Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: welke vouwwagen? :-)  (gelezen 11661 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
welke vouwwagen? :-)
« Gepost op: februari 08, 2022, 11:28:10 am »

Hallo iedereen!

Na nog wat lichte twijfel, en wat antwoorden van forumleden op deze twijfel, gaan we ervoor. Deze zomer een vouwwagen gehuurd. En willen er nu één aankopen. Maar twijfel twijfel twijfel... Hoe begin je eraan?

We dachten langs te gaan bij The Camping Store in Evergem... omdat dat voor ons het dichtste bij is. Maar de enige vouwwagens die daar uigestald zijn:

Campooz Lazy Jack camping
Campooz Sleepy Joe trekking
Campooz Fat Freddy
Campooz red Ruby

Camplet Passion

Cabanon Malawi 2.0 
Cabanon Chamonix
Cabanon Mercury 

Nu... ik ben wel al lang verliefd op het uiterlijk van de Campooz wagens  :) Ik weet echter dat dat niet alles goed maakt. Dus wil ik toch even bij jullie polsen.

De Red Ruby valt al af wegens te veel werk om op te zetten. We hadden deze zomer trouwens de Trigano Odyssee 2.0 G.L. We willen een vouwwagen die minstens zo gemakkelijk opzet (al vonden wij dat toen niet gemakkelijk, maar gaan we ervan uit dat dat ligt aan het gebrek aan ervaring). Zijn er hier die ervaring hebben met zowel de odyssee 2.0 als één van de andere hierboven? Qua opzettijd?

Qua indeling lijkt de camplet passion op de odyssee lijkt mij? Zo'n 1,2,3 klapsysteem ook denk ik? Maar we vinden die bedjes te klein. We zijn met 2 volwassenen en 3 kinderen. Dus ook die valt voor ons af (kids willen nog niet in een tentje alleen slapen). Ook de Cabanon Mercury heeft dezelfde bedden. Valt dus ook af.

Welke bedden of indeling we wel voldoende vinden:

- chamonix: onze kids kunnen perfect met 3 slapen in een bed van 220x170. Vinden ze superfijn. En vaak is de kleinste nog bang om alleen te slapen, en slaap ik met 2 kleintjes en mijn man met de oudste. Is geen probleem. Zijn we gewoon (en ons eigen bed is kleiner :-)).

- malawi is op zich te klein. Maar je kan die ook krijgen met een extra groot bed (malawi royal). Die laatste zou ons mogelijks wel interesseren. We zouden dan met 3 in het extra grote bed slapen en de 2 anderen in de "leefruimte" naast het bed op een matrasje of in de achtertentjes die je optioneel kan bijkopen.

Dan blijven dus nog de campooz wagens over  :> Ik vermoed dat iedereen ons dan onmiddellijk de Lazy Jack zou aanraden met de aparte aanritsbare slaapcabine. Maar wij zien dat als mogelijke "overkill". Er kan ook geslapen worden (bij al deze wagens), in de 'leefruimte' naast het grote bed. Die leefruimte hadden we deze zomer ook niet en ook niet nodig. We gebruiken de voortent als leefruimte. Ik denk dan: misschien de Fat Freddy, daar is de leefruimte groot genoeg om nog zeker met 2 te slapen en de voortent is even groot als deze van de odyssee. Langs de andere kant, dan misschien toch beter de Lazy Jack. Wanneer je langere tijd ergens verblijft, is dat misschien toch wel aangenaam om die extra ruimte te hebben.

Bedenkingen hierbij zijn welkom hoor. En uiteraard gaan we dus zeker eens "live" gaan kijken. Maar ik doe graag mijn huiswerk op voorhand al. Andere suggesties dan deze hier zijn ook goed natuurlijk. Voor onze uiteindelijke wagen te kopen, willen we gerust ook wel eens naar Nederland rijden. Alleen natuurlijk als er wagens zijn die beter doen dan deze hier vernoemd.

Wat we absoluut niet willen: slapen in een ondertentje. Dat was de bedoeling bij de Odyssee. Maar dat vonden we allemaal claustrofobisch met als gevolg dat telkens één van ons in de voortent heeft geslapen. Niet zo aangenaam...

Verder zullen we vermoedelijk nog een disselbak nodig hebben. Hoewel we deze zomer nog een buggy meesleurden, deze komende zomer thuis mag blijven en dat ons heel wat plaats oplevert in onze koffer. En dan is er misschien plaats voor een fietsenrek op de dissel. Want wij zijn fervente fietsers. Maar ik had begrepen dat dit ook kan op de vouwwagen?

Dank voor ons op weg te helpen :-)
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 283
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2022, 01:51:12 pm »

Ik zelf zou gewoon een prioriteiten lijst maken, en aan de hand daarvan de vouwwagen (s) die overblijft gaan bekijken. En mocht je dan nog twijfelen, er is misschien ook nog de kans om dit type eerst te huren alvorens de aanschaf
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2022, 01:51:21 pm »

Als Campooz bezitter kan ik eigenlijk alleen écht iets over deze wagens zeggen.
Jullie overweging om de kinderen in 1 bed te leggen; bedenk hoe lang dit wil blijven doen, en wat daarna?
Onze kinderen hebben de eerste jaren ook in 1 bed geslapen (maar wij hebben er 2, niet 3). Dat gaat best, maar 3 in 1 bed wordt binnen 2 a 3 jaar echt ondoenlijk.
Slapen in het voorportaal kan prima, maar bedenk dan waar je je spullen kwijt wil (kleding ed). Wil je elke dag de slaapspullen opruimen? En wat met verschillende bedtijden of nachtelijk wc-bezoek?
Het kán allemaal best zo, vraag is of je dat ook na 2 vakanties nog steeds zo prettig vindt.

Met 3 (opgroeiende) kinderen zou ik voor de Lazy Jack gaan, en tegen de tijd dat de kinderen niet meer met 3 in de slaapcabine passen, kan je een ugly betty bij kopen.
Voordeel is de flexibele opzet mogelijkheid.het voorportaal kan je benutten om spullen neer te zetten, maar dat hoeft niet, kan ook in de voortent.
Wij gebruiken onze voortent van FatFreddy eigenlijk niet. We zetten alleen het dak op met soms 1 zijwand. Veel spullen (keuken, tafel, stoelen, koelbox) blijven overdekt buiten staan, toilettassen, kledingtassen en sommige levensmiddelen staan in t voorportaal.
Je hoeft de voortent dus niwt helemaal op te zetten, maar bij minder weer kan het wel en heb je in ieder geval voldoende ruimte om met 5  te verblijven.

Wij hebben eerder een hele oude alpen kreuzer gt gehad, en een trigano chantilly.  Wij vinden de FF gemakkelijk op te zetten (ongeveer een klein uur om op te zetten, inclusief alle randzaken die het meest tijd kosten, en anderhalf om alles in te pakken en op te ruimen.)
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2022, 02:49:42 pm »

Dank voor reactie. Zeer interessant. Gaan we zeker nog eens over nadenken.

Mjin idee was eigenlijk: als ze niet meer passen met z'n 3 in één slaapcabine (of daar niet meer willen liggen), zijn ze groot genoeg om in een tentje apart te slapen  8) Weet niet of ik er 2 slaapcabines wil aanritsen. Lijkt mij echt een gedoe?

Dacht nu ook dat Fat Freddy in combinatie met Ugly Betty ook wel een idee is. Want Ugly Betty lijkt mij iets groter te zijn dan de extra slaapcabine bij Lazy Jack. En Ugly Betty kan je ook apart gebruiken indien gewenst...

Soit, we gaan ze zeker eens gaan bekijken heel binnenkort!

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2022, 03:21:41 pm »

Ik ken de andere wagens niet goed genoeg en wij hebben 2 kinderen die ieder apart slapen anders slaapt er helemaal niemand heel de vakantie  ::)
Bij de Odyssee kan je een zijtent aanritsen kost idd wat meer tijd maar is groot genoeg voor 1 stretcher of anders een 2 persoons luchtbed? Het loopt schuin af dus weet niet of 2 kinderen erin willen slapen.... Onderten gebruiken wij als opslag en niet als slaapplaats maar ik ken kinderen die dat fantastische plekken vinden.
Als je naar Brabant rijdt kun je in Boxtel bij de VWS en bij de Wit in Schijndel kijken heb je veel merken gezien op 1 dag.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2022, 06:17:02 pm »

Lastige keuze. Wij wilde eerst ook voor Campooz gaan. Maar daar vanaf gestapt. De rede was de hoge instap dus trapje op strapje af. En met mijn vrouw haar ziekte niet handig. En persoonlijke vind ik ze niet mooi strak staan. Maar ik denk dat je verder moet kijken wat als de kinderen niet ineens meer bij elkaar willen slapen? Dan heb je dadelijk een investering gedaan die het toch niet is. Een Camp-Let heeft als voordeel dat je er nog een uitbouw aan vast kunt ritsen. En dat kun je bij meer van dat soort modellen doen. Misschien dat zo iets ook een optie is?

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2022, 07:55:00 pm »

Eén van de belangrijkste dingen voor ons, is toch wel het opzetgemak. We hopen ergens er dan na een tijdje gedreven genoeg in te zijn om eens een weekendje met de vouwwagen weg te gaan  :)

Dus vooral dat aanritsen, zien wij als tijdrovend. Als we ergens langere tijd zouden verblijven, lijkt ons dat wel interessant. Maar we willen graag wat flexibiliteit. En het nadenken over "later"... Moeilijk is dat! Geen idee hoe alles gaat evolueren! Maar wij zien onze kinderen wel nog aantal jaren samen slapen eigenlijk. Hier is het omgekeerd: leg die apart, en er wordt 's nachts aan beddendans gedaan  ::) En als ze er echt te oud voor worden, een tentje apart voor de 2 jongens (dat zijn de oudsten)? Wie zal het zeggen...
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2022, 08:06:48 pm »

Wat ons opviel, was dat onze kampeerbehoefte redelijk snel wijzigde. In 4 jaar van 5 personen in de kar naar 2 personen in de kar en de kids in aparte tentjes.

Misschien een idee om daar alvast rekening mee te houden: ofwel niet te duur kopen (want niet voor de eeuwigheid) of iets erg flexibels kopen.

Succes met de zoektocht!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2022, 09:27:36 pm »

Wat ons opviel, was dat onze kampeerbehoefte redelijk snel wijzigde. In 4 jaar van 5 personen in de kar naar 2 personen in de kar en de kids in aparte tentjes.

Misschien een idee om daar alvast rekening mee te houden: ofwel niet te duur kopen (want niet voor de eeuwigheid) of iets erg flexibels kopen.

Succes met de zoektocht!

Dankjewel. En welke tent hebben of hadden jullie? Want net dat is moeilijk. Nu iets zoeken waar we met z'n 5 in moeten, maar daar binnen een aantal jaar nog maar met 2 of 3 te liggen  :)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2022, 09:29:36 pm »

Dat is ook moeilijk in te schatten hoe de kinderen later gaan doen. De oudste gaf bij ons aan dat ze wat meer privacy wou en zou apart gaan slapen echter na één nacht had ze het gezien en miste ze haar zus. Zei is wel diegene die het minst held is in kamperen in ons gezin. Eigenlijk de enige die er niet laaiend enthousiast van is.


Maar als ik je zo hoort, lijkt eigenlijk de odysee toch wel een goede optie te zijn. Niet echt dingen aanritsen. Je kan een ondertentje voorzien voor één van de bedden, dus één van de kinderen kan eventueel als het bed te klein wordt naar daar verhuizen. Slaapt dan wel niet van de grond maar met een goede luchtbed moet dat niet direct een issue zijn op veel plaatsen. Staat redelijk snel, al zal je eerst een aantal keren de routine thuis moeten oefenen en zien hoe je op elkaar inspeelt.


Die hebben ze blijkbaar niet in Evergem, maar er is ook een dealer in België die deze aan bied. Camping Zorro in Kampenhout. Geen idee hoe ver dat van jullie is. Volgens de site van trigano is dat wel de enige dealer in België.


Echter ook jamet en combi camp hebben vergelijkbare systemen, echter voor zover ik weet en kan terug vinden niet direct een dealer in België.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2022, 10:03:20 pm »

We zijn begonnen (toch de geschiedenis) met een heeeeel oude Jamet Arizona. Die hebben we 1 week gehad (en in gekampeerd: is dit leuk? Ja!). Kinderen waren toen 6,5 en 0.
Daarna een paar jaar in een 2001 Jamet Louisiana. Kinderen waren 7,6 en 1 tot 11,10 en 5. Hier sliepen de jongste twee op het bed, de oudste in het ondertentje.
In 2012 zijn we overgestapt op een nieuwe Trigano Odyssée, die we 4 jaar hebben gebruikt: tot in 2015. Zelfde indeling. Na 2 jaar gingen de oudse twee in een tentje en sliep de jongste alleen in het tweede bed.
In 2016 gingen we niet kamperen en in 2017 voor het eerst met de CCC weg. De jongste sliep de eerste jaren op de klep in een muggentent op een Expet matje. De oudste twee in een tentje.
Sindsdien slaapt iedereen die mee is in een tentje. We kamperen met 3 tot 6 personen, afhankelijk van wat er aan kinderen en aanhang meegaat.

Maar de Trigano hebben we iets eerder afscheid van genomen dan gepland, twee redenen: er sliep nog maar 1 kind binnen, dus de ruimte niet nodig. De tweede reden had te maken met het (toen) nieuwe model van CC, daarin was iets wat voor mij een showstopper was opgelost.
We hebben wel het idee dat we nog jaren van deze kar blijven genieten.

In a nutshell hoe onze kampeerbehoefte door de jaren wijzigde.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #11 Gepost op: februari 09, 2022, 08:55:18 am »


Maar als ik je zo hoort, lijkt eigenlijk de odysee toch wel een goede optie te zijn. Niet echt dingen aanritsen. Je kan een ondertentje voorzien voor één van de bedden, dus één van de kinderen kan eventueel als het bed te klein wordt naar daar verhuizen. Slaapt dan wel niet van de grond maar met een goede luchtbed moet dat niet direct een issue zijn op veel plaatsen. Staat redelijk snel, al zal je eerst een aantal keren de routine thuis moeten oefenen en zien hoe je op elkaar inspeelt.


Nee, de odyssee heeft voor onze huidige situatie te kleine bedden. En een ondertentje is geen optie. Hebben we deze zomer geprobeerd, en viel enorm tegen (iedereen wat claustrofobisch gevoel erin). Dus dan zouden we ook sowieso het bijtentje er moeten bijnemen om aan te ritsen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #12 Gepost op: februari 09, 2022, 09:15:10 am »

Eventueel kan je ook kijken naar de raclet livorno. Is een wagen waar iets meer bouwwerk aan is. Echter als je de voortent er aangeritst laat en mee klapt valt dat nog mee. Je hebt twee grote bedden.
Toen ik met mijn ouders ging kamperen, hadden we ook iets vergelijkbaar (imrocar) en waren we ook met 3 kinderen. Wij legden toen nog een matras in het gangpad waar de kleinste, mijn zus, sliep.
Als we groter werden verhuisde mijn broer en ik naar een bijzettentje en had mijn zus haar eigen tweepersoons bed in de vouwwagen.

Gelogd

KellyVG

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: nog geen
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #13 Gepost op: februari 09, 2022, 11:02:47 am »

Eventueel kan je ook kijken naar de raclet livorno. Is een wagen waar iets meer bouwwerk aan is. Echter als je de voortent er aangeritst laat en mee klapt valt dat nog mee. Je hebt twee grote bedden.
Toen ik met mijn ouders ging kamperen, hadden we ook iets vergelijkbaar (imrocar) en waren we ook met 3 kinderen. Wij legden toen nog een matras in het gangpad waar de kleinste, mijn zus, sliep.
Als we groter werden verhuisde mijn broer en ik naar een bijzettentje en had mijn zus haar eigen tweepersoons bed in de vouwwagen.

Dankjewel voor het meedenken!

Ik vind weinig info over dit model. Keek wel al eens naar de raclet safari. Ook daar vrezen we voor het opbouwwerk. Maar de livorno zou kleiner zijn dan?

Als ik het goed begrijp, heb je eigenlijk slechts een aantal modellen, maar geeft elk merk zijn eigen "touch" aan die modellen:

- 1,2,3 klapper: 2 bedden naast elkaar (zonder zo'n tussenstuk), bedden lijken dan steeds 140cm breed te zijn.
- dubbelklapper: ook 2 bedden naast elkaar (met zo'n tussenstuk), breedte van de bedden varieert daar wel (van 140 tot 170)
- en dan heb je nog modellen met 1 groot bed (bijv. de lazy jack) met een extra leefruimte ernaast ipv tweede bed.

Bij al deze modellen kan je soms een extra slaaptentje aanritsen. Maar als ik het goed begrijp zijn de 1, 2, 3 klappers de snelste in opzet, daarna deze met 1 groot bed en de dubbelkappers het meeste werk? Of ga ik nu veel te kort door de bocht?

Ik denk dat ik mij een excelleke ga moeten aanmaken om het bos nog door de bomen te zien :-)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: welke vouwwagen? :-)
« Reactie #14 Gepost op: februari 09, 2022, 11:35:14 am »

Wat de modellen betreft. Dat klopt.


De Livorno is inderdaad een kleinere versie van de safari. Deze is speciaal voor camping zorro gebouwd en wordt ook alleen daar verkocht. Zei maken in samenspraak met raclet hun eigen versie op basis van eigen ervaring en feedback van klanten.
Het is enkel de voortent die kleiner is. Je hebt in plaats van twee bogen, maar één boog en doordat de voortent korter is, kan deze aangeritst blijven bij het in en uitklappen en verplaatsen. Het is in die punten dat er tijdwinst zit tegenover de safari. De wagen is quasi het zelfde, alleen gaat de zorro versie voor meer verduistering wat meer en meer door raclet ook begint overgenomen te worden op de safari versie.


Het nadeel is dus dat er maar één dealer is waar je voor die tent terecht kunt, terwijl je voor alle andere modellen wel altijd een hele boel dealers hebt. Maar het model sluit bij een groot aantal gebruikers mogelijk wel beter aan dan de safari. Wij hebben om bepaalde redenen toch voor de safari gekozen. Maar daar is wel zo wie zo meer opbouwwerk aan. Het aanritsen, extra boog geeft meer werk en ook meer haringen te slaan.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal