Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Geen bellenblaas op de camping  (gelezen 1022 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jessika

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 4
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
Geen bellenblaas op de camping
« Gepost op: juni 04, 2024, 10:40:25 pm »

Omdat veel mensen nog niet weten hoe slecht bellenblaas is voor je tentdoek heb ik een filmpje gemaakt. Voor wie het nog niet wist: de zeep in bellenblaas tast de waterdichte coating van tentdoek (katoen, polykatoen, polyester) aan en dat veroorzaakt lekkages.

Hoe meer mensen dit weten, hoe minder discussie je erover hebt op campings.

https://www.instagram.com/reel/C7wocFNo_Fb/?igsh=Ym1yYXJjdGViMTFz
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.492
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Malawi 2.0
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2024, 07:11:32 am »

bewustwording is heel goed.  eigenlijk zouden campings gewoon zelf wen bordje neer moeten zetten bij de receptie of washok, waarom. dit niet is toegestaan.

Overigens je filmpje stopt al nadat de eerste bel geblazen is en dan wil meta/ Instagram dar ik een account aan ga maken....
Gelogd
Adventure Awaits

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.735
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2024, 09:15:50 am »

Ik zag hem inderdaad op de socials langskomen. Goed idee!

Wat ik me wel afvraag, hoe slecht is het daadwerkelijk: is er ooit serieus naar gekeken? Er zijn bijvoorbeeld zat mensen die een natte theedoek tegen de tent hangen, of spetteren tijdens de afwas. Dat zou dan toch ook schadelijk moeten zijn?

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Ernst

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk: kampeermiddel : Campooz lazy Jack 2024
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2024, 09:18:20 am »

Ik zag hem inderdaad op de socials langskomen. Goed idee!

Wat ik me wel afvraag, hoe slecht is het daadwerkelijk: is er ooit serieus naar gekeken? Er zijn bijvoorbeeld zat mensen die een natte theedoek tegen de tent hangen, of spetteren tijdens de afwas. Dat zou dan toch ook schadelijk moeten zijn?

https://www.kampeermeneer.nl/bellenblaas-camping/#:~:text=Bellenblaas%20of%20zeepsop%20is%20schadelijk%20voor%20bijna%20alle,en%20die%20zit%20op%20al%20die%20soorten%20tentdoek.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.735
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #4 Gepost op: juni 05, 2024, 11:37:33 am »

Ja, dat artikel ken ik. Ook hier alleen hear-say, bij De Waard 'wist' met het. Maar ik heb nog nergens bijvoorbeeld een YT filmpje gevonden met verschil voor en na 1 bel.

Natuurlijk is zeep slecht voor je tent, maar hoeveel. Ook denk ik dat veel kennis die we op kampeergebied hebben, vanuit de overlevering is.
(Mijn vrouw was panisch voor horzels... maar die kunnen dus niet steken. Is vanuit thuis aangepraat)

Dus ik ben oprecht nieuwsgierig: hebben we ergens 'direct bewijs'?  En ja, ook ik ben liever 'safe than sorry'. 
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.460
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Safari 2016
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #5 Gepost op: juni 05, 2024, 11:51:08 am »

In hoeverre de impact blijvend is, weet ik niet.


Maar dat zeep een impact heeft lijkt me logisch. Zeep is een oppervlaktespanningsverminderaar. Het is de bedoeling dat zo water kleiner kan worden en makkelijker ergens onder kan of tussen kan. Dus de zeep kan zorgen dat het water kleinere druppels worden die makkelijker tussen het doek door kunnen. Ook bij veel jassen staat daarom de waterdoorlaatbaarheid voor en na dat ze een keer gewassen zijn. Dus zeep heeft zeker een impact. Echter hoeveelheid zeep zal zeker ook invloed hebben, en geen idee hoe lang de impact er blijft zitten. Na een hele reeks regenbuien zal dat ook wel weg gespoeld zijn en lijkt het me ook niet onlogisch dat de impact weer verdwenen is. Echter ik weet er te weinig van om het laatste te kunnen garanderen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.052
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #6 Gepost op: juni 05, 2024, 02:23:18 pm »

Ik vraag het me ook wel af. Onze tent wordt robuust gebruikt. Daarbij is er ook wel eens afwaswater over de tent gegaan. Effect viel me mee. Het enige waar de tent ooit direct lek van was, was in Hongarije een bus muggenspray die ineens niet meer sprayde, maar een volle straal gaf. Pittig voor de muggen, maar ook voor onze katoenen Camplet. Die had een lekke 'baan'. Ter plekke weer dichtgespoten met een andere bus impregneer die we toevallig bij de Lidl konden krijgen. Dat heeft jaren gehouden, totdat we de tent een keer helemaal opnieuw moesten impregneren vanwege algehele doorslag. Maar echt meetbare effecten van kleine hoeveelheden zeep hebben wij niet direct gemerkt.
Gelogd

Klap_Kai

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14
  • Merk: kampeermiddel : Combi-Camp Venezia
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #7 Gepost op: juni 05, 2024, 03:44:24 pm »

(Mijn vrouw was panisch voor horzels... maar die kunnen dus niet steken. Is vanuit thuis aangepraat)

Ligt er ook aan dat wat de volksmond "horzels" noemt, meestal "hoornaars" zijn (een grote wespensoort). En die kunnen inderdaad steken, al zijn ze een stuk gemoedelijker en minder irritant dan huis-tuin-en-keuken-wespen.

Vee reageert overigens vaak wel panisch op (echte) horzels, maar dat heeft dan ook een goede reden (niet steken).
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.735
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Geen bellenblaas op de camping
« Reactie #8 Gepost op: juni 05, 2024, 06:27:43 pm »

Dank Sanderv, dat is een verhaal waar ik iets mee kan.

Zeep is dus niet goed, maar wat mij betreft niet een reden tot paniek.  8)

Enne Klap_Kai, impliceer je met je vee-verhaal iets over mijn vrouw?  :H
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal