Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: traildog plat inklappen  (gelezen 2190 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
traildog plat inklappen
« Gepost op: mei 11, 2022, 11:39:28 pm »

JanJD, je poste in het topic 'tafel' foto's van jullie ingeklapte traildog. Hoe krijgen jullie (en misschien anderen ook met een Traildog) die zo plat en zonder dat er doek overblijft op het laatst? Bij ons lukt dat niet zo goed, eerste deel gaat prima, kan je de stof goed invouwen, laatste stuk niet. Ik heb dat filmpje gezien en de trucs op het forum gelezen. Bij ons passen er 2 stoelen en een wasrek op, dan kan het dekzeil meestal (net) dicht. We hebben een iets dikker matras (1 of 2 cm, maar voor dat matras lukte het inklappen ook niet zo mooi als bij jullie) en leggen een kleine tafel ingeklapt (vrij plat) op het matras.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: traildog plat inklappen
« Reactie #1 Gepost op: mei 12, 2022, 07:38:03 am »

Martjeklap, kan jij foto’s delen hoe het bij jullie eruit ziet? Dit help mogelijk bij het begrijpen waar het bij jullie ‘vast’ loopt?
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Mdroog

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: 3Dog Traildog
Re: traildog plat inklappen
« Reactie #2 Gepost op: mei 12, 2022, 11:14:33 pm »

Het vouwen is een handigheidje. Bij ons is ie ook niet altijd perfect maar wel genoeg om heel veel erop te kunnen leggen. Ik klim altijd op de dissel(ligt een bak op ook) en kan dan rustig en gecontroleerd opklappen als mijn lieve vrouw de zijkanten erin vouwt. Ik kom uit zwijndrecht, als dat bij jullie in debuurt is kunnen we wel een klapeventje organiseren 😉👍🏻
Vooral oefenen en vaker op pad, dan krijg en houd je de handigheid erin… en is gewoon leuk💪🏻
Gelogd

EdwinC

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 116
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: traildog plat inklappen
« Reactie #3 Gepost op: mei 13, 2022, 07:58:24 am »

Ik weet niet zeker of de Traildog veel lijkt op de Campooz, maar het principe van een tenttrailer of volgens mij redelijk gelijk. Dus wellicht dat dit filmpje helpt.
https://www.youtube.com/watch?v=sGTq2MVh_hg
Gelogd
Buite Lewe 2 Tenttrailer

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: traildog plat inklappen
« Reactie #4 Gepost op: mei 13, 2022, 04:00:19 pm »


De Lazy Jack is het Campooz alternatief voor de 3DOG Traildog. Er zijn overeenkomsten (standaard aanhangwagen met daarop het bed met tent) maar ook grote verschillen. Een groot verschil is de lengte van de U-boogstokken (zie lengte indicatoren in screenshot) en extra dakliggers (zie pijltjes in screenshot van een opgezette LJ). De Campooz is lager en de stokken worden bij inklappen ook nog ingeschoven, dit maakt dat de stokken ingeklapt afwijkende lengtes hebben hierdoor verspreid over de wagen komen te liggen. Hiernaast heeft de Lazy Jack ook nog 2 liggers die de 4de U-boog met de 3de U-boog verbinden. Deze liggers klappen mee in en blokkeren efficiënte ruimtebenutting voor bagage. (Voor de Campwerk Family geldt hetzelfde). Ingeklapt liggen de hoge liggers van de U frames op 4 plaatsen verdeeld op de wagen. Vanaf de zijkant gezien zijn er ook nog 2 dakliggers die de vrije oppervlakte doorsnijden. (Zie cirkels en pijl in screenshot van de ingeklapte Campooz.)


De 3Dog (Traildog en Scoutdog) zijn opgezet hoger en bij het opzetten hoeven (en kunnen) de stokken boven het bed niet uitgeschoven worden. Naast dat het opzetten hierdoor gemakkelijker en sneller gaat komen hiermee ingeklapt alle horizontale delen van u-bogen aan de rand van het bed te liggen. Ook ontbreken bij 3Dog de 2 dakliggers. De 4e boog, die qua lengte vergelijkbaar is aan de andere bogen (zie lengte indicatoren in uitgeklapte 3Dog Scoutdog screenshot, de oranje lengte indicator is voor de 4e stok van de grotere Traildog) wordt net zoals boog 3, 2 en 1 tijdens het inklappen aan het centrale scharnierpunt verbonden. Dit maakt dat ingeklapt alle bogen boven elkaar aan de rand van het bed liggen (zie cirkel met 4x in foto 3Dog). Hierdoor blijft vrijwel het hele bed vrij voor spullen onder het dekzeil. Alleen tentdoek en grondzeil zit tussen het bed en de bergruimte, hier kan dan ongeveer 25 cm lading op gestapeld worden.


Dus wat betreft bergruimte onder het dekzeil is wat mij betreft de Campooz LJ niet goed vergelijkbaar met de 3Dog. Op het filmpje lijkt het dat het Campooz dekzeil wat hoger/ruimer is dan het 3Dog dekzeil. Dit geeft dan mogelijk weer wat extra ruimte. De spullen moeten dan wel bovenop de door de stokken omhoog gehouden doek en zeil gelegd worden, de totale hoogte is dan groter.


(De eenvoudige rechttoe-rechtaan oplossingen van 3Dog Camping waren voor mij mede bepalend voor de keuze voor dit merk. "Eenvoud is het kenmerk van het ware")
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2022, 04:04:28 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: traildog plat inklappen
« Reactie #5 Gepost op: mei 13, 2022, 04:01:46 pm »


Zonder precies te weten waar het 'probleem' (een plaatje zegt veel meer dan 1000 woorden) precies zit zal ik proberen uit te leggen hoe wij het doen. Ik hoop dat het probleemgebied hierbij ook aan de orde komt :-)


Als je het doek goed (conform gebruiksaanwijzing) opvouwt heb je een zee van ruimte op het bed-vlak binnen de liggers. Het filmpje laat dit al duidelijk zien
. Zie ook mijn vorige reactie over verschillen met Campooz, hier zie je waarom er bij een 3Dog zoveel ruimte binnen de U-vormige stokken is voor spullen. Wij hebben een traildog en hebben onder het 3Dog dekzeil: Tenttapijt opgevouwen tussen PE dekzeil, vast kuip beschermzeil, 6 stoelen, 2 voetenbankjes, 2 krukjes met tafelbladen, 1 grote tafel en meestal nog een voetbal en wat ander klein spul. De beschikbare ruimte wordt goed benut (zie foto's)!


Enkele aandachtspunten voor het inklappen:
- Bij de Traildog zijn alle liggers ongeveer even hoog waardoor ze allen precies aan de rand van het bed liggen. Zorg ervoor dat aan deze rand niets op het bed ligt. De stokken moeten direct op het matras liggen voor minimaal verlies aan bergruimte maar ook ter voorkoming van schade. Wij laten het bed gewoon opgemaakt maar zorgen ervoor dat eventuele kussens of een dik dekbed minimaal 30 cm van de rand af liggen. Bij de Scoutdog is de middenligger iets lager waardoor net iets meer vanaf de rand van het bed komt te liggen.
- Het is tijdens het inklappen vooral belangrijk zo min mogelijk te doen. Zoals in het filmpje te zien is moet er iets geholpen worden met het doek naar binnen toe te vouwen waarna het verdere invouwen vanzelf gaat. Hiermee wordt voorkomen dat er dikke proppen doek ontstaan. Er mag niet teveel doek tussen de stokken komen, vooral dicht bij het centrale scharnierpunt is dit ongewenst. Bij dit scharnierpunt hangt altijd wel wat doek naar buiten, ga dit niet tussen de stokken proppen maar vouw dit tijdens het opvouwen van het grondzeil zo plat mogelijk tussen de bovenste stok en grondzeil (1:37 en 2:14). Vanaf 2:50 (het inklappen duurt dus inclusief uitgebreide uitleg nog geen 3 minuten!) kunnen de spullen erop gelegd worden. Let hier op dat de randen wat hoger zijn vanwege het doek en de stokken. Als het goed is liggen de bovenste lagen (grondzeil en doek) los op de stokken en worden deze door het gewicht van de spullen richting bed gedrukt. Als alles losjes (dus zonder proppen) ingevouwen is gaat dit soepel en is er vanaf ongeveer 10 tot 20 cm vanaf de stokken de maximale hoogte beschikbaar.


Na het inklappen volgt het plaatsen van de bagage op de tent waarna het dekzeil erop moet. Hou met het plaatsen van de bagage de vorm van het dekzeil in gedachten, probeer aan de randen een iets een lagere hoogte aan te houden. Hierna moet het dekzeil erop geritst worden. Dit is denk ik voor velen het meest uitdagende stukje werk.
Zelf heb ik meermaals gehad dat het inklappen en inpakken net iets minder perfect verliep waardoor het volume van de tent en bagage dat onder het dekzeil moest verdwijnen wat groter dan gewoonlijk oogde. Altijd is dit goed gekomen, met een paar trucjes kan ook een ogenschijnlijk strak passend dekzeil gemakkelijk aangebracht worden.


Enkele aandachtspunten voor het aanbrengen van het dekzeil:
- Ik ben geen fan van het touwtje aan de rits (4:15). Bewust hebben wij ervoor gekozen geen touwtje of haak aan de runner te gebruiken om meer kracht te kunnen zetten. Ik denk dat dit de levensduur van de rits aanzienlijk kan bekorten. Als de rits niet soepel loopt dan komt dit meestal doordat met kracht de 2 delen naar elkaar getrokken moeten worden. Door aan het dekzeil te trekken of de pees te verschuiven brengen wij de twee rits delen eerst bij elkaar waarna met de runner de rits soepeltjes gesloten kan worden.
- Wat kan helpen en in ieder geval minder de rits belast is om voorafgaand aan het dichtritsen, het rits deel dat aan de wagenbak vastzit zoveel mogelijk omhoog te trekken. De PVC strook met rits, die normaliter omlaag hangt, kan omhoog omgeslagen worden. Dit geeft rondom zo’n 5cm extra ruimte. (Zie pijlen in foto van traildog met los dekzeil erop, let op dat eerst ook het tentdoek omhoog gezet wordt.)
- Als de rits niet soepel loopt dan komt dit meestal doordat met kracht de 2 delen naar elkaar getrokken moeten worden. Door aan het dekzeil te trekken of de pees te verschuiven brengen wij de twee rits delen eerst bij elkaar waarna met de runner soepel de rits gesloten wordt. Met de pees bedoel ik het deel aan de voorkant waar het dekzeil aan de vouwwagen vast zit. De andere 3 zijden worden met een rits gesloten. De pees die aan het dekzeil vast zit schuift in een aluminium profiel waardoor het dekzeil naar rechts of links kan schuiven. Dit schuiven veroorzaakt een draaiing van het dekzeil ten opzichte van de wagenbak. Mocht het bovendeel van de rits verschoven zitten ten opzichte van het onderdeel dan kan dit komen doordat het dekzeil iets gedraaid is. Dit kan je zien aan de pees aan de voorkant, deze mag niet teveel naar links of rechts uitsteken. Dit kan je eenvoudige recht trekken.


Bij ons gaat het eerste rechte stuk meestal soepel. Bij de eerste bocht gaat het sluiten met het dekzeil (aan de omgeslagen rand) net voorbij de bocht omlaag getrokken meestal ook soepel. De tweede bocht (rechts achter, zie foto met omgeslagen rand waaraan getrokken kan worden) heeft bij ons de meeste aandacht nodig. Met de juiste voorzorgsmaatregelen gaat dit over het algemeen ook soepel. Als eerste schuiven wij, nadat de eerste bocht is genomen, de pees (vooraan het dekzeil) uiterst naar rechts; beter iets teveel ruimte dan te weinig ruimte voor het bovenste ritsdeel beschikbaar. Ook plaatsen wij het ritsdeel aan de wagenbak bij de 2e bocht goed omhoog. Net zoals bij de eerste bocht trekken wij (aan de omgeslagen rand) in en voorbij de bocht het dekzeil naar beneden. De 2 ritsdelen komen dan al bij elkaar zoals ze na het sluiten moeten komen, met de runner hoeft de rits dan alleen nog maar gesloten te worden! Meestal doen wij dit met z'n 2-en; de een zorgt ervoor dat de ritsdelen goed tegen elkaar komen waarna/terwijl de ander soepeltjes de rits runner verplaatst en hiermee de rits sluit.
Let ook op dat het bovenste ritsdeel voldoende lengte over heeft, deze moet (t.o.v. het onderste deel) niet de binnenbocht nemen.
Met het voorkomen van grote krachten tijdens het sluiten wordt ook slijtage aan de rits verminderd.


Het dekzeil trekt, bij veel lading op de wagen, de rits aan de wagenbak omhoog. Hierbij komt de (bij onze 3Dog zwart gekleurde) bisonyl zeil waaraan de rits vast zit in het zicht (zie de foto met uitgeschoven keuken). Naar mijn ervaring klappert het zeil minder met meer lading; ik probeer, met name achterin de wagen, de loze ruimte onder het dekzeil te minimaliseren.


Samenvattend: Door op het juiste moment en plaats aan het dekzeil te trekken of de pees te verschuiven brengen wij voorafgaand aan het sluiten de twee ritsdelen bij elkaar. Hierdoor zijn tijdens het sluiten de krachten door de runner minimaal. Hiermee wordt maximaal de bagageruimte onder het dekzeil benut, sluit de rits soepel en wordt onnodige slijtage aan de rits voorkomen.


n.b. Na een rit lijkt er altijd meer ruimte te zijn, na aankomst zit het zeil nooit zo strak als bij vertrek. Door de rijbewegingen schuift alles kennelijk richting de optimale plaats :#
« Laatst bewerkt op: mei 13, 2022, 04:59:45 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

martjeklap

  • Goldmember 2024
  • Klapperraar
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: 3DOG, Traildog
Re: traildog plat inklappen
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2022, 10:21:19 am »

Nog bedankt voor de tips! Bij ons zit het probleem denk ik vooral bij het laatste stuk van het inklappen/grondzeil vouwen, de eerste bogen komen plat op de kar te liggen met de stof ertussen, alleen op het laatst blijft er veel stof over. Ik ga met Hemelvaart nog even experimenteren met of de stof bij de laatste boog en het grondzeil anders kunnen. In maart heb ik ook geexperimenteerd met de pees, kan inderdaad schelen voor het dichtritsen. De rits gaat bij ons soms soepel en soms is het spannend of het gaat lukken (terwijl altijd hetzelfde bovenop ligt, zit dus in het stof/grondzeil vouwen). Wordt vervolgd.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal