Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Neuswiel  (gelezen 12027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk: kampeermiddel : CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Neuswiel
« Gepost op: juni 18, 2015, 03:13:29 pm »

Wat ik me eigenlijk nog afvraag...

Wij halen/draaien altijd het hele neuswiel eraf, aangezien we nogal in een drempelstad wonen en voordat we op de snelweg zitten :X....Maar dan nog raakt de "haak"van de dissel regelmatig het wegdek, herkennen jullie dat ook? We rijden dan echt met een slakkengang over de drempel heen en ook de kogeldruk is prima met max50 kilo..Zo heel af toen, bij een niet opgemerkt stuk slecht wegdek, hoor ik het soms ook...

Maar om nou te zeggen dat we een lage auto hebben of dat de auto auto "doorhangt"vind ik ook niet...

Herkennen jullie dit?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Neuswiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 18, 2015, 04:13:50 pm »

Wij hebben het probleem niet maar ik ken het probleem wel.

Een kogeldruk van 50 kilo is trouwens niet veel, dus daar kan het niet aan liggen. Wat voor auto hebben jullie? Misschien is het raadzaam om een set hulpveren onder de auto te laten plaatsen.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk: kampeermiddel : CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Neuswiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 18, 2015, 04:18:32 pm »

Kenjo, we hebben een Renault Megane Estate uit 2007. Staat voor mijn gevoel, ook met klapper erachter, nog wat hoger op de banden dan anderen en ook de banden vallen niet weg in de wielkassen...Maar goed als je deze foto zo ziet, dan denk je wel wat een mega lading op de klapper, maar dan nog is een goede kogeldruk het belangrijkste? Een betere foto heb ik zo even niet.. :#
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Neuswiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 18, 2015, 04:34:30 pm »

Prima foto hoor. Beetje inzoomen en dan zie ik genoeg: de klapper ligt mooi vlak, maar de wagen hang wel degelijk door en dat is dus het probleem. En iedereen ten tijde ook nog uit de auto was dan wordt het probleem nog groter als jullie ook nog in de auto gaan zitten.

Het is trouwens een bekend probleem hoor van de Renaults. De vering is op comfort ingesteld en dat is nadelig bij belading. Ik zou inderdaad hulpveren laten plaatsen. Dan ben je van het probleem af en kan je ook de kogeldruk nog wat verhogen.

Een setje hulpveren kost tussen de 150 en 200 euro. Een goede set is bijvoorbeeld: http://www.mad-tooling.com/nl/veersystemen/producten/hulpveren/

o.a. te koop bij https://www.dutchcarparts.nl/48840-renault-megane-iii-grandtour-kz-combi-16-energy-dci-130-2011-/auto-onderdelen/onderstel/veren/verhogingsveren&artid=HV-140398_-_204
Een beetje monteur zet ze er binnen een uur onder dus in totaal zou je voor 250 euro klaar moeten kunnen zijn.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Jasmin
Re: Neuswiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 18, 2015, 04:35:38 pm »

Met de Roadmaster en met de Camp-let had/heb ik dat bij een aantal drempels ook. Ik denk dat het eerder komt doordat de drempels hoger gemaakt worden. Als ik de drempel wat schuin nam dan had ik er minder last van.
Ik heb er dus niet overal last van, maar houd er toch rekening mee. Is overigens bij mijn Volvo en bij de Opel Astra station van mijn ex zo. Van de laatste is de vering overigens een stuk beter en staat ook hoger.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Neuswiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 18, 2015, 04:55:08 pm »

De hoogte van drempels is inderdaad ook regelmatig een probleem, dat is absoluut waar. Maar daar kan je niks aan doen en voordat je ernstige schade veroorzaakt door even vergeten dat de drempel te hoog is of de drempel verkeerd in te schatten.... Hoe vaak een uitlaat daardoor niet afbreekt of zwaar beschadigd wil je niet weten. En dan sta je aan de kant terwijl je op vakantie bent, niet iets wat je wilt lijkt me. En een uitlaat is ook nog eens aanzienlijk duurder dan een set hulpveren.

Daarnaast zal de wegligging ook aanzienlijk verbeteren als je hulpveren laat plaatsen. Als een auto achterover leunt dan wordt het wielcontact van de voorwielen met het wegdek ook minder en aangezien de meeste auto's tegenwoordig voorwiel aandrijving hebben is wielcontact van de voorwielen behoorlijk essentieel.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Jasmin
Re: Neuswiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 18, 2015, 05:21:46 pm »

Met die hulpveren ben ik absoluut eens met je KenJo! Ik heb het vorig jaar al tegen mijn vader gezegd ze te plaatsen bij de Volvo. Die "hangt" nogal naar achteren. Mijn vader rijdt heel regelmatig met een erg zwaar beladen aanhanger, dus overbodig zullen ze zeker niet zijn. En zeker niet nu ik denk dat er één schokbreker achter niet in orde is.

Als ik over een drempel rijdt met mijn klapper dan doe ik dat al heel rustig tot ongenoegen van sommige automobilisten achter mij. 
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Neuswiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 18, 2015, 07:06:57 pm »

Nog nooit een drempel geraakt terwijl Citroen er ook om bekend staat vrij ver door te zakken. Het enige wat bij ons wel de grond raakte was de hulpkoppeling van de trekhaak. Die heb ik inmiddels vervangen door een ander model zonder beugel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk: kampeermiddel : CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Neuswiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 18, 2015, 08:16:35 pm »

Bedankt voor je tip en linkjes  KenJo! Ik zal het eens in de groep gooien hier :#
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 913
  • Merk: kampeermiddel : Europa Camper Futura 2015
Re: Neuswiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 18, 2015, 08:28:27 pm »

Ik ken het probleem. Wij hebben een Seat Althea XL in een zgn. "eco" uitvoering, en die zijn wat lager afgeveerd, zonder hulpveren is elke drempel raak, maar met hulpveren zelfs bij gemene drempels geen last....
Dus mocht je een eco/bluetech, whatever auto hebben, en geen hulpveren? hulpveren halen. De auto komt er niet hoger door te liggen, maar veert onder belading wel veel minder door.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 428
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte 2022
Re: Neuswiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 19, 2015, 11:07:56 am »

Bedankt voor je tip en linkjes  KenJo! Ik zal het eens in de groep gooien hier :#

Als het probleem echt zo groot is als je aangeeft zou ik zeker de veren (laten) vervangen.
Ik heb er zelf ook jaren over gedacht, maar omdat wij nooit vaker dan één keer op vakantie gaan kwam het er nooit van.
Nu de knoop doorgehakt en ze laten plaatsen.
En dus ook met terugwerkende kracht spijt dat ik het niet véél eerder (twintig jaar of zo :() heb laten doen.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2015, 11:42:53 am door WimS »
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 315
  • Merk: kampeermiddel : AartKok- LS/RL/GD
Re: Neuswiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 19, 2015, 11:25:19 am »

Het is ook geen vervanging, ze worden er bij/tussen geplaatst.

Ook hier. Hadden we eerder moeten doen.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 428
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte 2022
Re: Neuswiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 19, 2015, 11:44:23 am »

Huh, bijplaatsen?
Ik kreeg toch echt de oude veren mee naar huis...
Bij mij ging het toch echt om een vervanging...
Mischien specifiek voor de Ciroen C3?
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Jasmin
Re: Neuswiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 19, 2015, 12:22:33 pm »

Huh, bijplaatsen?
Ik kreeg toch echt de oude veren mee naar huis...
Bij mij ging het toch echt om een vervanging...
Mischien specifiek voor de Ciroen C3?

Je hebt losse hulpveren die er tussen geplaatst worden, maar je hebt ook een combi van schokbrekers met hulpveren. Dat heb ik tenminste voor mijn auto gevonden, dus neem aan dat die ook voor andere merken bestaan.
Je kreeg ze mee naar huis als aandenken?   :?
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 428
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Kyte 2022
Re: Neuswiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 19, 2015, 12:27:31 pm »

Ik denk dat ik ze meekreeg om te laten zien dat er echt andere veren waren geplaatst?
Zoals je van de garage wel vaker het defecte en vervangen onderdeel meekrijgt.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal