Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Aanpassingen Keuken Kavango  (gelezen 22732 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Aanpassingen Keuken Kavango
« Gepost op: april 15, 2013, 11:33:31 am »


Om het gewicht van de Kavango keuken nog een beetje binnen de perken te houden heb ik een externe gasaansluiting gemaakt.
Doordat de gasfles nu ook niet in de keuken zit heb je veel meer bergruimte.

Buiten aan de keuken zit een aansluiting voor een snelkoppeling. Aan de binnenkant splitst deze zich naar de pitten en naar een gaskraan met snelkoppeling. Op deze laatste kan dan de koelkast aangesloten worden als er geen stroom beschikbaar is.

Normaal staat bij ons de gasfles in de disselbak. Op de camping deze eruit halen en met de snelkoppeling aan de keuken koppelen.
Ook grotere gasflessen kunnen zo eenvoudig aangesloten worden.
Ik heb de koppeling wat hoger gezet zodat deze bij het rijden onder het dekzeil zit en er geen vuil op komt. Het is trouwens ook best handig dat je dan op een normale manier erbij kunt. Onder het rijden zit er een stukje tuinslang om om het dekzeil te beschermen.

Daarnaast nog een snijplank gemaakt (maakt de keuken inderdaad weer zwaarder) en als gadget er een waterpasje ingebouwd.
Op zichzelf een beetje onnodig maar ik kon het gewoon niet laten


Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #1 Gepost op: april 15, 2013, 11:52:16 am »

Een snijplank heb ik ook zelf gemaakt. Eentje gekocht in de Ikea en die op maat gemaakt.
Ivm het gewicht vind ik het eigenlijk zelf juist een voordeel om wat extra gewicht in de keuken te hebben. Volgens Aart kok mag je 30 kg laden in de keuken. Daarmee krijg je minder kogeldruk zodat je wat extra gewicht krijgt voor in de disselbak. De wagen komt namelijk standaard al met een redelijke kogeldruk van +/- 40 kg uit de fabriek.
Gelogd

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #2 Gepost op: april 15, 2013, 01:33:00 pm »

Wow sjiek hoor,  WW WW

Ik vind zelf die open leidingen zo kwetsbaar als je de keuken wat voller propt.. (zowel in jouw aanpassing als in de originele Aart Kok versie) heb je er over nagedacht dit evt. af te schermen?

Chris
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

NOOBrainer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok kariba
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #3 Gepost op: april 15, 2013, 01:37:35 pm »

he das toevallig (of niet)

ben op mijn kariba bijna dezelfde aanpassing aan het uitvoeren.
heb het iets anders uitgevoerd:
een 1/2" SS tube vanaf de disselbak naar 'achteren' , mee laten lopen met de chassis balk. in de disselbak een slangpilaar met gasslang naar de fles met drukregelaar, zodat de fles kan blijven staan.
de 1/2" ss tube gaat aan de achterzijde naar rechts, tussen de imperial steun en achterkant,
door een gat in het chassis. daar een verdeelstuk, met snelkoppelingen.
ik heb gekozen voor de rechterkant, omdat je dan gelijk aan de zijkant van de tent zit.
de wagen staat nog even in de stalling. zodra eruit zal ik wat foto's posten.

de plek voor de gasaansluiting in keuken ben ik nog niet uit..
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #4 Gepost op: april 15, 2013, 05:19:25 pm »


beste Chris,

Zit wat in, misschien ooit iets knutselen met een stuk aluminium. Dacht zelf ik doe het eea zo hoog mogelijk daar zitten tenslotte de rest van de (kwetsbare) leidingen ook
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #5 Gepost op: april 15, 2013, 05:20:20 pm »


beste NOObrainer,

Ben heel benieuwd naar de foto's

Gelogd

NOOBrainer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok kariba
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #6 Gepost op: mei 03, 2013, 09:15:02 pm »

beste NOObrainer,

Ben heel benieuwd naar de foto's

de keuken ben ik nog niet helemaal uit. waarschijnlijk komt er in/op het rechterkastje een snelkoppeling voor de koelbox.
aan de keuken komt een paar meter slang, zodat ie ook voor de tent kan staan.
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2013, 09:18:20 pm door NOOBrainer »
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2013, 10:23:29 am »


Ziet er wel professioneel uit, keurige beugels en doorvoeren. Mooi gedaan.

Zelf heb ik in mijn disselbak nog een gat id bodem geboord ivm met eventuele gaslekkage. De kans is wel erg klein maar je weet maar nooit.
Als er eventueel gas in de disselbak terecht zou komen "loopt" dit er aan de onderkant uit. Op het gat een rvs luchtschelpje gemonteerd zodat er nooit water in kan spatten.
Voordeel is ook dat als je de bak ooit open laat staan in de regen eventueel water er ook uitloopt.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2013, 10:27:41 am »

Handig, snap niet dat dit niet standaard op iedere bak/keuken zit. Ik heb er zelf nooit aan gedacht.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2013, 10:07:26 am »

Dat luchtschelpje is een goed idee! Gaan we ook maar monteren. Nog een idee waar je dat schelpje gekocht had?

De aanpassingen die bij ons op de lijst staan voor het onderhoudsweekend van 15 juni:
  • vast aansluit punt CEE stekker bij de dissel en onder de wagen door VMvK kabel voor een vaste 220 Volt aansluiting bij het keukenblok
  • een opbergbuis onder de wagen monteren om daar de tentstokken in te kunnen opbergen
  • in de disselbak een houtenplaat maken met klemmen voor gereedschap etc zodat alles een vast plek krijgt
  • (gas)veren onder de opbergbankjes monteren zodat de klep open blijft staan als je in de opbergruimte moet zijn
  • verlichting met schakelaar onder het klapbed monteren
  • de ophangpunten van het opbergschort aanpassen omdat deze doorzakt als je er spullen in doet  ::)
  • de slaapcabine's aanpassen omdat de stof te veel licht door laat
  • 1 slaapcabine repareren omdat de stof gescheurd is

En ik vrees dat na het afwerken van deze lijst de tijd op is  :?
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #10 Gepost op: mei 12, 2013, 05:43:31 pm »

beste KenJo

Schelpjes zijn te koop bij de grotere watersportzaken. Die van mij komt van Kok watersport in Rotterdam. Deze hebben ook een webshop maar dan gaan de verzendkosten wel behoorlijk meetellen.

Wat betreft je electra project. ik zou geen kabel met een massieve kern (YmVk) gebruiken. Door het trillen tijdens het rijden breekt deze en dan vooral bij de bevestigingsschroefjes in schakelaars en stopcontacten. In voertuigen en boten mag eigenlijk alleen gevlochten kabel gebruikt worden.Ik heb zelf vroeger veel apparatuur en stopcontacten ed  in jachten ingebouwd altijd met gevlochten kabel ivm de goedkeuring. Wij moesten dan ook adereindhulzen gebruiken die je om de gevlochten draad heenklemt om helemaal conform de eisen te zijn(zie foto). Dit is misschien wat "over de top", sommige producenten (oa Aart Kok) doen ook wel eens de draaduiteinden licht vertinnen met een soldeerbout voor ze in in het stopcontact geschroeft worden ipv adereindhulzen.
Lijkt mij ook voldoende alhoewel sommige sceptici zeggen dat dit in uitzonderlijke gevallen de neiging heeft om los te gaan.

Ik zal een nieuw onderwerp openen met wat foto's van de 220V zoals het bij mij zit, misschien levert dat nog wat inspiratie op, je weet maar nooit.

Verder succes met je projecten, ik ben wel benieuwd hoe het er uiteindelijk uitziet




Gelogd

NOOBrainer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok kariba
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2013, 03:33:13 pm »


De aanpassingen die bij ons op de lijst staan voor het onderhoudsweekend van 15 juni:
  • de slaapcabine's aanpassen omdat de stof te veel licht door laat
  • een opbergbuis onder de wagen monteren om daar de tentstokken in te kunnen opbergen


de buizen onder de kar zijn erg simpel:
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=9899.msg119323#msg119323
beugels kun je zo monteren, er zitten al sleufgaten in het frame
- pijpbeugels 125mm met M8 binnendraad,
- monteren met M8x40mm draadeindjes, borgmoeren en sluitringen. wel even loctite voor de zekerheid aan het draadeind in de beugel.
-145cm riolering 125mm
-2 x pvc einddop met schroefdeksel
-2x lijmmof 125mm (einddop is 125mm, en dat past niet in een 125mm buis  :( )

voor wat betreft het donker maken ben ik wel nieuwsgierig... ik heb een zwager met een karsten tent, en die is heel tevreden over het donkere tentdoek...



« Laatst bewerkt op: mei 13, 2013, 03:39:57 pm door NOOBrainer »
Gelogd

kweep

  • Gast
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #12 Gepost op: mei 13, 2013, 04:31:05 pm »

Onze Cabanon Safari Lodge heeft ook donkere binnententen (bruin) en dat bevalt ons goed. Scheelt toch wel een uurtje bij de kids... en dus bij ons ook!
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #13 Gepost op: mei 13, 2013, 05:16:15 pm »

Ja daarom! De kinderen worden de eerste week "gewoon" om 7 uur wakker  ::) Dus daar willen we wat aan gaan doen. Nou zijn de slaapcabines die Aart Kok gebruikt ook nog eens van een hele lichte en dunne stof. Maar of het mogelijk is om in een weekend een hele slaapcabine te reproduceren weet ik nog niet. Anders gaan we een soort gordijnen gebruiken. En dan na de zomervakantie de slaapcabines demonteren en thuis in alle rust na maken/ na laten maken.

@ NooBrainer: dank voor de lijst met materialen, dat scheelt weer uitzoeken. Nu kan ik in de komende weken het materiaal al halen en straks gelijk aan de gang.

@Teun1957: Bedankt voor de tip mbt de YmVk kabel, ik zal gevlochten draad gebruiken, ik had er niet bij stil gestaan dat de masieve kern door de trillingen zou gaan breken.
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2013, 06:08:16 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Aanpassingen Keuken Kavango
« Reactie #14 Gepost op: juni 12, 2013, 07:53:32 am »

Gisteren van Aart Kok te horen gekregen dat de slaapcabine's niet in een donkere stof te krijgen zijn en als we ze al willen vervangen ook nog eens 228,- euro per stuk kosten.

De aanpassingen die bij ons op de lijst staan voor het onderhoud van 25 juni:
  • vast aansluit punt CEE stekker bij de dissel en onder de wagen door VMvK kabel voor een vaste 220 Volt aansluiting bij het keukenblok (materiaal is binnen)
  • een opbergbuis onder de wagen monteren om daar de tentstokken in te kunnen opbergen
  • in de disselbak een houtenplaat maken met klemmen voor gereedschap etc zodat alles een vast plek krijgt
  • (gas)veren onder de opbergbankjes monteren zodat de klep open blijft staan als je in de opbergruimte moet zijn
  • verlichting met schakelaar onder het klapbed monteren
  • de ophangpunten van het opbergschort aanpassen omdat deze doorzakt als je er spullen in doet  ::)(materiaal is binnen)
  • de slaapcabine's aanpassen omdat de stof te veel licht door laat(worden gordijnen omdat vervangen te duur is)
  • 1 slaapcabine repareren omdat de stof gescheurd is
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal