Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie  (gelezen 2104 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erik82

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie
« Gepost op: augustus 20, 2021, 10:01:37 pm »

Ik kwam onderstaande filmpje tegen. Wellicht al bekend bij menig kampeerder, maar toch zorgt het voor de nodige inzichten!

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 22, 2021, 01:19:50 pm »

Dat filmpje zou verplicht onderdeel moeten zijn van de aflevering van caravan, vouwwagen of aanhanger. Je ziet combinaties waarbij het niet de vraag is óf het fout gaat, maar wanneer.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie
« Reactie #2 Gepost op: augustus 22, 2021, 01:57:55 pm »

Dat filmpje zou verplicht onderdeel moeten zijn van de aflevering van caravan, vouwwagen of aanhanger. Je ziet combinaties waarbij het niet de vraag is óf het fout gaat, maar wanneer.
Inderdaad. Daarom om de twee jaar even op de weegbrug. En dadelijk met onze nieuwe vouwwagen helemaal

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie
« Reactie #3 Gepost op: augustus 22, 2021, 02:10:10 pm »

Dat is heel verstandig, ook dat zouden meer mensen moeten doen. En dan ook nog goed letten op de kogeldruk en de verdeling van het gewicht over de vouwwagen. Want een weegbrug geeft alleen informatie over het totaalgewicht, niet over het verdeeld is. Ik merk bij onze Alpha dat het soms lastig is om een voldoende hoge kogeldruk te creëren. Gelukkig staat daar een watertank in de disselbak waarmee je een kilo of tien kunt spelen. Omdat we dit jaar in Nederland zijn gebleven, hebben voor het eerst de fietsen meegenomen die met fietsendragers op het rek van de Alpha stonden en dan met het zwaartepunt net voor de as. Ik heb nog nooit zo'n mooie kogeldruk gehad :).
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.327
Re: Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie
« Reactie #4 Gepost op: augustus 22, 2021, 02:25:10 pm »

Inderdaad een bekend filmpje, maar het mag van mij best vaker gezien worden .

Er zijn zoveel mensen die er totaal niet bij stil staan wat de invloed van gewicht op de rij-eigenschap van een aanhanger is...

Zelfs mijn zwager die toch echt met een omgeslagen caravan langs de weg stond, wil er niet aan dat fietsen achterop en alle kastjes (ook boven) vol daar wel eens extra aan dat omslaan geholpen zou kunnen hebben.



Verstuurd vanaf mijn SM-A715F met Tapatalk
Gelogd
Adventure Awaits

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie
« Reactie #5 Gepost op: augustus 22, 2021, 04:37:58 pm »

Dat is heel verstandig, ook dat zouden meer mensen moeten doen. En dan ook nog goed letten op de kogeldruk en de verdeling van het gewicht over de vouwwagen. Want een weegbrug geeft alleen informatie over het totaalgewicht, niet over het verdeeld is. Ik merk bij onze Alpha dat het soms lastig is om een voldoende hoge kogeldruk te creëren. Gelukkig staat daar een watertank in de disselbak waarmee je een kilo of tien kunt spelen. Omdat we dit jaar in Nederland zijn gebleven, hebben voor het eerst de fietsen meegenomen die met fietsendragers op het rek van de Alpha stonden en dan met het zwaartepunt net voor de as. Ik heb nog nooit zo'n mooie kogeldruk gehad :).
Onze stalling heeft een weegbrug die ook de as druk meet. Zowel links als rechts. Je krijgt een totaal overzicht waar het gewicht zit.

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk

Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Wat lading doet met de rijeigenschappen van een combinatie
« Reactie #6 Gepost op: augustus 22, 2021, 06:33:55 pm »

Dat is dan een mooie weegbrug!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal