Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen achter elektrische auto  (gelezen 26314 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #135 Gepost op: juni 04, 2023, 07:17:48 pm »

Voordeel  van bergen is dat je vanzelf in het dal komt waar mensen wonen :P
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #136 Gepost op: juni 05, 2023, 12:21:44 pm »

En bergaf je auto weer bij geladen is :)
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #137 Gepost op: juni 11, 2023, 07:57:40 am »


 Ik was enkele weken geleden op een vakantiepark en dan zie ik erg veel EV auto's staan en was het toch echt goed opletten om plekje aan de paal te bemachtigen.

Ja dat sorteert goed op de dure vakantieparken: huidige EV rijders zijn vaak bovengemiddeld verdienend en hebben auto vaak via lease.
En EV hebben mindere mate een trekhaak en zijn dus aangewezen op andere vakantie middelen.

Ik had het zelf ook al opgemerkt op een vakantiepark dit voorjaar.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #138 Gepost op: juni 12, 2023, 11:22:50 am »

Ik vind het wel asociaal als mensen met een ev hun auto gewoon aan de plek opladen als dat niet extra voorzien is met een extra meter of zo. Dat gaat resulteren in een hogere elektriciteitsprijs voor iedereen. Kan je echt niet maken. Ik ga ook niet met een jerrycan de benzine uit de tractor van de campingeigenaar halen ;)

Mijn visie; als je elektrisch rijdt, moet je daar rekening mee houden. Je zoekt dus op voorhand op of de camping laadpalen heeft. De meeste campings, zeker de grotere, hebben dat tegenwoordig wel.

Hebben ze dat niet? Dan zorg je dat je in het laatste laadstation op de snelweg, vlak voor je er bent, laadt en dus 'vol' aankomt, of je laadt hem vol tijdens een uitje als je een paar dagen hebt gerust, zodat je, als je er vertrekt, fijn een volle accu hebt. Tijdens je verblijf zal je toch ooit naar de winkel moeten, of een uitstapje maken. Dan kan er altijd geladen worden. Met de ev's van nu hoeft dat niet eens echt lang te duren.

Onderweg moet je af en toe stoppen om te laden. Dat weet je als je een ev koopt, en dat is denk ik, voor zij die een ev hebben, ook geen punt. Dan kan die laatste extra stop voor je er bent, of tijdens het uitstapje, ook geen probleem zijn. Maar (gratis) laden aan de gewone stroom, waar mijn nespressootje en koelkast op draait voor een paar € per nacht, vind ik echt niet ok. Dat kan niet blijven duren.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #139 Gepost op: juni 12, 2023, 11:47:12 am »

Persoonlijk denk ik dat de meeste die op een camping liggen op te laden, eerder plugin hybrides zullen zijn dan puur elektrische auto's. Die plugin hybrides laden traag, zijn niet direct voorzien om op te laden aan een snellaadpaal (is er ook niet goed voor) en hun verbruik loopt de spuigaten uit als je niet ook deels gebruik maakt van het elektrisch gedeelte. Zijn gebouwd om traag op een termijn van een nacht op te laden. EV's zijn niet direct voorzien om zo traag op te laden en ben ik ook niet zeker dat dit echt de beste oplossing is voor de auto. Naargelang dat er meer laadcapciteit elders is, zullen die niet van dat campingplaats laden gebruik maken. Ver gaat men daar niet mee geraken met puur EV.


Echter dat van de plug-in hybrides gaat wel zelfde effect hebben en de prijs onnodig gaan opdrijven per nacht, echter ik begrijp wel waarom ze er voor kiezen wegens veel minder alternatieven. En zonder het elektrisch gedeelte geraak je daar vaak ook niet ver met de plug-in omdat bij sommige merken die een veel kleinere tank hebben.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #140 Gepost op: juni 12, 2023, 11:48:08 am »

@metalpe, helemaal mee eens!

Maar ja, we blijven Nederlanders, iets wat we met de geboorte hebben meegekregen krijg je er moeilijk weer uit denk ik dan maar ;)

Wij hebben het 1 keer in overleg gedaan op een camping in Noord-Frankrijk toen ik alle laadpalen in de buurt had geprobeerd en niks werkte. Aangegeven bij de gemeente en de camping eigenaar. Mochten op een vrije plek laden, laten zien wat erin was gegaan en daarvoor een extra factuurtje gekregen.

Camping eigenaren letten er ook steeds meer op, en terecht. Als steeds meer mensen auto's en fietsen gaan laden, wat we uiteraard gaan doen, dan gaat die stroomprijs door het dak of je krijgt overal KWH meters ertussen waardoor de plaats an-sich duurder wordt voor de investering daarvan.

Dat benadeeld ons ook vandaar de oproep om dit niet te doen, eventueel als je lui bent of niet anders kan in goed overleg met de eigenaar.

Dé reden dat wij offgrid uitgerust zijn en waar mogelijk geen stroom meer afnemen (wat vaak niet eens meer kan). Ik heb tenslotte een dikke batterij bij me voor noodgevallen ;)

Gelogd

ven030

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero 2013
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #141 Gepost op: juni 12, 2023, 12:56:46 pm »

Heeft iemand ook nog tips voor andere handige (en goedkopere) laadpassen en/of apps voor andere landen?

Voor Tsjechie vond ik bijvoorbeeld FUTUR/E/GO (https://www.futurego.cz/en), maa rik ben nog op zoek naar alternatieven voor Dutsland en Scandinavië.


Voor Frankrijk is Freshmile een goede laadpas
Ze hebben ook een goede App

https://www.freshmile.com/en

Frankrijk is geen laadpaal woestijn meer mocht je dat denken
Tesla heeft inmiddels meer dan 1.000 laadpunten geïnstalleerd
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #142 Gepost op: juni 12, 2023, 01:38:38 pm »

Heeft iemand ook nog tips voor andere handige (en goedkopere) laadpassen en/of apps voor andere landen?

Voor Tsjechie vond ik bijvoorbeeld FUTUR/E/GO (https://www.futurego.cz/en), maa rik ben nog op zoek naar alternatieven voor Dutsland en Scandinavië.

https://laadpastop10.nl/
Gelogd

ven030

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero 2013
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #143 Gepost op: juni 13, 2023, 07:51:07 am »

https://laadpastop10.nl/

die ken ik inderdaad, maar dat zijn allemaal Nederlandse/internationale passen. Vaak is het zo (heb ik van horen zeggen...) dat het gunstiger is om een lokale laadpas of app te gebruiken.

Iemand ervaringen?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #144 Gepost op: juni 13, 2023, 08:38:32 am »

die ken ik inderdaad, maar dat zijn allemaal Nederlandse/internationale passen. Vaak is het zo (heb ik van horen zeggen...) dat het gunstiger is om een lokale laadpas of app te gebruiken.

Iemand ervaringen?

Zoek eens op het land en bekijk het resultaat :P

De Freshmile die ik eerder aanhaalde is ook internationaal maar sluit bv in FR overeenkomsten met lokale energieproviders

Vraag het anders eens na op de sociale mediakanalen van https://www.evrijders.nl/

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #145 Gepost op: juni 14, 2023, 06:33:51 pm »

https://youtu.be/hVKntAdw1tQ

Is wel geen vouwwagen maar de tesla verbruikt ook flink zo.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #146 Gepost op: juni 14, 2023, 07:57:42 pm »

Filmpje werkt hier niet, maar ik denk ook niet dat het representatief is voor een vouwwagen.
Het is bij een aanhanger niet zo zeer het gewicht, maar de hoogte die belangrijk is, en deze aanhanger is hoger dan de auto, en veel hoger dan een VW.

Om een voorbeeld te geven: mijn benzine auto verbruikt normale ongeveer 6,7l/100km. Met de vouwwagen erachter een kleine liter meer, ongeveer 7,5-7,8l/100, beetje afhankelijk van of ik 110 of 125 rij in Frankrijk. Tot 100km/u is er nauwelijks meerverbruik. Daarboven ongeveer een liter of iets meer, maar dat valt heel goed mee.

Met de boot, die veel hoger is, verbruik ik tegen veel lagere snelheid van 90km/u (elk jaar een tripje Loosdrecht, dus Nl), een liter of 10, of zelfs nog iets meer. De boot is wel dubbel zo zwaar dan de vouwwagen, maar ik wijt het toch vooral aan de hoogte.  Een caravan of de aanhanger hierboven is gewoon recht aan de voorkant. Dat is gewoon een muur die je voort trekt.

Voor mij is de hoogte (of het gebrek eraan) net 1 van de redenen waarom we een nieuwe vouwwagen kochten en geen caravan. Bij een elektrische auto zal die impact wel ongeveer vergelijkbaar zijn.

Verstuurd vanaf mijn motorola one hyper met Tapatalk

Gelogd

MD

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy Camping
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #147 Gepost op: juni 15, 2023, 11:46:41 am »

Met EV en tenttrailer nu in het zuiden van Frankrijk. Laden is geen probleem. Ik vraag altijd even aan de camping eigenaar of het mag en dat ik bereid ben bij te betalen. Wat ervaringen...

Een camping gehad met laadpaal, was prima maar een idle tarief gedurende de nacht, dus niet helemaal vol gekregen. Bij de plaatsen stickers op de palen dat opladen van EVs niet was toegestaan ivm brandgevaar. Als je installatie in orde is zou dat niet mogen, meer een verkapte manier om naar de palen te verwijzen denk ik. Maar prima voorzien, wel duur laden.
Een paar campings zonder laadpalen. Amperage steeds max 10. Geen bezwaar tegen laden en hoefde ook niet bij te betalen. Een eigenaar vroeg of ik het laden uitsluitend overdag wilde doen ivm direct gebruik van hun zonnepanelen. Ook helemaal prima natuurlijk. Laden heb ik meestal ingesteld op 6A. Na een paar dagen altijd vol, en tussendoor gewoon de gebruikelijke tripjes naar wandelgebieden etc.

Asociaal? Dat mag je vinden maar daar haal ik mijn schouders voor op. En een leaserijder ben ik ook niet. Gewoon een Jan Modaal die gespaard heeft voor een EV, geniet van de natuur en blij ben dat ik niet een dieselwolk achterlaat bij het verlaten van de camping.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #148 Gepost op: juni 15, 2023, 12:06:33 pm »

@MD
Ah leuk te lezen.
Welke ev rijd je?
En wat is gemiddeld je verbruik met je vouwwagen erachter?

Ik ben al langere tijd aan t overwegen voor een ev die ik (als ook Jan modaal) privé wil aanschaffen.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

MD

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy Camping
Re: Vouwwagen achter elektrische auto
« Reactie #149 Gepost op: juni 15, 2023, 11:54:16 pm »

@spikehome
Een Tesla model Y. Lang ging bij ons de voorkeur uit voor een Ioniq 5 of evt de EV6. We waren ook al zo'n drie jaar aan het oriënteren om van 2 brandstofwagens naar 1 EV te gaan. Maar die levertijden werden exorbitant en daarnaast genoeg zaken die tegenvielen. Denk hierbij aan het niet oplossen van veelvuldig voorkomende problemen (trillingen, stilvallende wagens, steeksleutel 12 en een booster mee om te resetten) of de wijze van verkoop (nu tekenen maar we mogen de prijs nog aanpassen en er kunnen opties ontbreken).

Toen kwam daar het einde van een kwartaal in zicht en begon Tesla voorraadwagens af te prijzen. Toch een proefrit en dat beviel eigenlijk wel, dus toegeslagen toen er een flinke prijsverlaging kwam op voorraadmodel.

Er waren nog veel meer voors en tegens. Bijvoorbeeld het supercharger netwerk. Ik vind een beetje prutsen met laadpassen niet erg, mijn vrouw doe ik dat niet aan. Dus mocht het voorkomen, is voor haar onderweg inpluggen en laden appeltje eitje.

Nu de eerste vakantie met de tenttrailer en dan blijkt ook dat een goede keuze. De supercharger laadlocaties zijn vooralsnog erg prettig. Bakje koffie en thee in een hotel lobby (Wavre in België), of een rondje winkelcentrum en alvast wat boodschappen doen (Metz en Chalon-sur-Saone in Frankrijk). Respectievelijk 41, 40 en 32 cent per kWh. Eenmaal geladen bij Ionity aan een tankstation langs de tolweg thv Voreppe, 69 cent per kWh. Dat was ook wel de minst prettige ervaring, maar dat kwam vooral door de vieze koffie van het tankstation en het chagrijnige personeel aldaar.

Verbruik. 220Wh/km (22 kWh/100km) in de snelheidsrange van 90-100 km/u. Kan oplopen naar de 300Wh/km (30 kWh/100km) in de snelheidsrange van 110-130 km/u. Exact is lastiger, rijwind en bergen hebben veel invloed.

Praktisch. Ik laad altijd tot max 90%. Dat ding is @&#%! iedere keer eerder klaar voor de volgende rit dan dat wij uitgewandeld of uitgegeten zijn. Daarmee bedoel ik dat de navigatie bijvoorbeeld zegt dat ik tot 60% moet laden om bij het volgende laadstation te komen. Ik probeer onder de 10% aan te komen (vanwege laadcurve). Als ik ga rijden kijk ik naar het resterende percentage bij aankomst volgend laadstation. Soms ga ik dus verder dan gepland omdat ik meer geladen heb dan gewenst. Is het resterende percentage hoger dan 10%? Dan ga ik sneller rijden. Daalt deze onder de 5%? Dan ga ik wat langzamer rijden.

Zo hebben we steeds stukjes van 1,5 tot 2,5u gereden. Bevalt best tot nog toe.

En die Tesla zelf? Ik heb er inmiddels een haat/liefde verhouding mee. Er zijn veel zaken die beter kunnen en best frusterend kunnen zijn (bijvoorbeeld iets met ruitenwisser die gaan wissen op een droge zonnige dag). Maar qua electrisch rijden, onovertroffen in vergelijking met de andere ervaringen.

Die aanhanger die voel je tijdens het rijden niet, ook al rijd je 130 bergje op. Prachtig. Maar het ouderwetse schakelwerk met een ongeblazen motor vond ik ook wel wat hebben hoor :)

Verhaal toch weer langer geworden dan gedacht.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal