Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Meedenken over nieuw concept vouwwagen  (gelezen 8836 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BasM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro
Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Gepost op: januari 19, 2022, 09:28:04 am »

Ik heb een Holtkamper Astro omdat ik het kamperen in een tenttrailer echt fantastisch vindt. Afgelopen zomer kwam ik erachter dat ik me echter ook begon te storen aan een aantal zaken; het uitpakken en inpakken duurt toch echt wel 1 tot 1,5 uur,  de verlengsnoeren, stekkerdozen en oplaadpunten werden al snel een onoverzichtelijke kluwen, de werkruimte op het werkblad en de afstand tussen de kookpitten was niet voldoende voor mijn kookambities, het leven uit kratjes waar het overzicht al snel verdween waardoor het zoeken geblazen was.
Ik wil zelf een nieuwe tenttrailer gaan bouwen waarin ik al die problemen oplos. Nu denk ik dat er vast meer mensen zijn die deze ergernissen hebben en daar oplossingen voor hebben gevonden of bedacht. Kunnen jullie mij verder helpen met deze ambitie door jouw oplossingen of  knelpunten waarin ik nog niet gedacht heb te delen?

Alvast super bedankt.

Groet Bas, een fervent kampeerder met ambitie!
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2022, 10:06:00 am »

Je kan ook natuurlijk denken aan een manier dat het kamperen weer minimaal wordt, je kleding en dergelijke in een lade houden. Minimale stroom verbruikers meenemen. Geen 3 gangen maaltijden meer maken, maar meer een pans gerechten.

Ook in onze CoCoon zijn wij lui, ruimen ook niet alle kleding gelijk op. Heb wel minimale stroom verbruikers. Koken is niet alles tegelijk maar twee pannen op het kook toestel of lunchen tussen de middag, en dan in de avond nog wat met brood en soep.

Ben er ook achter dat het opruimen voor inklappen bij de COCoon voor 98 procent de avond van te voren kan. Ook het uitritsen van de zijdoeken .

Niet teveel mee willen nemen is al een groot ding. Staan echt voorbeelden in het forum van leden die, nadat er een andere vw was genomen, kijken wat ligt er nú in en hoe vaak is dat al gebruikt.

Met jonge kinderen erbij is er geen beginnen aan. Dan zeker een dag van te voren al beginnen ( bij de oudere jeugd ook wel, maar die kan dat zelf doen als het gevraagd wordt).

Als je alle vouwwagens die uitgebracht worden bekijkt, en ziet de goede dingen die je bevalt van elk type. Als je dat bij elkaar veegt dan zou je het ideale concept krijgen voor je wensen en ideeën. Echter een ander zal daar ook weer nadelen in zien. Het ontwerp is de gulden middenweg van de fabrikant om zoveel mogelijk klandizie te krijgen.

Zijn prachtige keuken ontwerpen in kist getoond, inclusief inductie plaat. Prachtige ontwerpen op het forum om de stroom/spannings verdeling in de vw voor elkaar te krijgen, een voedings draad vanaf de camping plaatsen  en de tent licht op als een komeet. Aan en afvoer van het water ontwerpen, ook te vinden op het forum.

Voor mij telt het meest, geen keukenblokken hoeven te verplaatsen, minimale inspanning om te koppelen ( auto met een camera op de electrisch uitklapbare trekhaak), weinig inspanning voor het vervoer van fietsen ( fietsen drager op de dissel), openklappen met een druk op de knop ( Aero systeem ), invouwen met een druk op knop. Echter het dekzeil blijft handy matic, pootjes in en uitdraaien met een ratel. Breek kabel en stroom connectie met de hand. Voor de rest is mijn rug heel blij met de wagen die wij gebruiken, een CoCoon Aero. (Ook deze wagen blijven ze verbeteren en verfraaien)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2022, 10:36:15 am door OhPeeCee »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2022, 10:31:16 am »

Wat de keuken betreft vindt ik deze die standaard bij vouwwagens zijn meestal ook niet praktisch en wij hebben daarom ook geen keuken er bij genomen. En dat zit naar mijn gevoel meestal vooral in dat waterbakje. Ik weet dat er veel anderen zijn die daar fan van zijn, maar wij zeker niet. Het is te klein en onpraktisch om er iets nuttigs mee te doen dat zowat eender welke andere oplossing praktischer is. Het neemt veel nuttige ruimte in en neemt ruimte in waardoor de vuren ook te dicht op elkaar moeten staan. 3 pits vuur waar de pitten zo dicht bij elkaar staan dat je maximaal twee pannen of kommen erop kunt zetten is mijn inziens erg nutteloos. Ik heb dan liever de vuren in de breedte ver uit elkaar kunnen staan waardoor je ze alledrie praktisch en makkelijk kan gebruiken. Ook niet teveel kleine kastjes en zo meer. Dat maakt het stapelen van het kookgerij alleen maar moeilijker. Enkel voor bestek en iets dergelijk een laatje en voor de rest zoveel mogelijk een grote ruimte waar je makkelijk alles in kwijt kan vindt ik gewoon veel praktischer voor ons. Het andere oogt wel veel mooier en kan me voorstellen dat dit daarom velen aantrekt, maar is voor mij gewoon totaal niet praktisch en dat primeert bij mij ver bovenop het uitzicht.


Zo weinig mogelijk nood aan haringen denk ik dat de snelheid erg kan bevorderen. Wij hebben een bouwwagen en die staat op een half uurtje. Meeste tijd komt daarna bij het slaan van de vele haringen en het verder wat inrichten.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2022, 10:56:53 am »

De reden waarom wij van vouwwagen naar een sleurhut zijn overgestapt is het openklappen van de wagen. Dit gebeurt altijd met een zwaar deksel. Ik heb mij wel eens afgevraagd of dit niet veranderd zou kunnen worden in een systeem waar je het deksel als het ware openschuift. Verder zou het gemakkelijk zijn als er aan één kant van de wagen lades zouden zitten, die je naar de zijkant kan openschuiven. Hierin kan je dan b.v. kleding of keukengerei opbergen, die er gemakkelijk en overzichtelijk in opgeborgen kan worden en worden uitgehaald zonder dat er een zwaar bed o.i.d. moet worden opgetild. En verder natuurlijk zo weinig mogelijk haringen. Het moet toch met maximaal 10 haringen kunnen?
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2022, 11:05:27 am »

De reden waarom wij van vouwwagen naar een sleurhut zijn overgestapt is het openklappen van de wagen. Dit gebeurt altijd met een zwaar deksel. Ik heb mij wel eens afgevraagd of dit niet veranderd zou kunnen worden in een systeem waar je het deksel als het ware openschuift. Verder zou het gemakkelijk zijn als er aan één kant van de wagen lades zouden zitten, die je naar de zijkant kan openschuiven. Hierin kan je dan b.v. kleding of keukengerei opbergen, die er gemakkelijk en overzichtelijk in opgeborgen kan worden en worden uitgehaald zonder dat er een zwaar bed o.i.d. moet worden opgetild. En verder natuurlijk zo weinig mogelijk haringen. Het moet toch met maximaal 10 haringen kunnen?
De cocoon aero heeft bij elkaar 10 haringen erin staan. Geen scheerlijnen, makkelijk toegang tot bagage compartiment onder lattenbodem. Kleding zitten in lades, die na uitklappen in de voortent gezet worden. Keukenspullen in het keukenblok, inclusief borden, kommetjes, bestek afwas spul, koelbox (geen water voorziening).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2022, 11:14:19 am door OhPeeCee »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2022, 11:33:49 am »

Koelbox hoeft voor mij ook niet in de keuken. Neemt daar teveel praktische ruimte in. En als appart, kan ieder zijn koelbox nemen die praktisch is voor zijn gezinssituatie en hoe vaak ze naar de winkel gaan. Koelbox is iets waarvoor de noden van iedere kampeerder juist erg verschillend kunnen zijn en daarom dat deze voor mij niet standaard hoeft deel uit te maken van de keuken. Zeker niet voor mensen die niet altijd op plaatsen staan waar ze electriciteit hebben!


De kleren van de bak naar de voortent verhuizen lijkt me ook niet zo praktisch. Dan zou ik nog liever het bed opheffen. Dan denk ik dat de oplossing van Tago praktischer zou zijn voor dat types van wagens. Echter is het daar ook weer afwegen van hoeveel gemiddeld gezin op die wijze kleren wil gebruiken en hoeveel andere ruimte je opoffert. Geraak je dan nog makkelijk aan het andere materiaal in de bak als je het bed openklapt. Is dan altijd het gewicht tussen links en rechts goed verdeeld en dus goed geladen tijdens transport, ... Kortom lijkt een praktische oplossing die wel zeer sterk moet afgewogen worden of dat niet een boel andere nieuwe frustraties opleverd.

Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2022, 12:17:07 pm »

Voor mij bestaat de ideale vouwwagen al :)
(We hebben er wel eerst 4 andere vouwwagens voor moeten "ervaren". :#)

Ik vraag mij af of je, als je er zelf een ontwerpt, na enige tijd toch niet komt op dingen die je een tweede keer anders zou aanpakken.
Ik kan mij ook voorstellen dat je voor de verschillende fases in je leven andere vouwwagen behoeftes hebt.
Gelogd

ArnoldusWH

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 306
  • Merk Vouwwagen: CampooZ Fat Freddy II, 2018
  • My klapper is my castle
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2022, 12:54:16 pm »

Hoi Bas,

Je eerste bericht op ons forum, meteen wel een stevig onderwerp ... haha

Het nadeel van relatief dure vouwwagens waarin veel kant en klare oplossingen zijn verwerkt brengt het probleem met zich mee dat de geboden oplossingen niet overeen komen met jouw verwachtingen. Een keuken met drie gaspitten die zo dicht op elkaar staan dat je er maar één koekenpan op kwijt kan, combinaties van elektrische kranen met wasbakjes, die zo klein zijn dat handen wassen amper mogelijk is zonder dat de halve omgeving ook zeiknat is geworden, stopcontacten op plaatsen die niet handig zijn e.d.
Jouw ambities zijn grenzeloos, wanneer je zelf gaat bouwen.
Ik heb ervoor gekozen een vouwwagen te kopen, die ik zelf kan inrichten. Geen keuken, geen elektra, geen kastjes, geen elektrische kraan e.d.
Ik heb mijn eigen keuken gebouwd en gebruik het liefst een jerrycan met kraantje op de klep van mijn vouwwagen, naast de keuken.
Ik heb mijn eigen zonnepaneel en accu met omvormer en heb een losse koelkast op wieltjes, die ik schuin achter mijn keuken verstop en aan het handvat even naar voren kan trekken.
De wensen zijn voor iedereen anders. Jouw kookambities ken ik niet, maar na 40 jaar tent kamperen een een benzine brander met één pitje met een voorkeur om te koken zonder pakjes en zakjes, weet ik me prima te redden. Nu ik twee pitjes heb voel ik me de koning te rijk, haha.

Ik weet niet of je een handige klusser bent, maar je kan je eigen dromen uitwerken op papier en die uitwerken na een bezoek aan de Gamma of andere bouwmarkt. De vraag is of je helder hebt wat je wilt en ook wat je zeker niet wil.
Ik ben nog steeds super blij met mijn Fat Freddy, zelf gebouwde keuken en alle spullen die wij gebruiken.
De grootste kunst is die van het weglaten van dingen die je (eigenlijk) niet nodig hebt ...

Succes en veel plezier met het maken van je plannen, zoeken van ideeën, kijken hoe anderen het doen,  maken van keuzes ... en daarna de uitvoering en het genieten op de camping.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2022, 01:28:18 pm »

Koelbox hoeft voor mij ook niet in de keuken. Neemt daar teveel praktische ruimte in. En als appart, kan ieder zijn koelbox nemen die praktisch is voor zijn gezinssituatie en hoe vaak ze naar de winkel gaan. Koelbox is iets waarvoor de noden van iedere kampeerder juist erg verschillend kunnen zijn en daarom dat deze voor mij niet standaard hoeft deel uit te maken van de keuken. Zeker niet voor mensen die niet altijd op plaatsen staan waar ze electriciteit hebben!


De kleren van de bak naar de voortent verhuizen lijkt me ook niet zo praktisch. Dan zou ik nog liever het bed opheffen. Dan denk ik dat de oplossing van Tago praktischer zou zijn voor dat types van wagens. Echter is het daar ook weer afwegen van hoeveel gemiddeld gezin op die wijze kleren wil gebruiken en hoeveel andere ruimte je opoffert. Geraak je dan nog makkelijk aan het andere materiaal in de bak als je het bed openklapt. Is dan altijd het gewicht tussen links en rechts goed verdeeld en dus goed geladen tijdens transport, ... Kortom lijkt een praktische oplossing die wel zeer sterk moet afgewogen worden of dat niet een boel andere nieuwe frustraties opleverd.
Kleding zit in een la, la uitschuiven in de bak is heel lastig, blijft namelijk wat inventaris liggen, wat niet dagelijks nodig is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: januari 19, 2022, 02:48:06 pm »

Mooi als je alles zelf naar eigen wens kan maken. Een bestaand ontwerp is altijd een compromis tussen allerlei belangen. (wensen, ontwerp en geld)

Keuze voor ons was juiste wel een vaste keuken (qua wasbak ga ik mee met FriedlP) omdat je dan alles op een vaste plek hebt. Geen kisten, koelboxen en gasfornuizen meer neerzetten. Deksel open en koken maar. Keukens zijn uiteraard wel duur qua aanschaf en worden daarom vaak achterwege gelaten. (is een keuze) Opbergen van kleding en andere zaken is zo persoonlijk. De ene leeft met gemak drie weken uit een boodschappentas en de ander wil een kast met plankjes waar alles op kleur in ligt. Wij hebben gekozen voor goede klapkratten met deksel welke nu leeg in de wagen staan we en vullen voor de vakantie. Wat ik hier al mee lees is vooral het goed opbergen van zaken een aandachtpunt. Je hebt bij een vouwwagen nog niet het gemak van een caravan of camper waar echt alles op zijn plaats blijft en je gelijk klaar bent. Bij een vouwwagen ben je afhankelijk van je wensen toch vaak nog wel even bezig met uitpakken. Zelf denk ik er aan de bak nog meer in te gaan delen met bijvoorbeeld vakken zodat je spullen nog meer een vaste plek kan geven en ze niet door hele bak "zwerven"

Ook zijn onze wensen anders per seizoen, in de zomer zo min mogelijk omdat je toch buiten leeft en veel op pad bent. In het voorhaar iets meer comfort (voortent met kachel) omdat je meer binnen leeft.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: januari 19, 2022, 04:41:24 pm »

De ideale vouwwagen is altijd erg persoonlijk. Waar de een zweert bij een wasbak om de handen te kunnen wassen, vindt een ander dat zonde van de ruimte. Dat geldt eigenlijk voor alle oplossingen.

Onze insteek destijds is geweest om een wagen te kopen die zo dicht mogelijk bij al onze wensen uitkomt. Daarnaast hebben we (voor het eerste vertrek) al de nodige aanpassingen gedaan.

Dus: van mij geen adviezen wat slim is om in de kar op te nemen, maar het advies om door de diverse projecttopics heen te lopen: daar moet inspiratie genoeg te vinden zijn!

Succes met je queeste  :#
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: januari 19, 2022, 04:42:16 pm »

Als je gaat beginnen wil je jou project dan met ons delen? Liefst met foto's natuurlijk. Ben zeer geïnteresseerd!!!

Die keuken die wij hebben is ook niet optimaal met een gezin met twee kinderen. Ook drie pitten, waarvan je er maar twee "normaal" van kunt gebruiken. De wasbak gebruiken wij niet, maar dat is een gedeelte met het fornuis. Ik ga daar niet zomaar in zagen.....

Wij nemen ook vaak teveel mee, maar daar ben je Hollander voor denk ik dan maar! Heb wel zelf in keuken en wagen led-strips ingebouwd. Dit bevalt erg goed.
Gelogd

Chrisje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 522
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: januari 19, 2022, 08:26:07 pm »

Qua keuken zou ik dan toch naar een Trigano gaan kijken. Ik heb al jaren een Trigano, Vendome Odyssee en Arpege, deze hebben allemaal een keuken waar je fatsoenlijk een koekenpan op kunt zetten en erlangs nog 2 potten. Ideaal.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: januari 19, 2022, 10:46:31 pm »

Ik ben persoonlijk erg tevreden met het grote bed van de campooz (175x220). Heb me altijd verbaasd over de kleine bedjes in bv Holtkampers.
Ik zou nadenken over ventilatiemogelijkheden (zoveel mogelijk) evt dubbel dak (warmte wering).
Positie keuken (vast op de wagen, bevestigd op een rail of er af tillen.
Hoe wil je het frame ontwerpen? Uitgaan van een bestaand format? Indien mogelijk zou ik een systeem maken waarbij je de voortent aan de wagen kan laten zitten, en waarbij de stokken voor de voortent mogelijk ook mee uitschuiven of klappen. Dan raken ze ook niet in de war. Misschien hooguit de staanders los monteren?
Denk ook over de plaatsing van deuren. Misschien geen deuren, maar ramen die als deur kunnen dienen?
Kies voor een verlengde dissel, zo heb je ruimte voor een disselbak of fietsen.
Wellicht een systeem waarbij je over de lange zijde de bak in kan? Makkelijk met laden en als de tent is uitgeklapt, blokkeer je de toegang niet met tentdoek.
Ritsjes in de basistent om elektra van binnen naar buiten te laten.
Stormbanden integreren in het tentdoek
Verduistering van binnenuit kunnen sluiten/openen.
Lussen/klittenband bevestigingsplekken voorzien waar je alter bv een kapstok of vakkenschort aan kan maken, of deze integreren in de tent zelf.
Leveller/krik-achtig systeem vast aan de wagen gemonteerd zodat je altijd wagen waterpas kan zetten.
Zijwanden die kunnen dienen als tarp/schaduwdoek? Of die op meerder manieren te bevestigen zijn?

Waarschijnlijk schiet ik vannacht wakker met nog meer ideeën 😄
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Meedenken over nieuw concept vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: januari 19, 2022, 11:28:45 pm »

Klinkt als een cocoon Aero:)3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal