Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Rondo XL zonder disselbak  (gelezen 2413 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Slompie

  • Gast
Jamet Rondo XL zonder disselbak
« Gepost op: november 09, 2012, 03:59:06 pm »

Beste ...

Wij zijn sinds een goede maand de trotse bezitters van een Jamet Rondo XL zonder disselbak. Nu wist de vorige eigenaar te vertellen dat bij regen het water door rijwind / vacuum onder het zeil kruipt en het tentdoek nat maakt.

Bij het naar huis rijden hadden wij het geluk dat wij in een enorme hoosbui terecht kwamen (hoe kan het ook anders in Nederland) en inderdaad, het water kroop omhoog.

Hebben jullie tips voor een newbee hoe dit het beste voorkomen kan worden? Natuurlijk kunnen we een disselbak kopen, maar dan moeten we afscheid nemen van het fietsenrek ......

Ik sta open voor tips en trics.

Grt,

Ernst
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Jamet Rondo XL zonder disselbak
« Reactie #1 Gepost op: november 09, 2012, 04:06:08 pm »

Een waterkeerring maken met een alustrip ofzo? Of met een rubberen band die je op de bak bevestig, dat houd ook water tegen...

Het zijn maar ideeën hoor! Hoe en wat kan ik je niet vertellen.

enne gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier ermee!
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Rondo XL zonder disselbak
« Reactie #2 Gepost op: november 09, 2012, 04:58:20 pm »

Een disselbak zal het water niet tegenhouden. Ook aan de zijkant van de wagen kruipt het water omhoog. Bij onze Jametic heb ik het dekzeil een 15 laten verhogen. Heel simpel door een rand erbij aan te laten naaien, rondom. Aan die rand weer lusjes laten naaien en daardoor een elastiek gedaan. Het oorspronkelijke elastiek zit ook nog aan het dekzeil, waardoor we er 2 elastieken aan hebben. Het dekzeil valt nu tot over de haakjes waar het elastiek achter zit. Helaas hebben we geen regen onderweg gehad dit jaar om de waterdichtheid te kunnen testen. Maar het water moet nu wel een langere weg afleggen om bij het doek te komen. Bijkomend voordeel is dat er nu wat meer spullen onder het dekzeil kunnen.  Ik sla het onderste randje van het dekzeil altijd dubbel omdat het te lang is. Ook daardoor al weinig kans dat er water naar binnen waait omdat er minder ruimte is tussen dekzeil en zijkant wagen.
Kijk overigens ook even of er geen water in de bankjes is gekomen. was de laatste paar jaar een kwaal bij de Jamets. Hebben wij ook meegemaakt, alle spullen nat bij aankomst op de camping.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

peertjes

  • Gast
Re: Jamet Rondo XL zonder disselbak
« Reactie #3 Gepost op: november 09, 2012, 05:19:11 pm »

dit vocht binnen zou zomaar vaker kunnen voorkomen, ook bij andere wagens (met dekzeil/softtop), zonder dat we er erg in hebben. En inderdaad afhangen van de belading en hoe (hoog) het zeil zit.

klinkt als een prima simpel idee om bijvoorbeeld een rubber pees of dikke tochtstrip op de wagenbak (en onder het zeil) te plakken. ik ga het doen.
Gelogd

Slompie

  • Gast
Re: Jamet Rondo XL zonder disselbak
« Reactie #4 Gepost op: november 11, 2012, 02:29:17 pm »

Binnen de vriendenkring ook eens aan het "brainstormen" geweest onder het genot van een biertje. Het idee wat werd gelanceerd is een stuk zeil op de kop z'n kant en dat met een spannend vast zetten, blijft alleen de dissel nog over. Het zeil zou er namelijk wel helemaal overheen moeten.

Ik ben er nog niet uit.

Overigens denk ik dat het met een disselbak wel minder zal zijn omdat de luchtstroom dan volledig anders is ......

We hebben nog even voor dat hij uit de stalling komt, nog maar even verder "brainstormen".
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.363
Re: Jamet Rondo XL zonder disselbak
« Reactie #5 Gepost op: november 11, 2012, 04:54:58 pm »

boeiende uitdaging. Een langer zeil zou idd een uitkomst kunnen zijn. Een extra los zeil eronder denk ik ook en tot slot een lekker strak elastiek.
Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Jamet Rondo XL zonder disselbak
« Reactie #6 Gepost op: november 11, 2012, 05:53:03 pm »

Een dekzeil laten verhogen met ca. 15 cm kostte ons Euro 75 bij Karsten. Elastiek heb ik los gekocht bij Pauw, iets van 3 euro of zo.
Ik heb het ook een jaar gedaan met een goedkoop bouwzeil van de action onder het dekzeil. Maar dat toont wel raar, zo'n blauw zeil eronder uit. Maar toen geen regeninslag gehad. Maar je zit met 2 zeilen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal