Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....  (gelezen 8108 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

madammeke

  • Gast
worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Gepost op: maart 22, 2013, 11:02:24 am »

Ik heb al veel gelezen op jullie site over grondzeilen, worteldoeken, andere zeilen, wel of geen plastic etc etc maar ik kom er echt even niet meer uit.
wij hebben een conway spirit vouwwagen zonder grondzeil, wel hebben we van dat zachte gaatjes tent tapijt. Hier moet echter ook nog iets onder. Nu twijfel ik erg of dit plastic moet zijn, gewoon van de doorzichtige maar wel stevig dus niet van dat boterhamzakjes spul of dat het worteldoek moet zijn. Ik heb nl. begrepen dat als je plastic neemt je eerder vocht in je tent krijgt etc. Worteldoek denk ik zelf erg sterk aan maar aangezien hier natuurlijk openingen in zitten zodat het lucht etc doorlaat dan denk ik wat als het gaat regenen, komt dan niet het water door het worteldoek heen in de voortent?? want daar ligt dan nog wel dat gaatjes tapijt op..maar het woord zegt het al gaatjes, dus daar kan het water ook door heen.

Ik hoop dat iemand mij serieus kan helpen wat ik nu het beste onder het gaatjes tenttapijt kan leggen. Wij hopen dit weekend de wagen op te zetten dus ik hoop dat ik er voor die tijd nog uit kom want ik weet het echt niet meer waar ik nu goed aan doe.

alvast heel erg bedankt Madammeke
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #1 Gepost op: maart 22, 2013, 12:11:28 pm »

Wij gebruiken  van dat goedkope plastic spul.
Een paar euro ,einde vakantie, in de kliko,klaar.

Wat betreft vocht, weinig verschil met of zonder plastic.

Dit weekend kamperen? Goede slaapzakken en kachel is dan geen overbodige luxe. I:
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.171
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #2 Gepost op: maart 22, 2013, 12:14:33 pm »

Hier verschillen de meningen nogal over.
Wijj doen dunnen doorzichtige folie lekker goedkoop en voor 1malig gebruik.

Soms mag je die niet gebruiken van de campingbaas maar ik nog nooit ergens last van gehad.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 421
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #3 Gepost op: maart 22, 2013, 12:31:34 pm »

Vroeger gebruikte ik die goedkope dunne folie, omdat "iedereen" dat gebruikte.
De laatste jaren gebruik ik niets onder het gaatjes tapijt. Enige nadeel is dat het wel wat vochtig kan zijn bij vertrek.
Als het regent maakt dat niet uit, dan zijn wel meer dingen vochtig.
Als het niet regent, dan droog ik het tapijt thuis wel, dan maak ik de boel toch klaar voor de volgende vakantie.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #4 Gepost op: maart 22, 2013, 01:05:28 pm »

Wij gebruiken worteldoek, maar dat ligt dan onder ons kuipzeil, dan is dat echt ideaal.Maar ja, worteldoek laat inderdaad water door en dan met tenttapijt erop kan het bij een behoorlijke bui regen een aardig waterballet worden binnen. Dus dat lijkt me niet de oplossing.
Dat goedkope dunne plastic folie is prima voor onder gaatjes tapijt, en het is zo goedkoop dat je het na gebruik gewoon in de container kiepert.  Van vocht binnen heb je dan echt geen last,tenminste niet door het gebruik van dat folie.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Miss BBQ

  • Gast
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #5 Gepost op: maart 22, 2013, 01:13:44 pm »

Wij hebben afgelopen zomervakantie zelfs helemaal NIKS in de voortent gelegd. Reden onder meer omdat we tussen behoorlijke buien door opgezet hebben, en de boel dus behoorlijk nat was en we dit eerst aan wilden laten drogen, maar daarna er de noodzaak niet van zagen.
De grond waarop we stonden (prachtig grasveld), bleek voldoende waterdoorlatend dat we ondanks veel en heftige buien géén water in het leefgedeelte gehad hebben en het er ook niet soppig werd.
Dus wij hadden een echt grastapijtje binnen. Ook absoluut geen (extra) ongedierte binnen gehad ten opzichte van de grondzeil + gaatjestapijt.

Succes met kiezen.
Gelogd

madammeke

  • Gast
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #6 Gepost op: maart 22, 2013, 01:31:04 pm »

Dank jullie wel voor al jullie snelle reacties.
Papajur, we willen de wagen dit weekend op gaan zetten, het was de bedoeling om er ook gelijk dit weekend te blijven maar dat hebben we toch maar geschrapt, een beetje fris kunnen we wel tegen maar met nachtvorst in de vouwwagen gaat ons toch te ver. Maar dan staat ie in ieder geval en hopenlijk kunnen we er dan het paasweekend voor het eerst van gaan genieten. De reden dat we hem wel dit weekend op willen zetten is dat het voor ons pas de tweede keer is dat we hem op gaan zetten en de vorige keer heeft hij niet helemaal strak gestaan etc. Maar nu hebben we een voorseizoen plaats en moet hij gewoon echt helemaal goed en strak staan en dit weekend kunnen we hulp krijgen van iemand die in het verleden vaker een vouwwagen heeft opgezet vandaar.

Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #7 Gepost op: maart 22, 2013, 02:11:43 pm »

 :off het wordt windkracht 6 dit weekend. Misschien geen ideale omstandigheden om te oefenen. :off

Wij hebben een keer op een heel drassig veld gestaan. Dan wil je echt een waterdichte bodem in je voortent.
Dan kies je dus voor wegwerpplastic.

Vorig jaar op een mooie grascamping hebben we ook wegwerpplastic gebruikt. Het werd evengoed vochtig 's avonds in de tent.
Toch denk ik dat het wel zal schelen.

Als je op een gortdroge ondergrond staat zou je kunnen kiezen voor direct je tenttapijt of op worteldoek, maar ook dan kun je plastic gebruiken om je tenttapijt en/of ondertentjes schoon te houden.

Er schijnen campings te zijn waar je geen dichte bodem mag gebruiken, maar mag je daar dan ook niet staan met je inritsbare kuipzeil? Ik denk dat de campings waar dat issue speelt echt zeldzaam zijn.

Kortom, ik adviseer plastic. Het is goedkoop, neemt weinig ruimte in en je kunt het bijna altijd gebruiken.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #8 Gepost op: maart 22, 2013, 05:14:08 pm »

Dat goedkope plastic is niet echt sterk en dus heel snel lek door takjes, harde grassprietjes. daarom gebruiken wij een bouwzeil. steviger en vouw het zo weer op en mee naar huis. Maak het thuis wel schoon, gaat al een jaar of 5 mee.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Richard

  • Gast
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #9 Gepost op: maart 22, 2013, 05:30:08 pm »

:off het wordt windkracht 6 dit weekend. Misschien geen ideale omstandigheden om te oefenen. :off

Wij hebben een keer op een heel drassig veld gestaan. Dan wil je echt een waterdichte bodem in je voortent.
Dan kies je dus voor wegwerpplastic.

Vorig jaar op een mooie grascamping hebben we ook wegwerpplastic gebruikt. Het werd evengoed vochtig 's avonds in de tent.
Toch denk ik dat het wel zal schelen.

Als je op een gortdroge ondergrond staat zou je kunnen kiezen voor direct je tenttapijt of op worteldoek, maar ook dan kun je plastic gebruiken om je tenttapijt en/of ondertentjes schoon te houden.

Er schijnen campings te zijn waar je geen dichte bodem mag gebruiken, maar mag je daar dan ook niet staan met je inritsbare kuipzeil? Ik denk dat de campings waar dat issue speelt echt zeldzaam zijn.

Kortom, ik adviseer plastic. Het is goedkoop, neemt weinig ruimte in en je kunt het bijna altijd gebruiken.


Hoe wil ja dan kamperen met een tent als er geen kuip/zeil in mag?? kansloos op elke camping... gewoon doen. maar aleen onder je voortent, niet onder de bak en of luifel...
Gelogd

RM family

  • Gast
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #10 Gepost op: maart 22, 2013, 05:57:05 pm »

Wij gebruiken standaard 3 lagen.
eerste laag op de bodem een 6x6 meter wegwerpplastic (goedkoop spul)
tweede laag dat dikke zwarte grond zeil
derde laag tent tapijt

De voordelen zijn je grondzeil blijft schoon (scheelt opruimen)
Het blijft droog in je tent
en tot slot gaat het zand door ons tapijt heen.

Groeten Reno
Gelogd

bigbear

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 59
  • Merk Vouwwagen: holtkamper Kite
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #11 Gepost op: maart 22, 2013, 07:16:55 pm »

Wij gebruiken standaard 3 lagen.
eerste laag op de bodem een 6x6 meter wegwerpplastic (goedkoop spul)
tweede laag dat dikke zwarte grond zeil
derde laag tent tapijt

De voordelen zijn je grondzeil blijft schoon (scheelt opruimen)
Het blijft droog in je tent
en tot slot gaat het zand door ons tapijt heen.

Groeten Reno

Deze oplossing gebruik ik ook al jaren. Zelfs onder het kuipgrondgrondzeil van de Kite leg ik nog wegwerpplastic en een extra grondzeillaag.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #12 Gepost op: maart 22, 2013, 08:12:45 pm »

Wij doen gewoon worteldoek onder de het kuipzeil van de cocoon. Onder de luifel geen zeil.
Kuipzeil kan idd wel nat worden maar dat is makkelijk droog te maken, het blijft wel schoon. Dusnat inklappen geen probleem voor tentdoek. Kosten 15 euro en al 2 seizoenen gebruikt. En klaar voor seizoen drie.
Gelogd

oscar

  • Gast
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #13 Gepost op: maart 22, 2013, 08:32:32 pm »

Wij gebruikten een grondzeil met een opblaasbare rand zie link.

http://www.obelink.nl/kampeerartikelen/tenttapijt-grondzeil/airbarrier-dry-camper.html

Hier onder deden we weg gooi plastic en het tenttapijt er boven op het grondzeil.
Gelogd

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: worteldoek, zeil etc ik weet het even niet meer.....
« Reactie #14 Gepost op: maart 22, 2013, 08:39:13 pm »

Mag ik wijzen op het gebruik van de zgn wegwerpplastic?

Houden jullie dan geen rekening met het millieu?
Ik bedoel...
al dat plastic dat wordt weggegooid, na gebruik van een paar weken vindt dit best dat dit de aandacht mag krijgen.

nu roep ik veel reacties over me heen.
Ik zet de boel wel aan het denken....hoop ik....

enne wij gebruiken worteldoek onder het vaste grondzeil en tapijt op het gras onder de luifel
gaat prima....


Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal