Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekhaakkogel Invetten  (gelezen 21469 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kansberg

  • Gast
Trekhaakkogel Invetten
« Gepost op: september 15, 2011, 10:24:45 pm »

Beste Medeforummers,

Een vraag waar ik op het www geen eenduidig antwoord kan vinden: Vetten jullie de trekhaakkogel in of laten jullie alles 'droog'? In mijn optiek kun je de kogel het beste smeren, dit geeft tenslotte minder wrijving. Kopervet? Grafietvet? Of toch niet...

Wat is jullie ervaring hiermee? 

Groet,

Albert.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #1 Gepost op: september 15, 2011, 10:29:40 pm »

Mijn ervaring: droog laten. Zo nu en dan even goed schoon wrijven met een doek. Door vet blijft er juist extra vuil kleven waardoor de koppeling meer "gekraak" gaat laten horen.

Alleen zou het me niets verbazen als anderen dat anders doen  ;)
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #2 Gepost op: september 15, 2011, 11:12:47 pm »

Ik heb altijd begrepen dat het ding vet moet zijn. Toen ik het opmerkte bij de autogarage ivm met de vakantiereis, kwamen ze meteen met de kwast aanzetten. Was service. Maar neem aan dat ze het niet zouden doen, als het niet zinvol is.
Nu mijn ongefundeerde gedachten daarover: het zijn twee bewegende delen. Bewegende delen houden van smering is mijn ervaring. Droog = stroef. Leek mij juist niet zo goed.
Gelogd

STF

  • Gast
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #3 Gepost op: september 16, 2011, 03:47:31 am »

Als er een stabilisator op de koppeling zit wordt het afgeraden de kogel in te vetten aangezien dit het effect van dat ding teniet doet.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #4 Gepost op: september 16, 2011, 12:09:18 pm »

Kogel invetten is de meest verstandige zet, let wel doe dit met beleid, er hoeft dus geen dikke laag vet op te zitten. Een dunne film voldoet prima, te veel en je hebt een verzamelaar voor vuil en zand.
Het hoeft niet speciaal grafiet of kopervet te zijn omdat het geen geschroefde permanente koppeling is.
Gebruik altijd wel je trekhaakdop als je niks aan je trekhaak hebt hangen, als je geen vuile/vet vlekken op je kleding wilt hebben.
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #5 Gepost op: september 16, 2011, 12:30:44 pm »

gewoon een heel klein beetje kogellagervet, voorkomt kraken en piepen als je de aanhanger er achter hebt hangen en inderdaad niet vergeten de dop terug te plaatsen als er niets op de kogel rust om te voorkomen dat het vet overal zit.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #6 Gepost op: september 16, 2011, 03:12:41 pm »

Hmmzz.. eens kijken of muzikantenvet ook werkt.
.
.
.















spuug ;)
Gelogd

beatleenco

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #7 Gepost op: september 16, 2011, 05:44:56 pm »

Hmmzz.. eens kijken of muzikantenvet ook werkt.
.
.
.















spuug ;)

Muziekantenvet...dat is toch  bier..smeerd geweldig en klingt als een klok :K
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #8 Gepost op: september 16, 2011, 05:48:46 pm »

Maar zoals eerder gezegd nooit in combinatie met een stabilisator koppeling, maar die zit volgens mij toch nooit op een vouwwagen.

Bij deze koppeling worden namelijk links en recht remschoenen op de kogel geknepen als je de hendel strak zet, en remschoenen op vet werkt natuurlijk niet.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #9 Gepost op: september 16, 2011, 06:51:23 pm »

Hoe werkt dat dan? Met die remschoenen? Waarom werkt dat stabiliserend? En zou het dan ook stabiliserend werken als de trekhaak niet vet, dus stroef is?
Gelogd

kansberg

  • Gast
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #10 Gepost op: september 16, 2011, 09:09:52 pm »

Dank jullie wel voor de vele reacties.

Toch invetten dus, zal ik doen. Ónze vouwwagen heeft idd. geen stabilisatorkoppeling, het is geen Opera  :O. Er is wel één groot nadeel van het invetten van de kogel, wanneer ik een trekhaakdop plaats reageren de parkeersensoren hierop, een bekend euvel bij de Astra H SW, dus dat wordt iedere keer schoonmaken van haak en koppeling na gebruik.

Misschien ga ik eens experimenteren met een tennisbal of iets dergelijks, misschien dat dat wel werkt.
 
Gelogd

STF

  • Gast
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #11 Gepost op: september 16, 2011, 09:32:40 pm »

Maar zoals eerder gezegd nooit in combinatie met een stabilisator koppeling, maar die zit volgens mij toch nooit op een vouwwagen.

Ik zie toch geregeld een vouwwagen rijden (of staan) met stabilisator, en nee dat zijn geen Opera wagens.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.974
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #12 Gepost op: september 16, 2011, 10:28:11 pm »

Ik doe er een plastic zakje tussen dat werkt ook als soort smering ipv vet.
Maar invetten kan ook maar dan moet je deze natuurlijk schoonhouden, dus vaak schoonmaken en nieuw invetten.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #13 Gepost op: september 17, 2011, 07:16:56 am »

Ik bij van duinkerken een rond rood balletje gekocht van rubber die over de trekhaak past. Kost een paar euro. Misschien id deze nog weliets kleiner dan een tennisbal. Is lijkt mij overal te verkrijgen.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re:Trekhaakkogel Invetten
« Reactie #14 Gepost op: september 17, 2011, 10:56:16 am »

Ik zie toch geregeld een vouwwagen rijden (of staan) met stabilisator, en nee dat zijn geen Opera wagens.

Alweer wat geleerd, ik dacht dat het in verband met gewicht, lengte en hoogte van de caravan (dus meer slinger- en windgevoelig) vooral belangrijk was. en bij de lichtere, lagere en smallere vouwwagens weinig toegevoegde waarde had.
Had ik het even fout.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal