Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Toch weer klappen!  (gelezen 21873 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kooshof

  • Gast
Toch weer klappen!
« Gepost op: maart 25, 2016, 10:46:51 pm »

Als je - zoals wij - zes jaar in een camper vakantie gehouden hebt, kom je erachter dat je met zo’n ding eigenlijk helemaal niet zo flexibel bent. Het is wel degelijk een hele leuke manier om veel te zien en te gaan en staan waar je wilt, maar er zit ook een nadeel aan vast. Voor alles wat je op enige afstand van de camping gaat doen, heb je steeds die camper nodig, en dat is beslist niet altijd even handig…

Zodat ineens het idee naar boven kwam borrelen om weer eens naar vouwwagens te kijken, net als ‘vroeger’. Om te beginnen bleek al meteen dat er in pakweg 20 jaar het nodige veranderd is. Zo lijkt het opzetgemak er een stuk op vooruitgegaan. Heel mooi, want mijn leeftijd is in die tijd helaas ook gevorderd, tot 63 om precies te zijn. Wat we zoeken is dan ook een tweepersoons vouwwagen die snel staat (inclusief voortent!) en zo weinig mogelijk haringen, stokken en scheerlijnen nodig heeft.

Inmiddels uitvoerig op dit forum rondgekeken, dealers bezocht en internet afgezocht, met als resultaat twee vouwwagens die erg aanspreken: de Cabanon Malawi en de Jamet Jameta. De Trigano Alpha en de Raclet Panama Up vielen af, omdat we ook een keuken willen gebruiken en bij die laatste wagens zit je dan meteen vast aan een disselkast, voor de water- en gasaansluiting. Maar wij willen de dissel juist gebruiken voor een fietsenrek.

Mijn vragen: is iemand hier in het bezit van een Jamet Jameta? En zo ja: is die vouwwagen inderdaad zo makkelijk op te zetten als wij denken? Heeft die Jameta ook nadelen, die we nog niet doorgrond hebben? Kan iemand mij overtuigen om toch voor de Cabanon Malawi te gaan? Bestaat er nog een heel ander model dat ik misschien over het hoofd gezien heb? En als ik vragen mag: hoe oud is de oudste klapper op dit forum? En wat denken jullie: is vouwwagen-kamperen eigenlijk nog wel goed te doen voor een (redelijk fitte) 60-plusser?

Benieuwd naar eventuele antwoorden...
Alvast bedankt!
« Laatst bewerkt op: april 10, 2016, 12:04:08 pm door kooshof »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #1 Gepost op: maart 25, 2016, 11:04:40 pm »

De Jameta is de "budget" uitvoering van de Trigano Alpha (zelfde concern). Heeft die niet standaard een disselbak voor de gasfles als je een keuken neemt?
De fietsen kunnen ook op de vouwwagen maar dan zit je wel met het feit dat je wat hoger moet tillen. Nadeel van fietsen op de dissel is dat de kogeldruk snel heel erg hoog wordt en dat kan je niet altijd makkelijk compenseren, als je auto geen hoge kogeldruk mag hebben moet je hier wel goed op letten.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #2 Gepost op: maart 25, 2016, 11:11:25 pm »

Bij de Trigano Alpha is het een fluitje van een cent om de gas- en wateraansluiting 'los' uit te voeren. Dan kan de disselbak eraf. Maar ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. De disselbak is een ding dat we erg hebben gemist bij de Camplet. Wij hadden daar ook de fietsen staan. De Alpha heeft een vast deksel en dat is veel warmer dan een grondzeil.
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Toch weer klappen?
« Reactie #3 Gepost op: maart 25, 2016, 11:36:21 pm »

In het rijtje kan eventueel ook de combi-camp Valley staan. Die heeft wel de keuken en niet de disselbak (gas en water in de keuken, dus wel minder bergruimte daar).

Let er bij de Malawi wel op dat de keuken er af kan/moet, en dat die keuken door sommigen als 'zwaar' wordt omschreven. Even checken hoe en wat lijkt me raadzaam!

Enne: qua leeftijd zou ik me niet al te veel zorgen maken: ik heb al klappers met een mover voorbij zien komen!
« Laatst bewerkt op: maart 26, 2016, 02:42:14 pm door sanneman »
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #4 Gepost op: maart 25, 2016, 11:40:44 pm »

Heeft u gedacht aan de Camp-let? Bij de Vouwwagenzaak in Zeist hebben ze sowieso Camp-let en Cabanon.
Vorig jaar heb ik bij Erica gesproken met een meneer van 78 die samen met zijn vrouw met veel plezier op pad ging met een Camp-let.  Hij dacht na over een nieuwe omdat de nieuwe Camp-let een gasveer heeft. Hij vertelde dat hij er niet aan moest denken om met een caravan te rijden, daarna een voortent erop zetten en niet onder tentdoek te kunnen slapen. G

Ik zou bij de dealer vragen om de wagen zelf een keer op te zetten en ga eens op het bed liggen.  Ga vooral langs bij verschillende dealers om zo verschillende merken te bekijken.

Over de Jameta kan ik niet helpen , succes :J

Oja, ik heb even gekeken en voor zover ik het nu zag is het oudste forumlid 72 jaar :J

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #5 Gepost op: maart 26, 2016, 07:03:52 am »

Misschien ook even rondkijken bij Holtkamper of Aart Kok. De Cocoon of Zambesi RL zijn vergelijkbaar met de Malawi. Alleen een stuk degelijker kwalitatief. De Cocoon heeft de keuken op de dissel en kan blijven staan. Je kunt er een trekhaak achter laten monteren voor de fietsen. Of je neemt er een met een verlengd chassis met de keuken achterop. De Zambesi heeft de keuken achterop geloof ik en kan er een fietsendrager op de dissel.
De Jameta en de Combi Camp hebben een vrij klein voortent achtig iets. Maar wellicht met 2 personen groot zat. Als je daar meer ruimte wilt, moet er nog een voortent worden aangebouwd. wel zijn ze enorm makkelijk in het klappen zonder de voortent.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #6 Gepost op: maart 26, 2016, 09:16:47 am »

Over de keuze voor de wagen kan ik niet meepraten, maar wel over de leeftijd. Ook wij zijn 60+, en klappen al ruim 30 jaar. De eerste 25 jaar (!!!) met een Alpenkreuzer Select, en nu met onze Tago Settler. Omdat mijn vrouw wat lichamelijke problemen kreeg hebben wij gezocht naar een snel en makkelijk op te zetten wagen, maar wel een die op de Alpenkreuzer leek omdat dat opzetsysteem ons uitstekend bevalt. 
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #7 Gepost op: maart 26, 2016, 09:18:43 am »

De Malawi keuken moet wel iets naar voren, maar hoeft er niet vanaf. Een paar wielen eronder, en je bent heel flexibel, en is het niet zwaar.
Bij de Malawi vind ik het grote voordeel dat je kunt kiezen voor de luxe luifel of de voortent of beide.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #8 Gepost op: maart 26, 2016, 09:45:14 am »

Misschien ook even rondkijken bij Holtkamper of Aart Kok. De Cocoon of Zambesi RL zijn vergelijkbaar met de Malawi. Alleen een stuk degelijker kwalitatief. De Cocoon heeft de keuken op de dissel en kan blijven staan. Je kunt er een trekhaak achter laten monteren voor de fietsen. Of je neemt er een met een verlengd chassis met de keuken achterop. De Zambesi heeft de keuken achterop geloof ik en kan er een fietsendrager op de dissel.
De Jameta en de Combi Camp hebben een vrij klein voortent achtig iets. Maar wellicht met 2 personen groot zat. Als je daar meer ruimte wilt, moet er nog een voortent worden aangebouwd. wel zijn ze enorm makkelijk in het klappen zonder de voortent.
Bij de Zambezi staat de keuken op de dissel die dan bij de River Lodge ook in de voortent komt. Als je de softtop River Lodge neemt kan er een fietsendrager achterop. Bij de hardtop kunnen de fietsen op de deksel.
Gelogd

naish

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 144
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi comfort
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #9 Gepost op: maart 26, 2016, 09:47:31 am »

Ik zou voor Combi Camp Country of Venezia gaan. Uitstappen op de deksel en makkelijk en snel op te zetten.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #10 Gepost op: maart 26, 2016, 10:45:33 am »

Als ik naar de Country zou kijken dan mag je de Trigano Alpha zeker niet vergeten. Qua materiaal en afwerking doet hij zeker niet onder voor de Combi-Camp en ik stoot mijn hoofd niet als ik de tent in loop :)
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #11 Gepost op: maart 28, 2016, 10:37:39 pm »

... en ik stoot mijn hoofd niet als ik de tent in loop :)

Ik blijf dit zo'n aparte opmerking vinden... Net weer drie nachten gestaan en vanwege het weer best veel van het deksel gebruik gemaakt. Niet één keer mijn hoofd gestoten terwijl ik 1.93 ben. Ik blijf toch ook niet weg van de markt omdat de gemiddelde marktkraam z'n luifel op minder dan 1.90 heeft hangen? Je maakt een vaste beweging met instappen, net zo goed als je een vaste beweging maakt met het in bed stappen of zoiets. Om voor zoiets simpels zo'n fijne wagen links te laten liggen, ik snap het echt niet...
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Toch weer klappen?
« Reactie #12 Gepost op: maart 28, 2016, 11:04:12 pm »

Ik denk dat je dat in een iets ander licht moet zien. Als je met je zoektocht bezig bent naar een vouwwagen. En je bent op een punt beland dat je van 2 of meer wagens met gaan elimineren dan kan ik mij voorstellen dat dat een punt word.
Persoonlijk vallen vouwwagens met buizen die (te) laag of schuin zitten in doorgangen e.d meteen af. Ik weet van mijzelf dat ik mij daaraan erger of ga ergeren.
En ja ik kom niet graag op de markt om die reden en ik ben slechts 1,90m.
Gelogd

Alpha-mannetje

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #13 Gepost op: maart 28, 2016, 11:05:42 pm »

Wij hebben zelf een Malawi en zijn daar erg tevreden over maar hou er wel rekening mee dat het bed ontzettend hoog is, voor ons dertigers geen probleem maar voor u wellicht een punt van aandacht.
Succes met de zoektocht!
Gelogd
Een vouwwagen ligt beter achter je auto als hij is ingeklapt!

kooshof

  • Gast
Re: Toch weer klappen?
« Reactie #14 Gepost op: maart 29, 2016, 01:42:11 pm »

De Jameta is de "budget" uitvoering van de Trigano Alpha (zelfde concern). Heeft die niet standaard een disselbak voor de gasfles als je een keuken neemt?
De fietsen kunnen ook op de vouwwagen maar dan zit je wel met het feit dat je wat hoger moet tillen. Nadeel van fietsen op de dissel is dat de kogeldruk snel heel erg hoog wordt en dat kan je niet altijd makkelijk compenseren, als je auto geen hoge kogeldruk mag hebben moet je hier wel goed op letten.

De Jamet Jameta heeft niet standaard een disselbak. Je kunt er uiteraard wel één bestellen, maar die heeft dan geen gas- of wateraansluiting, die zijn in de keuken ingebouwd. De kogeldruk is inderdaad een punt van zorg. Maar ik ga ervan uit, dat de keuken achteraan het teveel aan gewicht voor een groot deel compenseert, temeer daar de keuken van de Jamet de mogelijkheid biedt een koelbox te plaatsen. Extra gewicht achteraan dus. Bij onze vorige vouwwagen (een Jamet Louisiana) stond die koelbox altijd in de disselkast, en daarmee kwam de kogeldruk meestal boven de toegestane 50 kilo. Inmiddels een andere auto, waarbij 75 kilo is toegestaan. De praktijk zal moeten uitwijzen of dat genoeg is. Fietsen bovenop de vouwwagen tillen - en ze daar weer afhalen - zien we eigenlijk niet zo zitten
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal