Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??  (gelezen 2661 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ukkie

  • Gast
vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Gepost op: mei 11, 2013, 09:29:56 pm »

hallo,

ik ga dit jaar samen met mn vriendin richting spanje (blanes) met de vouwwagen..

daar verblijf ik 2 weken.. maar ik zat er dus aan te denken.. ik heb geen scheerlijnen
bij de vw en ook geen punten om ze aan te bevestigen..

naar mijn idee waren er ook een soort van spanbanden die je over de hele combinatie heen kon
gooien en dan aan 2 kanten met haringen in de grond slaan ofzo..

het gaat om een roadmaster ideal? uit '64

voor een weekendje (automeetings) maar het me niet erg veel uit om zonder scheerlijnen te staan..
maar als de vw 2weken moet staan en ik niet altijd bij de vw zit dan wil ik het liever wel hebben...

of kan dit beslist geen kwaad en zeggen jullie gewoon opzetten gebeurt niks mee??
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #1 Gepost op: mei 11, 2013, 09:50:36 pm »

Tja...als het niet te hard waait moet het kunnen. Ik neem aan dat je de tent wel met haringen vast zet?
Een stormband achter de hand hebben lijkt me toch wel wenselijk..je weet maar nooit.
Gelogd

Elisa

  • Gast
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #2 Gepost op: mei 11, 2013, 09:52:07 pm »

Wij hebben ook geen scheerlijnen aan de vw. Alleen aan de luifel. Wel met slecht weer een stormband, maar daar heb je geen bevestigingspunten voor nodig.
Gelogd

jackodb

  • Gast
vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #3 Gepost op: mei 11, 2013, 09:53:40 pm »

Beste mede-Ideal-bezitter, dit is bij Roadmaster nu eenmaal zo. Alleen afspannen met rubbers onderaan de tent en aan de 'losse' flapjes waar de tent aan de wagen zit.

Een stormband wordt sterk afgeraden op Roadmaster wagens. Althans, door Roadmaster zelf.


Groeten, Jacko
« Laatst bewerkt op: mei 11, 2013, 09:56:05 pm door jackodb »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.324
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #4 Gepost op: mei 11, 2013, 10:10:43 pm »

ik heb het in een ander topic al eens gemeld, maar afgelopen zomervakantie hadden wij buren met een Roadmaster Ideal, die dachten ook slim te zijn met een stormband.... gevolg: Lekkage!

Wat msss wel kan is aan de buizen van de luifel een paar lijnen zetten
Gelogd
Adventure Awaits

ukkie

  • Gast
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #5 Gepost op: mei 11, 2013, 10:38:03 pm »

dus volgens jullie is het eigenlijk gewoon neerplanten en alle haakjes/elastiekjes een haring strak de grond in en dat moet genoeg zijn??

en evt stormbandje mee voor t geval dat?? neem aan dat eind augustes niet echt kutweer is maar je zal net zien..

thnx alvast voor de reacties
Gelogd

ralpje

  • Gast
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #6 Gepost op: mei 12, 2013, 01:02:16 am »

Ik zet mijn Runner S altijd vast met de rubber bandjes rondom en de twee korte 'opspanlijntjes' op de achterhoeken. Die laatste hebben volgens mij echter totaal geen effect op de stabiliteit van de tent :)
Bij goed waterpas opzetten en in de juiste volgorde werken bij het vastzetten staat de tent dan als een huis.

Wel heb ik eigenlijk altijd een enkele stormband helemaal voor over de luifel, om te voorkomen dat deze gaat dansen bij flinke wind waardoor de voorste staanders in een extreem geval onder de luifel vandaan kunnen schieten. Dit heb ik één keer eerder meegemaakt en het risico op wéér een gebroken stok (ik kon toen niet tijdig ingrijpen) vind ik vervelender dan het risico op een klein beetje lekkage helemaal aan de voorpunt van de luifel waar je bij regen toch al niet droog kunt blijven omdat water ook gewoon onder de luifel waait ;)
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #7 Gepost op: mei 12, 2013, 09:32:05 am »

Een stormband kan wel, als je maar beschermhoezen gebruikt op de drukpunten!! de 2 uiteinden 1 slag draaien zodat er een slag in komt, dit voorkomt het op en neer klapperen in de wind en dus ook schuren/bewegen op het tentdoek. Ik span de banden wel altijd op de hoeken over de buizen heen omdat het tentdoek daar vaak dikker is ivm de buizen. Dit is uit voorzorg voor eventueel doorlekken. Maar liever een paar druppen in de tent dan het hele zootje de lucht in.

Verder maakt het niet uit of het mooi of slecht weer is... 1 (onweers)bui met windstoten is genoeg om alles te doen vernielen.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #8 Gepost op: mei 12, 2013, 10:16:59 am »

Wij hebben ook geen scheerlijnen aan de vw. Alleen aan de luifel. Wel met slecht weer een stormband, maar daar heb je geen bevestigingspunten voor nodig.

+1
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

rvesan

  • Gast
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #9 Gepost op: mei 12, 2013, 11:27:35 pm »

Als het niet stormt heb je geen scheerlijnen nodig bij een Roadmaster.
Een paar jaar geleden aan de kust in Denemarken hebben wij bij onze Roadmaster Family S met windkracht 8 wel scheerlijnen gezet. Zoals ons geleerd was: aan de binnenkant in de nokken bevestigen en dan kruislings langs de ramen spannen. Je trekt dan als het ware het frame steviger naar de grond.
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #10 Gepost op: mei 13, 2013, 08:49:51 am »

Nog een tip van Roadmaster uit Goirle zelf: wanneer je echt het gevoel van een stormband wil, omdat je de boel niet vertrouwt: luifel oprollen (uiteraard zonder de zijwanden ::)) en over de voortent vastzetten. De luifel fungeert dan als stormband. Verder inderdaad binnenzijde voortent kruislings afspannen cf. rvesan meldt.
Gelogd

toonvkr

  • Gast
Re: vouwwagen zonder scheerlijnen vastzetten??
« Reactie #11 Gepost op: mei 13, 2013, 11:33:57 am »

Roadmaster is simpel op te lossen; De hoekverbinding in je frame van de luifel, van daaruit (dus aan het metaal) een lijn naar de grond en met een zware haring vastzetten.  Je luifel kan niet van het frame loskomen omdat die met ritsen vastzit.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal