Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Upgrade matras Oceane 3.15 GL  (gelezen 1334 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

blihi

  • Gast
Upgrade matras Oceane 3.15 GL
« Gepost op: april 08, 2019, 09:49:57 am »

In onze Oceane 3.15 GL was de matras van het grote bed aan vervanging toe. We hadden vorig jaar al een topper van IKEA op maat gemaakt, maar dit bood nog niet voldoende comfort, vooral niet voor degene die op de rand ligt van de bedplank en de opbergbakken.

Op zoek naar een oplossing zijn we op het volgende uitgekomen:

We hebben een IKEA matras van 10 cm dik gekocht (MOSHULT) in de maat 160x200. Van deze matras heb ik in de breedte 7 cm afgehaald en in de lengte 5, zodat de maat nu 153 x 195 is.

Om het verschil in hoogte tussen de bakken en de bedplank op de vangen heb ik een stuk spaanplaat 30x210 op maat gemaakt (stuk resthout wat ik nog had staan). Met klittenband is de plank vastgezet zodat deze kan scharnieren om toch bij de bakken te komen.

Ik heb eerst een stuk van 30x195 gezaagd en van het restant drie balkjes van +/- 3 cm ieder. Die balkjes heb ik op drie plaatsen onder de plaat gelijmd, op het uiteinde bij de dissel, op de achterkant boven het einde van de bakken en in het midden net op de achterste bak.

De hoek aan de achterzijde heb ik er af gezaagd en die onder de plank gelijmd zodat deze daar ook nog steun heeft. Nu is de bedplank gelijk met deze extra plank. De bestaande touwtjes om de originele matras op zijn plaats te houden heb ik er af geschoefd en in de plank geschroefd.

Het matras ligt nu mooi vlak op het bed en met de touwtjes kan deze tijdens het slapen vastgelegd worden. Met de topper er nog op is de totale matrashoogte 13,5 cm.

Met een groot matras kun je de vouwwagen echter niet opvouwen. Voor het opvouwen heb ik daarom de matras in twee stukken verdeeld. Een stuk van 63 cm en een stuk van 90 cm. Op de wagen op te vouwen leg je het stuk van 63 cm tussen de bakken, De extra plank gaat op zijn kop aan de overkant en de matras van 90 gaat er bovenop. Zo vouwt de wagen prima plat op.
Gelogd

blihi

  • Gast
Re: Upgrade matras Oceane 3.15 GL
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2019, 09:51:43 am »

Foto van de binnenkant en de extra plank.
Gelogd

blihi

  • Gast
Re: Upgrade matras Oceane 3.15 GL
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2019, 09:53:50 am »

Opbergen van plank (links) en los stuk matras (midden tussen bakken). De matras moet uiteraard uit de tijk gehaald worden.

Onder de matras liggen de toppers opgevouwen, twee stoelen en twee tafels. Aan de achterzijde liggen dwars de tentstokken, de luifel en de tent zelf. Het geheel blijft zo onder de bakken!

De "happen" die uit het matras zijn vallen precies om de scharnierpunten heen als de matras op zijn plek ligt. Zo beschadigt de tijk niet.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2019, 10:30:50 am door blihi »
Gelogd

blihi

  • Gast
Re: Upgrade matras Oceane 3.15 GL
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2019, 09:54:32 am »

Het tweede deel van de matras gaat er bovenop.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2019, 09:57:12 am door blihi »
Gelogd

blihi

  • Gast
Re: Upgrade matras Oceane 3.15 GL
« Reactie #4 Gepost op: april 08, 2019, 09:56:17 am »

Bij het opvouwen valt de bedplank keurig recht dicht. Wel de buitentent over de plank heen vouwen.
Gelogd

blihi

  • Gast
Re: Upgrade matras Oceane 3.15 GL
« Reactie #5 Gepost op: april 08, 2019, 10:05:57 am »

En uiteindelijk helemaal dicht met bovenop twee tuinstoelen en een kast onder het dekzeil.
« Laatst bewerkt op: april 08, 2019, 10:29:42 am door blihi »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal