Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek  (gelezen 1938 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Gepost op: mei 04, 2019, 04:38:51 pm »

Goedemiddag,

ik ben eens op MP aan het rondkijken voor een gebruikte Kyte of Cocoon Aero.

Wat me opvalt aan de gebruikte Kytes is dat ze vrijwel allemaal zo'n vaal, verbleekt doek hebben, zowel het oranje als het groene...
Ligt het aan mij of de wijze waarop de foto's gemaakt zijn van de 2010-2013 wagens?

Bij dee Cocoon Aero valt het met het lichte doek (natuurlijk) niet op...
Gelogd

sevenup

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 190
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #1 Gepost op: mei 04, 2019, 06:44:21 pm »

Goedemiddag,

ik ben eens op MP aan het rondkijken voor een gebruikte Kyte of Cocoon Aero.

Wat me opvalt aan de gebruikte Kytes is dat ze vrijwel allemaal zo'n vaal, verbleekt doek hebben, zowel het oranje als het groene...
Ligt het aan mij of de wijze waarop de foto's gemaakt zijn van de 2010-2013 wagens?

Bij dee Cocoon Aero valt het met het lichte doek (natuurlijk) niet op...
.
Is mij ook opgevallen. Zie nog vaak heel oude jamets en dergelijke die er beter uit zien dan relatief jonge holtkampers. Maar misschien hebben ze veel meer staweken achter de kiezen?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #2 Gepost op: mei 04, 2019, 06:51:17 pm »

Dat ligt aan welk doek er gebruikt is,  het katoen van de HK is verder niet bewerkt waardoor het wat sneller verkleurd. Met het Airtex heb ik nergens last van
« Laatst bewerkt op: mei 04, 2019, 10:59:20 pm door muis »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #3 Gepost op: mei 04, 2019, 06:52:47 pm »

Dat ligt aan welk doek er gebruikt is,  het katoen van de HK ouds verder niet bewerkt waardoor het wat sneller verkleurd. Met het Airtex heb ik nergens last van

doet het iets af aan de kwaliteit?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #4 Gepost op: mei 04, 2019, 07:21:20 pm »

Nee, dat geloof ik niet.  Ik zie wagens uit de jaren 80 waarbij het doek nog prima is. Het is minder bewerkt, lijkt mij daar chemische middelen juist meer invloed hebben
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #5 Gepost op: mei 05, 2019, 10:46:53 am »

Nee, dat geloof ik niet.  Ik zie wagens uit de jaren 80 waarbij het doek nog prima is. Het is minder bewerkt, lijkt mij daar chemische middelen juist meer invloed hebben

Holtkamper gebruikte in de jaren 80 heel ander doek dan dat zij tegenwoordig gebruiken. En ze hebben naast katoen ook nog synthetische doek varianten (Airtex) geleverd. Vanwege de lagere milieu-eisen uit de jaren 80 waren juist meer -doek-beschermende- chemische behandelingen toegestaan. Ik heb juist de indruk dat de (chemische) bewerkingen van toen een van de redenen van de lange levensduur van het doek was.

Als je zoekt in dit forum zie je dat bij meerdere Holtkamper vouwwagens de tent in een relatief korte tijd aan vervanging toe is, zie bijvoorbeeld onder andere dit topic: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21965
Voor de eeuwwisseling werden de Holtkampers van KS202 van Wisselink doek gemaakt, hetzelfde doek waar onder andere ook de Waard tenten van gemaakt werden. Dit doek staat bekend om de grote sterkte en lange levensduur. Voor zover ik kan nagaan (uit de folders die ik verzameld heb) is Holtkamper rond de eeuwwisseling overgegaan naar een eigen ECO doek van egyptisch katoen.
Ruim twee jaar geleden heb ik in mijn zoektocht naar een vouwwagen ook uitvoerig naar Holtkamper gekeken en ook naar gebruikte exemplaren op marktplaats gezocht. Hierbij viel mij op hoeveel aangeboden Holtkampers binnen 15 jaar al een nieuwe tent hebben gekregen. Het gaat hier om (voor zover ik heb waargenomen) met name wagens die in de periode na 2000 gebouwd zijn, oftewel naar ik vermoed de eerste wagens met het ECO doek. Het is niet ongebruikelijk dat in eerste jaren na de overgang naar meer milieuvriendelijke alternatieven er een kwaliteit achteruitgang is, dit geldt niet alleen voor tentdoek maar ook voor verf etc.. Pas na verdere doorontwikkeling van de meer milieuvriendelijke variant kwalitatief op het oude kwaliteitsniveau. Mogelijk is iets dergelijks ook bij Holtkamper aan de hand... 
Goed tentdoek gaat bij normaal gebruik minimaal 50 kampeerweken mee. Gezien de prijsstelling en marktpositionering verwacht ik van Holtkamper vouwwagens langer. Ik ben bepaald niet overtuigd dat de levensduur van het doek van de Holtkampers met (eerste generatie?) ECO-doek op hetzelfde niveau zit als het befaamde KS202 doek.
De ene Holtkamper is de andere niet en naast het verschil in de gebruikte materialen heeft natuurlijk ook hoe de gebruiker er mee omgaat veel invloed op hoe mooi en goed het doek blijft. 
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2019, 11:16:27 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #6 Gepost op: mei 05, 2019, 10:57:40 am »

@mods, waar komen die vandaan bij citeren zodat de letters megaklein worden?

Holtkamper gebruikte in de jaren 80 heel ander doek dan dat zij tegenwoordig gebruiken. En ze hebben naast katoen ook nog synthetische doek varianten (Airtex) geleverd. Vanwege de lagere milieu-eisen uit de jaren 80 waren juist meer -doek-beschermende- chemische behandelingen toegestaan. Ik heb juist de indruk dat de (chemische) bewerkingen van toen een van de redenen van de lange levensduur van het doek was.

Als je zoekt in dit forum zie je dat bij meerdere Holtkamper vouwwagens de tent in een relatief korte tijd aan vervanging toe is, zie bijvoorbeeld onder andere dit topic: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21965

Voor de eeuwwisseling werden de Holtkampers van KS202 van Wisselink doek gemaakt, hetzelfde doek waar onder andere ook de Waard tenten van gemaakt werden. Dit doek staat bekend om de grote sterkte en lange levensduur. Voor zover ik kan nagaan (uit de folders die ik verzameld heb) is Holtkamper rond de eeuwwisseling overgegaan naar een eigen ECO doek van egyptisch katoen.

Ruim twee jaar geleden heb ik in mijn zoektocht naar een vouwwagen ook uitvoerig naar Holtkamper gekeken en ook naar gebruikte exemplaren op marktplaats gezocht. Hierbij viel mij op hoeveel aangeboden Holtkampers binnen 15 jaar al een nieuwe tent hebben gekregen. Het gaat hier om (voor zover ik heb waargenomen) met name wagens die in de periode na 2000 gebouwd zijn, oftewel naar ik vermoed de eerste wagens met het ECO doek. Het is niet ongebruikelijk dat in eerste jaren na de overgang naar meer milieuvriendelijke alternatieven er een kwaliteit achteruitgang is, dit geldt niet alleen voor tentdoek maar ook voor verf etc.. Pas na verdere doorontwikkeling van de meer milieuvriendelijke variant kwalitatief op het oude kwaliteitsniveau. Mogelijk is iets dergelijks ook bij Holtkamper aan de hand...

Goed tentdoek gaat bij normaal gebruik minimaal 50 kampeerweken mee. Gezien de prijsstelling en marktpositionering verwacht ik van Holtkamper vouwwagens langer. Ik ben bepaald niet overtuigd dat de levensduur van het doek van de Holtkampers met (eerste generatie?) ECO-doek op hetzelfde niveau zit als het befaamde KS202 doek.

De ene Holtkamper is de andere niet en naast het verschil in de gebruikte materialen heeft natuurlijk ook hoe de gebruiker er mee omgaat veel invloed op hoe mooi en goed het doek blijft.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #7 Gepost op: mei 05, 2019, 11:06:24 am »

@mods, waar komen die vandaan bij citeren zodat de letters megaklein worden?

Ben geen mod, maar dat is alleen bij JanJD, dus ik denk dat hij de grootte van zijn tekst gewoon op heel klein heeft staan.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

muis

  • Gast
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #8 Gepost op: mei 05, 2019, 11:09:31 am »

@mods, waar komen die vandaan bij citeren zodat de letters megaklein worden?
ik denk dat hij dat zelf gedaan heeft
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #9 Gepost op: mei 05, 2019, 11:15:34 am »

ik denk dat hij dat zelf gedaan heeft
Zelf doe ik niets bewust, chrome browser en W10 en geen aanpassingen lettertype of grootte. Vervelend is dat het bij mij wel goed leesbaar is, ik zie het dus niet in voorbeeldpost. Ik heb dit probleem trouwens alleen in dit forum, en ook als ik een stukje zojuist ingevoerde tekst verwijder verandert soms ook het lettertype zonder dat ik hier om vraag... Alleen op mijn (iPhone) telefoon ziet het er wel heel klein uit, en hier heb ik mogelijk met invoeren niet dit probleem. Maar ik kan het wel aanpassen denk ik... ga ik nu proberen...


Update: na aanpassing is mijn post op mijn telefoon weer leesbaar, ik zal mijn bijdragen na plaatsing voorlopig even op deze wijze controleren...
« Laatst bewerkt op: mei 05, 2019, 11:55:04 am door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

muis

  • Gast
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #10 Gepost op: mei 05, 2019, 11:56:36 am »

Top :J
Gelogd

smoutewm

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Holtkamper tentdoek gebruikte wagens, vaal en bleek
« Reactie #11 Gepost op: mei 05, 2019, 06:19:17 pm »

Goedemiddag,

ik ben eens op MP aan het rondkijken voor een gebruikte Kyte of Cocoon Aero.

Wat me opvalt aan de gebruikte Kytes is dat ze vrijwel allemaal zo'n vaal, verbleekt doek hebben, zowel het oranje als het groene...
Ligt het aan mij of de wijze waarop de foto's gemaakt zijn van de 2010-2013 wagens?

Bij dee Cocoon Aero valt het met het lichte doek (natuurlijk) niet op...

Het groen en oranje van mijn Kyte is na 10 à 11 staweken ook verkleurd. Ik zie echter geen achteruitgang in kwaliteit. Vrijwel elke kleur verschiet bij blootstelling aan zonlicht. Om dat te voorkomen is een grote hoeveelheid UV-blokkers nodig, en niet alle blokkers zijn even milieu vriendelijk. Als er rond 2000 een keuze is gemaakt voor een nadere behandeling vanwege milieu eisen zou het kunnen dat de kwaliteit van het doek even wat minder is geweest. Meeste alternatieven voor chemische behandeling zijn vaak niet direct op hetzelfde niveau (vergelijk watergedragen verf vs. oplosmiddel gedragen). Heeft even tijd nodig om de ontwikkeling te maken. Maar dit zou dan ook zo moeten zijn voor andere fabrikanten. Het doek van mijn vorige tent (Vrijbuiter Stormvogel uit 2004) was na 30 staweken behoorlijk verbleekt, maar gaf verder nog geen krimp. Kleur zegt m.i. niet alles over de kwaliteit, wel of het er voor het oog nog een beetje leuk uitziet. Succes met de zoektocht,

Groeten,
               Wim.

Gelogd
La pluie en Bretagne.....? Une légende!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal