Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)  (gelezen 3449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)

Hallo allemaal,

Wij hebben de Eurom Safe t heater van de Hornbach die op 500, 1000 of 1500 Watt kan. Waar we volgende week heen gaan, kan die op 1000 Watt aan (6 ampere op de plek).

Nu wordt 't best koud volgende week en willen we 's avonds ook nog wel even in de voortent zitten met de kinderen voor een spelletje (en niet alleen samen op de deksel (in de wagentent)). Nu denk ik dat het met de Eurom net niet warm genoeg zal worden. Normaal zijn we mooi weer kampeerders, dus niet zoveel ervaring op dit vlak. Wat denken jullie, trekt de Eurom dat met 1000 Watt?


Ik zit nu een beetje te denken of nog een klein simpel gaskacheltje erbij te nemen. Ik weet er niet veel vanaf, dus heb veel topics hier bekeken met woorden 'gaskachel' en 'verwarming'.

Een kachel met een andere brandstof of vullingen zie ik niet zo zitten. We hebben twee 907 flesjes voor de keuken en de Safari Chef, dus eentje die op een 907 kan zou makkelijk zijn.

Ik ben nu een aantal termen en merken tegenkomen: MacGyver, gasstraler, infrarood, Alke Midicat, Gimeg straler, Blue Cat, Katalysator, halogeen.

1) Is er iemand die ervaring heeft met één of meerder kachels van deze? Welke is favoriet?
2) Is er nu een verschil tussen een straler en een infrarood qua werking? En qua brandgevaar? Ik zie het even niet meer helemaal doordat er soms verschillende termen of dan weer merken worden gebruikt. Wat zijn andere woorden voor hetzelfde?
3) Is er een verschil in wel / niet toegestaan om in een tent te gebruiken? (We gaan er vanuit dat we wel iets moeten ventileren en bij bedtijd gaat alles uit).
4) De kinderen zijn niet meer heel jong, het idee 'kinderen schoppen hem om' is bij ons niet meer echt een beslis-criterium.
5) Klein en handzaam houden we ook van en liever niet te duur omdat dit waarschijnlijk slechts bij uitzondering gebruikt zal worden...

Gaskachel-kenners zijn welkom om hun expertise te delen!  :)

Groet!

« Laatst bewerkt op: april 30, 2021, 02:32:54 am door Caroline S »
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #1 Gepost op: april 30, 2021, 08:06:20 am »

Wij gebruiken een gaskachel. Die heeft drie standen en Omval beveiliging. Wij krijgen onze Roadmaster goed warm door. Stand 1 a 2 is voldoende. Stand 3 gebruiken we bijna niet.
Maar een verwarming is het niet alleen. Het beste is om te voor zorgen dat er weinig tocht of kou de voortent inkomt

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #2 Gepost op: april 30, 2021, 10:46:14 am »

Een tent is gewoon niet ideaal om te verwarmen. 0 isolatie. Wij hebben het eerst met een 1500 Watt electrische kachel geprobeerd. Goed bij een beetje fris, maar niet goed bij kou. Dus toen een kachel op vloeistof gekocht. Die verwarmde het prima, was alleen niet zo goed te regelen, was een goedkoop merk. En duurde een poos. We vonden de kachel ook erg groot mee te nemen en dan ook nog eens een jerrycan met brandstof meenemen, nog meer ruimte weg. Daarna een simpele gasstraler van 4200 Watt via MP gekocht voor 15 euro. Makkelijk te regelen en vliegensvlug de tent warm op vol gas. Om het klein mee te nemen had ik het frame er af gehaald en een klein frame gemaakt om het op de gasfles te klemmen. Nam veel minder ruimte in om mee te nemen. 5 kg gasfles hadden we al. En op de gasfles een stuk stabieler te plaatsen. Enige nadeel vonden wij dat de kachel op de laagste stand te veel capaciteit had nog en dus regelmatig uit moest en daarna weer aan zetten. Maar met Piezo er op was dat makkelijk. 3 weg kraan met snelkoppelingen in de gasslang zodat de keuken en koelbox ook tegelijk aan konden.
Overigens later nog een kleine gaskachel gehad van max. 1800 Watt, maar bij kamperen niet meer gebruikt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #3 Gepost op: april 30, 2021, 10:52:09 am »

@yella, die gasstraler van 4200 Watt, welk merk / model was dat? Kan die ook op een een fles Campingaz?
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #4 Gepost op: april 30, 2021, 11:16:39 am »

Wellicht val ik in herhaling op het forum omdat ik het al in een aantal topic's genoemd heb  ::)

Deze week aan de kust gestaan met behoorlijk koude avonden. Ik heb mede op advies van vele goede ervaringen hier een Zibro laserkachel aangeschaft. Zijn niet goedkoop en ja ze zijn best groot om mee te nemen. Voor een week verstook ik nu iets meer dan 10 liter brandstof. Ik neem 5 liter mee in de tank en 10 liter in een losse jerrycan die ik aan de buitenzijde van de bak gemonteerd heb en dus niet in de weg zit.

Het verwarmen gaat echt super, je stelt een temperatuur in en binnen vijf minuten is je voortent warm en blijft lekker warm. Voor het voor en najaar echt een heel stuk comfort dat ik niet meer zou willen missen. We zitten nu gewoon de hele avond in de voortent en gaan warm ons bed in. (s' nachts geen kachel aan.) Als je opstaat even de kachel aan en lekker warm aan het ontbijt.

Jarenlang lopen "klooien" met een elektrisch kacheltje maar dan is dit een oplossing die veel beter werkt. Met gas helaas geen eravaring om te delen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #5 Gepost op: april 30, 2021, 11:48:23 am »

@yella, die gasstraler van 4200 Watt, welk merk / model was dat? Kan die ook op een een fles Campingaz?
Zoiets als dit. wel handig om 1 te kopen met Piezo ontsteking. Koop je op MP voor paar tientjes. En nieuw vanaf 4 tientjes ongeveer. Net wat je wilt. Kan ook op campinGaz als je maar de juiste drukregelaar er op hebt. Maar ik vond CampinGaz veel te duur als brandstof, want er gaat behoorlijk wat gas doorheen met verwarmen.
https://stassar.nl/gimeg-eurostraler-vast-statief-45kw?gclid=Cj0KCQjw1a6EBhC0ARIsAOiTkrG5GKk_4fofuK1YciVaCxunSboMyeWkvdaroZcySF-uVWFXDNmEwU0aAgQpEALw_wcB
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #6 Gepost op: april 30, 2021, 12:02:49 pm »

Hallo allemaal,

Wij hebben de Eurom Safe t heater van de Hornbach die op 500, 1000 of 1500 Watt kan. Waar we volgende week heen gaan, kan die op 1000 Watt aan (6 ampere op de plek).

Nu wordt 't best koud volgende week en willen we 's avonds ook nog wel even in de voortent zitten met de kinderen voor een spelletje (en niet alleen samen op de deksel (in de wagentent)). Nu denk ik dat het met de Eurom net niet warm genoeg zal worden. Normaal zijn we mooi weer kampeerders, dus niet zoveel ervaring op dit vlak. Wat denken jullie, trekt de Eurom dat met 1000 Watt?


Ik zit nu een beetje te denken of nog een klein simpel gaskacheltje erbij te nemen. Ik weet er niet veel vanaf, dus heb veel topics hier bekeken met woorden 'gaskachel' en 'verwarming'.

Een kachel met een andere brandstof of vullingen zie ik niet zo zitten. We hebben twee 907 flesjes voor de keuken en de Safari Chef, dus eentje die op een 907 kan zou makkelijk zijn.

Ik ben nu een aantal termen en merken tegenkomen: MacGyver, gasstraler, infrarood, Alke Midicat, Gimeg straler, Blue Cat, Katalysator, halogeen.

1) Is er iemand die ervaring heeft met één of meerder kachels van deze? Welke is favoriet?
2) Is er nu een verschil tussen een straler en een infrarood qua werking? En qua brandgevaar? Ik zie het even niet meer helemaal doordat er soms verschillende termen of dan weer merken worden gebruikt. Wat zijn andere woorden voor hetzelfde?
3) Is er een verschil in wel / niet toegestaan om in een tent te gebruiken? (We gaan er vanuit dat we wel iets moeten ventileren en bij bedtijd gaat alles uit).
4) De kinderen zijn niet meer heel jong, het idee 'kinderen schoppen hem om' is bij ons niet meer echt een beslis-criterium.
5) Klein en handzaam houden we ook van en liever niet te duur omdat dit waarschijnlijk slechts bij uitzondering gebruikt zal worden...

Gaskachel-kenners zijn welkom om hun expertise te delen!  :)

Groet!

wij hebben het in het voorjaar met deze kachel op 1.000W nog nooit koud gehad
Gelogd

stieven.struyf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: none yet
    • /
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #7 Gepost op: april 30, 2021, 08:01:22 pm »

Wij hebben vorig jaar een kampa glow 2 gekocht maar nog niet nodig gehad.
Compact, rechtstreeks op Campingaz fles te draaien en dus stabiel. Met 1400w zuinig in gebruik.
Werd aangekocht om naast de eurom elektrische verwarming te gebruiken wanneer het te koud wordt voor de elektrische verwarming alleen en/of wanneer er slechts beperkt elektriciteit beschikbaar is.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8.1 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #8 Gepost op: mei 02, 2021, 08:20:10 pm »

En hoe gaat het Carolina?
Gelogd

Ron73

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2021, 09:43:10 am »

Hallo allemaal,

Wij hebben de Eurom Safe t heater van de Hornbach die op 500, 1000 of 1500 Watt kan. Waar we volgende week heen gaan, kan die op 1000 Watt aan (6 ampere op de plek).

Nu wordt 't best koud volgende week en willen we 's avonds ook nog wel even in de voortent zitten met de kinderen voor een spelletje (en niet alleen samen op de deksel (in de wagentent)). Nu denk ik dat het met de Eurom net niet warm genoeg zal worden. Normaal zijn we mooi weer kampeerders, dus niet zoveel ervaring op dit vlak. Wat denken jullie, trekt de Eurom dat met 1000 Watt?


Ik zit nu een beetje te denken of nog een klein simpel gaskacheltje erbij te nemen. Ik weet er niet veel vanaf, dus heb veel topics hier bekeken met woorden 'gaskachel' en 'verwarming'.

Een kachel met een andere brandstof of vullingen zie ik niet zo zitten. We hebben twee 907 flesjes voor de keuken en de Safari Chef, dus eentje die op een 907 kan zou makkelijk zijn.

Ik ben nu een aantal termen en merken tegenkomen: MacGyver, gasstraler, infrarood, Alke Midicat, Gimeg straler, Blue Cat, Katalysator, halogeen.

1) Is er iemand die ervaring heeft met één of meerder kachels van deze? Welke is favoriet?
2) Is er nu een verschil tussen een straler en een infrarood qua werking? En qua brandgevaar? Ik zie het even niet meer helemaal doordat er soms verschillende termen of dan weer merken worden gebruikt. Wat zijn andere woorden voor hetzelfde?
3) Is er een verschil in wel / niet toegestaan om in een tent te gebruiken? (We gaan er vanuit dat we wel iets moeten ventileren en bij bedtijd gaat alles uit).
4) De kinderen zijn niet meer heel jong, het idee 'kinderen schoppen hem om' is bij ons niet meer echt een beslis-criterium.
5) Klein en handzaam houden we ook van en liever niet te duur omdat dit waarschijnlijk slechts bij uitzondering gebruikt zal worden...

Gaskachel-kenners zijn welkom om hun expertise te delen!  :)

Groet!
Ik heb een Kampa Hottie aangeschaft. Ong 40 euro. Werkt prima onder de luifel. Gebruik _in_ de tent is sowieso af te raden bij gaskachels.

Er gaan butagas patronen in die een uur of 2 a 3 meegaan.

Soortgelijk kacheltje is de MacGyver draagbare gaskachel.



Sent from my SM-A705FN using Tapatalk

Gelogd

Kevin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2021, 07:47:09 am »

Wellicht val ik in herhaling op het forum omdat ik het al in een aantal topic's genoemd heb  ::)

Deze week aan de kust gestaan met behoorlijk koude avonden. Ik heb mede op advies van vele goede ervaringen hier een Zibro laserkachel aangeschaft. Zijn niet goedkoop en ja ze zijn best groot om mee te nemen. Voor een week verstook ik nu iets meer dan 10 liter brandstof. Ik neem 5 liter mee in de tank en 10 liter in een losse jerrycan die ik aan de buitenzijde van de bak gemonteerd heb en dus niet in de weg zit.

Het verwarmen gaat echt super, je stelt een temperatuur in en binnen vijf minuten is je voortent warm en blijft lekker warm. Voor het voor en najaar echt een heel stuk comfort dat ik niet meer zou willen missen. We zitten nu gewoon de hele avond in de voortent en gaan warm ons bed in. (s' nachts geen kachel aan.) Als je opstaat even de kachel aan en lekker warm aan het ontbijt.

Jarenlang lopen "klooien" met een elektrisch kacheltje maar dan is dit een oplossing die veel beter werkt. Met gas helaas geen eravaring om te delen.
Momenteel zit ik in de voortent met onze Zibro. Heerlijk warm, ook fijne warmte. Super snel en met thermostaat. Super ding! Eens met Rijksen dus!

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

Gelogd

Bucharestblues

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 104
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2021, 09:14:57 am »

wij hebben het in het voorjaar met deze kachel op 1.000W nog nooit koud gehad
Bij ons hetzelfde. Prima apparaat voor bijna niks.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2021, 12:29:18 pm »

Thuis heb ik een digitale Zibro om m'n thuiswerkplek op temperatuur te krijgen. Werkt prima. Voor de camping willen we niet afhankelijk zijn van stroom, dus daar een veel eenvoudigere Foetsie voor aangeschaft. In de mei vakantie 11 avonden aan gehad, ongeveer 8 liter petroleum a 90 cent/liter verstookt. Die kreeg het mooi warm en bleek ook niet gevoelig voor het vele stofzand dat de tent ingewaaid is. Wel een CO melder meegenomen. Beviel prima, 's avond met z'n vijven rond het vuur. Zonder verwarming was het 10 graden in de tent, met verwarming varieerde het tussen de 18,5 en 19,5 graad. Niet gek. Moet ongeveer 3000 W zijn, die Foetsie, vergelijkbaar met een Zibro.
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #13 Gepost op: september 15, 2021, 11:20:19 pm »

En hoe gaat het Carolina?

O haha, ik zie dit nu pas....
De meivakantie, oef, dat is alweer lang geleden....

Uiteindelijk zijn we toch alleen met het Eurom keramisch kacheltje op pad gegaan. Het was echt wel een koude meivakantie, tjonge, alweer even geleden, maar herinner me nog goed dat het 's nachts erg koud werd, koudste nachten volgens mij rond een graad of 2. Kids in zijtent geen kou gehad. Folie, onderdeken, SI-mat, slaapzak met fleecezak erin... die lagen heerlijk warm te broeien naast elkaar. De dag voor vertrek toch nog wel een elektrisch deken aangeschaft voor onszelf. Haha, ik voelde me een beetje bejaard en werd 'uitgelachen' door mijn familie, maar het was heeeeeeerlijk om in een warm bedje te stappen (en ook dat het niet klam is).
Maar goed, dit topic ging over kachels in de avonduren ('s nachts gebruiken we nooit een kachel). Ik denk dat we ook zeker wel een avondje op de deksel hebben gezeten met zijn tweetjes, daar kan de Eurom het echt goed verwarmen hoor. In de voortent is het toch wat minder goed te verwarmen, maar uiteindelijk was het te doen (als ik 't me goed herinner).

Volgende meivakantie maar weer heel warm weer!!
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: Kleine gaskachel i.c.m. Eurom elektrisch? En wat dan? (MacGuyver, Alke, Gimeg)
« Reactie #14 Gepost op: september 16, 2021, 07:06:42 am »

Bij -7 snachts en overdag 5 graden in april gebrukkten we een gaskachel die bovenop de fles staat.
Zo een element van 4200wat.
We hebben wel een simpeldere versie.
Aansteken met een aansteker  ::)
Snachts een vuurtje van 1000wat op een 6A en dat is genoeg voor in het slaapgedeelte de koude te breken.
Gasvuur op en lekker zweten  :>
Wel 15kg gas op 1 week  :**
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal