s.hendrickx »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #24 Gepost op: maart 18, 2015, 11:17:47 am »

Het is een beetje offtopic, maar in dat verband.. Ik word altijd een beetje week van het volgende 'vallen en opstaan filmpje' (vooral ook het stukje na 4:40) Zakdoekjes in de aanslag bij mij. :)


http://youtu.be/Re0VaI1uGnE
« Laatst bewerkt op: maart 18, 2015, 05:36:43 pm door Frankie »
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #25 Gepost op: maart 18, 2015, 04:15:48 pm »

 8)
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #26 Gepost op: maart 18, 2015, 04:41:15 pm »

Afgelopen hemelvaart bij henschotermeer op een camping een straatje ingereden dat doodliep. 400 meter achteruit door een zeer smal pas. Na 350 meter de opmerking van de achterbank, ' papa wat ben je moeilijk aan het doen!' Had wel ff last van mijn nek
Henschotermeer zwijmel... altijd bij de frietkraam gewerkt als kind. Was de camping wat? (zoek nog wat voor de zomer)
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #27 Gepost op: maart 19, 2015, 11:15:10 am »

Geheel off topic: Mooie vrachtwagen hoor! Ik heb zelf ook niet echt moeite met achteruitrijden, ik rijd met een BE combi met roeiboten (maximale  lengte van de oplegger is 12,8 meter). Niet zo groot als de vrachtwagen, maar qua gevoel denk ik dichter bij een personenauto. Ik rijd ook met een schamelwagen en dat is altijd even omdenken. Alles gaat ineens weer omgekeerd.

Wat ik denk dat wel een verschil maakt is dat ik ook los mijn BE rijbewijs heb moeten halen in plek van het erbij te "krijgen". IK heb lessen gehad in een Vito met een middenasser erachter. Dat lijkt helemaal op een vouwwagen qua gedrag, en zo leer je omgaan met achteruitrijden etc.

Als je niet zeker bent met achteruitrijden met je klapkar, de meeste rijscholen bieden daarvoor cursussen aan, je leert dan in twee of drie uur achteruitrijden, fileparkeren, etc. Dit kan vaak ook met je eigen combinatie.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
« Laatst bewerkt op: maart 19, 2015, 07:14:47 pm door Theu »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Achteruit rijden met de vouwwagen
« Reactie #29 Gepost op: maart 19, 2015, 08:02:54 pm »

Dat is n.l. geen schamelaanhanger maar een oplegger.
Volgens mij schreef hij dat-ie *ook* met een schamelwagen reed.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal