Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Topic gestart door: MirandaKaptein op september 18, 2016, 04:39:54 pm

Titel: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: MirandaKaptein op september 18, 2016, 04:39:54 pm
Wat moet ik nou toch kiezen?
De Jameta vind ik een mooie wagen, de cc ook. Voor de nieuwprijs (2016 model) van de Jameta, is de ccc gebruikt te koop uit 2012. Voortent Jameta is 1 meter breder = 3m2 extra leefruimte, best welkom met 3 kids als het regent.
Wat maakt de ccc het prijsverschil waard? Er zijn nog maar zo weinig gebruikerservaringen over de Jameta, jammer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: C5CCV op september 18, 2016, 04:49:57 pm
persoonlijk vind ik de CC veel mooier, maar als je een Jameta net zo mooi vind dan zou ik voor een nieuwe gaan. Het gevoel om zelf met een nieuwe te beginnen is ook veel waard.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Jon op september 18, 2016, 05:08:07 pm
Ik sluit me daar bij aan. Allebei mooie klappers en ze lijken ook wel wat op elkaar qua techniek, ik vind de cc wat meer 'body' hebben. Ik heb de Jameta nooit live mogen aanschouwen, dus mijn mening is bepaald niet objectief.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: rudirijk op september 18, 2016, 05:50:22 pm
Ik lees even mee.  Daarnaast vraag ik me af waar je die 3 kinderen laat in de Jameta.  De CCC kan je uitbreiden met zijtent en/of achtertent.  Maar dat heeft de Jameta niet toch?
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: reeseend op september 18, 2016, 06:39:52 pm
Als ik die vlinderstangen van de Jameta zie, dan ziet dat er fragiel uit ten opzichte van de CCC. En daarnaast heb je bij de CCC een optie tot een zij tent.
En als je niet persee een nieuwe VW wilt, kijk dan rustig op Marktplaats voor een geschikt exemplaar. Vorig jaar hebben  wij ook een goede 2ehands uit 2006 gekocht, nieuw matras erin en we hebben dit jaar geweldig gekampeerd  >:(
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: meeder op september 18, 2016, 06:53:31 pm
Ik zou eerder de Trigano Alpha vergelijken met de CCC. Die zit qua afwerking en kwaliteit van de materialen veel dichter in de buurt van de CCC en op sommige vlakken zou ik de Alpha verkiezen boven de CCC.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: CEO op september 18, 2016, 07:02:19 pm
Interessant, een vergelijk van de CC(C/V), Jameta en Alpha.

Wat zie jij aan de Alpha als plus tov de CC?
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: nikkel1964 op september 18, 2016, 07:55:00 pm
Wat zie jij aan de Alpha als plus tov de CC?

Ik voel een stang aankomen... 

(Sorry, kon het niet laten   :X :X )
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Gait op september 19, 2016, 01:41:10 am
Inderdaad: de doorloop naar het deksel is bij de Alpha hoger en de keuken is dieper. Ook is de disselbak steviger. En hij is aanzienlijk goedkoper dan de CCC. Bij de nieuwe versies kan een zijtent worden bevestigd aan het deksel. Bij de oudere types kan er een achtertent over de hele breedte worden bevestigd
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: nikkel1964 op september 19, 2016, 08:53:36 am
Ook is de disselbak steviger.

Is dit vergeleken met de (inderdaad...) behoorlijk slappe originele disselbak of met de aanmerkelijk robuuster variant die sinds 2015 of 2016 geleverd wordt?

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: bert m op september 19, 2016, 09:07:06 am
Inderdaad:......En hij is aanzienlijk goedkoper dan de CCC.

Prijsstelling is ongeveer gelijk aan de CCV die kwalitatief toch wat beter in elkaar gezet is.
Maar ieder zijn ding en voorkeur.
Titel: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Gait op september 19, 2016, 12:10:50 pm
Dat waag ik te betwijfelen. De CCC kost €12.000 nieuw en de Alpha €9.200 in vergelijkbare uitvoering. http://vouwwagenspecialist.nl/pdf/prijslijsten/2016/Combicamp%20prijslijst%202016-1.pdf
http://vouwwagenspecialist.nl/pdf/prijslijsten/2016/Trigano%20prijslijst%20ALPHA%202016-1.pdf

De disselbak is volgens mij nog steeds van dun kunststof of heb ik dat mis?
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op september 19, 2016, 12:27:26 pm
Volgens mij zijn dit wel 2 totaal verschillende types. Is de Jameta niet een Flexi achtige vw? Ik ben zelf niet zo van de jamet kwaliteit, maar ieder zo zijn eisen en wensen natuurlijk.

Wat betreft de Alpha en een CCC, tja... ik adviseer je om te gaan kijken.

Wij gingen bij de VWS kijken en daar staan eerst de Trigano's wij gingen kijken voor een flexi of de Odysee safari. Maar toen zagen we daar de Alpha met achtertent. We vonden het idee van de harde klep/snelklapper wel iets en ik wist dat de Country dit ook had.
De Country stond ook op de shortlist omdat deze direct door de 'vleeskeuring' was gekomen net zoals de Kyte ivm de boogvormige luifel......

Na de Trigano's kom je in de 2de hal (waarom ze dat niet omdraaien is mij een raadsel) waar de CCC en CCFlexi staan. We zagen de CCC/V en waren gelijk verliefd op het model, de sfeer en het kwaliteits gevoel. Dus voor ons geen keuze puur op feitjes en rationale gronden maar ook een goed gevoel hebben bij een merk/type. Daarmee viel de Trigano af. Die vonden wij minder qua kwaliteit, de hoge plastic slikranden aan de voortent en meer van zulke 'kleine' details.

Wij hebben niks van het 'stang' pobleem  :# gemerkt (bukte denk ik automatisch ofzo) totdat ik dat hier op het forum las. Dus je weet het nu en gaat er nu op letten  ::) . maar was mij niet opgevallen. Maar dat is ook zo'n punt... als je iets echt mooi vindt dan vallen de negatieve punten veel minder zwaar/op.

De nieuwe CCC en ook de versie hiervoor hebben een prima stevige disselbakken, die tov heel veel vw's een mooi in het geheel geintergreerde bak is naar mijn mening.

Success met kijken/zoeken en een keuze maken  :)

PS: prijzen vergelijken? niet doen!, kopen wat je wilt kopen en als je het niet kunt kopen nog even sparen. Nooit iets kopen voor zoveel geld waar je niet achterstaat of later misschien denkt... het ik nou toch maar...
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: meeder op september 19, 2016, 01:03:54 pm


Volgens mij zijn dit wel 2 totaal verschillende types. Is de Jameta niet een Flexi achtige vw? Ik ben zelf niet zo van de jamet kwaliteit, maar ieder zo zijn eisen en wensen natuurlijk.

Nope, de Jameta is de Jamet uitvoering van de Alpha.
De Jametic is een vouwwagen die je met de flexi zou kunnen vergelijken ware het niet dat de flexi pas veel later op de markt is gekomen.

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op september 19, 2016, 01:55:12 pm
Zoals NielsP "de stang" verwachtte, zo zat ik te wachten op het vermeende kwaliteitsverschil tussen Combi camp en Trigano. Ik heb destijds de CCC en de Alpha redelijk grondig vergeleken en heb vrijwel geen verschillen kunnen ontdekken en daar waar er verschillen zijn was het niet kwalitatief minder maar anders. De grotere slikranden kun je mooi vinden of niet, kwalitatief is er geen verschil. Ik ben nog steeds heel benieuwd waar anderen die kwaliteitsverschillen zien, en dan zelfs zodanig dat een meerinvestering van 3 mille ( was het toen al bij gelijke uitvoering en dat is nu niet veel anders) noodzakelijk/verantwoord is.

Ik constateer slechts dat onze Alpha er na alle kampeerseizoenen nog steeds bij staat als een nieuwe en er nog niets aan gemankeerd heeft. En dat Combi camp pas op het model 2017 zaken heeft toegevoegd die de Alpha standaard al had. Denk dan bijvoorbeeld aan de vier volwaardige uitdraaipoten en een fatsoenlijke disselbak. En voor een nette 240V aansluiting betaal je bij Combi Camp bij, is bij de Alpha ook standaard aanwezig.

Het verschil tussen de Jameta en de Alpha kan ik niet benoemen, de Jameta heb ik nog niet in het echt gezien.

Kortom, kan iemand eens wat van de kwaliteitsverschillen (dus niet zaken die wel of niet mooi gevonden worden) benoemen?
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: bert m op september 19, 2016, 01:59:59 pm
Dat waag in te betwijfelen. De CCC kost €12.000 nieuw en de Alpha €9.200

Beste Gait
Ik gaf aan dat de ccValley en de Jameta ongeveer gelijk geprijsd zijn niet de ccCountry.
CCV ongeveer €10150 incl afleverkosten. (Vouwwagenspacialist) Jameta €9500 incl afleverkosten (de Wit)
Dit was een quick watch. Ik heb de geleverde accessoires/opties niet vergeleken.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op september 19, 2016, 02:25:25 pm
Ik heb de geleverde accessoires/opties niet vergeleken.
En daar zit het grote verschil, de Alpha krijgt het nodige standaard meegeleverd dat bij Combi camp op de optielijst staat. Toen wij eind 2010 de Alpha kochten was bij gelijke uitrusting het verschil 3 mille en dat is grofweg nog steeds zo.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: meeder op september 19, 2016, 04:45:22 pm


Het verschil tussen de Jameta en de Alpha kan ik niet benoemen, de Jameta heb ik nog niet in het echt gezien.

Bij Trigano gebruiken ze net even wat mooiere materialen zoals een iets dikker tentdoek. Qua afwerking staat het net een stukje hoger dan Jamet.
Zie het als een vergelijk tussen Renault en Dacia. Niets mis met Dacia maar het is net even anders.

Titel: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: MirandaKaptein op september 19, 2016, 05:57:43 pm
Kijk hier hoopte ik nou op. Jullie hebben veel nuttige zaken benoemd. Bedankt. Ga ik toch de Alpha ook nog eens goed bekijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: MirandaKaptein op september 19, 2016, 06:00:20 pm
Ik lees even mee.  Daarnaast vraag ik me af waar je die 3 kinderen laat in de Jameta.  De CCC kan je uitbreiden met zijtent en/of achtertent.  Maar dat heeft de Jameta niet toch?
De Jameta biedt inmiddels ook een mooie zijtent aan. (En een prachtige luifel met zijwanden)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: MirandaKaptein op september 19, 2016, 06:07:50 pm
Ik lees even mee.  Daarnaast vraag ik me af waar je die 3 kinderen laat in de Jameta.  De CCC kan je uitbreiden met zijtent en/of achtertent.  Maar dat heeft de Jameta niet toch?
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160919/422b84782f97e84b7f37519c9959fbc8.jpg)



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op september 19, 2016, 09:45:01 pm
Ik ben nog steeds heel benieuwd waar anderen die kwaliteitsverschillen zien, en dan zelfs zodanig dat een meerinvestering van 3 mille ( was het toen al bij gelijke uitvoering en dat is nu niet veel anders) noodzakelijk/verantwoord is.

Dit zie je ook altijd met de audi volkswagen skoda vergelijking. Zijn allemaal hetzelfde qua kwaliteit en gebruikte onderdelen. Toch is er een verschil.... En dat is echt niet alleen de logos. Zelf ervaren en de een heeft er gevoel bij de ander kijkt naar het geld.

Ik vond 15k inversteren over de verwachte levensduur prima kunnen tov een huisje huren elk jaar voor 3 weken. Nu kunnen we hem veel vaker gebruiken om 'goedkoop' weg te kunnen en dan heb je hem er nog sneller uit. Met alle vouwwagens kun je prima 3 weken vertoeven, net als met autos heb je volgens mij niet echt meer hele slechte wagens.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: C5CCV op september 19, 2016, 10:23:14 pm
Ik sluit me daar bij aan, ik koop luxe goederen ook eerder op emotionele basis dan dat ik een rationele afweging maak. Bij een CC heb ik verreweg het beste gevoel ook al zou de Trigano of Jamet beter en/of voordeliger zijn.
Iedereen maakt daar een andere keuze in .... ik kan niet goed begrijpen dat de prijs of kwaliteit hier bij de meeste discussies steeds de boventoon voert. Als ik zo voordelig mogelijk op vakantie wil gaan dan kan ik beter in mijn tuin een pop-up tentje neerzetten. Als iets 'emotie' is, dan is het volgens mij wel vakantie vieren.




(Daarom staan hier waarschijnlijk ook een DS3 en een DS5 voor de deur ipv 2  VAG producten wat rationeel waarschijnlijk de betere keuze zou zijn. ...  )
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op september 19, 2016, 10:48:56 pm
(Daarom staan hier waarschijnlijk ook een DS3 en een DS5 voor de deur ipv 2  VAG producten wat rationeel waarschijnlijk de betere keuze zou zijn. ...  )

Way - :off en hier een c4gp en binnenkort waarschijnlijk een cactus.  :#

Gaat hier wel om een luxe product waar je makkelijk 10-15 jaar mee doet.

Gelijk een voordeeltje cc, restwaarde is ook hoger. Hogere prijs maakt hem wat exclusiever en zeker met de overdreven geprijste opties

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op september 20, 2016, 08:15:41 am
Erilin en c5ccv, ik ben het helemaal met jullie eens, beleving speelt ook een rol. Daarom rijd ik Skoda en mijn vrouw Volkswagen  :#. Ik stel de vraag over het verschil in kwaliteit omdat al een heel aantal keren de stelling is geponeerd dat de CC zoveel beter in elkaar steekt dan de Alpha. Alleen niemand onderbouwt dat. En ik ben daarom serieus geintereseerd in waar die stelling op gebaseerd is. Is dus niet meer dan een feitelijke vraag zonder oordeel waarom iemand voor een bepaald merk kiest. Bij die keuze komt inderdaad veel meer kijken dan alleen een afweging op droge feiten.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: CEO op september 20, 2016, 08:37:59 am
Recent hebben we gekeken naar de CCC, het nieuwe model.
Prijsverschil met Alpha is 2400,00 EUR, bij gelijke specificaties.

Bij de CCC krijg je dan ook twee kleine opbergschorten kado, maar die vind ik niet meetellen in  het vergelijk ::)
Wat bij de CCC imho beter is:
Deksel op de keuken met kruidenplank.
De verlichting zit niet aan de klep vast.
De bagageruimte is fors groter.
Bed is iets ruimer (160x210).
Hoewel de keuken minder diep is, lijkt hij slimmer ingedeeld. Hierdoor lijkt er meer ruimte te zijn. (Dit gaan we binnenkort vergelijken).

Wat imho minder was, maar nu verbeterd is:
Disselbak.
Keuken zit vast aan hoofdframe

Wat imho minder is:
Kuipzeil loopt om uitdraaisteunen heen.

Maar daar waar we eerst de Alpha, mede door de prijs, wilden, neigen we nu toch naar de CCC. Wel hierbij de kanttekening dat we hebben gekeken naar de CCC met nieuwe betere disselbak, vergrote bagageruimte en verlaagd bed.

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: C5CCV op september 20, 2016, 09:12:32 am
Erilin en c5ccv, ik ben het helemaal met jullie eens, beleving speelt ook een rol. Daarom rijd ik Skoda en mijn vrouw Volkswagen  :# . Ik stel de vraag over het verschil in kwaliteit omdat al een heel aantal keren de stelling is geponeerd dat de CC zoveel beter in elkaar steekt dan de Alpha. Alleen niemand onderbouwt dat. En ik ben daarom serieus geintereseerd in waar die stelling op gebaseerd is. Is dus niet meer dan een feitelijke vraag zonder oordeel waarom iemand voor een bepaald merk kiest. Bij die keuze komt inderdaad veel meer kijken dan alleen een afweging op droge feiten.


..... voor zover mijn kennis reikt zou ik niet snel de conclusie trekken dat de kwaliteit van de CC beter zou zijn dan die van de Alpha, m.i. zijn ze voor betreft redelijk kwaliteit gelijkwaardig. Het gaat mij veel meer over details en dan voornamelijk visueel .......... en daarnaast hoor ik meer klachten over de CC dan over de Alpha's, maar dat kan ook komen omdat er meer CC's verkocht worden en consumenten zijn kritischer naarmate de prijs hoger is. Wat mij betreft blijft het gewoon een gevoelskwestie ......
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op september 20, 2016, 11:22:18 am
En niet onbelangrijk de service. Alle vouwwagens en ook autos kunnen problemen hebben. Dan is de service bij mij ook belangrijk. De vws en de wit waar je deze merken kunt halen hebben beide een goede service wat ik zo lees (er zijn uiteraard ook wat negatieve ervaringen te vinden). Ik denk dat dat geen probleeem is met de 3 merken.

Zo heb ik skoda boven vw staan en citroen boven peugeot.

Qua vergelijk met de alpha en ccc denk ik ook niet dat er heel veel verschil in zit. Je betaald ook voor de unieke design zaken bij ccc. Die moet je uiteraard ook mooi vinden. De boogluifel, de ventilatie punten met de glasfiberstokjes, het standaard kruidenrekje, de snijplank, het keuken opberg schort etc. De ccc heeft voornamelijk ykk ritsen, iets wat bv bij de cabanon de wat goedkopere zijn wat ik heb gezien. De alpha weet ik niet precies. Ook van de kleine puntjes om af te wegen.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Drikusniet op september 20, 2016, 04:33:00 pm
Cabanon heeft niet zo'n model, maar heeft ook YKK ritsen.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: rudirijk op september 20, 2016, 05:05:48 pm
Als je googled op YKK ritsen,  dan hebben ze beste een goede reputatie (Louis Vitton gebruikt  ze,  maar ook in pakken voor Brandweer of Astronauten).

Waarom worden deze ritsen voor vouwwagens gezien als 'minderwaardig'?
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Jon op september 20, 2016, 05:11:50 pm
Waarom worden deze ritsen voor vouwwagens gezien als 'minderwaardig'?
Geen idee, als, zoals Drikusniet zegt, de Cabanon deze ritsen heeft kan ik alleen maar bevestigen dat ze mooi lopen en van een goede kwaliteit zijn, we hebben voordat we de ccc kochten de Cabanon Malawi als serieuze optie onderzocht.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: CEO op september 20, 2016, 06:05:55 pm
Er wordt niet gezegd dat ze minderwaardig zijn, maar dat ze goedkoper zijn.

Onder Aart Kok staan overigens best wat topics mbt ritsen, en dat gaat over wagens die geprijsd zijn als een premium merk...

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op september 20, 2016, 08:15:06 pm
Er wordt niet gezegd dat ze minderwaardig zijn, maar dat ze goedkoper zijn.

Onder Aart Kok staan overigens best wat topics mbt ritsen, en dat gaat over wagens die geprijsd zijn als een premium merk...

Sorry mijn fout, ik wist niet dat ykk ze ook had maar ik bedoel die grove platic achtige ritsen met grote tanden. Ik vindt het er iets goedkoper uitzien, ze zijn vast net zo goed of beter (gezien de prijs).

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Drikusniet op september 21, 2016, 07:04:31 am
Die blokritsen zijn juist beter bestand tegen het uitelkaar trekken. Dus perfect voor een tent.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Caroline S op januari 05, 2017, 11:16:20 pm
Goedenavond,

Aangezien ik me gisteren en vandaag uitvoerig heb verdiept in de CCV/C en de Alpha, kwam ik ook in dit topic terecht waar (i.t.t. het onderwerp / de start) met name de CCC en Alpha onderling vergeleken worden.
Gisteren heb ik ze beide bekeken bij de VWS, maar al verder studerende heb ik toch nog wat vragen die ik gisteren nog niet had / zag. Dus ik sluit daarvoor maar even aan bij dit topic...

(Overigens heb ik bij de VWS ook de Jameta gezien, maar die is niet echt mijn smaak (lichte kleuren, tentkleuren doen met denken aan voortenten van caravans)


1) Ik zie nu steeds als ik naar de CC kijk voortenten met ofwel drie horizontale ramen ofwel twee verticale met een driehoekraam. Ik probeer te achterhalen of dit verschil door 'de periode' wordt veroorzaakt of dat dit een keuze is, dus dat je het model voortent zelf kan kiezen. Ik heb net de folder bij de downloads van CC bekeken en daar staat de CCC in met drie horizontale ramen en de CCV met vertikale. Verder vind ik er geen info / toelichting over. Iemand die weet hoe dit zit?

1b) bij de Alpha zie ik tenten met (2x) drie horizontale ramen (site Trigano) en tenten met een voordeur (site vws). Wanneer was de overgang?

1c) is er iemand op het forum met een CC met de dutch design tent? Daar zijn op het www niet veel afbeeldingen van te vinden. Ik vraag me af of er occasions zijn met de dutch tent, was dit toen populair?

1d) is er iemand op het forum met een CC met die optie van vier slaapplaatsen naast elkaar? Dit kan alleen bij de Valley. Zie screenshot.

2) Als ik een filmpje van de CC bekijk zie ik hele grote beide flappen aan de deksel die dus op de grond komen. De Alpha heeft dit niet. Is de instap bij de CC soms hoger? Waarom heeft de CC vsn die flappen?

3) uit de beide fimpjes zie ik duidelijk dat bij de CC de hele zijwand van de wagen omklapt, dus het deel tussen bed en deksel is hard. Bij de Alpha lijkt hier een stevig doek te zitten? Wat zit er dan achter het doek? Blijft de zijwand gewoon overeind staan en klapt het constructief met stangen?

4) De voortent van de CC bestaat uit vier losse in te ritsen stukken, erg leuk. En die ene extra vleugelflap zeg maar bij de keuken. Ik heb gelezen dat de Alphatent twee in te ritsen stukken heeft. Is er iemand hier met een Alpha die dit gewijzigd heeft? Het lijkt me juist handig om ook alleen de zijkant in te kunnen ritsen, zonder halve voorgevel.

5) is er een verschil in hoe je de ramen verduistert / de gordijnen dicht doet? Vanaf buiten of vanaf binnen?

6) de Alpha heeft nu de voortentstokken helmaal in het frame met een touwtje. De oudere Alpha's hadden een paar losse stokken. Weet iemand wanneer de overgang was?

7) zitten bij de Alpha de bak en keuken op één frame zoals nu bij de nieuwste CC het geval is?

8) weet iemand of de ingeklapte wagens van de Alpha en CC schelen in maat met de Odyssee 2002? Langer of verwaasloosbaar verschil?



- Alpha hogere doorloop naar wagen, bij CC zit de stang lager.
- Beide hebben een optie gastencabine aan de zijkant.
- Alpha één groot raam vanuit bed (met ?), CC twee kleinere ramen vanuit bed met die 'markiesjes' met glasfiberstokje.
- Alpha iets normale ramen in de wagen / dekseldeel, ramen van CC smal en hoog / te modern.
- Alpha iets diepere keuken. Beide gas en water in de dissel.
- Alpha zwarte kar, CC meerendeels wit.
- Alpha goedkoper, CC duurder.
- Alpha minder tentlook door lichte kleur, CC met zandkleur meer tentidee.

Zo, dit was het wel :-)

Ben benieuwd wat ik nog wijzer kan worden hier met hulp.

Bij voorbaat dank.
Caroline




Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op januari 05, 2017, 11:39:36 pm
Hoi carolina, even snel wat ik weet:

1 de horizontale ramen is de nieuwe versie, verticaal zijn oudere. Is geen keuze.
1b geen idee
1c dit is volgens mij een dichtgemaakt boogluifel, die kan je nog steeds krijgen voor een absurd bedrag als ik me niet vergis.
1d wij hebben de ccc, ik weet niet of die andere versie nog te krijgen is. Waren dat geen 3 slaapplaatsen?
2 zonder kuipzeil is degene in de voortent tegen de tocht samen met het keukenschort. Wij hebben ook de achtertent en het wagenschort dit maakt ook de achtertent tochtvrij zover dat kan.
3 niet in verdiept
4 cc zijn er 3, 1x voor en 2x zijkanten. Je kan de voorkant ook in het midden openritsn.
5 zijramen cc van binnen de bovenste van de voorkant van buiten, 2 onderste van binnen. Wat bij ons een belangrijk puntje dat niet zomaar iemand kan gluren.
6 geen idee
7 dat is op de site te vinden.

Cc raampjes bij het bed kunnen ook nog volledig opgerold worden.
Cc is er nu ook in all black, zie Facebook pagina

Onze keuze was voornamelijk vanwege de looks, wat jij te modern vindt lees ik, en de op het oog iets verfijndere kwaliteit. Restwaarde is ook wat hoger wat een bijkomend pluspunt is. Al met al ontlopen de 2 elkaar denk ik qua kosten niet veel na een paar jaar gebruik.

De CC geeft ons het gevoel als de eerste 10 seconden van: https://www.youtube.com/watch?v=3c8eW6dDCbI  :>

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: astridG op januari 06, 2017, 12:12:26 am
2; bij de alpha zitten er geen flappen aan de deksel,. Het ontbreken van die flappen was voor ons juist reden om voor de alpha te kiezen, scheelt veel schoonmaakwerk bij verkassen. Als je het grondzeil gebruikt dan klik je deze aan de deksel  en onderkant keuken en is de voortent tochtvrij
3 onderweg zit dit doek op de deksel vast met drukkers, bij het opzetten haal je dit los en omhoog,  dan kan je het vastzetten met klitteband , isolatie tegen de tocht. Erachter zit gewoon een deel van de zijkant met de scharnieren
4 je kan bij de alpha heel makkelijk een deel oprollen, er zitten ook voorzieningen voor om een voor- of zijstuk opgerold vast te zetten
5 bij de alpha zit de verduistering aan de binnenkant
8 de alpha is significant langer dan een oude Odyssee, bed is langer en valt ook nog een helemaal in de bak, de keuken is ook dieper.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op januari 06, 2017, 01:21:48 pm
Ik weet niet op alle vragen het antwoord:

1b) bij de Alpha zie ik tenten met (2x) drie horizontale ramen (site Trigano) en tenten met een voordeur (site vws). Wanneer was de overgang?
Afgelopen modeljaar (2016) is de tent zonder voordeur geintroduceerd.

Citaat
2) Als ik een filmpje van de CC bekijk zie ik hele grote beide flappen aan de deksel die dus op de grond komen. De Alpha heeft dit niet. Is de instap bij de CC soms hoger? Waarom heeft de CC vsn die flappen?
De instap van de CC is juist wat lager (dwarsstang waar je onderdoor loopt zit wat lager). Die flappen zijn er bij de Alpha niet en hoef je dus ook niet schoon te maken.

Citaat
3) uit de beide fimpjes zie ik duidelijk dat bij de CC de hele zijwand van de wagen omklapt, dus het deel tussen bed en deksel is hard. Bij de Alpha lijkt hier een stevig doek te zitten? Wat zit er dan achter het doek? Blijft de zijwand gewoon overeind staan en klapt het constructief met stangen?
Bij de Alpha zit er tussen de slaaptent en de wagenbak dun tentdoek (binnentent/slaaptent). Alle tentdoek van de wagenbak klapt mee in, je hoeft niets achteraf te plaatsen.

Citaat
4) De voortent van de CC bestaat uit vier losse in te ritsen stukken, erg leuk. En die ene extra vleugelflap zeg maar bij de keuken. Ik heb gelezen dat de Alphatent twee in te ritsen stukken heeft. Is er iemand hier met een Alpha die dit gewijzigd heeft? Het lijkt me juist handig om ook alleen de zijkant in te kunnen ritsen, zonder halve voorgevel.
Je kunt van de Alpha de zijdelen inritsen en de voordelen dan oprollen. Is ook handig als je in geval van slecht weer snel de voortent dicht wilt hebben.

Citaat
5) is er een verschil in hoe je de ramen verduistert / de gordijnen dicht doet? Vanaf buiten of vanaf binnen?
Volgens mij niet. Bij de Alpha zitten de  gordijnen van de voortent aan de binnenkant, het raam van de wagenbak (waar ook de zijtent gemonteerd kan worden) open je aan de buitenkant.

Citaat
6) de Alpha heeft nu de voortentstokken helemaal in het frame met een touwtje. De oudere Alpha's hadden een paar losse stokken. Weet iemand wanneer de overgang was?
Modeljaar 2012 is dit geïntroduceerd.

Citaat
7) zitten bij de Alpha de bak en keuken op één frame zoals nu bij de nieuwste CC het geval is?
De Alpha heeft een andere constructie dan de nieuwste CC. De keuken hangt aan het chassis van de kar. Gait heeft de keuken van de Alpha er af gehad, wellicht dat hij kan uitleggen hoe het precies zit.

Citaat
8) weet iemand of de ingeklapte wagens van de Alpha en CC schelen in maat met de Odyssee 2002? Langer of verwaasloosbaar verschil?
Een Alpha en ook een CC zijn serieus langer. De totale lengte van de Alpha is 4,35m en 1,71 breed.

Nog een tip: om een goed prijsvergelijk te maken tussen de Alpha en de CC moet je goed kijken wat standaard meegeleverd wordt. Ik weet niet hoe het nu is, maar bij CC moest je altijd bijbetalen voor een 240V unit, gas en water in de disselbak en zo nog wat zaken die bij de Alpha standaard geleverd worden.

Veel plezier en succes bij de keuze!
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op januari 06, 2017, 01:24:51 pm
3 onderweg zit dit doek op de deksel vast met drukkers, bij het opzetten haal je dit los en omhoog,  dan kan je het vastzetten met klitteband , isolatie tegen de tocht. Erachter zit gewoon een deel van de zijkant met de scharnieren
Mag ik vragen waarom je dit los haalt bij het inklappen? Ik laat die strook gewoon zitten.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: astridG op januari 06, 2017, 02:25:18 pm
@Wijnand, geen idee eigenlijk, het is ons zo geleerd om de flap met inklappen los te halen en vast te klikken aan de drukkers die op de vloer van de klep zitten. Zou me kunnen voorstellen dat die drukkers anders makkelijk beschadigd worden als je het kleed nog niet op de dekstel hebt liggen?
Volgend jaar maar eens proberen om het lekker te laten zitten, scheelt weer werk.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op januari 06, 2017, 02:43:34 pm
@AstridG, nee hoor, die drukkers raken het deksel niet. Scheelt alweer!
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Caroline S op januari 07, 2017, 01:52:37 pm
Hallo,

Alledrie veel dank voor het uitgebreide beantwoorden! Fijn om zo een goed vergelijk te kunnen maken.

Gisteren hebben we vrij spontaan een familiebezoek Haarlem gecombineerd met een bezoekje aan Heemstede. Wij wilden ook nog meer weten van de Aart Kok Zambezi Riverlodge en die Kavango. Maar daar gaat onze belangstelling nu niet langer meer naar uit. We vinden de CCV/CCC echt heel mooi/leuk die we daar nogmaals zagen!

Dus we hangen nu echt op de CC en de Alpha. Dat wordt sparen / speuren naar occasions....

Groet,
Caroline
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Caroline S op januari 07, 2017, 01:55:05 pm
@AstridG, ik zie dat jullie hiervoor ook een Odyssee hadden. Uit welke jaar?

Nog blij met de overstap, door welke hoofdzaken met name? Ervaren jullie jullie huidige vouwwagen als sneller?
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Caroline S op januari 07, 2017, 02:06:26 pm
Gisteren de prijslijst 2017 van CC ontvangen bij ons bezoek aan Aart Kok. Misschien is dit, met mijn notities, ook nog handig voor anderen? Hierbij een foto.

(Op de site van de VWS staat nog de prijslijst van 2016.)
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Caroline S op januari 07, 2017, 02:13:02 pm
2; bij de alpha zitten er geen flappen aan de deksel,. Het ontbreken van die flappen was voor ons juist reden om voor de alpha te kiezen, scheelt veel schoonmaakwerk bij verkassen. Als je het grondzeil gebruikt dan klik je deze aan de deksel  en onderkant keuken en is de voortent tochtvrij

Ha, scheelt inderdaad schoonmaakwerk, kan ik me voorstellen!
Moet ik het dan ook zo lezen dat als je geen kuipzuil hebt / gebruikt, je op het gras onde de deksel kijkt en er tocht onderdoor kan waaien?

Wie van de CC/Alpha eigenaren gebruikt er wel of geen kuipzeil en waarom?
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op januari 07, 2017, 02:34:21 pm
Zonder kuipzeil kan het inderdaad onder de wagenbak doortochten en zie je het gras onder het deksel. Het kuipzeil druk je met knopen aan de wagenbak en het deksel. Er is dan geen sprake van tocht. Het zeil zit met ritsen vast aan de voortent.

Wij gebruiken het kuipzeil altijd vanwege het grote voordeel dat je met storm droge voeten houdt. En aangezien wij elke vakantie wel een paar keer van dat gezellige noodweer meemaken ben ik altijd weer blij dat het kuipzeil er in zit. Ik heb iets teveel kampeerders gezien die na een hoosbui alles te drogen konden zetten of zelfs naar huis konden.
Nadeel is dat je het kuipzeil na afloop moet schoonmaken, afhankelijk van wat je er onder legt en op wat voor ondergrond je staat is dat veel of weinig werk. Bij ons is het meestal zo klaar en als bij het schoonmaken de zon schijnt is het ook zo droog. Zo niet, dan gaat 'ie in een vuilniszak mee en maken we het zeil thuis schoon/droog.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Gait op januari 07, 2017, 02:49:33 pm
Wij gebruiken het kuipgrondzeil alleen in het voor- en naseizoen als we met het gezin weg gaan. Als we met z'n 2-en op pad gaan nemen we voortent en grondzeil niet mee. Zetten de luifel op en gaatjeskleed op de grond. Bij slecht weer zitten we op het deksel of verkassen we naar zonniger oorden.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Gait op januari 07, 2017, 02:54:41 pm
De keuken hangt aan het chassis van de kar. Gait heeft de keuken van de Alpha er af gehad, wellicht dat hij kan uitleggen hoe het precies zit.

De keuken rust op 2 balken die aan de wagen zijn vastgebout. De keuken zelf zit op deze balken vastgebout en kan er dus af. De stroomkabel 230V en 12V moeten worden losgekoppeld. Dat geldt ook voor de gasleiding. De waterleiding moet worden doorgeknipt. Keuken weegt wel wat. Ik schat ca 40 kg.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Gait op januari 07, 2017, 03:00:10 pm
Mag ik vragen waarom je dit los haalt bij het inklappen? Ik laat die strook gewoon zitten.
Wij halen deze ook altijd netjes los. Ik dacht dat dit moest omdat anders dit doek langs het scharnier naar buiten kan zakken en dus nat kan worden. De constructie hiervan had wel een stukje eenvoudiger gekund. Een strook stof van 15 cm met klittenband over het scharnier (en de spleet) was afdoende geweest. Je was dan de drukkers en rand op het deksel kwijt geweest en dat was dus makkelijker schoon te maken. Dit zit in de categorie 'klein ongemak'
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op januari 07, 2017, 03:15:35 pm
... en dus nat kan worden.
Is mij nog nooit opgevallen. We hebben in stevige hoosbuien gereden, waarbij zelfs de keuken van binnen nat werd (water stond in de wasbak), maar die stofstrook heb ik nog nooit nat gezien.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: astridG op januari 07, 2017, 03:37:59 pm
@AstridG, ik zie dat jullie hiervoor ook een Odyssee hadden. Uit welke jaar?

Nog blij met de overstap, door welke hoofdzaken met name? Ervaren jullie jullie huidige vouwwagen als sneller?
@Caroline S  onze Odyssee was uit 2005/2006, we hebben er 9 jaar met veel plezier met onze 3 jongens ( en de nodige vrienden)  mee vakantie gevierd. Maar intussen gaan de jongens niet ( de hele vakantie) meer mee, dan zijn vijf slaapplaatsen een beetje teveel van het goede. Daarom dus vorig jaar overgestapt naar een tweedehands Alpha. Afgelopen zomer eerst met zijn tweeën via Frankrijk naar Spanje getrokken, met alleen de luifel aan de wagenbak. Dat gaat echt veel sneller qua opzetten en afbreken,  vooral als je een beetje op elkaar ingespeeld raakt. In Spanje kwamen er 2 kinderen ingevlogen, toen de luifel vervangen door voortent en luifel. Dat vond ik wel .tegenvallen qua werk, maar was ook de eerste keer dus zal volgende keer zeker sneller gaan. Maar wel lekker veel ruimte en je kon goed variëren met stukken open en/of dicht zetten. Dag voor de terugreis de voortent en kuipzeil weer opgeborgen en laatste dag en de tussenstop in Frankrijk met alleen de luifel gedaan.
Wat wij vooral fijn vinden tov.  de Odyssee, is dat we nu, als we met alleen de luifel reizen, van het schoonmaken van de slikranden af zijn. Wij hebben er patent op dat we in de nacht voor vertrek altijd nog even een enorme hoosbui meemaken, en we vonden het altijd zo''n gedoe om al die randen schoon te maken, dat leverde zo''n vertraging en ergernis op. Worteldoek gebruiken hielp wel wat tegen vuil, maar nat werd het toch.
Voordelen Alpha tov. Odyssee vinden wij de snelheid van op en afbreken, het vaste deksel, het grote bed, de vaste grote keuken(zo fijn om niet meer te hoeven sjouwen met keuken en koelbox)
Nadeel, de Alpha heeft minder opbergruimte in de bak, zeker als je kuipzeil, voortent en misschien achterkant meeneemt.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: wijnand op januari 07, 2017, 03:58:31 pm
Nadeel, de Alpha heeft minder opbergruimte in de bak, zeker als je kuipzeil, voortent en misschien achterkant meeneemt.
Om die reden hebben wij alleen spullen in de wagenbak liggen die echt elke vakantie of weekend mee gaan/moeten. Het kuipzeil, de voortent en de achtertent gebruiken we niet als we een weekend weggaan, dan gebruiken we alleen de zonneluifel. Die ligt dus wel in de wagenbak. De rest nemen we alleen mee als het daadwerkelijk gebruikt wordt. En als je die delen netjes opvouwt nemen ze in de auto niet veel ruimte in. De achtertent hebben we al een paar jaar niet meer gebruikt. Omdat de kampeerplaatsen in het buitenland vaak niet heel riant zijn, en omdat het gebruiksgemak voor ons eigenlijk niet opweegt tegen het opzetten/schoonmaken/afbreken.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op januari 07, 2017, 07:39:32 pm
Wie van de CC/Alpha eigenaren gebruikt er wel of geen kuipzeil en waarom?

Kuipzeil gebruik is afhankelijk van het reisgezelschap en wat je gaat doen. Wij hebben 2 kleintjes van een jaar en dan wil je al snel het kuipje erin hebben voor het geval dat...

Voor en naseizoen gaat de kuip er altijd in ivm temperatuur en regen kans. Hoogseizoen zuid Frankrijk, doorreis camping, dag camping en hoogseizoen weekendjes weg laten we het thuis.

Het kuipzeil gooi ik altijd in de dakkoffer en maak het thuis weer schoon.

Wat betreft de flapjes schoonmaken.... Je hebt bij het inklappen altijd een doekje bij de hand en daarmee die flapjes zo schoon. Daar zou ik echt geen punt van maken. Je kunt ze er ook afsnijden  :#

Opzetten, kuipzeil mee inklappen ( bv gasten cabine)  en die tijd die je erover doet, is allemaal afhankelijk hoe je er mee omgaat en je reisgezelschap. Er is al zoveel discussie over geweest.... zie andere threads waar ik op heb gereageerd, wij denken er blijkbaar iets anders over als vele andere. Daarom misschien ook de keuze voor een ccc  :#

Voor ons is de ccc alleen maar snel in de wagen+gastencabine+(boog)luifel stand, 30 minuten moet lukken tot het eerste koude biertje. Als ik op mijn gemak en voornamelijk in mijn eentje de hele zaak (+voortent+achtertent) netjes opzet zonder al teveel zweet dan ben ik zo een 2 uurtjes bezig.
Reken je verwachte tijd x2 dan kan het niet tegenvallen, en dit punt valt bij vele altijd tegen.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Caroline S op januari 08, 2017, 09:09:08 pm
Bedankt allemaal, voor jullie reacties!

Eerst maar eens kijken of we de odyssee kunnen verkopen.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Caroline S op januari 17, 2017, 02:33:47 am
Toch nog even een vraag aan de cc en alpha fans: hebben jullie de livingstone met één vast bed op de wagen en een vaste keuken in overweging gehad? Zo ja, waarom viel deze af?

Mvg,
Caroline
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: Gait op januari 17, 2017, 03:08:36 am
Zeker. Alle softtops zijn afgevallen omdat we in het zitgedeelte van de grond willen zitten. Met name in het voor- en naseizoen en in de bergen is dat comfortabeler omdat er veel minder kou optrekt.
Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: EriLin op januari 18, 2017, 10:54:01 am
Toch nog even een vraag aan de cc en alpha fans: hebben jullie de livingstone met één vast bed op de wagen en een vaste keuken in overweging gehad? Zo ja, waarom viel deze af?

Mvg,
Caroline

Wij hebben ernaar gekeken maar met 3 kleintjes was die te klein. Tevens vrij prijzig met alle leuke opties.

Titel: Re: Jameta of Combi-camp country
Bericht door: nikkel1964 op januari 18, 2017, 12:02:46 pm
Ook wij hebben er naar gekeken (stonden toch naast elkaar in de showroom ;-) ). Omdat wij al van te voren wisten ook graag buiten het hoogseizoen te gaan kamperen was een eerste vereiste een dicht te maken luifel of voortent. Die heeft de Livingstone òòk maar op een in onze ogen minder mooie manier (het wordt er nogal donker van vinden wij, ook loopt de voorwand schuin waardoor we veel ruimte kwijt waren).

Verder vonden wij de Livingstone een heel mooie wagen om te zien maar op dit praktische puntje werd verloren.
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal