Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Maten van de CC wagenbak.  (gelezen 2459 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klap_Kai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Naar verwachting Combi-Camp
Maten van de CC wagenbak.
« Gepost op: juli 02, 2021, 12:21:00 pm »

Beste lezers,

Ik ben van plan aan het einde van de zomer een klapper te kopen, waarschijnlijk een Combi-Camp Venezia, eventueell een Panda of Valley. Bouwjaar zo rond de 2005 met een ruime marge. Deze koop ik waarschijnlijk in NL en importeer hem dan naar Duitsland, waar ik woon (het aanbod in Duitsland is nl. erg klein).
Tegelijkertijd ben ik ook met de huisbouw bezig, waarvoor ik ook een aanhanger nodig heb. Dit wordt een standaard dieplader met een max. gewicht van 1000-1300 kg.

Nu heb ik echter slechts plaats voor één aanhanger. Verder moeten twee aanhangers onderhouden en APK-gekeurd worden en kosten beide WA-verzekering en wegenbelasting (is hier anders dan in NL). Verder is de importkeuring hier vaak niet te eenvoudig. Klaptypes als de 3Dog of Campooz zijn daarvoor natuurlijk de oplossing, maar die zijn over het algemeen te kort op de markt, dus te duur, en verder naar mijn mening kampeertechnisch minder handig dan de gespecialiseerde (normale) klaptypes.

Daarom overweeg ik beide zaken te combineren:
  - Ofwel de wagenbak van de Combi-Camp op een tot een platvorm omgebouwde aanhanger, met de mogelijkheid de zijwanden terug te plaatsen, waardoor het weer een normale dieplader wordt.
  - Of de aanhangerbak op het chassis van de Combi-Camp,met de mogelijkheid de wagenbak van de Combi-Camp terug te plaatsen, 

Na afweging van de voor- en nadelen lijkt mij de eerste optie (Venezia op dieplader) het meest succesvol. Ik heb geprobeerd uit de folders de maten van de CC te achterhalen, maar die informatie is nogal rudimentair, daarom zou ik me verheugen op een paar antwoorden:
1. De (betonplex) bodem van de  wagenbak van de Venezia is in principe vlak, m.u.v. de (stalen bagagebak) die hier ca. 23 cm onder uitstulpt. Er zijn geen uitstulpingen voor de wielen. Is dat zo correct?
2. Ligt de betonplex-bodem direct op de langliggers van het chassis?
3. Ligt de lattenbodem  direct op de betonplex-bodem?
4. Hoe diep  is de wagenbak ongeveer (afstand betonplex-bodem tot deksel)?
5. Hoe hoog ligt de wagenbak ongeveer boven het wegdek (afstand tussen betonplex-bodem tot wegdek)?

Bij voorbaat dank voor de informatie.

​​​​​​​Ciao, Kai
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #1 Gepost op: juli 02, 2021, 12:56:24 pm »

Interessant idee! Maar het klinkt wel alsof je je een heleboel werk op de hals haalt. Je zegt dat je de aanhanger nodig hebt voor huisbouw, maar is het dan niet zo dat die overbodig wordt zodra je daar mee klaar bent?

Wat denk ik een betere oplossing is: zoek een vouwwagen die ook kantelbaar is met kantelbeugels, en zoek daar een plekje voor, ze nemen dan vaak aanmerkelijk minder ruimte in dan op hun wielen, plus je krijgt geen platte vlakjes op je banden van het stil staan. Je houdt dan het probleem van de verzekering en wegenbelasting (alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat dit heel duur zal zijn).

Als je wel door wil zetten: vouwwagens staan meestal op een chassis tot 750 kg, daar heb je niets aan als bouwaanhanger, je kunt dan beter de vouwwagen op het chassis van de aanhanger proberen te maken. Afgezien nog van of het lukt, is het maar de vraag of de TUV dat wel goed vindt, ik heb gehoord dat ze soms enorm streng zijn, en ik weet niet of de typegoedkeuring van een aanhanger geldt voor de hele aanhanger, of voor alleen het chassis (moet je dan ook nazoeken).

Ook ontleent de wagenbak van een vouwwagen een hoop stevigheid aan het chassis, dus of je die los kunt gebruiken zonder chassis vraag ik me af. Je zou dan een soort van subframe moeten maken om de stevigheid te garanderen, maar dan levert weer meer hoogte op. Dan moet je de slikranden en schorten van de wagen aanpassen.

Zoals je ziet zadel ik je alleen met meer vragen op en geen antwoorden. Ik denk dat het een interessant idee is, maar vraag me af of het haalbaar is. Overigens bestonden er tent-uitklap-constructies zonder kar voor op het dank van combi-camp, namelijk combi camp 100. Als je zoekt hier op het forum is daar een topic over. Echter, die zijn enorm zeldzaam.

Misschien nog een idee: alpen kreuzer heeft in het verleden (eind jaren '90) ook een vouwwagen gebouwd op basis van een losse aanhanger. Ik dacht dat dat ding variant heette of riant oid. Die zijn inmiddels behoorlijk betaalbaar.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #2 Gepost op: juli 02, 2021, 01:52:25 pm »

Ik weet te weinig om acht antwoorden te geven, maar er zijn er zeker die je kan bouwen op een aanhangwagen.


Kantelbeugels denk ik niet dat dit de oplossing zal zijn. Verlaagt niet de kosten die Klap_kai beschrijft en je wint er meestal nauwelijks plaats mee. De wagens zijn vaak iets van een 1,44 tot 1,5 meter breed, en zijn vaak meer dan 1,3 meter hoog. Kantelen ga je dus echt weinig ruimte winnen en de kans dat je daardoor een tweede aanhangwagen in dezelfde ruimte gaat krijgen acht ik eerder klein.

Gelogd

Klap_Kai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Naar verwachting Combi-Camp
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #3 Gepost op: juli 02, 2021, 02:06:57 pm »

Hallo cahummel,

De aanhanger blijft, ook na de huisbouw. Tenslotte zitten we hier op het platteland en daar heeft een zichzelf respecterend persoon een aanhanger  :).

Kantelen is bekend maar het staat me toch nog behoorlijk in de weg. Het gaat ook nit om alleen dat probleem, het is het geheel van issues dat me dit laat overwegen.

De ombouw zal gekeurd moeten worden, maar dat is dezelfde keuring (§ 21) als die een import meestal zal moeten ondergaan. En qua import is er hier ook erg ellende bekend m.b.t. de keuring. Gelukkig mogen sinds kort andere organisaties als bv. Dekra deze keuringen ook uitvoeren, tot nu toe had de TÜV hierop het monopolie, en dat was wel te merken aan hun gedrag. Voor de normale APK-keuringen was dit al langer het geval en dit heeft ertoe geleid dat ook TÜV-ingenieurs zich gedragen als normale mensen i.p.v. als god.

Het probleem van de stevigheid is s bekend, daarom zoek ik deze info, om te zien wat er mogelijk is om dat soort problemen op te lossen. Inderdaad is de ruimte voor mogelijke verstijvingen daar een punt.

Heb je misschien ook antwoord op mijn vragen? Ik kan me voorstellen dat je de maten niet in je hoofd hebt, maar bijvoorbeeld de plaatsing van de wagenbak t.o.v. het chassis zal toch wel bekend zijn?

Ciao, Kai






 
« Laatst bewerkt op: juli 02, 2021, 02:12:38 pm door Klap_Kai »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #4 Gepost op: juli 02, 2021, 02:13:01 pm »

Er zijn ook eenvoudige klappers te koop voor op een aanhanger: Gorgigear bijvoorbeeld.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Klap_Kai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Naar verwachting Combi-Camp
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #5 Gepost op: juli 02, 2021, 02:50:29 pm »

Ik realiseer me nu pas dat niet iedereen van de reageerders zelf een Combi-Camp heeft, dan wordt het natuurlijk moeilijk om de CC-specifieke vragen te beantwoorden.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #6 Gepost op: juli 02, 2021, 03:36:12 pm »

Ik realiseer me nu pas dat niet iedereen van de reageerders zelf een Combi-Camp heeft, dan wordt het natuurlijk moeilijk om de CC-specifieke vragen te beantwoorden.
Heb zelf geen combi camp. Maar misschien even bellen naar de vouwwagen specialist in Boxtel. Die zullen de maten wel hebben denk ik?.
Maar even iets anders waarom niet opzoek gaan naar een dak tent en die op je eigen aanhanger monteren? Ik weet dat er in Nederland een bedrijf zit die losse vouwwagen koopt zonder aanhanger. Volgens mij is dat buiten luwe. Als ik het goed schrijf. Die verkopen eigenlijk de tent zonder aanhanger.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #7 Gepost op: juli 02, 2021, 03:53:48 pm »

Leuk plan wat je hebt. Wel slim om de bak er af te halen. Ik zie nog wel eens de optie om je tent er af te halen en dan de bak als aanhanger te kunnen gebruiken maar dat lijkt mij niets. Zeker als je er bouwmaterialen mee gaat vervoeren lijkt het mij zonde om daar je mooie aanhangwagen van de vouwwagen voor te gebruiken.

Je zegt dat je maar plek hebt voor één vouwwagen maar je zal toch ook de bak van de vouwwagen op moeten slaan. Niet dat ik je perse op andere gedachte wil brengen maar het lijkt mij veel gedoe. Ik ben bang dat je voor het aanpassen en op maat maken naar wens ook geld kwijt zal zijn. Kan je dan niet beter je vouwwagen elders stallen (geen idee of dit in Duitsland makkelijk gaat.) Een stalling kost hier ronde 250 Euro per jaar. Je koopt in duitsland een aanhanger voor een paar 100 euro en je kan deze lekker gebruiken tijdens je bouw. Na de bouw inruilen en de vouwwagen bij de deur neer zetten.

Helaas geen concrete antwoorden op je vraag maar ik probeer een beetje mee te denken.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #8 Gepost op: juli 03, 2021, 08:35:11 am »

De aanhanger van campwerk is al een standaard aanhanger met een totaal gewicht van 1300. Dus die hebben al wat jij wilt. Zelfs nieuw kom je dan volgens mij goedkoper uit als een tweedehands CC hiervoor te slopen en om te bouwen.
Gelogd

Klap_Kai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Naar verwachting Combi-Camp
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #9 Gepost op: juli 08, 2021, 07:11:22 pm »

Ik waardeer het dat mensen meedenken, maar zijn er echt geen CC-bezitters die mijn vragen kunnen beantwoorden?

Nog ff ter herinnering:
1. De (betonplex) bodem van de  wagenbak van de Venezia is in principe vlak, m.u.v. de (stalen bagagebak) die hier ca. 23 cm onder uitstulpt. Er zijn geen uitstulpingen voor de wielen. Is dat zo correct?
2. Ligt de betonplex-bodem direct op de langliggers van het chassis?
3. Ligt de lattenbodem  direct op de betonplex-bodem?
4. Hoe diep  is de wagenbak ongeveer (afstand betonplex-bodem tot deksel)?
5. Hoe hoog ligt de wagenbak ongeveer boven het wegdek (afstand tussen betonplex-bodem tot wegdek)?

Ciao, Kai
Gelogd

danny0604731

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Following Cruise Critic and more.
Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #10 Gepost op: juli 08, 2021, 07:41:40 pm »

Ook ik kan je geen specifiek antwoorden geven op de combicamp vragen….echter heb ik wel een idee die ik kan pitchen. Een maat van mij heeft zijn vouwwagen de takels hangen. Heeft op 4 punten in zijn plafondbalken hijsogen gemaakt een op zijn kar ook (sie zijn demontabel) hij lift zo zijn wagen de hoogte in met voldoende stahoogte onser zijn kar. Is dat een haalbare optie?

Een beetje dit idee





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juli 08, 2021, 07:44:36 pm door danny0604731 »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #11 Gepost op: juli 08, 2021, 10:55:44 pm »

Wel makkelijk voor het onderhoud. :)12]


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #12 Gepost op: juli 09, 2021, 06:25:34 pm »

Onderhoud aan je tent wordt toch best lastig zo  O0
Gelogd

Klap_Kai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Naar verwachting Combi-Camp
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #13 Gepost op: juli 09, 2021, 09:16:47 pm »

Ook ik kan je geen specifiek antwoorden geven op de combicamp vragen….echter heb ik wel een idee die ik kan pitchen. Een maat van mij heeft zijn vouwwagen de takels hangen. Heeft op 4 punten in zijn plafondbalken hijsogen gemaakt een op zijn kar ook (sie zijn demontabel) hij lift zo zijn wagen de hoogte in met voldoende stahoogte onser zijn kar. Is dat een haalbare optie?



Precies dat is ook de planning. Alleen heb ik daar maar plaats voor één complete aanhanger. De wagenbak van de CC kan ik wel ergens anders ophangen, die is nl. maar zo'n 60 cm hoog incl. rek en subframe.
Gelogd

Klap_Kai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Naar verwachting Combi-Camp
Re: Maten van de CC wagenbak.
« Reactie #14 Gepost op: juli 09, 2021, 09:18:39 pm »

Dit is het plan:
[/URL][/img]

Maten van de aanhanger zijn nauwkeurig, die van de Venezia zijn deels geschat
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal