Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak  (gelezen 4020 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Gepost op: juli 18, 2019, 12:10:48 am »

Hoi allen,

Wij hebben afgelopen najaar een Combi Camp Flexi Comfort XL (2016) op de kop getikt. Deze is voorzien van een 13-polige trekhaak-aansluiting, de auto heeft nu nog een 7-polige aansluiting, maar daar ga ik een 13-polige op zetten. Niet alleen omdat ik dan niet meer met adapters hoef te hannessen wat de bedrijfszekerheid verbetert, ik kan dan onderweg ook de koelbox aangesloten houden via de sigarettenplug-aansluiting in de keuken.

Nu heb je op die 13-polige stekkers zowel een pen met constante +12V als een pen met op contact geschakelde +12V van de auto. Geschakeld heeft als voordeel dat je je aanhanger aangekoppeld kunt laten (bijvoorbeeld omdat je even aan het eten bent onderweg) zonder dat je accu wordt leeggetrokken. Echter, als ik de documentatie van Combi Camp bekijk, zit de koelkast op de constante plus.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Trekken jullie bij iedere stop de aanhangerstekker eraf, hebben jullie de bedrading gewijzigd of is je accu sterk genoeg om de tussenstop te overleven? (of gewoon geen koelkast aangesloten :O)

groetjes, Robert
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2019, 12:27:17 am door volvo »
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2019, 06:58:37 am »

Onze koelkast (die al wat ouder is dan onze flexi) is te groot en staat dus niet in de keuken onderweg, maar in de auto.
Dat helpt bij ons overigens erg om de kogeldruk binnen de marges te houden :)1]

Het is voor ons daarnaast wel de minimale maat koelkast: hierin redden we precies alles voor twee dagen (5 mensen, ontbijt en diner-spullen en wat wijn).
Gelogd

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #2 Gepost op: juli 18, 2019, 09:24:54 am »

LOL, dat is dus je advies, zet je koelkast achterin de auto. :P Maar staat die altijd aan de 12V of staat die uit?
Bij ons moet juist vanwege de disseldruk de koelkast in de keuken worden vervoerd, de keuken staat bij de Flexi Comfort namelijk achterop!
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #3 Gepost op: juli 18, 2019, 09:54:34 am »

In onze 3Dog heb ik zelf de keuken met koelkast gemaakt en ervoor gekozen de koelbox op de geschakelde 12V aan te sluiten. Bij tussenstops is er dan geen risico dat de autoaccu leeggetrokken wordt. Het laatste is niet alleen een risico voor niet meer kunnen starten maar ook slecht voor de autoaccu die er niet op gemaakt is om ver leeggetrokken te worden, dit kost levensduur.

De permanente 12V heb ik trouwens ook aangesloten. Tijdens tussenstops heb ik hieruit vonkontsteking en indien gewenst verlichting. Tijdens het rijden laad ik via de huishoudaccu uit de constante stroom, dit om de stroom uit de geschakelde 12V te beperken. Dit laden wordt tijdens tussenstops onderbroken door een relais bediend door de geschakelde 12V.

Als je zelf een beetje handig bent kan je het zo maken als je het wilt, de natuurkundige (elektriciteit) wetten zijn de enige beperkingen die je hebt ;-)
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2019, 10:21:15 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #4 Gepost op: juli 18, 2019, 10:17:30 am »

Tsja, je vroeg hoe we het doen met de koelkast en de flexi :-)

Maar serieus:
De maat van de koelkast is dus wel een ding voor ons, waardoor het überhaupt niet past in de keuken.

Achterin staat de koelkast wel aan, bij langere tussenstops haal ik de stekker eruit (maar dat vergeet ik ook regelmatig). Tot nu toe gaat dat perfect.

Als je de koelkast wel in de keuken vervoert zou ik zeker overwegen die om te bouwen/ aan te sluiten op de geschakelde 12 volt. De aansluiting in de keuken zit erg diep verstopt en elke keer de stekker uit de auto lijkt me ook niet ideaal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #5 Gepost op: juli 18, 2019, 12:33:07 pm »

Ik zou ‘m op de geschakelde plus zetten. Het is niet zo moeilijk om de stekker van de CC open te maken en de draad van pen 9 op 10 te zetten.
Wij hebben de koelkast ook in de keuken staan onderweg maar sluiten deze niet aan. Met een diepvries element of een bevroren flesje water blijft het ook koel. Voor de zekerheid leg ik nog een deken over de koelbox, dat isoleert nog een beetje extra.
Ik vraag me ook af of de koelbox wel werkt onder het afdekzeil. Want er is nauwelijks/geen luchtcirculatie en het kan onder het zeil behoorlijk warm worden.
Ook zo’n sigaretten stekker is vaak kwalitatief niet zo best en kan behoorlijk warm worden. Ik loop liever geen risico op gesmolten draden onderweg...
Gelogd

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2019, 01:00:12 pm »

Als je zelf een beetje handig bent kan je het zo maken als je het wilt, de natuurkundige (elektriciteit) wetten zijn de enige beperkingen die je hebt ;-)
Ik ben ooit afgestudeerd als hts'er elektronica en beschik over de elektrische schema's van allebei mijn auto's dus dat gaat wel goed komen.  8)
De enige uitdaging met de moderne auto van de twee, is dat die met een CAN-bus en allerlei sensoren is uitgerust, waardoor geschakelde plus niet zomaar ergens vanaf te pakken is, zonder dat de computer ingrijpt en de stroom afsluit. Dus ik zal zelf iets moeten knutselen met een relais.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2019, 01:02:23 pm door volvo »
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2019, 01:02:32 pm »

Wat ik begrepen heb van Aart Kok, zit er bij de AK trailers onder bij het frame (direct vanaf de dissel waar de bak begint) een 12volt aftakking / aansluiting. Aangezien een Flexi gewoon ene AK is, zou die daar ook moeten zitten. Scheelt je een hoop gedoe.
Gelogd

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2019, 02:25:08 pm »

Tsja, je vroeg hoe we het doen met de koelkast en de flexi :-)
[...]
Achterin staat de koelkast wel aan, bij langere tussenstops haal ik de stekker eruit (maar dat vergeet ik ook regelmatig). Tot nu toe gaat dat perfect.

Als je de koelkast wel in de keuken vervoert zou ik zeker overwegen die om te bouwen/ aan te sluiten op de geschakelde 12 volt. De aansluiting in de keuken zit erg diep verstopt en elke keer de stekker uit de auto lijkt me ook niet ideaal.
Nee precies daarom vroeg ik om ervaringen en het delen van deze ervaring/tips is zeker nuttig :-)

Ik vraag me ook af of de koelbox wel werkt onder het afdekzeil. Want er is nauwelijks/geen luchtcirculatie en het kan onder het zeil behoorlijk warm worden.
Ook zo’n sigaretten stekker is vaak kwalitatief niet zo best en kan behoorlijk warm worden. Ik loop liever geen risico op gesmolten draden onderweg...
We gebruiken de Dometic RC1600EGP koelkast die bij de Flexi Comfort hoort, dat is een aborptiekoelkast die zelfs ijsblokjes kan maken, niet een thermo-elektrische koelbox (Peltierelement) die maar 15 à 20 graden onder de omgevingstemperatuur kan koelen. Vaak zijn die koelboxen van Chinees fabrikaat, uitgerust met slechte stekkers die heel heet worden en veel te dunne draden. Dat valt met de Dometic gelukkig wel mee, ik heb nog geen horrorverhalen gelezen over Flexi Comfort bezitters met uitgefikte bedrading van de Dometic koelkast :P
Nadeel van het absorptieprincipe is, dat het vrij lang duurt voordat de koelkast koud is (i.t.t. compressorkoelkasten), je moet ze voor vertrek thuis een dagje aan hebben staan. Dus onderweg actief koelen is wel zo fijn, zeker als je naar warmere streken gaat.

Wat ik begrepen heb van Aart Kok, zit er bij de AK trailers onder bij het frame (direct vanaf de dissel waar de bak begint) een 12volt aftakking / aansluiting. Aangezien een Flexi gewoon ene AK is, zou die daar ook moeten zitten. Scheelt je een hoop gedoe.
Dat wist ik al, sterker nog, er zit een door de trekhaakaansluiting gevoede sigarettenplug-aansluiting in de keuken. De keuken vormt namelijk de achterkant, met achterlichten en kentekenplaat, er zit aan de keuken een kabel met 13-polige trekhaakaansluiting. Dat was ook de hele gedachtengang achter deze exercitie, dat ik die stekker wilde benutten onderweg. ;-)

Bedankt eenieder voor de reacties, heb ik weer wat om over na te denken. Net is het pakketje met de 13-polige trekhaakdoos voor de auto gearriveerd, kan mooi aan de slag.
« Laatst bewerkt op: juli 18, 2019, 02:26:50 pm door volvo »
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2019, 06:10:20 pm »

Om terug te komen op je exacte vraag, stekker er uit of in bij een stop: omdat de Domotic de gehele tijd aan staat, van goede kwaliteit is etc. blijft de koude ook lang in de box. Tijdens het stilstaan zou hij normaliter ook weinig moeten aanslaan (zet de thermostaat desnoods lager). Alles hang natuurlijk wel samen met hoe lang jij stopt :-)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2019, 07:01:07 pm »

Bij 13 polige stekkers moeten de 12v aansluitingen wel apart vanaf de accu getrokken worden. Moet je wel even goed navragen hoe goed je accumanagement systeem daar mee om kan gaan. Sommige moderne auto's meten exact de ontlaadstroom van de accu onzekerheid om de laadstroom van de alternator erop aan te passen.
Gelogd

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #11 Gepost op: juli 18, 2019, 08:34:22 pm »

Daar is in voorzien, er zit in de bagageruimte een zekering van 15A speciaal voor de permanente voeding (zekering F4, 11D/A4 op het schema). Daar hoef ik alleen maar een 2.5mm draad naartoe te trekken. En een draad naar de massa.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.011
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #12 Gepost op: juli 18, 2019, 08:43:44 pm »

Ik zie het. Dat scheelt veel, stuk makkelijker. Zou wel een onderspanningsbeveiliging na de koelkast zetten, die de last afschakelt onder de 11,5 v.
Gelogd

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #13 Gepost op: juli 24, 2019, 09:43:17 pm »

Ik zie het. Dat scheelt veel, stuk makkelijker. Zou wel een onderspanningsbeveiliging na de koelkast zetten, die de last afschakelt onder de 11,5 v.
Goede tip! Heb zowel een onderspanningsbeveiliging als een tester voor de aansluitdoos gekocht. Moet straks nog een auto bekabelen en dat ding was niet duur. Bij het aansluiten en testen van de bedrading vorige week heb ik iets niet goed gedaan, want de rechter richtingaanwijzer blijkt het niet te doen (de rest wel). Ga ik wel fiksen als de recordhitte het land weer uit is, het is me nu te warm...

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2019, 11:41:48 am »

Onze Holtkamper zat ook aangesloten op de constante stroom van de C4. Onderweg nooit een probleem bij stops. Maar bij thuiskomst eens vergeten de stekker er uit te halen. Accu leeg andere ochtend. Leermoment. De C4 die tegen van alles is beveiligd reageerde dus blijkbaar niet op deze aansluiting. Want normaliter gaat de auto snel op Eco modus en sluit alles af.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal