Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?  (gelezen 3021 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pivo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018)
Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Gepost op: september 07, 2021, 09:09:28 pm »

Ik heb met een medeforummer een discussie per PM gehad, en ik kon het toch niet laten om het hier nog eens in de groep te gooien (ook omdat ik het pas op de kampeerbeurs kan nameten :P).

Op de site van HK zijn de verschillende plattegronden van de Kyte (de vroegere Kyte XL) en de Aero te vinden (de vroegere Kyte S). Zoals ik het nu zie zijn de luifels van beide tenten gelijk, maar doordat de wagentent van de Aero korter is (2,20m vs 3,05m) heb je bij de Aero een grotere buitenruimte onder de luifel dan bij de Kyte. De keuken van de Aero en de Kyte zitten op exact dezelfde plek, alleen lijkt die bij de Aero meer ‘onder’ de de luifel te komen omdat je niet de ‘nis’ hebt van de grotere wagentent van de Kyte.

Zijn er mensen die een Aero of een Kyte S en een Kyte XL hebben gehad die dit kunnen bevestigen of ontkrachten? Ik wil dus gewoon graag weten hoe het zit, en niet de betweter uithangen voor de duidelijkheid. Met een gezin van 5 keek ik namelijk eerst met name naar de grootste tent, terwijl je natuurlijk veel vaker onder de luifel zit. Zeker bij regen is het wel fijn dat je met 5 man echt droog zit en niet iedere keer stoelen moet verplaatsen om de tent in te kunnen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #1 Gepost op: september 07, 2021, 09:20:54 pm »

Modellen hebben naast elkaar bestaan. Wij een hebben een Cocoon Aero. Que opzet gelijk aan de Kyte S (keuken los van tent met een MTT frame).
De wand waar de toegang zit tot de voortent is dezelfde wand die over de wagenbak loopt. Resulteert in een langere luifel lengte. Kijk in de tekening van de Kyte en de Cocoon Aero en dan zie je het. Wij zitten altijd lekker onder de luifel. Alleen als de wind er in staat is het wat anders. Voorwand zit er nooit in, zijwand sporadisch. De pendel boog plaatsen we ook niet veel. Meet vanaf de nummerplaat in de zelfde richting als de carbon stok, dan krijg je ongeveer de ruimte onder de luifef van een Kyte


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: september 07, 2021, 09:34:06 pm door OhPeeCee »
Gelogd

Pivo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018)
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #2 Gepost op: september 07, 2021, 09:33:31 pm »

Dus als ik je goed begrijp zou de buitenruimte onder de luifel bij de Kyte dus inderdaad kleiner zijn. Je offert simpelweg buitenruimte op voor binnenruimte (of vice versa) bij de keuze tussen de Kyte of de Aero.
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #3 Gepost op: september 07, 2021, 09:34:43 pm »

Ik ben benieuwd naar het exacte antwoord op deze vraag.

Maar min vermoeden is dat je gelijk hebt met de stelling dat de aero meer luifelruimte heeft omdat de binnen ruimte kleiner is. De wand staat inderdaad verder naar achteren bij de aero (voorheen Kyte s).

Overigens is de cocoon aero niet gelijk aan de nieuwe aero (verwarrend diezelfde model namen). De cocoon aero heeft een kleinere wagenbak en dus ook een kleinere wagentent. Met name de lengte van de wagenbak is bij de nieuwe aero ongeveer 30cm langer (dit voorjaar nagemeten in de showroom te houten omdat de verkoper beweerde dat de binnenruimte bij aero en cocoon aero even groot zouden zijn wat ik niet geloofde). De luifel van een cocoon aero lijkt me ongeveer even groot als bij de kyte xl maar niet nagemeten destijds.

Ook wij hebben de nieuwe aero of een 2e handse kyte-s overwogen omdat een grotere luifel met 4 kids handiger leek dan een grotere binnenruimte. Echter kwamen we van het voorjaar een mooie 2e handse kyte xl tegen en die gekocht. En toch blij dat we nu een kyte xl hebben omdat we afgelopen zomer (in tegenstelling tot eerdere vakanties) veel binnen hebben gezeten s avonds. En dat past dan makkelijk. En de luifel is even goed bij een xl voldoende ruim voor ons. Zeker in vergelijk met de cocoon xl die we hiervoor hadden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #4 Gepost op: september 07, 2021, 09:35:34 pm »

Dus als ik je goed begrijp zou de buitenruimte onder de luifel bij de Kyte dus inderdaad kleiner zijn. Je offert simpelweg buitenruimte op voor binnenruimte (of vice versa) bij de keuze tussen de Kyte of de Aero.
Ja, zo zit het wel denk ik. Voortent van een Cocoon Aero is 2,25 bij 3,50 denk ik. Maten zijn te vinden in het forum.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #5 Gepost op: september 07, 2021, 09:37:24 pm »

Overigens is het de vraag of holtkamper op de kampeerbeurs staat. Vorig jaar iig niet......


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2021, 09:46:10 pm »

Ja, zo zit het wel denk ik. Voortent van een Cocoon Aero is 2,25 bij 3,50 denk ik. Maten zijn te vinden in het forum.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

De twee platte gronden van de tenten. De Luifel stok vertrekt bij beide modellen van de dezelfde positie, echter bij de Kyte komt de luifelstok veel later buiten de voortent, resultaat minder oppervlak onder de luifel.
Gelogd

Pivo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018)
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2021, 09:48:44 pm »

Bedankt voor jullie reacties! Ook goed om te horen dat een gezin van 6 ook prima droog kan zitten onder de luifel van de Kyte (XL).

Ik heb trouwens contact gehad met HK en zij hebben bevestigd dat ze dit jaar wél op de beurs zullen staan.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #8 Gepost op: september 08, 2021, 08:45:31 am »

We hebben een Kyte XL gehad en nu een nieuwe Aero. De luifel van de Aero is iets dieper. De luifelmaten op de plattegronden kloppen aardig. Bij de Aero heb je echter de MTT keuken onder de luifel. Als je aan de andere kant gaat zitten heb je hier echter weinig last van. De luifel van de Kyte hebben we echter nooit als te ondiep ervaren met 4 personen. Dan kruip je er wat verder onder (tafel meer naar de wand).

De binnenruimte van de Kyte XL is ruimer. We hadden in de Kyte een op maat gemaakt extra binnenzeil ter bescherming van het grondzeil en moesten deze 55 cm inkorten voor de Aero (het scheelt dus niet de 85cm die de plattegrond doet vermoeden!). In de Aero konden we met 4 personen, de grote tafel en stoelen nog vrij gemakkelijk binnen zitten. Met 6 zou het wel te krap worden.
« Laatst bewerkt op: september 08, 2021, 08:49:17 am door GJT »
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #9 Gepost op: september 08, 2021, 12:08:44 pm »

Er zit nog wel een verschil in de maten tussen de Kyte XL (= huidige Kyte) en de Kyte S en de Cocoon Aero Easy met MTT keuken (= huidige Kyte S)
Hierbij de plattegrond van de Kyte S.
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #10 Gepost op: september 08, 2021, 12:48:04 pm »

Wat is een Cocoon Aero Easy? Ik ken de Cocoon Aero ( wordt niet mee gevoerd) en de nieuwe Aero. Met MTT keuken is deze laatste volgens mij de vervanger van de Kyte S?
De Cocoon Aero is een hele tijd verkocht naast de Kyte S.
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #11 Gepost op: september 08, 2021, 11:06:10 pm »

Ja, die ken ik ook niet  ::)
Voorheen was er de Cocoon Aero WF die is nu samen gegaan met de Kyte S in de nieuwe Aero WindForce.
En dan is er uiteraard nog de Cocoon zonder WF, voorheen Cocoon modulair en die heet nu gewoon Cocoon
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #12 Gepost op: september 09, 2021, 09:32:38 am »

Verwarrend? Nee hoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Klappen maar!

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Kyte Wind Force-S-uper ;-)
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2021, 08:15:33 pm »

Ja, die ken ik ook niet  ::)
Voorheen was er de Cocoon Aero WF die is nu samen gegaan met de Kyte S in de nieuwe Aero WindForce.
En dan is er uiteraard nog de Cocoon zonder WF, voorheen Cocoon modulair en die heet nu gewoon Cocoon


We hebben met onze Kyte S een weekje naast een Aero gestaan en ik zag geen verschil.
Hele aardige buurtjes in Lauwersoog  :)
Gelogd

Pivo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL (2018)
Re: Verschil in buitenruimte onder luifel tussen Aero en Kyte?
« Reactie #14 Gepost op: oktober 10, 2021, 08:50:09 am »

Om hier nog even op terug te komen: ik heb bij HK in Utrecht de luifels van de Kyte (XL) en de Aero vergeleken. Wat hier volgens mij ook al wel werd gezegd, is dat de buitenruimte van de Aero iets groter is dan die van de Kyte, maar je hebt minder buitenruimte extra dan dat je binnenruimte minder hebt, als je begrijpt wat ik bedoel. Binnenruimte is ca. 80cm minder, maar de buitenruimte is maar ca. 30cm meer.

Verder bevestiging gekregen dat de Kyte S nadrukkelijk een andere wagen is dan de Aero. De binnenruimte is wel gelijk, maar de luifel van de Kyte S is anders (korter/kleiner) dan die van de Aero en de Kyte XL.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal