Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: tentdoek Holtkamper Kyte  (gelezen 3359 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #15 Gepost op: oktober 03, 2019, 12:58:44 pm »

Nou nee, maar ik begrijp dat ik minderheid ben.
Zal de volgende keer in de stalling vragen of er stroom is


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bij ons ook niet verwarmd maar wel in een goed geventileerde ruimte. Wil je kijken of er vocht in komt tijdens de stalling dan kun je testen met een vocht vreter

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #16 Gepost op: oktober 03, 2019, 05:27:03 pm »

Ik heb hem thuis in een onverwarmde maar wel geventileerde garage staan. Niks mis mee  :)
Gelogd

Borgje01

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #17 Gepost op: oktober 14, 2019, 08:24:13 pm »

goedenavond kampeerders , bedankt voor jullie reakties, wij hebben komende zaterdag een afspraak bij HK in Emmen, kost ons wel een hele dag vanuit Heemskerk, maar wij willen graag duidelijkheid over de  conditie van ons tentdoek.wij willen nog jaren kamperen met deze Top tenttrailer.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #18 Gepost op: oktober 15, 2019, 12:09:24 am »

Wil je ons op de hoogte houden?
Gelogd

Borgje01

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 8
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #19 Gepost op: oktober 29, 2019, 09:40:42 pm »

goedenavond kampeerders, vorige week zaterdag bij HK geweest voor de kontrole van ons tentdoek, netjes ontvangen door de medewerkers met de juiste kennis van hun produkt, het blijkt schimmel te zijn  :X ik was toen wel even uit het veld geslagen , we zijn altijd uiterst zorgvuldig en dan is dit het resultaat. dit tentdoek heeft door zijn dubbele dak ,met binnentent ( condens) en bij de spanband ,meerdere lagen ,een langere droogtijd nodig dan onze oude vouwwagen . en dan niet 1 uur langer maar beduidend langer , dat is tenminste mijn conclusie. jammer maar helaas.
nu heb ik een vraag , wie weet een laatste redmiddel voor het huidige tentdoek, ik heb gehoord buiten hangen in de vrieskou  (onder nul) en afborstelen of schoonmaken met verdunde chloor.
ik hoor graag jullie tips of trucs. een verdrietige kampeerder  :I
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #20 Gepost op: oktober 30, 2019, 09:33:39 am »

goedenavond kampeerders, vorige week zaterdag bij HK geweest voor de kontrole van ons tentdoek, netjes ontvangen door de medewerkers met de juiste kennis van hun produkt, het blijkt schimmel te zijn  :X ik was toen wel even uit het veld geslagen , we zijn altijd uiterst zorgvuldig en dan is dit het resultaat. dit tentdoek heeft door zijn dubbele dak ,met binnentent ( condens) en bij de spanband ,meerdere lagen ,een langere droogtijd nodig dan onze oude vouwwagen . en dan niet 1 uur langer maar beduidend langer , dat is tenminste mijn conclusie. jammer maar helaas.
nu heb ik een vraag , wie weet een laatste redmiddel voor het huidige tentdoek, ik heb gehoord buiten hangen in de vrieskou  (onder nul) en afborstelen of schoonmaken met verdunde chloor.
ik hoor graag jullie tips of trucs. een verdrietige kampeerder  :I
Balen zeg. Ja vocht is een rot probleem. Maar misschien dom van mij gedacht had HK geen oplossing daar voor?


Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #21 Gepost op: oktober 30, 2019, 10:38:07 am »


Heel vervelend schimmel in het doek, oorzaak is natuurlijk altijd een combinatie van gebruiksomstandigheden en schimmelbestendigheid van het materiaal. Wat betreft het laatste is het natuurlijk heel moeilijk te bepalen in hoeverre de Holtkamper ECO doek minder goed presteert dan bijvoorbeeld het door Trigano gebruikte doek waar jullie qua wegblijven van schimmel prima ervaringen mee hebben.


Holtkamper is heel pessimistisch over verwijderen van schimmel: (https://www.holtkamper.nl/nl/faq)
"Er bestaan geen middelen om schimmel veilig uit het tentdoek te verwijderen. Schimmel ontstaat als tentdoek niet volledig droog, langdurig wordt ingevouwen. Let erop dat het tentdoek daar waar het dubbellaags is (bij b.v. binnentent,  dubbel dak en naden) meer tijd nodig heeft om te drogen."


Ik denk wat je ook doet gaat ten koste van doek levensduur. Laten zitten is mogelijk het beste (visueel niet het mooiste), al lijkt het mij wel zaak omdat er al (beginnende)schimmel in zit de tent extra zorgvuldig te gebruiken om te voorkomen dat het verder gaat.


Ik heb online twee methoden gevonden, beide methoden zijn bewerkelijk en vereisen opnieuw impregneren:
Het gaat om schoonmaken met natriumpercarbonaat of chloor (beide verdund), zie citaat uit link en youtube filmpje.
Zelf heb ik ooit schimmel uit een caravan voortent weggehaald (100% synthetisch materiaal) met "HG zonnescherm-, dekzeil- en tentenreiniger", hierna heb ik het materiaal weer geïmpregneerd.


Citaat uit: https://www.canvascamp.com/nl/blog/hoe-schimmel-verwijderen-uit-canvas-tenten
"Diepe reiniging van een heel vuile tent
Hoewel schimmelpreventie de beste methode is om uw tent te onderhouden; schimmelvlekken komen voor, zeker in warme omgevingen rijk aan fauna en flora. Indien de natuur haar gang sneller gaat dan uw onderhoud routine: er is nog hoop!


Eerst en vooral, houd deze zaken in uw achterhoofd:


Wees realistisch: schimmelvlekken zijn extreem hardnekkig en moeilijk om volledig te verwijderen. De tent zal er nooit splinternieuw uitzien, maar met hard werk en veel geduld kan een goede poetsbeurt de levensduur van uw tent wel aanzienlijk verlengen.
Een diepe reiniging vereist veel werk en geduld. Het is mogelijk dat je een aantal stappen van het proces zal moeten herhalen afhankelijk van hoe vuil je tent is of hoeveel zeep je uit het canvas moet spoelen.
Vraag hulp! Katoenen tent zijn zwaar, natte katoenen tenten zijn nóg zwaarder.
Als je het volledige proces geperfectioneerd hebt en een bedrijf wilt starten om tenten te reinigen, laat het ons weten! Er is vraag naar!
Benodigde materialen
Een emmer natriumpercarbonaat
Een grote ton of kuip waarin het tentdoek past met wat extra beweegruimte om te roeren en manipuleren
Een stevige steel of stok om te roeren
Een zachte borstel of bezem
Veel water
24 – 48 uren goed weer om het werk af te ronden en de tent minstens 2 maal te laten drogen
Materiaal om een vloer te poetsen: een dweil en milde zeep
Een oplossing om het canvas opnieuw te behandelen
Het proces:
Verwijder al het losse vuil met een zachte borstel of bezem.
Verwijder het canvas van het grondzeil en reinig het grondzeil apart. De scheerlijnen mogen aan de tent bevestigd blijven indien deze vuil zijn, deze moeten ook opnieuw behandelt worden tegen degradatie onder invloed van UV stralen.
Vul de grote ton met ongeveer 30 cm warm water. Voeg een aantal kopjes natriumpercarbonaat toe, schat de beste hoeveelheid in naargelang hoe vuil het canvas is en gebruik de aanwijzingen op de doos als referentie. Roer tot het poeder volledig is opgelost, warm water lost beter op dan koud water.
Plaats het canvas in het water.
Vul de ton tot de tent volledig ondergedompeld is.
Roer de oplossing goed zodat het goed gemengd is en het canvas gelijkmatig weekt.
Laat de tent 4 tot 10 uur weken, meng af en toe. Het is geen probleem om de tent een volledige nacht te laten weken.
Je zal een proper en droog oppervlak nodig hebben om uw tent op te laten drogen. Poets het grondzeil grondig zoals u een gewone keukenvloer zou poetsen.
Wanneer het canvas genoeg geweekt heeft giet u het water weg terwijl het tentdoek in de ton achterblijft.
Spoel het canvas al een eerste keer om residueel vuil weg te wassen. Indien het canvas nog niet proper genoeg is kan je deze nog eens laten weken in een natriumpercarbonaat-oplossing.
Indien het canvas aanzienlijk properder is geworden voeg je veel water toe en roer het geheel met een steel, giet dan het water weg. Herhaal dit tot het meeste zeep uit het tentdoek verwijderd is.
Spreid het canvas uit bovenop uw proper grondzeil en zet de tent op. Je kan het grondzeil ook bovenop een auto leggen en dan het canvas. Leg het canvas niet rechtstreek op uw wagen, natriumpercarbonaat kan de verf beschadigen.
Spoel de tent nog eens met een tuinslang om nog restend zeepoplossing te verwijderen.
Laat de tent volledig drogen.
Behandel het canvas opnieuw met een product om canvas waterdicht te maken van uw keuze."


Het youtube filmpje laat zien hoe iemand een Campwerk vouwwagen met schimmel vlekjes in het 450g polyester-katoen doek die tijdens gebruik zijn ontstaan weghaalt met verdund chloor en naderhand ook impregneert. (Nu nog werkende) Linkjes naar de gebruikte middelen staan onder de video. https://www.youtube.com/watch?v=5cR8YoADuAA


Zelf zou ik heel terughoudend zijn met toepassen van de genoemde behandelingen, de vraag is wat is erger; de schade van agressieve schimmelverwijdermiddelen of de schimmel zelf.
Mogelijk kan je het nog een jaar aankijken en aanschouwen of de zon het gewenste blekende werk wilt doen. Consequentie is dat je volgend jaar een zeer zonnige vakantiebestemming moet kiezen en de wagen het beste vol in de zon kan opzetten  :# :#
« Laatst bewerkt op: oktober 30, 2019, 06:50:13 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

carvers

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 222
  • Merk Vouwwagen: Rettenmaier Strada Gordigear Taiga 2018
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #22 Gepost op: oktober 30, 2019, 04:47:18 pm »

Tja dat kan in het begin effe pijn doen wat vlekken in het doek. Diverse nieuwe tenten gehad met vlekken erin. En ook niet de eerste de beste tenten, gewoon A-klasse tenten. Het is een gebruiksvoorwerp. De tent is er voor jou en niet andersom, maar ja zo staat niet iedereen in. Die schimmel zal niet veel van invloed zijn op de werking ervan als het tentdoek verder goed onderhouden wordt/is. Ik zou mijn tijd en geld ergens anders aan besteden. Just my 2 cents.


Of als je toch wat wil, rij met je tent langs een professioneel tentenschoonmaakbedrijf. Er zijn er een aantal in NL. Maar dan ben je wel enkele honderden euros verder.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 929
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: tentdoek Holtkamper Kyte
« Reactie #23 Gepost op: oktober 30, 2019, 05:48:01 pm »

Is schimmel niet van invloed op de levensduur van het doek? En buiten dat is schimmel gewoon schadelijk voor de gezondheid.
Ik heb dit jaar een 13 jaar oude vw gekocht zonder schimmel erin. Veel oudere vouwwagens die ik heb gezien waren schimmel vrij. Ik snap dus zeker wel dat het balen is.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2019, 09:13:05 am door Jer81 »
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal