Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Kyte kogeldruk met fietsen  (gelezen 2355 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #15 Gepost op: juni 03, 2019, 03:20:52 pm »

Stoeprand aan de onderkant van de keuken ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #16 Gepost op: juni 03, 2019, 07:49:15 pm »

Gisteren ook maar eens even gemeten: mijn Kyte XL hebben we nu gewoon geladen, zonder er al te veel op te letten en zitten zonder kindertent en zonder fietsendrager ook al op 61kg. Gezien wij geen fietsen mee willen prima, maar de kogeldruk met fietsen zal inderdaad snel erg hoog worden.

Laatst heb ik me verdiept in de kogeldruk, ik kwam er achter dag deze maximaal 50kg mag zijn bij aanhangers tot 750 kg. Zie deze link op de website van het OM:

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/ Hier staat deze text: "Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg"

Zelf hebben we een Campooz waarvan de aanhanger technisch gezien geschikt is voor 75kg kogeldruk en 1000kg belading maar omdat hij gekeurd is tot 750kg en dus geen eigen kenteken heeft is de maximale kogeldruk 50kg.

Bij 2 fietsen er op wordt het een uitdaging onder de 50kg te blijven. Ik durf het wel aan om er overheen te gaan maar legaal is het niet.
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #17 Gepost op: juni 03, 2019, 08:04:10 pm »

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waar jullie je druk over maken: bij ons op de zaak is nog nooit een kogeldruk gemeten (aannemer). Een paar kilo meer of minder boeit niets: te veel bagagae in je kofferbak heeft nagenoeg hetzelfde effect. Bij mij geldt de stelregel: als ik hem kan tillen is ie prima: gaat het te makkelijk dan gaat er meer bier in de koelkast, gaat het niet, dan iets meer lauw bier in de keuken. Toen er zolaatst iemand op de zaak met een heel hip neuswiel (met gewichtsmeter erin) langskwam hebben we die maar eens nagemeten en ook ik heb hem even getild: neuswiel zei: 60 kilo: ik zei 70 kilo en de weegschaal met balk zei 72.1 kilo: mijn conclusie blijft staan tillen is aanhaken en een tweede conclusie als mijn neuswiel onverhoopt sneuvelt komt er een gewoon neuswiel voor terug  :J :H
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #18 Gepost op: juni 03, 2019, 08:42:44 pm »

Ja, die stelling heb ik ook, met een hand te licht, met 2 handen goed, door mijn knieƫn moeten gaan en echt moeten gaan tillen is te veel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Venkelstraat

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #19 Gepost op: juni 03, 2019, 11:02:55 pm »

Eerlijk gezegd snap ik niet helemaal waar jullie je druk over maken: bij ons op de zaak is nog nooit een kogeldruk gemeten (aannemer). Een paar kilo meer of minder boeit niets: te veel bagagae in je kofferbak heeft nagenoeg hetzelfde effect. Bij mij geldt de stelregel: als ik hem kan tillen is ie prima: gaat het te makkelijk dan gaat er meer bier in de koelkast, gaat het niet, dan iets meer lauw bier in de keuken. Toen er zolaatst iemand op de zaak met een heel hip neuswiel (met gewichtsmeter erin) langskwam hebben we die maar eens nagemeten en ook ik heb hem even getild: neuswiel zei: 60 kilo: ik zei 70 kilo en de weegschaal met balk zei 72.1 kilo: mijn conclusie blijft staan tillen is aanhaken en een tweede conclusie als mijn neuswiel onverhoopt sneuvelt komt er een gewoon neuswiel voor terug  :J :H
Tot je een ongeluk krijgt/veroorzaakt waarbij letsel is ontstaan. Dan wordt er onderzoek gedaan en dan blijkt je kogel druk 75 kg ipv de wettelijke 50.
Vind je verzekering (en die van de tegenpartij) vast geen probleem.
Hier in de regio (aanrijroute richting Zeeland) worden er voor en tijdens de zomer steenvast controles gehouden op vakantie verkeer, asdruk, kogel druk, verlichting, bandenspanning, verzin het maar.

Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #20 Gepost op: juni 04, 2019, 11:34:30 am »

Zal zat meevallen. Het is zelfs erg moeilijk om de regel te vinden dat je bij een wagen onder de 750kg maar 50kg kogeldruk mag hebben. Dat was nieuw voor mij en op zich zelfs vreemd dat er speciaal een afwijking is gemaakt van de normale regel.
Als je binnen de voorschriften van je auto, trekhaak en aanhanger (in mijn geval 80 / 100 / 75 kg) blijft kan de verzekering een claim echt niet weigeren. Net zoiets als iets te hard rijden. Is geen reden voor een claim te weigeren.

Anyhow: ruim boven de 80kg zou ik proberen wat omlaag te krijgen, maar 75 en lager geloof ik verder wel. Wordt anders als je auto / aanhanger max 50 kg mag hebben. Dan zou ik proberen binnen de redelijke tolerantie te blijven.

Gezien we onze wagen altijd min of meer gelijk inrichten weeg ik alleen nu in begin een keer (heb ik bij de caravan ook maar 2 x gedaan in 4 jaar tijd) en de rest zal wel.
« Laatst bewerkt op: juni 04, 2019, 04:22:04 pm door RDDR »
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #21 Gepost op: juni 04, 2019, 03:32:12 pm »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 50 kg geldt als er geen typeplaatje op de trekhaak meer aanwezig is. Indien wel, dan geldt de 75 kg regel (Indien de trekhaak hiervoor geschikt is).

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Kyte kogeldruk met fietsen
« Reactie #22 Gepost op: juni 04, 2019, 06:29:42 pm »

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de 50 kg geldt als er geen typeplaatje op de trekhaak meer aanwezig is. Indien wel, dan geldt de 75 kg regel (Indien de trekhaak hiervoor geschikt is).

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Dat klopt denk ik niet, kijk maar eens naar de link naar de site van het OM een paar berichten naar boven. De beperking van de kogeldruk van de vouwwagen is leidend.
En ja, als je aanhanger 75kg zou mogen hebben dan geldt jouw verhaal over het typeplaatje van de trekhaak wel.
Volgens de FAQ op de holtkamper website staat nu ook 50kg als maximum.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2019, 08:14:57 pm door Jeronimo »
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal