Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: UV-C lamp ervaringen  (gelezen 1047 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
UV-C lamp ervaringen
« Gepost op: juni 09, 2022, 12:42:13 pm »

Beste klappers,

Ik ben op zoek naar wat ervaringen;

Met hemelvaart gingen wij weg met onze CCC en toen zag ik dat er tussen de kopse kant van het matras en de binnentent, op de binnentent wat schimmel / ''het weer'' zit. Waarschijnlijk zat er gewoon nog teveel vocht in de matras, te snel dichtgeklapt?

Anyway, nu kreeg ik bij Aart kok de tip om er een UV-C lamp in te zetten.

https://www.hornbach.nl/shop/PHILIPS-Desinfecterende-UV-C-tafellamp/10513200/artikel.html

Citaat:

Het onzichtbare licht van een uvc lamp doodt bacteriën en virussen. Je gebruikt deze ultraviolet lampen om oppervlakten te ontsmetten, een eettafel of bureau bijvoorbeeld. Ook ontsmet je ruimtes, zoals een toilet. uvc desinfectie lampen worden vooral gebruikt door bedrijven, maar zijn er nu ook voor thuis. We vertellen er je hier alles over.


Citaat 2

De desinfectie tafellamp van Philips maakt gebruik van UV-C licht om bacteriën en ziekteverwekkers onschadelijk te maken. De ontsmettingslamp loopt voorop bij professionele UV-C-innovaties en zal helpen om je huis op een effectieve manier te desinfecteren tegen ziekteverwerkkers en bacteriën. De desinfectielamp is gebruiksvriendelijk door de extra bescherming die is toegevoegd aan de tafellamp. Dankzij de spraakbegeleiding en ingebouwde sensoren die het apparaat uitschakelen wanneer er beweging wordt gedetecteerd is het in elk huis te gebruiken. Plaats de lamp op een vlakke ondergrond in je woonkamer, keuken, badkamer of slaapkamer en schakel met de desinfecterende UV-C tafellamp van Philips ziekteverwekkers, bacteriën, schimmels en sporen in slechts een paar minuten doeltreffend uit. Alle bacteriën en virussen die tot nu toe zijn getest, reageren op desinfectie met UV-C. In laboratoriumtests verminderden deze UV-C-lichtbronnen bij een blootstellingstijd van slechts 9 seconden de besmettelijkheid van alle bacteriën, virussen en schimmels.



Heeft iemand hier ervaringen mee? We gaan komend weekend sowieso ff de binnentent eruit halen, zodat we alles fris kunnen maken voor de zomervakantie. Dan heb ik thuis ook alle ruimte en tijd om het ff goed te bekijken.
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2022, 12:43:53 pm door driezor »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: UV-C lamp ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2022, 01:15:58 pm »

Nee, geen ervaring mee, zowel niet met de schimmel (doet afkloppen) als de UV-lamp. Wel horen we het vaker met de CCC en laten wij die ook hebben. Wat wij wel altijd doen: op de dag van vertrek staat tot vlak voor het inklappen altijd de electrische deken aan.

Succes ermee, is wel erg zuur als je dat overkomt!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: UV-C lamp ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2022, 01:52:33 pm »

Gelogd

driezor

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 151
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2020
Re: UV-C lamp ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2022, 03:19:49 pm »

Nou weet je wat :#

Ik koop zo een lamp en ik laat wel weten of het wat wordt? Wellicht werkt het fantastisch, of niet en dan proberen we weer iets anders.

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: UV-C lamp ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: juni 09, 2022, 10:33:13 pm »

Tja, wat zal ik er van zeggen. Het is niet dat het niet werkt, maar het is ook niet zo dat het werkt.
In de farmaceutische industrie steriliseren we niet met een lampje. Maar gewoon met hitte of een of ander vervelend chemisch goedje of een serieuze dosis gamma straling.
Wanneer iets al behoorlijk vrij is van virussen en bacteriën, willen we er nog wel een een lichtje over laten schijnen.
Bedenk wel, daar waar het licht niet komt, gebeurt er ook niks!
Dus als het in het weefsel zit, zal alleen het oppervlak af gedood worden, het geen in het weefsel zit begint gewoon weer te groeien zodra er vocht bij komt. Dat maakt het ook zo lastig te bestrijden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.236
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: UV-C lamp ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: juni 09, 2022, 11:18:28 pm »

UV licht wordt inderdaad vrij veel gebruikt om te desinfecteren echter dan heb je het inderdaad echt over oppervlakken of over virussen/bacteriën in de lucht te doden.
Of je er ook schimmel ergens mee uit kunt krijgen betwijfel ik, zeker niet met de huis-tuin-keuken UV-C lampen.

In de industrie worden er speciale apparaten gebruikt met een flinke dosis UV licht die misschien dieper in een stof dringt, die lampen zijn echter zeer gevaarlijk zijn voor de mens als ze er aan blootgesteld raken.
Deze zijn danook niet in de winkel te koop.

Ergo, ik geloof er niet echt in dat dit voor jou gaat werken.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal