Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden  (gelezen 2036 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bennieboy

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
  • Merk Vouwwagen: europa camper

Zijn er mensen die tips of ervaring hebben over het in een keer naar Italie  rijden met een vouwwagen achter de auto.
We hebben vanaf maandag 24-7 voor 2 weken een plek op camping Rubicone iets boven Rimini.
Route naar Italie is mij niet bekend  (we gaan altijd naar Frankrijk) maar weet wel dat ik via oostenrijk wil ivm prijsverschil van vignet tov Zwitserland.
Het betreft een startpunt vanuit Hoorn nh en zal ongeveer 1500 km zijn.
Waarom dit een optie voor ons is dat we met zijn 3en kunnen rijden en elkaar kunnen afwisselen en we door omstandigheden op zijn vroegst zaterdag nacht weg kunnen
Ik ben uitgegaan van een gemiddelde snelheid van 70 km per uur.
De reistijd is dan 21 uur.
Ik dacht daarom zelf om op zondag rond 1500 te vertrekken en maandag rond 1200 uur aan te komen.
Is dit plan reëel.
Graag hoor ik van jullie.

Groetjes Ben
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #1 Gepost op: juni 09, 2023, 07:51:22 pm »

Hangt nogal af van hoe lang je stopt. Ik ga veel liever over Oostenrijk, maar reken op file. (Zwitserland ook). 500 km op een dag per persoon is goed te doen ook met file. Alleen ik rust niet uit in een auto naast iemand. Ooit 1200 km met 2 personen gedaan… nooit meer.

70km/h zonder stops/file klinkt als te doen. Als je gewoon 100 rijdt overal. Maar geen idee hoe t laatste stuk van de route is. Maar succes!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #2 Gepost op: juni 09, 2023, 08:17:44 pm »

Als je door Oostenrijk gaat, kom je ook door Duitsland. En Duitsland is wegwerken. 70 km/u, waar regelmatig op gecontroleerd wordt. Ook geldt er daar vaak een inhaalverbod. Let ook op de regelgeving: de Duitsers zijn streng op inhaalverboden. Ik kan me van de rit naar Zwitserland herinneren dat we juist bij de wegwerkzaamheden wel mochten inhalen, want smaller dan 2 meter. Maar verder hele stukken mochten we niet inhalen en sukkelden dan met het vrachtverkeer mee.

Tegenwoordig nooit meer haast, maar ieder het zijne. Succes met de rit!

Zelf rijden we met 2 personen en houden we 1000 kilometer aan als absolute max... mits we weten waar we landen. Je wilt dan geen gedoe met opzetten over te kleine plek, schuin, stenen of een boom midden op de plaats.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #3 Gepost op: juni 09, 2023, 11:18:15 pm »

Ooit met 4 chauffeurs door de nacht heen naar Rome gereden, wel via Zwitserland Milaan. Ging prima, maar de aankomst dag en volgende dag is brak zijn. Als dat prima is, gewoon doen met voldoende wissels en stops.

Zeker de zondag is in Duitsland beter doorrijden ivm vrachtverkeer. Maar besef dus wel dat je dan zelf tot het traagste verkeer behoort.

Maar met 2 chauffeurs (en nu ook kinderen) heb ik het eigenlijk nooit gedaan en zal het ook niet doen. Relaxed rijden is zo veel lekkerder. En een doorreis camping vroeg aankomen voor een goede nacht levert uiteindelijk veel meer rust op, ook op de eindbestemming de eerste volle dag.

Oostenrijk naar Italië, wil je de brenner of bij Karinthië? Ook daar extra tol voor pas of tunnel. En Brennerpas vond ik met auto gewoon al onhandig als er file staat, laat staan met een aanhanger.

https://www.allesoveroostenrijk.nl/praktische-informatie/brennerpas/
« Laatst bewerkt op: juni 09, 2023, 11:25:50 pm door getiem »
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #4 Gepost op: juni 10, 2023, 12:25:25 am »

Waarom “pas” om 15:00 uur gaan rijden en niet zo vroeg als haalbaar? Als je eerder gaat houd je meer speelruimte over voor welke situatie dan ook.
Niet iedereen kan goed slapen of rusten in een rijdende auto. En dat kan afhangen van de persoon, de auto en/of de chauffeur.
Mijn vrouw en ik doen zonder al teveel problemen zo’n 900-1000km op een dag en hebben dit al meer dan eens in 10-12 uur gereden. Maar niet iedereen houd dat vol.
Gelogd

getiem

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Berichten: 378
  • Merk Vouwwagen: Milvus Milvus
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #5 Gepost op: juni 10, 2023, 09:04:35 am »

Ik vermoed om de relaxter aankomst tijd. Ipv savonds kom je dan sochtends aan. En gezien ze al een gereserveerd plekje hebben… wel dus even weten wanneer je die mag bezetten.
Gelogd
Kamperen met de wouw-factor

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #6 Gepost op: juni 10, 2023, 09:10:56 am »

Het blijft altijd een persoonlijke keuze. De een kan goed functioneren snachts, een ander niet. Wij hebben 2x in mijn leven geprobeerd in de nacht te rijden, maar wij doen het nooit meer. En zeker niet op een onbekende weg. En, de volgende dag ben je kapot, dus veel win je er niet mee. Wij rijden dergelijke trajecten alleen nog maar met een overnachting.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #7 Gepost op: juni 10, 2023, 10:40:56 am »

Met zijn drieën de afstand overbruggen. Ga gewoon op zondag ochtend weg, maak een 1000 km, overnacht in Oostenrijk Minimaal uitgeklapt of een hotel, bed and breakfast) en pak de laatste 500 km op het gemak en uitgerust. Vignette Oostenrijk digitaal aanvragen via Asfinag, kan je gelijk de trajecten voor extra tol (flex tol) ook aanzetten en hoef je niet voor tolpoorten te stoppen.

Kom net uit Oostenrijk terug. Bij de grens grote controles, files.(kan tegen de tijd dat je ernaar toe gaat alles weer normaal is). Duitsland veel weg werkzaamheden met alle beperkingen die er bij horen, 80 limiet, niet met aanhanger in mogen halen, zeer trage vrachtwagens. Op zondag heb je de vrachtwagens in Duitsland een stuk minder, maar die gaan weer op maandag door. Ik heb met de huidige auto nu zo een 40000 km gereden en de overall gemiddelde snelheid over deze kilometers is 68,7 km/hr. Daar zit alle soorten van kilometers in, snelle trajecten Duitsland, files, stad,met of zonder aanhanger.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: juni 10, 2023, 10:42:31 am door OhPeeCee »
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #8 Gepost op: juni 10, 2023, 10:56:41 am »

Het blijft natuurlijk ieders keuze om in één ruk naar je vakantieadres te rijden. In de nacht rijden is ook zeker niet voor iedereen weggelegd, je zult toch wakker moeten blijven. Je vraagt of het reëel is om zo, een voor jullie onbekende route, te gaan rijden. Ik zeg dan nee!
Denk aan je eigen veiligheid en die van anderen en splits de reis in 2 dagen. Raak je ook niet in de stress van de vele baustelle en andere vertragingen die je zeker onderweg tegen komt.

Maar ja, wie ben ik.... Zomaar iemand die hier een uitgesproken mening over heeft, maar de keuze is natuurlijk aan jullie!

Succes met het maken van de keuze, veel plezier op de vakantie en zorg dat iedereen weer heel terugkomt!
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.175
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #9 Gepost op: juni 10, 2023, 11:36:06 am »

Wie je bent cewie?
Een beroeps chauffeur die net als ik weet hoe het is om s'nachts te rijden.
Ook ik zeg denk hier goed over na.
Ga jezelf te rade of je hier tegen kunt.


Wij maken de reis een onderdeel van de vakantie.
Ligt er natuurlijk ook aan wat voor vouwwagen je hebt.
Er zijn er ook genoeg die een hotelletje nemen onderweg.
Slapen ontbijten en weer door.
Scheelt een hoop stress.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #10 Gepost op: juni 10, 2023, 12:18:18 pm »

1500km op een dag lijkt me nogal een ambitieus plan. Je kan dan wel met drieën zijn om te rijden maar gaat er dan ook om hoe goed je uit kan rusten tussendoor.
Onze bestemming ligt op 1000km afstand in Frankrijk, waarvan alleen laatste 60km binnendoor hoeft, dat gaat makkelijk op een dag. Zonder files hebben we het in 11 uur gereden maar terugweg met files kostte 2 uur meer, je inschatting van gemiddeld 70km/h lijkt dan wel netjes ingeschat maar zou toch adviseren een extra overnachting in te plannen ipv oververmoeid op bestemming aan te komen.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 241
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #11 Gepost op: juni 10, 2023, 01:21:40 pm »

Iedereen heeft zijn eigen mening, ik ook. My two cents: waarom overweeg je niet in twee etappes te rijden? De vakantie begint dan met een gezamenlijk diner, even douchen, lekker slapen, ontbijtje en dan op weg naar de eindbestemming. Blijf je een stuk alerter, stukje veiliger en je komt niet zo brak aan. Uiteindelijk is het aan jou/jullie om te zorgen dat het veilig gebeurt, voor jou en je medeweggebruikers. Als je dat niet kunt borgen dan niet doen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: tips gevraagd over het in een keer van Nederland naar Italie (Rimini) te rijden
« Reactie #12 Gepost op: juni 10, 2023, 09:15:27 pm »

Ik had vroeger ook reisleidercollega's die Toscane Nederland in een nachtje terugbliezen. Meer dan eens met problemen, één keer een Iveco total loss in Duitsland in de rail (eenzijdig). Ik heb altijd een dagje extra gevraagd en gekregen van de baas. Was doorgaans goedkoper voor hem...
Iedereen moet het zelf weten natuurlijk, maar 1500 km nonstop is ook met meerdere chauffeurs op z'n zachtst gezegd ambitieus. Ook al zit je niet achter het stuur, echt lekker uitrusten is er niet bij.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal