Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: cocoon, praktische vragen  (gelezen 1602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sun

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
cocoon, praktische vragen
« Gepost op: mei 03, 2019, 02:20:32 pm »

Hallo!
Afgelopen winter heb ik een cocoon xl uit 2008 aangeschaft en onlangs zijn we er voor het eerst een paar dagen mee weg geweest. Ik liep tegen een aantal praktische dingen aan waarvan ik hoop dat jullie hierop jullie mening willen geven:
- op de dissel onder de luifel staat een (whitebox) keuken. Hoe doen jullie dat met elektriciteit voor de koelkast? Want de stroomkabel zorgt ervoor dat de klep niet meer dicht kan. Of laten jullie de klep 's nachts en bij slecht weer gewoon open? Ik heb een stekkerdoos voor 3 stekkers, waar kan je die het beste plaatsen/neerleggen?
- Hoe zet je die middelste luifelstok op? Het betreft een sunrise pack, met zo'n extra stok/verlenging.
- Handige tips om het afdekzeil (met rits) goed dicht te krijgen? Want ik krijg de rits niet voorbij de laatste hoek. heeft dat dan misschien te maken met de xl-uitvoering, dat er daar teveel tentdoek zit?
- Ik moet nog voortenttapijt voor onder de luifel aanschaffen. Wat is daarvoor een geschikte maat? Want hoe doe je dat onder/bij het neuswiel?
- Ik heb 2 gasflessen type 907 (1 voor in de keuken en 1 voor skottelbraai), op welke plek zet je deze het veiligste neer? Nu staat er 1 in een keukenkastje en de ander had ik buiten gezet (maar met kleine kinderen leek me dat gevaarlijk)
Het zal duidelijk wezen dat ik nog een groentje ben op het gebied van kamperen. Heel hartelijk dank alvast voor jullie antwoorden en als er nog aanvullende tips zijn dan zijn deze van harte welkom!
Grt,
Sandra
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #1 Gepost op: mei 03, 2019, 02:32:37 pm »

- Ik heb 2 gasflessen type 907 (1 voor in de keuken en 1 voor skottelbraai), op welke plek zet je deze het veiligste neer? Nu staat er 1 in een keukenkastje en de ander had ik buiten gezet (maar met kleine kinderen leek me dat gevaarlijk)

Ik heb geen Cocoon, maar we gebruiken wel gasflessen... Wij Nederlanders zijn erg voorzichtig met gas. Op zich goed, immers een gasexplosie kan je hele dag verpesten. Maar... De gasflessen zelf zijn erg veilig gemaakt: in NL ligt alles altijd keurig in de schaduw, op een veilige afstand van ongeveer alles opgeslagen in speciale rekken. In LDF staan ze rustig in de volle zon, opgestapeld tegen een benzinepomp bij 40 graden (bij wijze van spreke dan). Ik dank dat een gasfles 907 die niet aangesloten is, weinig kwaad kan bij kinderen. Pas als er een kraantje aanzit, kunnen ze er wellicht iets mee. Wij hebben voor de skottel geen fles meer, maar een slang met snelkoppelingen die we aan de enige gasfles die we bij ons hebben koppelen. Daar hangt dan het gaskomfoor, de skottel en eventueel de koelkist aan. Geen gesleep met flessen, maar als we skottelen loopt er natuurlijk wel een relatief lange gasslang (die volgens de regels niet langer dan 1 meter mag zijn).
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Swede

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon MTT met adventuretent
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #2 Gepost op: mei 03, 2019, 02:37:47 pm »


- Ik moet nog voortenttapijt voor onder de luifel aanschaffen. Wat is daarvoor een geschikte maat? Want hoe doe je dat onder/bij het neuswiel?

Het bekende gaatjestapijt werkt prima (is wel volumieus en zwaar en denk niet dat jullie wagen uit 2008 een verhoogd dekzeil heeft. Met een geknipte inkeping los je het vraagstuk mbt het neuswiel op.
Gelogd
live life outdoors

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #3 Gepost op: mei 03, 2019, 04:33:31 pm »

Wij Nederlanders zijn erg voorzichtig met gas. Op zich goed, immers een gasexplosie kan je hele dag verpesten.

Dat lijkt mij ook!
Maar goed, over de gasflessen, ik vind kids en flessen ook geen goede combi.
Is de fles aangesloten of gebruiken jullie een snelkoppeling?
Gelogd

sun

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #4 Gepost op: mei 03, 2019, 07:17:09 pm »

Is de fles aangesloten of gebruiken jullie een snelkoppeling?
Met een drukregelaar (zo'n draaiknop met + en -) is de gasfles aangesloten, is dat een snelkoppeling?
Mijn peuter van 2 jaar vindt het prachtig om deurtjes open te maken en aan knopjes te draaien dus vandaar dat ik huiverig ben voor gasflessen.
Gelogd

Urgje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 846
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury 2011
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #5 Gepost op: mei 04, 2019, 12:58:21 pm »

Met een drukregelaar (zo'n draaiknop met + en -) is de gasfles aangesloten, is dat een snelkoppeling?
Mijn peuter van 2 jaar vindt het prachtig om deurtjes open te maken en aan knopjes te draaien dus vandaar dat ik huiverig ben voor gasflessen.

Nee, een snelkoppeling is zoals foto.
Dan kun je de fles makkelijk in de auto oid zetten, en hem zo weer vastklikken aan de skottel als je hem nodig hebt. :J
Gelogd

sun

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #6 Gepost op: mei 04, 2019, 01:33:05 pm »

Nee, een snelkoppeling is zoals foto.
Dan kun je de fles makkelijk in de auto oid zetten, en hem zo weer vastklikken aan de skottel als je hem nodig hebt. :J

Bedankt voor de uitleg!
Gelogd

edwin_t

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Holkamper Kite XL WF
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2019, 12:19:16 pm »

Citaat
- op de dissel onder de luifel staat een (whitebox) keuken. Hoe doen jullie dat met elektriciteit voor de koelkast? Want de stroomkabel zorgt ervoor dat de klep niet meer dicht kan. Of laten jullie de klep 's nachts en bij slecht weer gewoon open? Ik heb een stekkerdoos voor 3 stekkers, waar kan je die het beste plaatsen/neerleggen?
- Hoe zet je die middelste luifelstok op? Het betreft een sunrise pack, met zo'n extra stok/verlenging.
- Handige tips om het afdekzeil (met rits) goed dicht te krijgen? Want ik krijg de rits niet voorbij de laatste hoek. heeft dat dan misschien te maken met de xl-uitvoering, dat er daar teveel tentdoek zit?

O.b.v. van onze ervaringen met de Cocoon een reactie op de punten waar nog niet op gerageerd was:
- De keuken staat onder de luifel, dus droog. Stroomkabel kun je dan ook gewoon laten liggen. Wij hebben nu een vaste stroomaansluiting ingebouwd zodat er een blauwe campingstekker op de keuken geprikt wordt die de koelbox en 2 stopcontacten bovenop het linkse kastje van stroom voorziet. Voor we dat hadden legde ik altijd een stekkerblok aan de linkerkant van de keuken op het stalen frame waar de keuken op staat (dat steekt net een beetje uit voorbij de whitebox zodat daar net een stekkerblok kan liggen).


- De luifelstok in het miden kan op 3 manieren worden geplaatst.
Manier 1: zonder de schuine sunrise stock. De luifel stok zet je dan op het puntje van de luifel. De rits bovenop de luifel moet dan open staan.
Manier 2: luifel stok in het voorste gat. Schuine sunrise stokje (met de haak op het uiteinde) in het andere gat. Het is even zoeken op welke hoogte je de sunrise stok aan de luifelstok zet. Voordeel van deze manier is dat je meer ruimte onder je luifel hebt omdat de luifelstok verder naar voren staat. Zelf vind ik het altijd lastig om de luifel dan netjes opgezet te krijgen zonder vouwen.
Manier 3: net als manier 2, maar dan de luifelstok in het achterste gat en de sunrise stock in het voorste gat. Hierbij is de luifel vrij makkelijk netjes te zetten en kun je door het sunrise stokje te verschuiven de voorste sunrise driekhoek aan de luifel schuiner of minder schuin zetten.

- Als er extra spullen op het bed of onder het afdekzeil liggen is het inderdaad lastig om de rits dicht te krijgen. Wat helpt is om de elastieken op de hoeken los te haken en de rits aan de wagenbak kant op de hoeken omhoog te trekken. Dan dicht risten waarbij je (dit gaat het makklijkste met 2 personen) het afdekzeil naar de rits toetrekt. Pas op dat er geen tentdoek tussen de rits komt!! Na het dichtritsen vervolgens de elastieken weer vasthaken.






« Laatst bewerkt op: mei 07, 2019, 12:22:12 pm door edwin_t »
Gelogd

sun

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2019, 09:26:35 pm »

Edwin bedankt voor de uitleg! Met Hemelvaart ga ik je tips uitproberen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2019, 08:05:29 am »

De Whitebox heb ik altijd open staan, ook onder de luifel.  Ik heb, net als edwin_t , het stekkerblok op het hoekje van de keukenframe liggen, daar zit dan ook meteen mn waterkoker in die op het linker kastje staat :J
Gelogd

TitaMeep

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT
Re: cocoon, praktische vragen
« Reactie #10 Gepost op: mei 29, 2019, 10:34:48 pm »

Win trekken de ritsen (van de Cocoon XL) altijd wat naar beneden. Daar is iets meer ruimte en dan loopt ie zo door.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal