Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: trekvermogen auto  (gelezen 6203 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: trekvermogen auto
« Reactie #30 Gepost op: augustus 24, 2020, 10:26:35 am »

Om er zonder gezeik mee rond te kunnen rijden.
En na een aanrijding heb ik al helemaal geen zin in gezeik waarbij ik maar moet aantonen dat het ding maar deels beladen was.

Maar wat verandert er dan als je de wagen laat terugkeuren? Is hij dan na afloop lichter? Jij hoeft niet aan te tonen dat de wagen deels beladen is. Bij verdenking word je staande gehouden en gaat de wagen op de weegbrug of weegplaten. Wat daar uitkomt telt.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
trekvermogen auto
« Reactie #31 Gepost op: augustus 24, 2020, 11:04:23 am »

Volgens mij niet.
Ik beschrijf hieronder een aanhanger, wat een caravan, paardentrailer en vouwwagen ook zijn.

Naar mijn best weten is het zo dat je achter je auto mag hangen wat er maximaal achter mag hangen. En dan bedoel ik het totaal toegestane gewicht van de aanhanger. Als je een lege aanhanger bij je hebt, met in dit geval een fiat panda, die zwaarder is dan de auto mag trekken dan kan en, volgens mij ook, mag oom agent ervan uit gaan dat je geladen te zwaar gaat zijn. En dan is het lastig als bestuurder om het tegengestelde aan te tonen.
Dit is onderweg vooral te controleren als de aanhanger een eigen kenteken heeft. Wat de meeste vouwwagens niet hebben. Met vouwwagens rijd je in de meeste gevallen al aantoonbaar beladen wat het verhaal makkelijker maakt.
Uit ervaring weet ik dat tot 10% overbelasting alleen een prent oplevert. Dit heb ik onderweg als vrachtwagenchauffeur “geleerd”.

Persoonlijk zou ik er niet moeilijk over doen.
Zeker niet voor dat ene maandje.
Ik rij weleens met een aanhanger die zo’n 400kg zwaarder mag zijn dan mijn auto mag trekken. Dit is dan wel een Ford Mondeo en bij zo’n grote auto lijkt het plaatje snel te kloppen. Verder zorg ik ervoor dat ik mij op die momenten juist netjes aan de overige regels houd en niet met mijn kop boven het maaiveld uitsteek. :)6]
En daarnaast anticipeer ik dan nog meer op het overige verkeer om te zorgen dat ik niet in de problemen raak.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2020, 11:06:32 am door Theu »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: trekvermogen auto
« Reactie #32 Gepost op: augustus 24, 2020, 11:28:36 am »

Sorry Theu, maar de wet is hiervoor in 2019 aangepast.

Ik doe iets bij een scoutinggroep, en daar hadden we hetplan om een tandemas aanhanger (max massa: 2000 kg) terug te keuren, zodat deze door 'normale' auto's getrokken zou mogen worden.

Het is qua rijbewijs best ingewikkeld geworden, maar wel in heel europa hetzelfde (zegt men).

Voor een B-rijbewijs geldt nu: De auto en de aanhanger in max beladen toestand mogen voor een B-rijbewijs NIET boven de 3500 kg uitkomen. Tijdens het rijden geldt dat de aanhanger niet zwaarder mag zijn dan het trekkend voertuig.

Sinds die wetswijziging is er leiding met een Hyundai Getz die een lege aanhanger meenemen, een ouder met een zwaardere auto neemt de beladen aanhanger mee terug.

Voor de technisch toegestane massa (trekgewicht auto) geldt gewoon hetgeen op dat moment achter de auto hangt. De boetes zijn beperkt qua hoogte, tenzij je beroepsmatig bezig bent, dan kom je vrij snel in de 'economische delicten' terecht. Die boetes zijn niet leuk.
Voor particulieren is afleggen van het surplus aan lading meestal afdoende.

Voor een maand zou ik niet ingewikkeld doen, wel de kar proberen zo ligt mogelijk te houden en zoveel mogelijk in de auto laden.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Selandus

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
Re: trekvermogen auto
« Reactie #33 Gepost op: augustus 24, 2020, 12:15:00 pm »

Bedenk ook wel dat een vouwwagen, in het geval van noodgedwongen nat moeten inpakken, aanzienlijk zwaarder wordt.  Zeker als er een katoenen tent op zit neem je behoorlijk wat water extra mee. Ik heb er geen idee van hoe veel water tentdoek vast houdt, maar stel dat iedere m2 tentdoek 2 liter water vast houdt, dat lijkt me een redelijke aanname. Dan is onze wagen al gelijk 50 kilo zwaarder.
Ik zou dus nooit een auto kiezen waar de vouwwagen maar net aan leeg achter mag. 
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: trekvermogen auto
« Reactie #34 Gepost op: augustus 24, 2020, 01:12:48 pm »

Als je bij het filmpje van de politie kijkt dan legt hij het uit bij minuut 11.
Papieren gewichten zijn makkelijk en zijn voor B of B+E. Boven de 3500 kilo moet je een B+E. Maar voor aanhangers tot 750 kilo mag je over de 3500 totaal gaan. Dus daar hoeven de meeste vouwwagen bezitters niet over na te denken. Die mag je altijd met B rijden achter de auto mits de auto dit mag.

Enige belemmering is dus hoeveel de auto geremd mag trekken.
In het filmpje mag de auto 1500 kilo trekken dus die trailer is leeg 700 kilo en mag er achter en mag nog met 800 kilo gevuld worden. Maar dus niet tot de 2000 kilo dan is de aanhanger te zwaar voor de auto. En zul ook nog een B+E rijbewijs nodig gaan hebben. Dit geldt dus ook voor de auto's die minder dan 750 kilo mogen trekken. Als je vouwwagen op papier ledig niet aan dat gewicht komt mag je die er leeg achter hangen. Wel even controleren en wegen wat leeg is want sommige merken trekken de luifel,stokken grondzeil etc. eraf.

Denk dat TS voor die ene keer vakantie zich wel kan redden en dan in de winter een betere auto kopen want zo op de marge moeten letten lijkt me niks eerlijk gezegd.


Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: trekvermogen auto
« Reactie #35 Gepost op: augustus 24, 2020, 02:13:08 pm »

Dat is precies wat ik onderaan pagina 1 heb uitgelegd ;)
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: trekvermogen auto
« Reactie #36 Gepost op: augustus 24, 2020, 07:52:25 pm »

 :# leuker kunnen we het niet maken.. wel makkelijker..  :I

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: trekvermogen auto
« Reactie #37 Gepost op: augustus 25, 2020, 12:02:53 am »


Het is qua rijbewijs best ingewikkeld geworden, maar wel in heel europa hetzelfde (zegt men).

Sinds die wetswijziging is er leiding met een Hyundai Getz die een lege aanhanger meenemen, een ouder met een zwaardere auto neemt de beladen aanhanger mee terug.


De rijbewijseisen zijn er op zich eenvoudiger door geworden. Alleen heeft de wetswijziging een bizarre uitwerking: potentieel zware aanhangers zoals lege paardentrailers mogen met rijbewijs B getrokken worden op voorwaarde dat er een heel klein autootje voor komt te zitten met een lage eigen TTM. Er zijn momenteel zelfs al speciale enkelas autoambulances te koop die van zichzelf zo licht zijn, dat ze met een kleine auto erop net door een kleine middenklasser als een Renault Megane getrokken mogen worden:



Ik heb ooit nog met rijbewijs B de caravan van mijn schoonouders geleend. Mijn rijbewijs liet toen niet toe dat ik de veel geschiktere zware diesel van mijn schoonouders er voor mocht zetten, maar wel onze lichtere Octavia, terwijl voor die auto de caravan op de limiet was.

Maar nogmaals, dat zijn rijbewijs-issues, die spelen bij een vouwwagen sowieso nagenoeg nooit, omdat het aantal vouwwagens (niet de tent trailers) met eigen kenteken op één hand te tellen is. En dat mag je altijd trekken, zelfs met een 3,5 tons camper. Voor de auto is alleen de echte massa van de aanhanger van belang, maar dat is dan los van het rijbewijs. De auto van TS mag 500 kg geremd trekken. Dus de weegbrug op. Meer is niet nodig. Marge bij een controle heb je in die zin al dat daar alleen de massa op de as wordt gemeten (wielen op de wielplaten). De kogeldruk krijg je dus als marge al cadeau in praktijk. Da's toch 10%.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2020, 12:09:39 am door sanderv »
Gelogd

Paulus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Re: trekvermogen auto
« Reactie #38 Gepost op: september 22, 2020, 08:35:39 pm »

Even een update,
We zijn weer veilig thuis, geen problemen gehad.
Ben alvast aan het kijken naar andere auto.
Moet toch wel minimaal 750 kg kunnen trekken op kenteken.
Liever iets  meer, omdat we volgend jaar ook de bergen in willen, als
corona het toelaat.
Zou seat ibiza kunnen of is dat iets te licht?
Gelogd

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: trekvermogen auto
« Reactie #39 Gepost op: september 22, 2020, 08:57:23 pm »

Hangt van het model af, bouwjaar, motorvermogen.

Laat je inspireren door CarBase Seat Ibiza op de Autoweek CarBase site. Krijg je een idee.

Succes!

« Laatst bewerkt op: september 22, 2020, 09:01:05 pm door par »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal