Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Project Gerjak Tago Settler  (gelezen 4182 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Project Gerjak Tago Settler
« Gepost op: mei 17, 2022, 09:00:09 pm »

Wij zijn in het bezit van een Gerjak Tago Settler uit 2010. Kleur: wiskey/green  De vouwwagen is wel gebruikt, maar het inritsbare grondzeil en de luifel zijn nog nieuw.

De eerste (simpele) mod is al uitgevoerd: het op maat zagen van een Ikea snijplank voor op de keuken (hoe simpel..) Tip: zaag de plank rondom, van binnen is deze niet zo mooi.. 😉

Andere ideeën:
- Stokkenbuis onder de wagen
- Vast stroompunt in de vouwwagen en/of keuken
- Wielen onder keuken
- Keuken opnieuw schilderen (bladdert iets af)
- Luifel splitten (windhoeken en rest, heeft iemand dit ooit gedaan??) zodat de luifel veelzijdiger wordt, a la varioluifel (kan dit überhaupt??)
- 3e fiets op dissel
- Imperiaal voor in stalling zodat bagagebox er makkelijk op kan liggen
- Easy load maken (kan dit op basis baan de onderdelen in een Flexi of Kavango?) Zijn er after market systemen bekend? Het lijkt me met stalen of aluminium frame toch te realiseren?

Heeft iemand meer ideeën of leuke mods op zijn Settler uitgevoerd?

Binnenkort volgen foto's! 😀
Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #1 Gepost op: mei 17, 2022, 10:48:36 pm »

Dat noem ik een serieuze verbouwing  :H vooral het "easy pack"  gedeelte! Ik denk dat dat nog wel wat haken en ogen gaat hebben. Maar ik ben wel zeer nieuwsgierig naar de foto's!
Gelogd

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2022, 05:43:05 pm »

Nou, hij staat. Vorig weekend opgezet. Dit weekend met een enorme waterzak in de voortent en een kleinere waterzak boven de wagenbak terug gekomen..: dat was niet de bedoeling ;) Met onze Cabanon Stratos hadden we hier nooit last van, maar dit ontwerp is er wat gevoeliger voor. Goed op- en afstanden lees ik hier op 't forum terug en naast de gaatjes in het tentdoek die we nog willen dichten komt daarmee het volgende minder werkende onderdeel aan het licht: de EasyGrips / QuickGrips hebben niet zoveel grip meer.. Oftewel: de buis schuift terug na het opspannen..

Ook lijkt de stang in het midden, tussen de slaaptentjes aan een zijde moeilijk te blijven hangen. Mogelijk is het frame net iets krom?

Om eventuele waterzaken verder te voorkomen zouden dakstokken een uitkomst kunnen bieden.

Al met al een beetje mixed feelings: blij met het snelle opzetten  de ruimte en de bedden: prima! Iets minder te spreken over de tekortkomingen..

Van bovenstaande lijst is het extra variabel maken van de luifel waarschijnlijk niet zo noodzakelijk :)

En, zoals beloofd, de foto's:
(Op de laatste de verlaagde Ikea-plank)
« Laatst bewerkt op: mei 26, 2022, 05:54:41 pm door Stiems4 »
Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #3 Gepost op: juni 04, 2022, 10:04:12 am »

Dat noem ik een serieuze verbouwing  :H vooral het "easy pack"  gedeelte! Ik denk dat dat nog wel wat haken en ogen gaat hebben. Maar ik ben wel zeer nieuwsgierig naar de foto's!

Dit gedeelte heb ik vooraf echt onderschat. Ik meende met iets van stalen T-profielen rondom wel iets te kunnen realiseren icm scharnieren en gasveren. Maar het frame is daar inderdaad niet op voorbereid en dat is logisch natuurlijk...

Zie ook foto, je zou dan iets moeten maken dat het hele frame optilt en ook wat 'schuiven' mogelijk maakt ten opzichte van het bed, want die heeft een ander scharnierpunt. Of eerst tent opklappen en dan bed opknappen?

Inmiddels hebben we gem strakker staan en hadden we met de buien van afgelopen week ook geen waterzakken meer. De Easy grips zijn aangeschaft zodat we hem nog wat beter op kunnen spannen straks. Voor de zekerheid ook 2 dakstokken erbij besteld via MP, maar waarschijnlijk zijn die overbodig.
Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #4 Gepost op: juni 04, 2022, 11:56:38 am »

Ziet er goed uit! Ben je zelf ook tevreden tot dusver? En het easyload systeem? Laat je dat varen of kriebelt dat nog steeds?
Gelogd

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2022, 08:31:06 pm »

Ziet er goed uit! Ben je zelf ook tevreden tot dusver? En het easyload systeem? Laat je dat varen of kriebelt dat nog steeds?

Misschien ooit nog eens.

We zijn wel steeds meer tevreden. Opruimen vandaag was opnieuw wat zoeken. We hebben er deze keer maar een foto van gemaakt 😉 De Easy grips zijn inmiddels vervangen en daardoor zal de Settler iets strakker te zetten zijn. Gisteren de luifel verwijderd en vanmorgen weer een waterzak boven het opklapbed. Hopelijk met de nieuwe grips verleden tijd.. Ook wat water in de tent, maar we weten nog niet waar dat vandaan kwam. Het doek dat gebruikt wordt, hoeft niet opnieuw geimpregneerd te worden? Of moet dit All Season doek ook opnieuw geimpregneerd worden? (https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.tencateoutdoorfabrics.com/wp-content/uploads/2018/03/NL_TenCatetips-en-informatie-final.pdf&ved=2ahUKEwja8o2Lupn4AhVDO-wKHWtLB6UQFnoECAgQAQ&usg=AOvVaw1kilcQMEsGxmq6SkTtwRRu)
Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #6 Gepost op: juni 06, 2022, 08:56:46 pm »

Heb je (buiten het frame) iets tegen het doek aan staan wat er contact mee maakt? Daar wil weleens lekkage ontstaan. En dik kans dat wanneer je met de grips beter kunt afspannen, die waterzak verleden tijd is.
Gelogd

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #7 Gepost op: juli 16, 2022, 11:04:43 am »

Nee, we hadden niets tegen het doek staan. Wel zou het kunnen zijn dat het condenswater is geweest, al vond ik het wat veel. We zullen het zien...

Inmiddels keukenwiektjes geplaatst:

Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

muis

  • Gast
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #8 Gepost op: juli 16, 2022, 03:21:57 pm »

Wat een gave kleuren  :> :>
Gelogd

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2022, 10:21:36 pm »

Wat een gave kleuren  :> :>

Dank je  :)

De laatste dagen ook de stokkenbuizen onder de wagen gemaakt. Ik wilde de remkabel vrijhouden en bij voorkeur niet boren in het frame. Daarnaast vroeg ik me af of ophangen aan een punt op den duur voldoende sterk was, dus heb een sub-kokertje geplaatst. Op de boerderij is nog wel eens wat te vinden 😉. Dat extra kokertje maakt het ook direct mogelijk om extra bevestigingspunten te creëren. Dit dus ook gedaan met draadeindjes. Mocht je dit nu ook willen doen, tip: ga op zoek naar passende schroeven, werkt handiger..

Bij de eerste kant was het even zoeken, bij de tweede kant eerst het framepje op de grond in elkaar gezet en daarna in zijn geheel onder de vouwwagen gehangen.

En dan waar het allemaal om draait, de foto's...:



Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2022, 10:42:54 pm »

Netjes. Ga je plezier van hebben.
Als blijkt dat het toch nog te laag hangt kun je er nog voor kiezen om de pvc buizen tussen het frame en de kokers in te klemmen.
Gelogd

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #11 Gepost op: augustus 03, 2022, 11:00:57 pm »

Netjes. Ga je plezier van hebben.
Als blijkt dat het toch nog te laag hangt kun je er nog voor kiezen om de pvc buizen tussen het frame en de kokers in te klemmen.

Ze bevallen inderdaad 😀
En ik heb nog niet gemerkt dat ze de grond hebben geraakt, terwijl we al wel behoorlijke drempels hebben gehad.

Het meest belangrijke punten zijn nog de waterzakken. Zonder de luifel en extra stokken is het nog niet gelukt deze te voorkomen. Nu zat ik te denken: boven de cabines zitten trekbanden (als deze: https://aartkok.nl/webshop/onderdelen/overige-onderdelen/trekband-tundra/ .
Boven de slaapcabines voorkomen die voor een groot deel de waterzakken. Zou dit ook in de voortent zo kunnen werken? Ik lees dat ze zijn bedoeld voor het meetrekken van de tent bij opzetten, maar dit kan een welkome extra functie zijn 😉
Weet iemand waarvan deze trekbanden gemaakt zijn?
Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2022, 04:46:32 pm »

Ze bevallen ... t/m ... zijn?

Dit laatste met de trekbanden gaat niet op voor de voortent: het frame kan op wisselende lengte uit moeten worden getrokken. Zo'n trekband heeft volgens mij een vaste lengte. Een (oranje of groene 😉) spanband zou wellicht wel kunnen.

De stokken zitten nu weer in het dak en doen hun werk..

[Edit] Even een fotootje toegevoegd 😊 We kwamen er nog achter dat de touwtjes in de luifel verkeerd genaaid zijn. De zijflap kan op deze manier niet opgehangen worden 🤔[/edit]


« Laatst bewerkt op: augustus 11, 2022, 09:57:00 am door Stiems4 »
Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe

Stiems4

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Gerjak Tago Settler whiskey/green
Re: Project Gerjak Tago Settler
« Reactie #13 Gepost op: mei 29, 2023, 09:31:45 am »

Vandaag wordt het weer voor de eerste keer inpakken vanaf de camping. Helaas, de doppen van de keukenwielen zijn niet stevig genoeg. Daar moet evt. nog wat nieuws voor komen.

In het dak boven de slaapcabines heb ik trekbandjes van bisonyl gemaakt om waterzakken te voorkomen: een reststrookje besteld bij EVSO en deze aan bandjes geknipt. Wel getwijfeld om alles eruit te knippen, maar om dan goed op te spannen zouden de stangen achter het opbergschort verstelbaar in hoogte moeten zijn (?). Hopelijk werkt dit, het weer met HePi was prachtig, dus nodig waren ze nog niet. ;)

Edit: inmiddels hebben de bandjes in Luxemburg hun dienst bewezen. Collega-Settler op de camping heeft ze boven de bedden niet nodig (heeft helemaal geen banden, dus zal het doek strak genoeg trekken), maar wel extra stangen in de voortent
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2023, 08:21:41 pm door Stiems4 »
Gelogd
2. Gerjak Tago Settler (whiskey/green)
1. Cabanon Stratos de luxe
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal