Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 9693 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

naat

  • Gast
Re:Kogeldruk
« Reactie #15 Gepost op: mei 09, 2010, 08:34:31 pm »

gewoon bij de betere ijzerhandel een ouderwets "unster" kopen. Je ziet ze een enkele keer nog wel op de markt. Vroeger (toen ik nog een klein Rinusje was) wogen de aardappelboeren op de markt er hun koopwaar mee. Zijn niet echt heel nauwkeurig, maar om de kogeldruk te meten ruim voldoende. Werkt eigenlijk andersom aan een weegschaal; daar zet je het te wegen gewicht op, en aan een unster hang je het gewicht. Zit ook altijd een haak aan om je VW mee op te tillen. Kosten ook maar een paar euro.

Ook een leuk idee. Heb je hier zelf ervaring mee? Het lijkt me namelijk dat zo'n vouwwagen aan een ringetje om je vinger ( toch al snel zo'n 30-40 kg) niet echt aangenaam voelt. Of heb ik dan een verkeerde voorstelling van zaken?
Gelogd

Teus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 33
Re:Kogeldruk
« Reactie #16 Gepost op: mei 09, 2010, 08:47:22 pm »

Ook een leuk idee. Heb je hier zelf ervaring mee? Het lijkt me namelijk dat zo'n vouwwagen aan een ringetje om je vinger ( toch al snel zo'n 30-40 kg) niet echt aangenaam voelt. Of heb ik dan een verkeerde voorstelling van zaken?


Dan doe je gewoon een stuk van een bezemsteel of een andere stok / buis door het ringetje.
Gelogd

tvhouwel

  • Gast
Re:Kogeldruk
« Reactie #17 Gepost op: mei 09, 2010, 08:59:34 pm »

Let er ook op dat je de druk meet, ter hoogte van de trekhaak op een redelijk vlakke weg.
5 cm afwijking naar boven of beneden kan al een aardig verschil betekenen.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Kogeldruk
« Reactie #18 Gepost op: mei 10, 2010, 08:46:29 am »

Unsters zijn over het algemeen niet zo makkelijk af te lezen, moet je min of meer recht voor je ogen hebben. Denk niet dat dit je lukt met 50 kg in je handen, op je knieen bij de dissel. Tenzij je met z'n tweeen bent. Simpele kogeldruk meter kopen, die eerst thuis rustig afstellen met een weegschaal vanwege dat deze beneden 50kg niets aangeven. Streep zetten met watervaste stift bij de juiste kogeldruk en klaar voor de toekomst. En anders iets duurs kopen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Kogeldruk
« Reactie #19 Gepost op: mei 10, 2010, 04:53:14 pm »

Ik heb laatst deze gekocht bij Erica (stom, stom, stom, niet aan mijn ledenpas gedacht...)



Ik heb ook zo'n goedkope plastic met veer maar ik heb zo'n ding wel eens uit elkaar zien springen en dan heb ik liever toch iets zonder veer. Een simpele loadcell is toch wat veiliger.
En dit ding werkt ook super simpel.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re:Kogeldruk
« Reactie #20 Gepost op: mei 10, 2010, 08:10:07 pm »

Ik heb laatst deze gekocht bij Erica (stom, stom, stom, niet aan mijn ledenpas gedacht...)



Ik heb ook zo'n goedkope plastic met veer maar ik heb zo'n ding wel eens uit elkaar zien springen en dan heb ik liever toch iets zonder veer. Een simpele loadcell is toch wat veiliger.
En dit ding werkt ook super simpel.
Ziet er wel professioneel uit. Maar zal ook wel een flink prijskaartje aan hangen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re:Kogeldruk
« Reactie #21 Gepost op: mei 10, 2010, 08:26:00 pm »

37 Euro
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal