Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek  (gelezen 5210 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berkevelda

  • Gast
Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Gepost op: april 23, 2013, 03:17:07 pm »

Ik heb hier op het forum al gezocht naar het verwijderen van schimmel, maar kan niet echt een recent topic vinden en een mogelijke oplossing.

Volgende is aan de hand: De vorige eigenaar heeft waarschijnlijk bij koud weer de kachel aan gehad oid waardoor er denk ik condens is ontstaan aan de buitenste randen van de slaapcabine's. Er zitten nu van die zwarte schimmelpunten (best veel) aan de onderste rand. Vergelijk het een beetje met de onderkanten van een douchegordijn (althans dat weet ik nog van "vroeger").

Ik heb de cabine's al ingespoten met shout en daarna met vanish oxi action in de wasmachine op een lage temperatuur gewassen, maar die vlieger ging niet op. Wie heeft er een tip om het spul eruit te krijgen. Het zit niet in het zicht, maar het is voor onze eigen gemoedsrust omdat we zuinig op onze spullen zijn.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #1 Gepost op: april 23, 2013, 03:27:52 pm »

Schimmel in de badkamer halen wij weg met bleekwater.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #2 Gepost op: april 23, 2013, 04:08:47 pm »

Niet 100% zeker, maar volgens mij gaat het niet meer er uit.
Gelogd

Lettie

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #3 Gepost op: april 23, 2013, 04:51:15 pm »

Wij hebben laatst onze beschimmelde campingstoeltjes vrijwel helemaal schoon gekregen met Dreft afwasmiddel. Is een vergelijkbaar type stof, dus misschien is dat een idee?
Gelogd

Theun1957

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kavango game drive
Gelogd

berkevelda

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #5 Gepost op: april 23, 2013, 06:30:56 pm »

Niet 100% zeker, maar volgens mij gaat het niet meer er uit.

Daar was ik dus ook al bang voor.
Gelogd

berkevelda

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #6 Gepost op: april 23, 2013, 06:33:29 pm »

Misschien dit
http://www.esvocampingshop.com/nl/tentaccessoires/impregneermiddelen-pvc-lijm-nadendicht-seam-seal/schimmel-en-weervlekken-reiniger-500ml.html

Ik zou wel eens willen weten wat daar dan in zit. Ik lees zo hier en daar ook wel eens dat peroxide aangelengd met water zou kunnen helpen, maar ja............ Het liefst iemand die spreekt uit ervaring. Lijkt mij dat Dreft of Waspoeder geen verschil maakt. Toch?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #7 Gepost op: april 23, 2013, 08:23:12 pm »

Volgens mijn expert hier thuis krijg je het weer er niet uit. Ook niet met chloor of afwasmiddel. En beide zijn niet heel erg bevorderlijk voor je tentdoek. Middel en kwaal zeg maar.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #8 Gepost op: april 23, 2013, 08:33:12 pm »

Tja, tot een paar jaar geleden had van HG schimmel en weer vlekken verwijderaar voor textiel, dit is uit de handel genomen omdat de betrokken chemicalien door nieuwe wet en regelgeving niet meer zomaar verkocht mogen worden. Dit product bestond uit component A: kaliumpermanganaat (paarse kristalen) die opgelost inwater een sterk paarse vloeistof geeft. Deze oplossing bracht je door deppen aan en de schimmel (wwer) plekken werden dan bruin (oxidatie naar bruinsteen) en daardoor gedood. Daarna spoelde je uit met natriumbisulfiet  oplossing (component B, witte kristallen/poeder opgelost in water). Hiermee haalde je al het paarse en bruine weer weg, als mede de schimmel.
Helaas kun je beide chemicalien niet, als particulier zo in de handel kopen, want het werkte echt super, zelfs bij ernstige aantasten.

Voor zover ik weet zijn er geen andere doeltreffende producten voor textiel, maar ja dat helpt jou nu niet echt verder..... :I
Gelogd

Pepsy

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #9 Gepost op: april 23, 2013, 08:55:23 pm »

even kijken naar de schimmelsite.com ......
Gelogd

berkevelda

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #10 Gepost op: april 24, 2013, 07:08:06 pm »

Tja, tot een paar jaar geleden had van HG schimmel en weer vlekken verwijderaar voor textiel, dit is uit de handel genomen omdat de betrokken chemicalien door nieuwe wet en regelgeving niet meer zomaar verkocht mogen worden. Dit product bestond uit component A: kaliumpermanganaat (paarse kristalen) die opgelost inwater een sterk paarse vloeistof geeft. Deze oplossing bracht je door deppen aan en de schimmel (wwer) plekken werden dan bruin (oxidatie naar bruinsteen) en daardoor gedood. Daarna spoelde je uit met natriumbisulfiet  oplossing (component B, witte kristallen/poeder opgelost in water). Hiermee haalde je al het paarse en bruine weer weg, als mede de schimmel.
Helaas kun je beide chemicalien niet, als particulier zo in de handel kopen, want het werkte echt super, zelfs bij ernstige aantasten.

Voor zover ik weet zijn er geen andere doeltreffende producten voor textiel, maar ja dat helpt jou nu niet echt verder..... :I

Die had ik inderdaad ook gezien, maar is al een jaar of 2 uit het assortiment.

Mijn vrouw had het nog over de stomerij............ zouden die soms iets kunnen betekenen?
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #11 Gepost op: april 24, 2013, 09:17:12 pm »

Vraag jezelf af of je de ellende aan wilt van het opnieuw impregneren. Lekkage is vervelender dan het weer.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #12 Gepost op: april 24, 2013, 10:10:30 pm »

Dit is een lastig "probleem", het is vooral cosmetisch. En de oplossing die ik weet is met een schaar ... Maar daar zit je ook niet op te wachten.
Ik zou het fijn laten zitten, jammer maar helaas. En zoals de vorige schrijver aan haalt, je wil ook niet dat het doek gaat lekken ten gevolge van je schoonmaak woede met alle ellende van dien om dat weer op te lossen.
Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #13 Gepost op: april 24, 2013, 10:28:15 pm »

Ik heb natuurlijk niet hele topic gelezen, maar slaapcabinedoek  ::) dan slaat mijn opmerking over impregneren geen hout.
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Weerplekken / schimmel verwijderen uit slaapcabinedoek
« Reactie #14 Gepost op: april 25, 2013, 11:07:21 am »

Dit is een lastig "probleem", het is vooral cosmetisch. En de oplossing die ik weet is met een schaar ... Maar daar zit je ook niet op te wachten.
Ik zou het fijn laten zitten, jammer maar helaas. En zoals de vorige schrijver aan haalt, je wil ook niet dat het doek gaat lekken ten gevolge van je schoonmaak woede met alle ellende van dien om dat weer op te lossen.

Tja, was het maar alleen cosmetisch, de weervlekken is een schimmel en die eet dus oa katoen. Het doek wordt op de aangetaste plekken steeds dunner en zwakker. Je zult dus een mannier moeten vinden om de schimmel te doden. Die zijn er genoeg, denk aan waterstof peroxide oplossing, allerlei chloor middelen, maar het probleem is, dat deze niet alleen de schimmel doden maar ook het doek aantasten.
UV licht helpt schimmels doden, maar hoe je dit nu praktisch op je tent doek kunt toepassen weet ik ook niet.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal