Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: neuswiel vervangen, met weegfunctie?  (gelezen 1541 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

A l e x

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.0
neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Gepost op: februari 13, 2024, 01:33:08 pm »

Hoi allemaal,

wij moeten ons neuswiel vervangen nadat deze vorige zomer kapot is gegaan. In de campingwinkels kom ik naast gewone neuswielen ook de neuswielen met weegfunctie tegen. Ik weeg altijd netjes de kogeldruk, maar dat is uiteraard helemaal vooraan de dissel op de koppeling. Hebben jullie ervaring met een neuswiel met weegfunctie? Het prijsverschil tussen een gewoon neuswiel of eentje met weegfunctie, bijvoorbeeld deze van Obelink, is niet schokkend, maar het moet goed werken uiteraard.

Alvast bedankt voor de reacties!
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2024, 02:11:03 pm »

Ben ook wel benieuwd naar de ervaring ermee.
Het lijkt me logisch dat er een zeker afwijking is tussen hoe je het vroeger deed en hiermee doet omdat het op een andere positie is. Maar dat zie ik niet direct als een probleem. Als je meet hoe groot de afwijking is en je bent je er bewust van, lijkt me dat niet onoverkomelijk.
Als je de vouwwagen verplaatst, en zeker op onregelmatig terrein komt daar wel druk op te staan in andere richtingen dan dat je meet. Ik vraag me af of en na hoeveel tijd dat impact kan hebben op de metingen. Als de juistheid in de loop der jaren afneemt en je dus na een bepaald aantal jaren deze te onbetrouwbaar wordt hierdoor, gaat dat uiteraard mee bepalen of de meerprijs verantwoord is of niet.

Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #2 Gepost op: februari 13, 2024, 02:38:45 pm »

Belangrijkste voor het neuswiel dat het ook zachte grond goed draait. Heb het gevoel dat door de verende (beweging in het vertikale vlak) je meer last dan gemak hebt. Fiets voorvork en met vering staat bij mij op niet inveren, verlies je zoveel trap energie mee dat je snelheid omlaag duikelt. Dus een hard wiel met een breed loop vlak is voor een neuswiel op een zachte grond voordeel. Na jaren van inpakken weet je ongeveer wel hoeveel kogeldruk je hebt. Als ik de dissel makkelijk van de grond krijg (moet je natuurlijk fysiek toe in staat zijn) zit ik rond de 40 kg. Bij 70 kg til ik het niet meer


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2024, 03:03:39 pm door OhPeeCee »
Gelogd

A l e x

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.0
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #3 Gepost op: februari 13, 2024, 03:32:44 pm »

Ben ook wel benieuwd naar de ervaring ermee.
Het lijkt me logisch dat er een zeker afwijking is tussen hoe je het vroeger deed en hiermee doet omdat het op een andere positie is. Maar dat zie ik niet direct als een probleem. Als je meet hoe groot de afwijking is en je bent je er bewust van, lijkt me dat niet onoverkomelijk.
Als je de vouwwagen verplaatst, en zeker op onregelmatig terrein komt daar wel druk op te staan in andere richtingen dan dat je meet. Ik vraag me af of en na hoeveel tijd dat impact kan hebben op de metingen. Als de juistheid in de loop der jaren afneemt en je dus na een bepaald aantal jaren deze te onbetrouwbaar wordt hierdoor, gaat dat uiteraard mee bepalen of de meerprijs verantwoord is of niet.

Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden. Het gaat in deze echt om het gemak tijdens het inpakken, dan moet je wel zeker zijn van de zaak.

Citaat
Belangrijkste voor het neuswiel dat het ook zachte grond goed draait. Heb het gevoel dat door de verende (beweging in het vertikale vlak) je meer last dan gemak hebt. Fiets voorvork en met vering staat bij mij op niet inveren, verlies je zoveel trap energie mee dat je snelheid omlaag duikelt. Dus een hard wiel met een breed loop vlak is voor een neuswiel op een zachte grond voordeel. Na jaren van inpakken weet je ongeveer wel hoeveel kogeldruk je hebt. Als ik de dissel makkelijk van de grond krijg (moet je natuurlijk fysiek toe in staat zijn) zit ik rond de 40 kg. Bij 70 kg til ik het niet meer

Van ongeveer wordt ik persoonlijk nooit zo vrolijk. Meten is weten en in het geval van kogeldruk kost dat weinig moeite en de benodigdheden zijn niet duur of ingewikkeld. Ik begrijp je punt vanuit fietsoogpunt, maar in deze lijkt me dat verwaarloosbaar. De veerweg is slechts enkele cm als het al niet minder is.

Overigens, als je fietst met een gelockte voorvork, kan ik je de frames van Surly erg aanraden. Mooie frames met (oa) vaste voorvork voor zowel op de weg als onverhard.
Gelogd

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2024, 04:07:20 pm »

Ik heb toen we een caravan hadden zo'n neuswiel gehad.
Ik woog in eerste instantie op de koppeling zelf omdat dat nauwkeuriger is, het neuswiel zit toch dichter bij de as dan de koppeling.
Maar als je eenmaal weet wat het verschil ongeveer is werkt het prima.
Ik heb echt nooit last gehad van een inverend effect waardoor het geheel slechter zou rollen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2024, 08:08:26 am »

Heb een simpele weger. kost nog geen 10 euro. en werkt goed genoeg. Heb het getest met een weegschaal. Het komt ook niet op een paar kg precies. En je hoeft niet te tillen. Gewoon ding onder de kop van je dissel en neuswiel opdraaien.
wat fiets voorvering betreft, heb ik die niet. Zie de toegevoegde waarde er niet van op een gewone fiets. Heb beide gehad en hobbelt net zo goed met oneffenheden.  Tenzij de vering zeer soepel staat afgesteld.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

WimS

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 427
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte 2022
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2024, 09:13:42 am »

Dat optillen is voor mij een toets of de kogeldruk niet te hoog is. Ik ben niet zo sterk dat ik makkelijk 75 kilo optil :P
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2024, 11:08:08 am »

Dat optillen is voor mij een toets of de kogeldruk niet te hoog is. Ik ben niet zo sterk dat ik makkelijk 75 kilo optil :P
Zo doe ik het ook tegenwoordig.
Ik heb wel zo'n rode plastic staaf die kan wegen maar die geeft nogal wisselvallige waarden dus ook weinig te vertrouwen.
Ik geloof het wel, als ik hem met moeite op kan tillen dan is er genoeg kogeldruk en ook niet te veel.
Gelogd

A l e x

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.0
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2024, 02:19:38 pm »

Heb een simpele weger. kost nog geen 10 euro. en werkt goed genoeg. Heb het getest met een weegschaal. Het komt ook niet op een paar kg precies. En je hoeft niet te tillen. Gewoon ding onder de kop van je dissel en neuswiel opdraaien.
wat fiets voorvering betreft, heb ik die niet. Zie de toegevoegde waarde er niet van op een gewone fiets. Heb beide gehad en hobbelt net zo goed met oneffenheden.  Tenzij de vering zeer soepel staat afgesteld.

Zo een hebben wij ook altijd gebruikt. Nu het neuswiel vervangen moet worden is het de vraag of het handig is om het met elkaar te combineren.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #9 Gepost op: februari 14, 2024, 02:53:43 pm »

Zo een hebben wij ook altijd gebruikt. Nu het neuswiel vervangen moet worden is het de vraag of het handig is om het met elkaar te combineren.
Hangt er van af wat zoiets meer kost. Of het een beetje zuiver weegt. Geeft ongetwijfeld meer gemak. Aan de andere kant gebruik je het erg weinig. Ik zie verschillende opties vanaf 50 euro. En ik denk dat de zuiverheid af hangt van waar het neuswiel is geplaatst op je dissel. Het gaat om de kogeldruk tenslotte. Lijkt me dat hoe verder het neuswiel van de kogel af zit hoe meer afwijking er zal zijn. Maar hier geen ervaring mee, kan het dus mis hebben.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #10 Gepost op: februari 14, 2024, 03:27:24 pm »

Hangt er van af wat zoiets meer kost. Of het een beetje zuiver weegt. Geeft ongetwijfeld meer gemak. Aan de andere kant gebruik je het erg weinig. Ik zie verschillende opties vanaf 50 euro. En ik denk dat de zuiverheid af hangt van waar het neuswiel is geplaatst op je dissel. Het gaat om de kogeldruk tenslotte. Lijkt me dat hoe verder het neuswiel van de kogel af zit hoe meer afwijking er zal zijn. Maar hier geen ervaring mee, kan het dus mis hebben.
Dat klopt, maar die afwijking kan je in begin meten en daarna rekening mee houden. Hoe vaak je het gebruikt hangt ook af van hoe vaak je verplaatst tijdens de reis. Als je elke paar dagen van camping wisselt zal je het veel vaker gebruiken dan als je uw hele vakantie op dezelfde plaats blijft staan.

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #11 Gepost op: februari 14, 2024, 03:36:10 pm »

Dat klopt, maar die afwijking kan je in begin meten en daarna rekening mee houden. Hoe vaak je het gebruikt hangt ook af van hoe vaak je verplaatst tijdens de reis. Als je elke paar dagen van camping wisselt zal je het veel vaker gebruiken dan als je uw hele vakantie op dezelfde plaats blijft staan.
Ach, weet je. Thuis woog ik 1x. Tilde ff met mijn hand. Daarna wist ik het wel voor de gehele vakantie.  :# Hoefde de weger niet mee.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

A l e x

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 31
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.0
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #12 Gepost op: februari 15, 2024, 08:57:27 am »

Bedankt voor de reacties allemaal. Wel of niet wegen was niet perse de vraag, maar leuk om te lezen hoe iedereen hier mee om gaat. Ik blijf wegen, dat geeft mij persoonlijk altijd een fijn gevoel en een soort van controle. Ik ga een neuswiel met weegfunctie aanschaffen. Mocht het toch niet prettig werken, waren de kosten niet schokkend en kan ik hem gewoon laten zitten en weer gaan wegen met het weegpaaltje.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #13 Gepost op: februari 15, 2024, 09:00:57 am »

Ben zeker benieuwd naar de ervaring. Vooral of de afwijking na enige tijd vergroot of niet.

Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.270
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: neuswiel vervangen, met weegfunctie?
« Reactie #14 Gepost op: februari 15, 2024, 10:14:19 am »

Ik heb er 1 tje op de caravan zitten.
Zal mijn bevindingen wel delen als ik die heb.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal