Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak  (gelezen 3937 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #15 Gepost op: augustus 09, 2019, 08:20:50 pm »

The proof of the pudding is in the eating... Woensdag de vouwwagen opgehaald, koelkast ingeplugd en... doet het niet. Komt geen spanning op de plug.
Thuis aangekomen de installatie eens goed bekeken. Onder de wagen zit een tweede 13-polige aansluitdoos, waar een stekker wordt ingeplugd die uit de keuken komt. Dat is voor de verlichting, die zit aan de klep vast van de keuken. En er komt een kabel uit de aansluitdoos, die richting de sigarettenaanstekerplug voor de koelkast gaat. Deze aansluitdoos maar eens opengemaakt. Blijkt dat men voor deze aansluiting correct de plus van de permanente voeding heeft gebruikt (pin 9), maar de massa van de op contact geschakelde voeding (pin 11) en dat had pin 13 moeten zijn, de massa van de permanente voeding. In mijn auto heb ik alleen de permanente voeding bekabeld, dus daarom werkte het niet. Ik heb op deze pinnen een batterijtje ingeplugd en gemeten en inderdaad, dan werkt het. Dus even de massadraad van de sigarettenaansteker op pin 13 aangesloten (en vastgesoldeerd, niet zomaar in elkaar gedraaid zoals ze in de fabriek hebben gedaan!) en getest met de auto er aan: werkt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #16 Gepost op: augustus 09, 2019, 11:21:01 pm »

Ik weet niet wat je gesoldeerd hebt, maar dat mag vaak niet met draad. Dit omdat soldeer los kan komen door o.a. trillingen.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #17 Gepost op: augustus 09, 2019, 11:38:06 pm »

Let ook op met de sigarettenplugstekkers. Deze hebben de neiging los te trillen en dan slecht contact te maken met gevolg dat ze extreem heet worden en smelten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

volvo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi XL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #18 Gepost op: augustus 09, 2019, 11:55:42 pm »

Geen zorgen, ik werk al een jaar of 25 met (auto-)elektronica. Als je de gevlochten kern van twee draden in elkaar draait en daarna aan elkaar vastsoldeert met genoeg tin, dan blijft het goed zitten. De uiteindelijke elektrische verbinding met de connector is de plaats met de meeste mechanische stress, daar bestaat de verbinding uit een schroef. (Ik heb al menig auto dashboard gerepareerd waar de mechanische stress op de aan een printplaat gesoldeerde pinnen van een connector uit kwam - deze verbinding begaf het na 15 à 20 jaar)
Een sigarettenplug waar ruim 6 ampère doorheen moet wordt inderdaad heet, maar goed, dan moeten de firma Combi-Camp en Dometic maar eens om de tafel gaan zitten met een ontwerp wat wel deugt. Zelf iets knutselen is lastig, de plug zit gepopnageld aan de wagenbak. De stekker zit er goed klem in, en als het mis gaat heb ik in het ergste geval geen gekoelde etenswaar onderweg.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Gelogd

Emiel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 49
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #19 Gepost op: augustus 16, 2021, 10:17:32 pm »

Nou, in 2021 doen ze het nog steeds verkeerd. De massa zit nog steeds op pin 11, en de plus op 9. De draden zijn alleen gebruikt voor het contactdoosje, en deze is aan de draden gesoldeerd.

Nadat ik bij vertrek uit Nederland de auto moest aanduwen was ik er meteen klaar mee en heb ik de constante en geschakelde plus draden omgewisseld.

De aansluitingen zijn allemaal geschroefd tegenwoordig, en de massa van pin 13 zat niet vast in het contact, dus dat ook maar even verholpen.

Ergo, als je de constante voeding wil gebruiken moet je aan beide zijden pin 11 en 13 wisselen, en als je de geschakelde voeding wil gebruiken aan beide zijden pin 9 en 10...
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: CC Flexi koelkast voeden via 13-polige stekker op de trekhaak
« Reactie #20 Gepost op: augustus 16, 2021, 10:52:23 pm »

Oplossing voor de sigarettenaansteker is misschien een zogeheten combo plug. Deze borg je als het ware. Heb je natuurlijk wel een hoop werk van, en ze zijn niet goedkoop. Zal eens een foto zoeken....
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal