Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)  (gelezen 2872 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Gepost op: augustus 24, 2018, 07:11:21 pm »

Zoals enkelen van jullie weten zijn we vrij recent overgestapt van een caravan naar onze eerste vouwwagen: een nieuwe HK Kyte XL. Voor degene die onze ietwat warrige zoektocht niet hebben meekregen, maar er op staan om 11 pagina's proza te gaan lezen, hier is'ie: https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=21211.0

Afgelopen week hebben we ook onze caravan verkocht (voor de kenners van plastic dozen: een Eriba Feeling 430 uit 2008) en deze heb ik weggebracht met de huidige auto, dus kan het rijden goed vergelijken. Een vergelijk op een aantal basis punten tussen de Eriba en de HK:

Rijden
Wat een enorm verschil! Nu hebben we er een BMW 430D GranCoupe voorhangen (260pk/560Nm koppel), dus motorisch komen we bij beiden niets te kort. Maar: geen extra spiegels nodig, geen rekening houden met bochten ruim nemen, geen zuiging bij vrachtwagens bij inhalen. Heerlijk. Ook door kleinere dorpjes, drempels, slechter wegdek is het zo veel fijner om een vouwwagen te sleuren. Verschil was veel groter dan verwacht.
Hoop alleen dat ze niet al te veel op snelheid controleren. De 90 km/u die je in Nederland op de autosnelweg mag is wel heel traag. Constant 110 km/u gereden en zo nu en dan 120 km/u.

Opzetten
Bij het opzetten van de caravan zijn mijn vrouw en ik helemaal op elkaar ingespeeld. Als we een beetje aanpakken hadden we dat ding, inclusief luifel in 19 minuten staan. Vanaf het moment van de plek kiezen tot helemaal klaar. Dus inclusief afkoppelen, op de plek zetten en pootjes uitdraaien.
Met de Kyte was dit nu de eerste keer. Dus met handleiding erbij om zeker te zijn dat we niets overslaan en eigenlijk gezamenlijk de stappen doorlopen in plaats van ieder zijn eigen taak. Vanaf het moment dat we de plek kozen tot volledig klaar hebben we 35 minuten over gedaan. We zijn er van overtuigd dat dit uiteindelijk net zo snel als de caravan gaat worden.
Op de luifel na heeft de Kyte 2 dagen gestaan zonder haringen. Werkt perfect. Windkracht 3 a 4 was het en 's nachts een bui met wat windvlagen. Ding geeft geen krimp, hoewel ik de windvlagen even spannend vond. Dus haringloos kamperen werkt echt.

Kamperen
De luifel is heerlijk groot, enorm verschil met dat flapje stof aan onze caravan. Keuken buiten is heel fijn en dat terwijl we in het zoek-topic nog aangaven geen keuken nodig te hebben. Heel fijn dat alles een plek heeft, ruime koelkast, stroom via 'caravan' stekker aan de wagen zelf.
Ook binnen is het lekker ruim. Omkleden was in de caravan een soort van acrobatiek act. Nu kan je je lekker strekken. Heel fijn.
Ontbijten kan zittend in de tent met een lekkere stoel en tafel. In de caravan was dat allemaal erg krap met rugleuningen die in een hoek van 90 graden staan tov de zitten om plaats te besparen. Relaxed zitten is er dan niet bij. Uiteraard is het bij beiden prima als je buiten kan ontbijten.

Slapen
Formaat bed is gelijk met die van de caravan. Wel was het 'droommatras' voor onze smaak erg hard. Hier gaan de volgende keer toppers over heen. Die hadden we nog uit de caravan, maar helaas niet meegenomen. Verder uitstekend geslapen.
De eerste ochtend was het wat klam, maar we hadden alle ramen dicht. De tweede nacht wat ventilatie laten open staan. Stuk beter, nog steeds wel ietsje klam.

Inpakken
Eerste keer ruim 40 minuten over gedaan, inclusief alles schoonmaken voor de winterstop. Valt niet tegen.
Windforce werkt echt fantastisch

Nog wat algemene zaken: we stonden op camping de Puthof nabij Gulpen in Zuid-Limburg, echt een aanrader voor een rustige kleine camping! Niet iets voor kinderen denk ik, geen entertainment. Gelukkig was het veldje waar we stonden niet zo heel groot, zo'n 10 plekken. Werkelijk iedereen is komen kijken wat we voor een ding hadden. Een Kyte valt nogal op en opzetten met Windforce valt heel erg op.
Tijdens de hevige bui is er geen druppel water binnen gekomen. Dus dat is mooi.

Al met al een zeer geslaagde eerste poging. Ruimte en rijden zijn zeker een pluspunt. Opzetsnelheid is vergelijkbaar met een caravan met luifel. Vooralsnog zijn we er blij mee. Ik zal van het weekend pogen foto's toe te voegen.
« Laatst bewerkt op: januari 07, 2019, 11:13:07 am door RDDR »
Gelogd

GuVer

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba Game Drive (2009)
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2018, 07:27:48 pm »

Leuk zo'n uitgebreide beschrijving

Verstuurd vanaf mijn Swift 2 X met Tapatalk

Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2018, 08:23:48 pm »

35 minuten uit en 40 minuten inklappen is erg netjes voor een 1e keer! Fijn om te lezen dat het zo goed bevalt. Weer iemand besmet met het klapvirus!!  :> :K
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2018, 09:18:15 pm »

Mooi verhaal, fijn dat het jullie zo goed bevallen is  :K
Wagen staat nu in de stalling?

Geen "minpuntjes" ervaren, of zaken waarvan je denkt dat zou ik zo of zo hebben gemaakt?
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #4 Gepost op: augustus 24, 2018, 10:26:00 pm »

Inklappen en uitklappen viel ons ook mee, zowel inspanning als tijd, zeker als je meeneemt dat we alles extra gecontroleerd hebben voor de eerste keer.
Hij staat inderdaad weer in de stalling, maar dat is onze eigen garage  :)

Minpunten zijn er altijd:
1) het genoemde matras is erg hard, maar is deels ook smaak
2) de oplossing met 2 stroomstekkers aan de kar: 1 voor Windforce, 1 voor keuken en de rest. Dit werkt, maar zorgt voor een extra handeling die volgens mij ook anders op te lossen zou zijn.
3) de keuken is top en de bamboe variant ook erg mooi. Maar gezien er al stroom zit (inclusief 2 stopcontacten op de keuken zelf) zou het fijn zijn geweest als ze ook aan verlichting hadden gedacht. Een LED stripje onder een van de plankjes zou al voldoende zijn 's avonds. Schakelaar erbij en klaar. Dat gaan we op termijn zelf maar even regelen.
4) Nog een keer elektra: een contactdoos in de tent zelf zou ook fijn zijn geweest, had aan de zijkant van de keuken kunnen zitten. Nu zelf opgelost met een slof (met USB poorten en 4 stekkers) die onder de keuken in steekt en na het uitklappen hang ik die slof in de lus die bedoeld is om de stok van de luifel in vast te zetten tijdens het reizen. Werkt prima zo.
5) Pack and go.... tja... het werkt, maar is bijna net zoveel werk als het opzetten van de tent. Afdekzeil eraf, 5 ritsen zoeken, flap naar voren en dan pas kan je aan je spullen. Voordeel is dat dit kan terwijl hij in de garage blijft staan. Maar heel vlotjes gaat dit niet.
6) De wagenbak is niet afsluitbaar, waardoor de gelegenheidsdief er wel erg makkelijk met mijn iPad van tussen kan gaan. Nu weet ik wel dat je zo'n lattenboden ook zo sloopt, maar een kleine hindernis houdt de echte gelegenheidsdief buiten. Zou mijn inziens makkelijk te maken zijn geweest. Hebben we nu opgelost met een fietsslot (Abus kettingslot). Werkt ook prima.

Zijn best wat puntjes, maar relatief kleine zaken. Maar daar staan veel positieve zaken tegenover. De plek was niet bepaald vlak, maar de tent zet zich makkelijk op, ook fijn dat je de poten kan  gebruiken om waterpas te zetten, desnoods met een wiel van de grond (was nu niet nodig). Ook het haringloos staan was erg fijn. En.... wat blijft het een gaaf ding om te zien.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #5 Gepost op: augustus 24, 2018, 11:13:20 pm »

praktische zaken inderdaad, ik zou ze terugkoppelen aan HK zodat ze dit gemis kunnen evalueren en mogelijk toevoegen aan volgende modellen

mbt de afsluitbaarheid van de lattenbodem, de vorige eigenaar van onze Spacer heeft een kastslotje gemonteerd, zie foto
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2018, 03:31:09 pm »

Zoiets dacht ik ook aan, maar dan af fabriek. Kost niets en wel handig.
Gelogd

Kiddigital

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 23
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2018, 09:40:10 pm »

...

Minpunten zijn er altijd:
6) De wagenbak is niet afsluitbaar, waardoor de gelegenheidsdief er wel erg makkelijk met mijn iPad van tussen kan gaan. Nu weet ik wel dat je zo'n lattenboden ook zo sloopt, maar een kleine hindernis houdt de echte gelegenheidsdief buiten. Zou mijn inziens makkelijk te maken zijn geweest. Hebben we nu opgelost met een fietsslot (Abus kettingslot). Werkt ook prima.
In onze Aero hebben we direct de HK campingsafe laten plaatsen. Een kluis vast gezet aan de bodemplaat met een cijferslot. Perfect voor ipad/laptop/camera, etc.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2018, 09:55:04 pm »

Zoiets dacht ik ook aan, maar dan af fabriek. Kost niets en wel handig.

Geldt ook voor de andere opmerkingen, mag je wel verwachten voor de All-In prijs, ook die kluis vind ik...
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #9 Gepost op: augustus 26, 2018, 12:30:37 pm »

De Campsafe staat niet meer in de prijslijst en ben ik tijdens de koop ook niet op gewezen dat dit nog een optie is.
Zou inderdaad een goede oplossing zijn geweest.

Dat zo'n dingen als een campsafe niet standaard zijn kan ik me wel voorstellen. Maar een slotje voor het bed, een led lampje bij de keuken en een slof voor in de tent zou best mogen voor dit geld. Heeft inkoop weinig waarde en voegt wel wat toe voor de gebruiker.
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #10 Gepost op: augustus 26, 2018, 10:25:28 pm »

Je zou ook een Autokluis kunnen nemen waar een staalkabels aan zit.
Deze lus je dan door het RvS frame van het bed
Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #11 Gepost op: augustus 26, 2018, 10:39:38 pm »

Via een mede forumlid gewezen op First Alert 3040 Laptopkoffer.
Deze voldoet prima, is groot en heb ik veel plezier aan.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #12 Gepost op: augustus 27, 2018, 11:46:19 am »

Autokluis of die first alert is inderdaad wel een goed idee. Niet al te duur en een prima oplossing zonder gaten te gaan boren. Daar hou ik niet zo van.
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #13 Gepost op: augustus 27, 2018, 02:53:12 pm »

Nog een foto van ons plekje. Ik vind hem er netjes en vrij strak bij staan, zeker als je bedenkt dat dit op de punten van de luifel na haringloos is.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2018, 07:42:43 pm door RDDR »
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Eerste klapkar ervaring (Kyte XL)
« Reactie #14 Gepost op: augustus 27, 2018, 02:54:39 pm »

En speciaal voor iemand die per PB had gevraagd voor de nieuwe kleur groen. Ik moet wel zeggen dat hij in werkelijkheid groener is dan de foto gemaakt met deze fantastische telefoon camera....
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal