Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: afval water zak of tank  (gelezen 6352 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
afval water zak of tank
« Gepost op: juli 19, 2011, 09:39:00 pm »

Er is al het een en ander te vinden over afvalwaterzakken maar heb hier toch nog een vraag over:

Ik wil zo'n zak gaan aanschaffen voor onze in aanbouw zijnde HK Flyer keuken (zie PROJECTEN op dit forum) Nou vraag ik me af of deze zakken een beetje goed werken...
Het lijkt me dat, omdat deze zakken helemaal plat zijn als ze leeg zijn, ze snel "overlopen" en je dus niet gebruik kunt maken van de gehele capaciteit.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een "harde" tank lijkt me makkelijker maar deze nemen onderweg zoveel ruimte in...

Alvast bedankt!

Gr. Marc

Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

screech

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2011, 09:49:34 am »

Wij hebben geen ervaring met deze zakken, en wij gebruiken een emmer voor het afvalwater. Maar wat je zegt, irritant groot en onhandig.
Dus ik blijf dit topic volgen, want als hier positieve ervaringen komen dan gaan wij misschien ook overstag.
Gelogd

Klepklap

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 198
  • Merk Vouwwagen: HK Spacer 2003
Re:afval water zak of tank
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2011, 11:04:34 am »

Mijn ouders gebruiken altijd zo´n zak bij de caravan en volgens mij naar tevredenheid. Voor afvalwater wordt ook vaak een zwarte tank gebruikt en dan kun je helemaal niet zien of hij vol raakt. Volgens mij heb je dan meer risico op overlopen. Ook omdat daar de slang vaak gewoon in hangt, terwijl bij deze zak het een gesloten systeem is. Als het al overloopt, dan komt het in je wasbakje terecht. Ik neem aan dat je ook wel enig zicht hebt op de zak / tank en dan heb je gauw genoeg in de gaten of het tijd is om leeg te gooien.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:afval water zak of tank
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2011, 12:11:16 pm »

Ik gebruik een opvouwbare jerrycan voor het afvalwater en dat werkt prima. Klein tijdens transport en er gaat 5 liter afvalwater in. Omdat het ding transparant is, kan ook je ook goed zien of de jerrycan/zak al geleegd moet worden. Voor de kosten hoef je het niet te laten, volgens mij hebben wij er 1,95 voor betaald bij de grote campinggigant in Winterswijk...
Gelogd

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:afval water zak of tank
« Reactie #4 Gepost op: augustus 02, 2011, 01:03:59 am »

Aankomend weekend ga ik naar Heerhugowaard en kijk ik welke zak/tank/jerrycan het beste gaat passen en welke het meest practisch lijkt. In ieder geval bedankt voor de feedback!

Gr. Marc
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

az

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #5 Gepost op: september 07, 2011, 08:39:42 pm »

Wat voor afvalwater hebben jullie en hoeveel water heb je ?????
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #6 Gepost op: september 08, 2011, 11:13:47 pm »

wij hebben gewoon een afvoerslang onder het keukenblok en daar gaat ons afvalwater doorheen.
het beland ergens buiten de tent op het gras.
voornamelijk afvalwater van koken, tandenpoetsen en koffie
Gelogd

marruc

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
Re:afval water zak of tank
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2011, 08:31:37 am »

Afgelopen zomer voor het eerst gebruik gemaakt van een spoelbakje. Hiervoor heb ik uiteindelijk 2 dezelfde jerrycans gekocht. Beide een inhoud van 10L waarvan 1 voor schoon en 1 voor afvalwater. Uiteraard doe je langer met een grotere inhoud maar dit vonden we met name onderweg veel teveel ruimte innemen. Met deze 10L deden we ongeveer 3 dagen. Gebruiken het voornamelijk voor handen wassen tanden poetsen en even snel een kopje afspoelen. Het afvalwater kwam in de tweede jerrycan terecht en ging dan nadat ie vol was door een afvoer ergens op de camping.
Ik wil de discussie over het weg laten lopen van afvalwater niet nogmaals aanwakkeren maar ik blijf er wel bij dat dit op zijn minst minder sociaal is....
Gelogd
...zolang het rammelt zit het nog vast...

nikkel1964

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #8 Gepost op: september 09, 2011, 08:41:55 am »

Wij hebben de afvoer van het spoelbakje verlegd zodat we vanaf buiten de wagen (dwz zonder door de voortent te moeten) makkelijk een bak onder de afvoer kunnen zetten. We gebruiken hiervoor een grote afwasbak. Toen de campingbaas mij dit zag doen kreeg ik een stroom complimenten (tenminste: dat denk ik, ik spreek geen Frans...). Dus blijkbaar wordt het wel op prijs gesteld het water netjes af te voeren.

Het is, zeker in warmere oorden, wel zaak het afvalwater regelmatig weg te gooien. Er komt anders toch een wat raar luchtje te hangen. (Wat ook mij tegenstander maakt van het zomaar weg laten lopen, dan hoopt zich daar dan van alles op waar een volgende kampeerder mogelijk weer "plezier" van heeft? Echt fris vind ik het niet iig).
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:afval water zak of tank
« Reactie #9 Gepost op: september 09, 2011, 08:48:40 am »

wij hebben gewoon een afvoerslang onder het keukenblok en daar gaat ons afvalwater doorheen.
het beland ergens buiten de tent op het gras.
voornamelijk afvalwater van koken, tandenpoetsen en koffie

Da's prettig als je die plek na jullie vertrek krijgt  :I. Op veel campings mag dit, volledig terecht, niet eens. De kwalificatie hier boven van "minder sociaal" vind ik dan nog heel netjes uitgedrukt...
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #10 Gepost op: september 09, 2011, 08:58:23 am »

Da's prettig als je die plek na jullie vertrek krijgt  :I. Op veel campings mag dit, volledig terecht, niet eens. De kwalificatie hier boven van "minder sociaal" vind ik dan nog heel netjes uitgedrukt...

Volledig mee eens!. Ik ben ook aan het nadenken hoe ik mijn watervoorziening (inclusief vuilwaterafvoer) ga inregelen in mijn Holtkamper James Cook keuken...het simpelweg weg laten lopen in het gras komt dan echt niet bij me op..
Gelogd

az

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #11 Gepost op: september 09, 2011, 03:39:15 pm »

Als je niet afwast  heb je toch gewoon water, (ik gebruik trouwens wel een afvalwatertank) maar ik denk als je het gewoon weg laat lopen dat de mensen na jouw er echt geen last van hebben het trekt toch meteen in de grond.   

Wil je toch het water weg laten lopen leg dan een zeef op een emmer zonder bodem en laat het daar doorheen lopen krijg je teminste niet de rotzooi op de grond.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re:afval water zak of tank
« Reactie #12 Gepost op: september 09, 2011, 04:40:08 pm »

Hierboven ging het over water van het koken (kokend water over het gras, kan het ook echt tegen  :I), waar ongetwijfeld ook wel eens wat van het af te gieten eten in mee gaat, koffie, etc. Niet bepaald schoon water dus, om over het afvalwater van tandenpoetsen maar te zwijgen. En waarom denk je dat afvalwater in een tank na een paar dagen gaat stinken (zeker met warm weer)? Da's echt niet omdat het zo schoon is. Als je de luxe wilt van een spoelbak in je vouwwagen, heb dan ook het fatsoen om het afvalwater op te vangen en in een afvoerput weg te laten lopen.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2011, 08:15:49 pm »

wij hebben gewoon een afvoerslang onder het keukenblok en daar gaat ons afvalwater doorheen.
het beland ergens buiten de tent op het gras.
voornamelijk afvalwater van koken, tandenpoetsen en koffie

Bha vies, dat is mijn gedacht hierover. Ik zou niet graag na jou op die plek komen staan.  :( Kookwater bevat vaak nog restjes groenten, aardappels,... dat trekt dan weer insecten aan.
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re:afval water zak of tank
« Reactie #14 Gepost op: september 10, 2011, 08:27:25 am »

 :off

 Om bij de originele vraag te blijven.... Wij gebruiken net als eerdere poster 2 doorzichtige jerrycans. 1 van 12 liter en voor vuilwater een 10 literkan.

Heb de ervaring dat per dag toch 2 liter water wel op gaat aan limonade en gewoon water drinken. Wij gebruiken misschien wel meer water dan anderen....
we hebben iedere dag nieuwe nodig. We lopen voor handen wassen enzo niet naar het toiletgebouw
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal