Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Onderhoudsbeurt  (gelezen 20129 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Onderhoudsbeurt
« Gepost op: augustus 09, 2012, 01:00:05 pm »

Naar aanleiding van een bericht hiet op het forum, heb ik onze Alpen Kreuzer maar eens naar S&S caravans in Gorredijk gebracht voor een onderhoudsbeurt. Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken ben over de service van deze firma. Ik had op donderdag de vouwwagen gebracht en kon hem vrijdagochtend weer ophalen.

Totdat..... 2 uur later belde ze van S&S dat de oploopremdemper kapot was (ik had al wel gemerkt dat de vouwwagen bokte als ik remde). En toen begon de zoektocht, want bij een 21 jaar oude Alpen Kreuzer zijn zulke onderdelen niet snel voor handen. Hij had eens rondgebeld en bestellen van die demper kon in Duitsland, en dan zou hij 1,5 maand later geleverd worden. Dat was mij echter te lang, dus heb zelf een poging gedaan dat proces in te korten. Dus heb ik de firma SWIBA gebeld, waarvan de eigenaar me te kennen gaf dat hij dat wel had, maar helaas (voor mij) net zijn vouwwagen aan het uitvouwen was en dus niet op het bedrijf aanwezig was. Hij gaf me echter het adres van een aanhangwagenhandel in Delfzijl die zoiets wel moesten hebben. Die opgebeld en inderdaad, die hadden zo'n demper. Dus ik moest "even" naar Delfzijl vanuit Beetsterzwaag (daar staat de vouwwagen gestald). Uiteindelijk 90 euro neergeteld voor de correcte demper en weer terug nar Gorredijk. Net voor sluitingstijd de demper afgeleverd, en die zou inderdaad moeten passen met wat aanpassingen (1,5 cm van de schroefdraad moest eraf en er moest een oog aan gemaakt worden). Uiteindelijk heeft alles geduurd tot vrijdagmiddag, toen kon ik de vouwwagen weer meenemen.

Door arbeidsloon was het allemaal ietsje duurder geworden dan de 85 euro op de website (het was uiteindelijk 190 euro, exclusief demper), maar daarmee was de hele vouwwagen nagelopen, en ik moet zeggen, hij remt nu als een zonnetje, veert beter dan ooit, en de wielen worden een stuk minder warm dan eerst. Goede uitsmijter is overigens dat er aan de banden niets hoefde te worden gedaan, terwijl ik dacht dat die vervangen moesten worden. Er zaten geen droogtescheurtjes in, en ze waren prima in orde. Nu komt het: het zijn de Pneumant banden die ooit af fabriek geleverd werden op deze Alpen Kreuzer.

Al met al ben ik zeer tevreden over de firma S&S, goede en vriendelijke service, en ondanks alles toch heel betaalbaar.
Gelogd

Casper71

  • Gast
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #1 Gepost op: september 12, 2012, 10:21:12 pm »

21 jaar oude banden die niet vervangen worden ?
Ben zelf niet snel bang, maar hier schrik ik toch wel van.
Gaat denk ik wel in tegen alle adviezen die ik hier op het forum heb gelezen.
Aan de andere kant: vaak ben je ook wel snel te bang.
Mooi dat het gelukt is met de oploopremdemper.
Kan je mooi weer een aantal jaren verder.

Groeten, Casper
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.375
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #2 Gepost op: september 13, 2012, 07:08:53 am »

Hmmmmm hebben ze ook in de banden gekeken ?

Ik weet dat de 6 jaar die de anwb zegt niet altijd hoeft maar als ze echt 21 jaar zijn wist ik het wel.
Ga je er ver mee op vakantie of blijf je in Nederland?
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #3 Gepost op: september 13, 2012, 07:54:09 am »

Zou er niet 120 mee gaan rijden.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #4 Gepost op: september 13, 2012, 09:00:46 am »

Als je weet dat een stel nieuwe bandjes 100 euro kosten, dan zou het niet in mij opkomen om 21 jaar oude banden te laten zitten :I. Het gaat op de weg uiteindelijk niet om jouw veiligheid, maar om die van de andere weggebruikers. Als die banden inderdaad 21 jaar oud zijn dan neem je willens en wetens onverantwoorde risico's. Ben benieuwd wat je verhaal zou zijn als er ongelukken gebeuren als gevolg van een geklapt bandje....
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #5 Gepost op: september 13, 2012, 10:06:05 am »

Als je weet dat een stel nieuwe bandjes 100 euro kosten, dan zou het niet in mij opkomen om 21 jaar oude banden te laten zitten :I. Het gaat op de weg uiteindelijk niet om jouw veiligheid, maar om die van de andere weggebruikers. Als die banden inderdaad 21 jaar oud zijn dan neem je willens en wetens onverantwoorde risico's. Ben benieuwd wat je verhaal zou zijn als er ongelukken gebeuren als gevolg van een geklapt bandje....
Ik denk dat er dan een aardig probleem kan ontstaan en je voor behoorlijke kosten gaat opdraaien.
Ik ben voornemens zelf onze Jametic 2010 komend voorjaar een beurtje te laten geven. Is niet echt nodig, omdat ik het onderhoud zelf kan doen. Maar de verzekering heeft een voorwaarde dat aangetoond moet kunnen worden dat de vw max. 2 jaar geleden is nagekeken door een dealer. Dus mocht er bijv. een lager heet lopen met veel schade als gevolg, dan ben ik ingedekt. vw heeft inmiddels ca. 10.000 km onder de wielen, dan mag er wel eens naar worden gekeken ook.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Qwaqa

  • Gast
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #6 Gepost op: september 13, 2012, 10:21:30 am »

"neem je willens en wetens onverantwoorde risico's"? Ik had begrepen dat bij contrôle bleek dat de banden nog van dusdanige kwaliteit waren dat ze op dit moment nog niet vervangen hoeven te worden. Of vertrouwen jullie S&S caravans niet met hun conclusie?
Gelogd

Patrickvanw

  • Gast
Onderhoudsbeurt
« Reactie #7 Gepost op: september 13, 2012, 10:21:45 am »

21 jaar oude banden zou echt onverantwoord zijn hoor...
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #8 Gepost op: september 13, 2012, 11:08:19 am »

"neem je willens en wetens onverantwoorde risico's"? Ik had begrepen dat bij contrôle bleek dat de banden nog van dusdanige kwaliteit waren dat ze op dit moment nog niet vervangen hoeven te worden. Of vertrouwen jullie S&S caravans niet met hun conclusie?

Dat soort conclusies trek ik inderdaad ernstig in twijfel. Ik vraag mij ook sterk af of S&S bij hun standpunt blijft als er door een klapband ongelukken ontstaan en TS verhaal gaat halen. Ik ken het bedrijf niet, maar vindt dit geen aanbeveling voor hun advisering. Zeker niet omdat ik ook uit het verhaal opmaak dat de banden al flink warm zijn gelopen vanwege verkeerd functionerende remmen.

Ik ben van mening dat als je met een vouwwagen, aanhanger, caravan de weg op gaat het onderhoud gewoon in orde moet zijn. Het laten zitten van zulke oude banden zijn naar mijn mening een heel verkeerde vorm van zuinigheid die voor de overige weggebruikers onnodige risico's met zich meebrengt. Zeker omdat nieuwe banden nu niet echt een enorme investering zijn.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #9 Gepost op: september 13, 2012, 12:00:28 pm »

Ik denk zelf dat het niet onverantwoord is, er zijn geen droogtescheurtjes in de banden te zien, dus dat is geen probleem. 120 rijden met de vouwwagen mag niet en doe ik dus ook niet (het mag in frankrijk, maar daar doe ik het ook niet). Ik voel bij iedere stop of de banden warm zijn, en houd altijd goed in de gaten tijdens het rijden wat de vouwwagen doet.

Daarnaast is een klapband alleen het einde van de wereld bij een caravan, want die weegt veeeeel meer en gaat dus met de auto aan de haal, een vouwwagen doet dat niet, want die is veel lichter, je kunt een vouwwagen met een klapband gewoon netjes op de vluchtstrook neerzetten.

En als laatste argument: wij hebben het helemaal niet breed thuis, en die beurt hebben we al voor moeten sparen, 2 banden van plusminus 150 euro in totaal kan ik gewoon niet betalen.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 485
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #10 Gepost op: september 13, 2012, 12:21:14 pm »

En daar nog boven op: als je kijkt naar de hoeveelheid kilometers die je op een band kunt rijden, mijn auto heeft nu 60000 kilometer gereden  sinds banden wissel (maar dan alleen voor, die van achter zitten er al langer om) en de banden zijn nog prima in orde, en je kijkt naar wat een vouwwagen rijdt op een jaar, in mijn geval zo'n 2000 kilometer, is het dan niet gewoon zo dat die banden minstens 60000/2000=30 jaar mee moeten kunnen gaan??

Natuurlijk snap ik dat de vergelijking ietsje scheef gaat omdat een auto regelmatig rijdt, en een vouwwagen niet, dat een vouwwagen platte vlakjes onder de banden krijgt van het staan op dezelfde plek, etc. Maar daar heeft de vorige eigenaar goed op gelet, die verzette de vouwwagen regelmatig om dat te voorkomen, en ik doe dat ook. Dan heb je natuurlijk nog de droogtescheurtjes die een band gevaarlijk kunnen maken, maar daarover zegt de ANWB: "Droogtescheuren waarbij de koordlagen van de band zichtbaar zijn, zijn wettelijk niet toegestaan. Laat het echter niet zover komen en vervang de banden tijdig. Let vooral op het gedeelte van de band waar de caravan de afgelopen tijd in de stalling op heeft gestaan. Vergeet ook het loopvlak in de groeven niet te controleren" Wettelijk gezien is er dus niets aan de hand.

Verder: ik heb al behoorlijk wat kilometers achter de rug inmiddels met de vouwwagen  (Slovenie, Oostenrijk, Zwitserland, Bretagne, Sauerland, Ardennen, Luxemburg, Eiffel) en nog geen enkel probleem gehad.

Op termijn gaan de banden echt wel vervangen worden, maar daar moet ik eerst weer een jaartje voor sparen, eerst komt de APK van de auto, en dat kost ook altijd meer dan verwacht.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #11 Gepost op: september 13, 2012, 01:01:19 pm »

Is eigenlijk hetzelfde als de distri riem van je auto, die vervang je tijdig, ook al ziet die er nog 100% uit. De onze is vandaag aan de beurt, niet lekker 470 Eu aftikken. Maar als tie knapt ben je aan de beurt. Mijn zwager heeft het al 2x meegemaakt, net over de km's heen. Dus beter voorkomen dan genezen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #12 Gepost op: september 13, 2012, 01:37:04 pm »

Ik durf de stelling aan dat banden van een vouwwagen of caravan nooit vervangen worden omdat het loopvlak versleten is. Dan moet je wel heel veel vakantiekilometers maken. Maar dat zegt zeker niet dat de tijd dat ze goed blijven evenredig langer wordt. Dat er aan de buitenkant geen droogtescheurtjes zichtbaar zijn, wil helemaal niet zeggen dat ze er niet zijn. De band heeft ook een binnenkant waar van alles mis kan zijn, maar wat je dus niet ziet. En als het dan fout gaat, eindigt dat vrijwel altijd in een klapband. Dus dat er op op alle ritten die je noemt niets is gebeurd, zegt niets over de staat van de banden. Ik noem dat geluk hebben.

De eisen van de ANWB zie ik echt als de absolute ondergrens, zelfs beneden wat verantwoord is. Voor de APK mogen autobanden 1,6mm profiel hebben. Met dat soort banden durf ik de weg niet op als het regent.

Dat een klapband met een vouwwagen niet zo erg is, is een behoorlijke onderschatting van wat er werkelijk gebeurt. Er raakt wel zo'n 700kg achter je auto zwaar in onbalans waar je echt heel alert op moet reageren om de boel op de weg te houden en veilig tot stilstand te komen. De vergelijking met een caravan gaat maar ten dele op omdat veel caravans zijn voorzien van een slingerbedwinger. Nog los van de omstandigheden, want op een weg met aan beide zijden bomen heb je geen ruimte om te corrigeren, waar op een snelweg soms meer ruimte is. 

Alle begrip voor je situatie, je kan nooit in iemands portemonnee kijken. Alleen is het dan de vraag of je iets in de prioriteiten kan veranderen zodat je volgend seizoen wel met een paar veilige banden op stap kunt. De schade die ontstaat bij ongelukken is een veel opzichten veel groter dan de kosten van de banden.

Verder sluit ik me helemaal aan bij de post hierboven van Jellejawa. Dit is ook een aardige toelichting van Vredestein:

http://www.intermediair.nl/artikel/knagende-vragen/2977/oud-rubber.html
« Laatst bewerkt op: september 13, 2012, 01:45:50 pm door wijnand »
Gelogd

Muilwijk

  • Gast
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #13 Gepost op: september 13, 2012, 01:51:06 pm »

Mijn ervaring, of liever die van mijn ouders, is ook dat er enorm goede banden afgeleverd werden
onder een alpen kreuzer. 
De banden van hun Alpen Kreuzer super gt zijn ook nooit vervangen. In 85 of 86
hebben zij de wagen gekocht en tot 2008 gebruikt. Ook geen droogte scheurtjes oid.
Geluk gehad? Misschien wel.
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Onderhoudsbeurt
« Reactie #14 Gepost op: september 13, 2012, 11:36:29 pm »

De vorige eigenaren van mijn vw hebben een klapband gehad waarbij de wielkast aan gort is gegaan. Afgelopen jaar heb ik puur op leeftijd de banden laten vervangen en van buiten waren ze puntgaaf. Van binnen was er 1 echter al wel behoorlijk uitgedroogd. Voor mij een duidelijke reden om ze inderdaad na een bepaalde tijd te vervangen, ook al zien ze er nog goed uit.
Aan de andere kant heb je financieel niet echt een keuze, maar het punt is wel dat je risico's gaat nemen waarvan de kosten achteraf hoger kunnen zijn dan een nieuw setje banden.


Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal