Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Vragen algemeen. => Topic gestart door: CJ-Albert op februari 24, 2018, 10:20:32 pm
-
Zojuist las ik op de ANWB website het volgende:
Voor aanhangers onder de 750 kg is geen kentekenbewijs nodig. Tot deze categorie behoren vouwwagens en bagagewagens en een enkele kleine caravan. Als 'document van eigendom' is een originele (eerste) aankoopnota nodig, een invoerverklaring van de importeur of een aanhanger identiteitsbewijs
Het document van eigendom is benodigd zodra je buiten de EU op vakantie gaat, en bij terugkomst moet aantonen dat deze jou eigendom is.
Nu hebben wij een eigenbouw combinatie en dus niets geen papierwerk hiervan. Ook geen typeplaatjes of iets van dien aard. Kompleet niet te te identificeren dus.....
Heerft iemand hier ervaring mee? Hoe zou je zoiets kunnen verkrijgen?
De ANWB verwijst hiervoor naar de belastingdienst/douane, maar dit lijkt me meer iets i.m.v. invoerrechten en BTW te maken te hebben.
Hier de betreffende info van de ANWB: https://www.anwb.nl/kamperen/voorbereiding/wet-en-regelgeving/vouwwagens
-
De betreffende papieren zijn bedoeld voor de douane, juist om aan te tonen dat BTW/invoerrechten zijn betaalt, dan wel de wagen in Nederland is gebouwd. Dus inderdaad moeten de papieren bij de douane worden geregeld/aangevraagd. Voordat de Europese Gemeenschap bestond was het ook in Europa verplicht dergelijke papieren van kostbare voorwerpen bij je te hebben.
-
Ik denk een goede vraag om bij het RDW neer te leggen.
-
Er zal een technische goedkeuring moeten plaatsvinden. Dit heb je ook nodig voor als je een Tempo 100 keuring wil aanvragen... dus de RDW vragen is een goed plan, misschien weet een vouwwagenbouwer dit ook wel (bv Holtkamper) dit ook wel
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
Dat is precies wat ik probeer uit leggen, het heeft niets maar dan ook niets te maken met RDW en/of goedkeuringen. Het gaat om invoerrechten. Als er een artikel wordt gekocht in het buitenland zijn daar invoerrechten en BTW op verschuldigd. Wat en hoeveel is afhankelijk van binnen of buiten de EU, en de waarde. Als ik dus terugkom in Nederland met goederen, die ik gekocht heb in Nederland, die ik dus eerst heb meegenomen naar het buitenland, en waar dus al BTW e.d. op betaald zijn, dan moet ik dat kunnen aantonen. En daar heb je dus de verklaring voor nodig. Zonder verklaring worden invoerrechten en BTW geheven. Nogmaals, het heeft dus niets met goedkeuringen e.d te maken.
-
Zomaar een ideetje: Je zou kunnen kijken of een bewijs van verzekering word geaccepteerd. Voor de verzekering heb je meestal voldoende aan een chassisnummer. Tenminste wel bij bestaande vouwwagens.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
-
Een bewijs van verzekering is niet voldoende. Dit toont immers niet aan dat de wagen in Nederland is gekocht, en dat alle belastingen e.d. zijn betaald? Alleen een douaneverklaring of een aankoopnota zijn hiervoor acceptabel.
-
heb je geen bonnetjes van het tentdoek,koelkast of ander materiaal welke bewijzen dat je de onderdelen in Nederland hebt gekocht.
-
Een bewijs van verzekering is niet voldoende. Dit toont immers niet aan dat de wagen in Nederland is gekocht, en dat alle belastingen e.d. zijn betaald? Alleen een douaneverklaring of een aankoopnota zijn hiervoor acceptabel.
Dus een vraagje voor de douane (ipv RDW) lijkt mij.
-
Ik (wij) hebben een polynorm aanhanger, deze gekocht van een particulier, dus geen aankoopbewijs. Ook ontbreken typeplaatjes of chassisnummer op de aanhanger, dus geen identificatie. Overgens zijn voor dit soort aanhangers nog wel (replica) typeplaatjes verkrijgbaar.
Van de tent (Gorigear) heb ik het aankoopbewijs, maar geen identificatie want geen serienummers o.i.d.
Bewijs van eigendom en dat over deze netjes alle belastingen zijn afgedragen is dus lastig.
Vandeweek maar eens bellen met de overheid.... wordt vervolgd!
-
Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd.
-
Ga je met deze wagen buiten de EU dan? Binnen Europa heb je geen verklaring nodig ( geen invoerrechten e.d. verschuldigd).
-
Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel benieuwd.
Natuurlijk!
Ga je met deze wagen buiten de EU dan? Binnen Europa heb je geen verklaring nodig ( geen invoerrechten e.d. verschuldigd).
Waarom binnen EU blijven, als je er ook uit kan? :#
-
Vandaag even met de belastingdienst/douane telefoon gebeld. Die verwezen mij door naar een invoerkantoor van de douane. Voor mijn woonplaats is dit Duiven
Dus die gebeld, daar werd mij verteld dat na tonen van de aanhanger eventueel een bewijs van eigendom afgegeven kan worden, kostenloos!
De eventuele documenten die ik nog heb moet ik meenemen en zorgen dat er typeplaatjes en chassis nummer op de aanhanger aanwezig zijn.
Een afspraak hoeft niet gemaakt te worden, schouwen enzovoort kan iedere dag tijdens kantooruren.
Nu maar eens achter typeplaatjes aan.... en een chassisnummer....
-
Kijk, weer een stap verder.
-
Zoiets?
http://www.poly-pieces.be/nl/component/virtuemart/?page=shop.product_details&product_id=1890&flypage=flypage.tpl&pop=0
Slagnummers erbij:
https://www.conrad.nl/nl/brueder-mannesmann-245-10-9-delige-slagcijfersset-800124.html?sc.ref=Search%20Results
En dan alleen nog even een mooi nummer verzinnen om erin te slaan!
-
Ga je met deze wagen buiten de EU dan? Binnen Europa heb je geen verklaring nodig ( geen invoerrechten e.d. verschuldigd).
Eea zal denk ook een rol gaan spelen als je naar de UK wilt gaan als de Brexit een feit is.
-
Zoiets?
Eerst maar eens kijken voor de originele..... zie bijlage.
Eea zal denk ook een rol gaan spelen als je naar de UK wilt gaan als de Brexit een feit is.
Jup, dat verwacht ik ook.....
-
Dag CJ,
Wij hebben een derdehands roadmaster waar ook geen papieren meer bij waren.
Ik heb een duplicaat laten maken, dat heeft 17 € gekost.
Op weg door de Balkan heb ik dat een 7 tal keer mogen bovenhalen, aan de grens met Servië , Montenegro, Albanië (x2) en Macedonië.
Meestal bij het binnenrijden, soms ook bij het buitenrijden.
Als je dan elke keer wat zou moeten toesteken, kost het je veel meer, nog afgezien van de tijd.
Het is dus zeker aan te raden zo een document te (laten) maken.
Wat er op staat is niet zo belangrijk, ze spreken of lezen er geen Nederlands.
Voor de rest is het zeker een aanrader.
Mvg,
Willem