Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: TEMPO 100 keuring  (gelezen 5529 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #15 Gepost op: oktober 20, 2021, 03:08:08 pm »

Ik vind zo'n tempo 100 keuring een onnodige - en dure afwikkeling (geldklopperij) van iets wat in feite zonder moeite administratief afgehandeld kan worden. Dit los van de vraag waarom er überhaupt een tempo 100 moet bestaan.
Waarom moet elke combinatie steeds weer gekeurd worden terwijl na één keuring al duidelijk is dat alle andere, maar zelfde combinaties niet afwijken van de uitkomst die al bekend is uit de eerste keuring en dus wel/niet goed gekeurd wordt.

Het is toch niet zo moeilijk om een tabel te maken met enerzijds de verschillende auto's met de verschillende modellen en aan de andere kant de diverse vouwwagens. Zet deze variabelen naast elkaar en je en je kunt meteen aflezen of de combinatie voldoet ja odf nee.
Misschien is een deze kolom in de tabel wenselijk waar de verschillende aanpassingen aan auto/klapkar komt te staan.

Maar goed 'my 2 cents'

Da's heel simpel. Duitsland is op administratief (en internet) gebied nog helemaal niet zo efficiënt. Voor mijn tempo 100 keuring moest ik eerst naar de TUV, kreeg daar een formulier mee voor de Strassenverkehrsambt, waar ik meer dan een uur heb moeten wachten na het trekken van een bonnetje, om het TUV formulier om te wisselen voor een ander formulier en een stickertje, dat ik pas mee kreeg als ik een grote Tempo 100 sticker had, die ik weliswaar niet bij de Strassenverkehrsambt zelf kon krijgen, maar wel bij de sigarenboer aan de overkant, waarna ik, na het plakken van het kleine stickertje op de grote sticker kon betalen bij een apart loket om uiteindelijk mijn weg te kunnen vervolgen met een grote sticker met daarop een kleine sticker en een formulier dat altijd bij de trekkende auto aanwezig moet zijn, zodat ik Tempo 100 heb op voorwaarde dat mijn banden niet inmiddels ouder zijn dan 6 jaar en de auto voorzien is van ABS....
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #16 Gepost op: augustus 10, 2022, 09:40:48 am »

Auto/kenteken en de klapkar welke er achter hangt doorgeven/melden. De combinatie die wel/niet voldoet is bekend.
Een programma/app maken om de combinatie te controleren maakt een student op een zaterdagmorgen.
De gegevens implementeren in bestaande apparaten is niet veel moeilijker maar is geen megaklus en geeft een grote verbetering in efficiëntie.
Verdict is binnen een paar minuten duidelijk. Sticker al dan niet opsturen naar aanvrager.

Klaar.

Nogmaals dit los van de wenselijkheid of noodzaak van een tempo 100 sticker.

Oud topic, maar nog steeds relevant.   

Vandaag door de Nederlandse Dekra een keuring laten doen. En het is al zo goed als administratief. Nog 1 stap verwijderd van de door jou voorgestelde methode. Een methode zoals met de Duitse of Franse milieusticker zou nog makkelijker zijn. Helaas door de fysieke keuring nog wel duur ( al is de Dekra NL prijs heel redelijk voor de service die ze verlenen).

Werkwijze tot nog toe bij Dekra NL:
  • Aanvraag doen op de website: https://www.dekra.nl/nl/voertuigkeuringen/#element32217212
  • Betalen via iDeal
  • Betalingsbevestiging per mail
  • Verwerkingsbevestiging per mail, met verzoek te bellen
  • Gebeld, afspraak gemaakt voor datum/tijd
  • Ze komen op jouw eigen locatie van de vouwwagen (NL adres) (je hoeft niet aanwezig te zijn, heeft wel voorkeur, maar hoeft niet)
  • Binnen 10 dagen alles per post thuis.


Tussen Bellen en afspraak datum zat geen wachttijd, in principe kon het meteen de volgende dag. Ik kon dus zelf mijn datum in de toekomst kiezen waarop ik mijn vouwwagen uit de stalling kon halen en thuis voor de deur had.


Dit proces klinkt toch heel wat beter dan de opties:
- Naar een speciale dag/datum met centrale keuring van ANWB of caravanclub
- Naar een speciale dag/datum (druk!) bij specifieke kampeer winkels
- Naar Dekra duitsland (administratieve rompslomp zoals beschreven hier in dit topic)
- naar een TUV locatie in NL (erg weinig, en duurder)

De enige optie die nog beter is:
- Bij aanschaf, omdat je dan de sticker ook netjes op de wagen krijgt bij afleveren.

Of als je dichter bij Uden woont, kan Dekra NL nog goedkoper zijn.

« Laatst bewerkt op: augustus 10, 2022, 09:44:19 am door getiem »
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Jamet fan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: TEMPO 100 keuring
« Reactie #17 Gepost op: juli 07, 2023, 11:44:19 pm »

Na lezen van dit topic besloten om voor onze Jamet Texas toch de keuring te laten doen.
Ik had al jaren geleden de wielen vervangen door auto wielen (Suzuki Alto 12 inch) om wat meer door te kunnen rijden.
Na toch een keer van de snelweg gehaald te zijn vanwege gemiddelde snelheid 100km/h besloten dat het anders moest.
Dus schokdempers van alko besteld en de armpjes die aan de draagarmen gelast moesten worden.
Omdat onze vouwwagen geen papieren heeft, want gekocht op marktplaats, eerst maar eens gaan bellen met bedrijven die keuren.
Alleen Henk Pen Caravancentrum in Haaksbergen had een duidelijk antwoord.
Geen probleem, alleen een goed chassis nr. is nodig!
Voor ons was Haaksbergen wel een eind weg, maar we hebben daar op de dag van de keuring een heerlijk fietstochtje gemaakt.
En de keuring is helemaal goed gegaan. 1,5 week laten keuringsrapport en sticker in huis.
Nog wel een puzzel waar je die grote sticker moet plakken maar rechts tussen nummerplaat en verlichting kon net.
Dus dit jaar hopelijk weer met veel plezier naar slovenië!
« Laatst bewerkt op: januari 05, 2024, 07:21:40 pm door Jamet fan »
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal