Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: met nieuwe auto ineens op reis?  (gelezen 11539 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Michielvandaalen

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #15 Gepost op: augustus 08, 2012, 05:02:52 pm »

Ik ben dit jaar op vakantie gegaan met mijn nieuwe Renault Megane met ongeveer 500km op de teller bij wegrijden in Nederland.
Vaak is de eerste 1000km rustig rijden tot 2500rpm met een diesel.
Het is vooral belangrijk om in het begin, eerste 1000km de toeren niet te snel te laten oplopen. Hard optrekken wordt hieronder verstaan.
Daarbij is het rustig warm rijden van de motor het allerbelangrijkst.

Als je dit in je achterhoofd houd gaat je auto lang mee.

Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #16 Gepost op: augustus 08, 2012, 06:13:41 pm »

Vaak is de eerste 1000km rustig rijden tot 2500rpm met een diesel.
Het is vooral belangrijk om in het begin, eerste 1000km de toeren niet te snel te laten oplopen. Hard optrekken wordt hieronder verstaan.

Wat ik al zei: dat is bij Opel in de computer geregeld.

Daarbij is het rustig warm rijden van de motor het allerbelangrijkst.

Dat heeft niks met leeftijd te maken. Dat is ook belangrijk voor een auto van 10 jaar met 100000km op de teller.

Groeten,
Mischa
Gelogd

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #17 Gepost op: augustus 08, 2012, 09:29:19 pm »

Hoi allen!

Super bedankt voor de reacties...  Dit indachtig ga ik binnenkort op mijn gemakje de zon opzoeken.  Kijk er alvast naar uit, verwacht niet echt problemen met de wagen, is in elk geval al een pak sterker dan de vorige.  Moesten jullie nog tips hebben i.v.m. rijgedrag, dan hoor ik ze graag.  Ben in elk geval geen racepiloot, dus hoge toeren zou sowieso nie echt aan de orde zijn.
Cheers,

Bart
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #18 Gepost op: augustus 08, 2012, 09:34:27 pm »

Moesten jullie nog tips hebben i.v.m. rijgedrag, dan hoor ik ze graag.

Probeer een zo groot mogelijk deel van de reis vooruit te rijden. Dat gaat het snelste en is het minst vermoeiend.

Nee, gewoon wat vaker in je achteruitkijkspiegel kijken om in de gaten te houden wat je wagen doet. Voor de rest gewoon je gezonde verstand gebruiken en ver vooruit kijken. Hoeveel power je ook onder de kap hebt, de auto gedraagt zich ALTIJD anders dan wanneer die klapdoos er niet achter hangt.

Fijne vakantie alvast.

Groeten,
Mischa
Gelogd

Michielvandaalen

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #19 Gepost op: augustus 09, 2012, 08:39:32 am »

Probeer een zo groot mogelijk deel van de reis vooruit te rijden. Dat gaat het snelste en is het minst vermoeiend.
    :) :)
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #20 Gepost op: augustus 09, 2012, 02:56:17 pm »

Ik zou zeggen, voor geen enkele auto echt een probleem, maar sommige merken dekken zich goed in. ::)

Als je rustig op je toerenteller rijdt, zal de auto er niet onder lijden, bij de genoemde opel houdt je zoveel mogelijk je schakelindicator in de gaten (bergop lukt dat niet helemaal) weet je zeker dat je ook goed zit.

Net terug van de Cote, met een nieuwe Astra Tourer Cosmo 1.7CDti Ecoflex (zo dat is een mond vol :J)  heerlijk kunnen cruisen over een rustige peage (behalve bij Lyon) en waar het mocht 130 met cruisecontrol. Dat er een VW achterhing zag ik dan vooral aan de verbruiksmeter.
Gelogd

timmw

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #21 Gepost op: augustus 09, 2012, 03:02:29 pm »

hier zou ik ook zeggen geen probleem!

Wij zijn onze nieuwe auto s'morgens gaan halen en zijn in de namiddag vertrokken voor 979 km! alles is vlot gegaan! Nieuwe auto's kunnen hier normaal wel tegen.
Dat zeiden ze ons toch toen we hem gingen halen.
Gelogd

Roy S.

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #22 Gepost op: augustus 09, 2012, 04:11:47 pm »

Het inlopen van de motor en zuigerveren was vroeger vooral nodig omdat de hoontechnieken nog niet helemaal lekker waren, de zuigerveren van dermate kwaliteit (allemaal gietijzeren, zelfs de bovenste compressieveer) en de olie ook bagger was...

Nu worden de meeste cilinders met goede technieken gehoond (na honen plateau honen, om de hoge pieken weg te halen om op de juiste ruwheidswaarde uit te komen) een chrome topveer met wat meer druk dan de oude versies... en betere loop eigenschappen van de materialen van blokken/cilinder wanden in combinatie van de huidige olieen...

Hierdoor wordt het vroegere "inloopproces" heel erg sterk verkort en kun je met 20 minuten stationair op 2000 toeren al genoegen nemen... maar hee, das mijn mening maar natuurlijk he...   :P
Gelogd

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #23 Gepost op: augustus 09, 2012, 07:20:17 pm »

Ik zou zeggen, voor geen enkele auto echt een probleem, maar sommige merken dekken zich goed in. ::)

Als je rustig op je toerenteller rijdt, zal de auto er niet onder lijden, bij de genoemde opel houdt je zoveel mogelijk je schakelindicator in de gaten (bergop lukt dat niet helemaal) weet je zeker dat je ook goed zit.

Net terug van de Cote, met een nieuwe Astra Tourer Cosmo 1.7CDti Ecoflex (zo dat is een mond vol :J)  heerlijk kunnen cruisen over een rustige peage (behalve bij Lyon) en waar het mocht 130 met cruisecontrol. Dat er een VW achterhing zag ik dan vooral aan de verbruiksmeter.

Nice to know, de mijne heeft dezelfde motor, maar dan de 110pk versie.  Zafira is natuurlijk een zwaarder gewicht dan een Astra, maar dan nog verwacht ik niet al te veel problemen.  Verbruik is nu eenmaal zo, ben wel van plan eenmaal thuis het ding terug in de stalling te zetten, dus als het maar voor 1500 km per jaar is, dan gaan die extra litertjes er wel af.
I.v.m. de eerder genoemde schakelindicator, ik vermoed niet dat ik dat heb, of ben er toch niet uit hoe ik hem moet aanzetten.
Cheers,

Bart
Gelogd

biccie

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #24 Gepost op: augustus 09, 2012, 09:46:02 pm »

Geen techneut, maar wel ervaring. met onze nieuwe auto gelijk met VW op vakantie geweest. Meivakantie gewoon in nederland en zomer (twee maanden later) in Frankrijk. nergens last van gehad en nog steeds niet  :) zelfs niet met caravan... wij hebben wel een 1.8 benzine auto, weet niet of dat anders is hoor..
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #25 Gepost op: augustus 09, 2012, 10:15:26 pm »

Nice to know, de mijne heeft dezelfde motor, maar dan de 110pk versie.  Zafira is natuurlijk een zwaarder gewicht dan een Astra, maar dan nog verwacht ik niet al te veel problemen.  Verbruik is nu eenmaal zo, ben wel van plan eenmaal thuis het ding terug in de stalling te zetten, dus als het maar voor 1500 km per jaar is, dan gaan die extra litertjes er wel af.
I.v.m. de eerder genoemde schakelindicator, ik vermoed niet dat ik dat heb, of ben er toch niet uit hoe ik hem moet aanzetten.
Cheers,

Bart
Bart de schakelindicator zit naast je kilometerstand, in de rechteronderhoek van het display tussen de snelheidsmeter en toerenteller en kan bij mijn weten niet uit,  dus zou altijd aanmoeten staan.
enne ik heb ook de 110pk versie, dus dezelfde.
Gelogd

GlobetrotterXXL

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #26 Gepost op: juli 04, 2013, 10:19:17 pm »

Nope, intussen al een jaar in bezit en al 15000 km op de teller maar nog nooit een schakel indicator gezien. Wel een heerlijke wagen. Vorige zomer toch mee tot in Luxemburg gereden. Dit jaar de midi Pyrenees.

Verstuurd van mijn Nexus 7 met Tapatalk

Gelogd

Ed100

  • Gast
Re: met nieuwe auto ineens op reis?
« Reactie #27 Gepost op: juli 08, 2013, 05:30:20 pm »

Ik heb onlangs ook een nieuwe auto gekocht. Advies was om de eerste 1000km niet te hoog in de toeren te rijden. 1000km snelweg zou ook niet goed zijn, maar lekker wat afwisseling. 80 km-wegen met wat stoplichten, zodat je iedere versnelling aan het werk kunt zetten.
In het instructieboekje staat specifiek vermeld niet binnen 800km met een aanhanger te rijden!
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal