Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona  (gelezen 3158 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

patser

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Violist 2020 ex Arizona 2015
Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Gepost op: januari 19, 2019, 08:10:20 pm »

Goedenavond,

Is het mogelijk om mijn maximaal belaadbare gewicht van 650 naar 750 kg te verhogen bij de RDW?
Op het onderstel en as staat dat het geschikt is voor 750 kg. (ALKO)

Mijn Arizona zit al op 720kg zonder fietsen en gasflessen. Dat is met luifel, zijkanten, stoelen en tafel. Echt geen rare dingen. Koelkast en kleding staan al in de auto.
Wil niet aangehouden worden en voor een probleem komen te staan.

Dankjewel voor jullie input.

Groetjes

Jan Hein
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2019, 08:47:28 pm »

Ik heb hier het antwoord niet op, ik vind dit wel een interessante vraag. Daarnaast de vraag: is 650 een advies gewicht of een hard cijfer.

Ik laat deze vraag dan ook in techniek staan omdat dit voor meer merken kan gelden
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.682
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2019, 09:30:39 pm »

Herkeuring kan alleen als je kunt aantonen dat je met de hele constructie aan de gestelde eisen voldoet. Dus ook al is de as geschikt voor 750kg, als bijvoorbeeld de constructie van de bak maar tot 650 gaat, dan kun je nooit boven de 650 komen.
En aangezien alleen de fabrikant alle gegevens van de constructie heeft kun jij nooit aantonen dat alles aan de eisen voldoet.
Terugkeuren is een ander fenomeen. Hierbij heb je een constructie die bijvoorbeeld 1000 kg aankan, maar de leverancier de keuring heeft laten aanpassen naar 750kg om onder het kenteken - gewicht uit te komen. Die kun je weer voor 1000kg laten keuren, omdat daar het simpel door een particulier is te bewijzen dat hij aan de gestelde eisen voldoet.
Gelogd

patser

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Violist 2020 ex Arizona 2015
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2019, 10:07:07 pm »

Direct maar aktie ondernomen en Trigano (eigenaar jamet) gemaild.
Zal de reactie hier delen.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2019, 11:03:01 pm »

De importeur voor Nederland is Ubachs, heb je nu Daan Frankrijk gemaild?
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2019, 11:19:59 pm »

Ik zou me daar niet te druk over maken. Je mag 650 kg wegen, je gaat er 100 kg overheen dus komt op 750 kg uit wat je as max mag dragen.

Bij controle wegen ze alleen de as/wielen op de weegbrug, de vouwwagen blijft op de trekhaak. Met een disseldruk van 65 kg gaat dit van de 750 kg totaal af waardoor je 35 kg te zwaar bent welke met een 10% marge die ze aanhouden te verwaarlozen is.

Op www.caravantrekker.nl kun je dit overigens ook rustig nalezen.

Als je een probleem hebt met laden, kijk dan kritisch wat eruit kan of eventueel lichter, zoals b.v een lichtgewicht gasfles. Hou je disseldruk maximaal (zie beschrijving vouwwagen, trekhaak zelf en auto wat het maximaal mag hebben aan disseldruk. Verder is een dakkoffer zeker aan te raden.

Succes!
Gelogd

patser

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Violist 2020 ex Arizona 2015
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2019, 08:49:37 am »

De importeur voor Nederland is Ubachs, heb je nu Daan Frankrijk gemaild?
Ja. Heb het contactformulier op de website ingevuld.

Gelogd

muis

  • Gast
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2019, 08:54:20 am »

Ben benieuwd naar het antwoord :J
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 850
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2019, 10:15:23 am »

Op de RDW site staat het ook duidelijk uitgelegd:
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/aanhanger-of-caravan/wijzigen-of-restaureren/gewicht-van-uw-voertuig-wijzigen

Als je kunt aantonen dat de technische maximum massa inderdaad 750kg is dan zou het moeten lukken. Helaas heb je daar een verklaring van de fabrikant voor nodig en ik ben bang dat ze dat ze deze niet zomaar zullen afgeven.
Het is mij al eerder opgevallen dat Franse vouwwagens (Trigano/Jamet) een max gewicht van 650kg hanteren ipv 750kg zoasl bij de andere merken. Zou het iets met de Franse wetgeving zijn? Net zoals je hier boven de 750kg een kenteken moet hebben?

Weet je trouwens wel zeker dat de 720kg (gemeten?) wel klopt? Op de site van Jamet staat dat een lege Arizona 420kg weegt. Je hebt dus al 300kg geladen. Dat lijkt me best veel.
Gelogd

patser

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 66
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Violist 2020 ex Arizona 2015
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2019, 04:24:36 pm »


Weet je trouwens wel zeker dat de 720kg (gemeten?) wel klopt? Op de site van Jamet staat dat een lege Arizona 420kg weegt. Je hebt dus al 300kg geladen. Dat lijkt me best veel.

Ik heb hem laten wegen. Geheel los. 720 kg

Dat is incl
Luifel
Zijkanten luifel
Tussenwand in luifel
Deel grondzeil voor onder luifel
Disselbak
Reservewiel en houder
Neuswiel
Keuken inventaris
Biertafel kunststof
4 Isabelle stoelen
2x ondertentje
4x slaapzak
1x legerveldbed
Kubbs
imperiaal met 2 fietsdragers

Dit alles valt buiten de 420kg
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2019, 05:58:13 pm »

Op wat voor weegbrug? Was deze goed geijkt? Welke marge?

Onze caravan stond op 1250 kg max Op de as stond 1350 kg. via de Nederlandse importeur een typegoedkeuringsformulier en nieuw typeplaatje toefestuurd gekregen, hiermee naar de het RDW geweest voor een herkeuring en daarna een nieuw kentekenbewijs gekregen voor max. 1350 kg. Dit was mogelijk omdat dit type caravan al een typegoedkeuring had voor 1350 kg.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2019, 07:00:37 pm »

Ik zou me daar niet te druk over maken. Je mag 650 kg wegen, je gaat er 100 kg overheen dus komt op 750 kg uit wat je as max mag dragen.

Bij controle wegen ze alleen de as/wielen op de weegbrug, de vouwwagen blijft op de trekhaak. Met een disseldruk van 65 kg gaat dit van de 750 kg totaal af waardoor je 35 kg te zwaar bent welke met een 10% marge die ze aanhouden te verwaarlozen is.

Op www.caravantrekker.nl kun je dit overigens ook rustig nalezen.

Als je een probleem hebt met laden, kijk dan kritisch wat eruit kan of eventueel lichter, zoals b.v een lichtgewicht gasfles. Hou je disseldruk maximaal (zie beschrijving vouwwagen, trekhaak zelf en auto wat het maximaal mag hebben aan disseldruk. Verder is een dakkoffer zeker aan te raden.

Succes!

De 10% marge is een broodje aap verhaal. Indien gebruik gemaakt van een deugdelijke weegbrug is deze fout marge minimaal. Daarbij geldt, teveel is teveel en levert onnodig risico op voor jezelf en, wellicht nog belangrijker, je medeweggebruikers.
Jouw bron, en de wetgeving, is vrij duidelijk: je mag niet overbeladen ( en terecht). Verhogen van de wettelijke maximale massa is, zoals jouw bron ook aangeeft, in deze situatie zo goed als onmogelijk.

Persoonlijk zou ik dus afzien van de poging. En ik raad ten sterkste af om af te wijken van wet en regelgeving. Die hebben we niet voor niets.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #12 Gepost op: januari 20, 2019, 07:29:04 pm »

De 10% marge is een broodje aap verhaal.
Volgens het OM houden ze toch echt bij de controle rekening met 10% hoor.
Zie onderstaande link.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #13 Gepost op: januari 20, 2019, 07:44:22 pm »

De 10% marge is een broodje aap verhaal. Indien gebruik gemaakt van een deugdelijke weegbrug is deze fout marge minimaal. Daarbij geldt, teveel is teveel en levert onnodig risico op voor jezelf en, wellicht nog belangrijker, je medeweggebruikers.
Jouw bron, en de wetgeving, is vrij duidelijk: je mag niet overbeladen ( en terecht). Verhogen van de wettelijke maximale massa is, zoals jouw bron ook aangeeft, in deze situatie zo goed als onmogelijk.

Persoonlijk zou ik dus afzien van de poging. En ik raad ten sterkste af om af te wijken van wet en regelgeving. Die hebben we niet voor niets.

Heb ik je op de staart getrapt ofzo..  O0

De 10 % is zeker geen broodje aap verhaal. Evenmin dat de disseldruk bij de auto word opgeteld en niet bij de aanhanger. Zolang je binnen deze normen blijft is er weinig aan de hand.

In het geval van de topic starter is er sprake van een verhoging van 100 kg wat de as ook gewoon mag hebben. Niks extreem zwaar overbeladen wat gevaar kan opleveren.

"De Nederlandse politie hanteert een marge van tien procent bij het wegen van het maximaal toelaatbare gewicht van een caravan. Is de gewichtsoverschrijding hoger, dan volgt onherroepelijk een bekeuring. Niet bekend is of er in het buitenland ook met deze marge gewerkt wordt. Kies daarom het zekere voor het onzekere en zet de caravan voor de vakantie op een weegbrug. Tijdens politiecontroles is het overigens niet ongebruikelijk dat de auto ook wordt gewogen."

Bron ANWB

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/caravan-vakantieklaar
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2019, 07:47:44 pm door KampeerFan »
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Max belastbaar gewicht verhogen naar 750kg Jamet Arizona
« Reactie #14 Gepost op: januari 20, 2019, 08:09:55 pm »

Heb ik je op de staart getrapt ofzo..  O0

De 10 % is zeker geen broodje aap verhaal. Evenmin dat de disseldruk bij de auto word opgeteld en niet bij de aanhanger. Zolang je binnen deze normen blijft is er weinig aan de hand.

In het geval van de topic starter is er sprake van een verhoging van 100 kg wat de as ook gewoon mag hebben. Niks extreem zwaar overbeladen wat gevaar kan opleveren.

"De Nederlandse politie hanteert een marge van tien procent bij het wegen van het maximaal toelaatbare gewicht van een caravan. Is de gewichtsoverschrijding hoger, dan volgt onherroepelijk een bekeuring. Niet bekend is of er in het buitenland ook met deze marge gewerkt wordt. Kies daarom het zekere voor het onzekere en zet de caravan voor de vakantie op een weegbrug. Tijdens politiecontroles is het overigens niet ongebruikelijk dat de auto ook wordt gewogen."

Bron ANWB

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/caravan-vakantieklaar

Nee hoor, mijn staart is al jaren weg  O0

Overigens bedoelde ik alleen de 10% als zijnde niet waar, maar word terecht door je gecorrigeerd. Die neem ik terug.

Blijft wel staan dat ik het nog steeds onverantwoordelijk vind om over te beladen. Toegegeven, de TS probeert het op een correcte manier te doen, maar er zijn er maar zat die dat niet doen. Die lezen 10% marge, en vergeten vervolgens bijvoorbeeld daar fatsoenlijke banden bij te gebruiken. Of bijvoorbeeld rekening te houden met de remkracht van zowel de auto als de aanhanger.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal