Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)  (gelezen 7607 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sschelhaas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: in orientatie
Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Gepost op: augustus 28, 2020, 09:12:35 pm »

Hallo experts,

Al enige tijd volg ik anoniem dit forum,  want we zijn op zoek naar een vouwwagen en alle tips en info hier wordt door mijn gewaardeerd. Maar ik zal me nu toch actief worden en me voorstellen. Wij hebben nu nog een zoontje van 3 maar ons tweede kindje is op komst. We gingen altijd met een tent op fietsvakantie maar merken dat ons zoontje graag liever net iets langer op een camping blijft, en zeker met een tweede erbij is fietsvakantie minder handig. Wel blijven we graag fietsen op vakantie. We zoeken daarom een toekomstbestendige vouwwagen waarmee we kunnen trekken ( max 3 dagen op een camping, we zijn niet echt stilzitters) waar relatief eenvoudig vier fietsen op kunnen. Liefst met een keuken, als die klaarstaat scheelt dat met op- en afbreken. Om hier informatie over te vinden was ik al enige tijd het forum aan het volgen, maar ik ben er nog niet uit. Wellicht kunnen jullie ons nog wat suggesties doen?

We kwamen zelf op de camplet. Nadeel is alleen de beperkte bagageruimte. En de gordijnen spreken ons niet zo aan (geeft ons een beetje een caravangevoel ipv tentervaring). Dan zou het dus de Passion worden, maar ik begrijp dat deze lastig opzet/helemaal niet snel is. Dus kijken we ook naar alternatieven. De combicamp flexi leek ons niet echt handig met fietsen omdat het imperiaal er eerst af moet. De country is mooi maar lijkt me met voortent en slaapcabine inclusief alle beddegoed voor extra bedden toch ook veel extra tijd kosten. Voor andere alternatieven geldt dat door het niet harde deksel er niet eenvoudig fietsen op kunnen (bv odyssee, campooz of alpenkreuzer), eerst moet het imperiaal eraf voordat je kan opzetten.

Wellicht zien we een wagen over het hoofd of is er een mogelijkheid om wel eenvoudig een imperiaal te demonteren, zodat fietsen op een "zacht deksel" mee kunnen? Ow ja we zoeken nieuw of heel jong gebruikt. Budget max rond de 15k. Alle tips en hulp wordt gewaardeerd!
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 28, 2020, 09:36:25 pm »

Welkom,

Je geeft al aardig de grenzen aan wat je wilt, is goed dan raak je niet verloren in alle modeillen en uitvoeringen. Fietsen meenemen vraagt altijd extra tijd, zeker 4 fietsen mee. Wij hebben dat jaren op een HK Flyer gedaan. Het afnemen van de fietsen van het deksel is tijdrovend, imperiaal verwijderen valt wel mee, keuken van de dissel halen kost tijd, maar als je na de voorgaande handelingen gaat openklappen in 5 minuten maakt dat veel goed. Maar ja dan krijg je weer inklappen, alles dicht, keuken erop, imperiaal erop en dan de fietsen plaatsen, was toch altijd wel een gesjouw en getil. Als je jong bent best goed te doen. Of je moet voor iets gaan wat op de dissel de mogelijkheid van fietsen heeft en een trailerhitch voor een fietsendrager. Maar alles snel, is een zoektocht, ik weet het niet zo 1 2 3. Een HK Flyer is zeker zeer geschikt voor jullie gezin situatie, bij Kees Kampeert staan nog wel wat mooie exemplaren, al dan niet met een nieuwe tent. Veel succes met zoeken, we lezen wel wat het geworden is.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #2 Gepost op: augustus 28, 2020, 10:12:45 pm »

Een snelklapper is gewenst en 15k is een behoorlijk budget wat je wil uitgeven...
Daar is heel wat moois voor te koop!
Wij van wc-eend adviseren...

In onze zoektocht van de laatste jaren sinds wij van de tent zijn overgestapt naar de vouwwagen zijn wij uiteindelijk uitgekomen bij het opzetgemak van Holtkamper
Zij kunnen op hun wagens een zogenaamde trailerhitch plaatsen zodat je voorop de dissel en achterop fietsen kwijt kunt, bijvoorbeeld op de Aero, Cocoon of Nano

Een voorbeeldje: https://www.holtkamper.nl/nl/innovaties/trailerhitch

Nu de kinderen klein zijn kunnen ze bij je in de hoofdtent liggen, later eventueel samen op een stapelbedje, scheelt ook wat ruimte
Optioneel kan je een kindertent aan je hoofdtent ritsen als ze weer wat ouder zijn zodat je meer ruimte hebt maar ze toch dicht bij je liggen
Deze kindertent klapt met de hoofdtent in en uit

Voor 4 fietsen meenemen kan je ook ervoor kiezen om 2 fietsen op de dissel mee te nemen en 2 onder je afdekzeil wanneer je de trappers even van je fietsjes haalt

Occasions:

https://www.holtkamper.nl/nl/occasions/youngtimer/3140/aero-2013

https://www.holtkamper.nl/nl/occasions/premium-select

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1592945486-holtkamper-cocoon-aero-2014.html

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1590481172-fraaie-holtkamper-kyte-xl-windforce-met-kindertent-l.html


Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #3 Gepost op: augustus 28, 2020, 11:51:09 pm »

De Passion is iets langzamer in opzetten dan de Dream maar scheelt het zoveel? Ik zou eens kijken of je hem bij de dealer kan opzetten en dan kijken of het naar wens is.
Voor 12.000 een nieuwe VW compleet met keuken of voor dat bedrag een van 6 of 7 jaar oud zonder keuken. Ik zou het wel weten.

Wat betreft bergruimte. Als je daarmee tekort komt zou je naar bijvoorbeeld een Combicamp Flexi kunnen kijken. Volgens mij kan daar ook een beugel bovenop om fietsen op te zetten.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2020, 08:11:46 am »

Toekomstbestendige wagen, wie wil dat niet... Zoals eerder in dit topic aangegeven: 4 fietsen is eigenlijk altijd gedoe. Daarnaast hebben wij in de afgelopen jaren ervaren dat de kampeerbehoefte wijzigt. Toekomstbestendig lijkt dan ook wat ingewikkeld.

Wij hebben het kamperen her-ontdekt toen onze jongste nog geen jaar oud was. Dus een oude bouwwagen aangeschaft: veel ruimte voor weinig geld. Maar ook veel werk. Dat was geen drama, omdat we toch 2 a 3 weken op dezelfde plek bleven.
Na een jaar of 4 zijn we overgestapt op een zogenoemde snelklapper, twee kinderen in het tweede bed, kind 3 eronder in het ondertentje. Dat werkte fantastisch, tot de oudste, snel gevolgd door de middelste, in een eigen tentje gingen.
Toen die situatie stabiel bleek hebben we onze huidige kar gekocht (een Combi Camp). Dat werkte perfect en nu kunnen we zeggen dat de kar toekomstvaster is: er gaan steeds minder kinderen mee op vakantie dus de kar wordt langzaamaan leger (minder stoelen mee etc). Deze wagen is voor ons ook geschikt om met twee heerlijk te kamperen.

Jullie weten wat kamperen is, maar kennen het fenomeen klapkar nog niet echt. Daarom zou ik in jullie omstandigheden kiezen voor een mooie tweedehands. Ik zie en hoor vaak mensen die alles nieuw aanschaffen en na korte tijd het toch anders willen, of zelfs niets vinden. Als je dan na een paar keer kamperen meer inzicht hebt in jullie kampeerbehoefte, kan je ook beter inschatten hoe lang je ermee gaat doen.

De Camplets zijn prachtige, kwalitatief goede wagens. Maar, in mijn ogen, hebben ze te weinig bagageruimte. Maar dat hangt weer af van hoe luxe jullie willen kamperen: Wil je voor iedereen een standenstoel, of volstaat een laag paraplu-stoeltje. Positief is in elk geval dat je lekker de tijd hebt om rond te kijken.

Veel plezier met jullie zoektocht! 
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

sschelhaas

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 5
  • Merk Vouwwagen: in orientatie
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2020, 09:30:16 am »

Bedankt voor de reacties!

Ik had holtkampers gezien maar zoals boven aangegeven vind ze wel erg aan de prijs. Ik begrijp als leek op vouwwagen gebied niet waarom een 6 jaar oude holtkamper zonder keuken beter is dan een nieuwe camp-let of combicamp. Gaan ze veel langer mee? Ze lijken ook waardevaste, mocht je na een paar jaar wat anders willen is dat wellicht een pre.

De flexi, daarvan had ik het idee dat ie niet snel is met fietsen, mar wellicht maar even in Boxtel vragen. Ik had een andere dealer elders gevraagd naar de camplet passion en die gaf aan dat het opzetten ruim drie  kwartier was t.o.v. kwartier voor classic. Deze tijden uiteraard voor de ervaren omzetter....

Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2020, 09:42:31 am »

Bedankt voor de reacties!

Ik had holtkampers gezien maar zoals boven aangegeven vind ze wel erg aan de prijs. Ik begrijp als leek op vouwwagen gebied niet waarom een 6 jaar oude holtkamper zonder keuken beter is dan een nieuwe camp-let of combicamp. Gaan ze veel langer mee? Ze lijken ook waardevaste, mocht je na een paar jaar wat anders willen is dat wellicht een pre.

Bovenstaande is correct:)3]. Staat er een voor 8500 euro te koop met een splinternieuwe tent ( kan je zeker 10 jaar mee vooruit), keuken in green box, en imperiaal.
Moet kunnen in een budget van 15k.

Ook en Bedoein Flyer voor een aantrekkelijk prijs van 2450 euro. Voor het proberen, bevalt ie niet dan kan je de wagen denk voor dezelfde prijs weer verkopen.

Het valt dus wel mee met de prijzen. Zelf heb ik 16 jaar met een Flyer gekampeerd, maar de kinderen gaan niet meer mee, dus nu wat “kleiner” een Cocoon Aero MTT.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2020, 10:00:28 am »


Bovenstaande is correct:)3]. Staat er een voor 8500 euro te koop met een splinternieuwe tent ( kan je zeker 10 jaar mee vooruit), keuken in green box, en imperiaal.
Moet kunnen in een budget van 15k.


En waarom zit er zo vaak een splinternieuwe tent op een Holtkamper?
Kan twee dingen betekenen, of er wordt veel intensiever mee gekampeerd en daardoor slijt het doek sneller of het doek heeft een minder lange leverduur.
Een nieuwe tent is erg fijn hoor, maar de rest (bak, onderstel, buizen, keuken, elektrisch, enz) blijft dus gewoon oud.
Allemaal zaken die je mee kan nemen in je overweging.

Een Holtkamper is mijn inziens van zichzelf te duur door de naam en marketing erachter. Dat zie je ook terug in de restwaarde.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2020, 10:10:57 am »

Toekomstbestendige wagen, wie wil dat niet... Zoals eerder in dit topic aangegeven: 4 fietsen is eigenlijk altijd gedoe.

Hoeft niet. Wij hebben vier fietsen op een Camplet. Wel het waardeloze originele systeem vervangen door 4 Thule dragers. Fietsen staan er in goed 5 minuten op en zijn er in dezelfde tijd weer vanaf. Per fiets vergelijkbaar met fietsen op een fietsenrek zetten. Ze moeten er alleen wel altijd af. Daar ontkom je bijna niet aan.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2020, 11:37:04 am »

Wij kamperen meestal in de bergen en nemen normaal gesproken maar één fiets mee (de mijne, ik hou wel van bergop trappen :)6]).
Maar goed, dit jaar bleven we dus in NL en moesten er opeens 4 fietsen mee. Ik kan twee fietsen kwijt op de disseldrager van onze Combi Camp Flexi, dat is dus niet genoeg. En wat je al aangeeft, een extra rek op de VW geeft ook extra gedoe (en ze zijn niet goedkoop).
Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om de andere twee fietsen op het dak van de auto te vervoeren. Via Marktplaats een stel auto-specifieke dakdragers en twee Thule fietsdragers aangeschaft. Een relatief kleine investering en dit werkte verassend goed. Je moet de fietsen er even met zijn tweeën op tillen, verder is het niet veel werk. Riempje bij het wiel vastzetten en een klem om de framebuis vastklikken. De fietsen op het dak vangen wel extra wind (hoger verbruik), maar omdat we in NL bleven en maar 150km hoefden te rijden was dat geen enkel probleem. Onze VW kun je in principe opzetten zonder de fietsen van de disseldrager te halen. Handig als je wilt rondtrekken.

Ik lees dat je mogelijk interesse hebt in de Flexi, hier onze zoektocht en ervaringen met deze snelklapper: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=17329.0
Gelogd

Marcelhuis2019

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2020, 12:00:52 pm »

Wij zijn ook fervente fietsers en nemen steevast 4 fietsen mee. Met onze HK Kyte gaan er 2 op de dissel en 2 plat op de wagen op het worteldoek onder de afdekhoes. Van de 2  fietsen op de wagen haal ik alleen de pedalen eraf. Zoals bekend staat de Kyte in een mum van tijd en zijn de pedalen van deze fietsen in een handomdraai gemonteerd. Afgezien van de fietsen op de dissel fietsendrager zijn er geen uitstekende delen buiten de wagen. Dat vind ik een groot voordeel van deze oplossing. Succes met maken van jullie keuze 😀
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2020, 12:11:25 pm »

Maar dan hebben we het over een nieuwe wagen met keuken van zo'n 25k tegenover een nieuwe wagen met keuken van zo'n 10k.
Voor dat verschil mag je ook wel heel wat verwachten.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2020, 01:06:57 pm »

Maar dan hebben we het over een nieuwe wagen met keuken van zo'n 25k tegenover een nieuwe wagen met keuken van zo'n 10k.
Voor dat verschil mag je ook wel heel wat verwachten.

volgens mij hebben we het hier steeds over mogelijkheden die een wagentype met bijbehorende opties kan bieden, los van het geld
de vraagsteller geeft aan een zeer ruim budget voor een (jong) gebruikte wagen te hebben en willen investeren, niet dat het perse een sliksplinter nieuwe wagen hoeft te zijn waarmee je vergelijkt

ik lees hierin dat de prijs niet op prioriteit 1 staat, dus is een ook een zeer ruim aanbod in fabrikanten mogelijk
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #13 Gepost op: augustus 29, 2020, 01:24:23 pm »

Campooz heeft een rek waar je 4 fietsendragers op kan monteren, dit rek kan je naar voren (dissel zijde) klappen, evt met de fietsen er op. De Fat Freddy is het snelst op te zetten maar gezien jullie gezin samenstelling zou de Lazy Jack misschien de betere keuze zijn. De laatste is wel iets meer werk met opzetten maar goed te doen als je 3 dagen blijft staan.
De campooz keuken is erg basic met een los gasstel,  na de zware keuken van een Cabanon waren wij er juist erg blij mee.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Vier fietsen mee maar snelle opzetter (en even voorstellen)
« Reactie #14 Gepost op: augustus 29, 2020, 02:10:19 pm »

Een 6 jaar oude holtkamper zonder keuken of een splinternieuwe met? Dan twijfel ik ook geen seconde en ga ik voor de nieuwe. Alles nieuw, ingebouwde keuken altijd handiger etc.
Ik zou in jouw geval kijken om de fietsen op het dak van de auto te vervoeren. Het lijkt me wel een beetje een gedoe, maar je hoeft ze toch maar enkel bij een campingwissel erop en eraf te halen. Als je ze op de auto zet heb je, als je voor 1 nachtje ergens kampeert, er ook geen last van, als ze op de vouwwagen staan wel.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal