Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Combi-camp => Topic gestart door: CEO op april 27, 2021, 04:36:42 pm

Titel: Kogeldruk
Bericht door: CEO op april 27, 2021, 04:36:42 pm
De CCC vanaf modeljaar 2017 staat bekend als een wagen waar je vrij gemakkelijk aan een hoge kogeldruk komt. In beginsel is dat veiliger (hoe hoger de kogeldruk, hoe stabieler de ombinatie) maar teveel is ook niet alles: wettelijk gezien mag het niet én je auto wordt flink in de vering gedrukt.

We rijden in een Citroën C4 Airspace, een auto die niet direct bekend staat om zijn stevige achtervering.

Kortom, ik wilde deze Koningdag eens gebruiken om te kijken of ik de kogeldruk wat zou kunnen verlagen én wellicht om de bak onder het bed wat leger te maken.

Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren de kar opgehaald en in de garage gezet. Vanmorgen direct aan de slag: alle zooi eruit. Dan zie je pas weer hoe groot de ruimte onder het bed is...

We hebben afgelopen zaterdag nieuwe stoelen gekocht, deze zijn flink compacter dan onze oude stoelen en door de gepolsterde zitting ook een stuk comfortabeler. Gelukkig dat laatste wel bij gelijkblijvend gewicht.

We slepen al jaren een extra dekbed mee, voor je weet maar nooit. Die zat in een grote IKEA-bak en nam behoorlijk wat ruimte in. Omdat we dat ding eigenlijk nog nooit gebruikt hebben, is hij uit de kar gehaald.

Verder viel er weinig te bezuinigen op gewicht. Dus alles ver-her-ingepakt, waarbij we wat beter op het gewicht van de verschillende zaken letten. Omdat er wat ruimte vrijkwam door het dekbed en de compactere stoelen, viel er bij het inpakken weer wat te kiezen. Dus na het inpakken de kar weer ingeklapt en gewogen: 5 kg minder kogeldruk.

We zijn door de ruimte nog aan het nadenken om de skottelbraai vanuit de disselbak naar de wagenbak te verplaatsen. Dat scheelt ook zo weer 3 tot 4 kg kogeldruk. Ik denk dat we dat gaan uitproberen bij de eerste keer kamperen.

Voor wat het waard is: ik heb gewogen met een personenweegschaal met een plankje. Ik heb de gasfles niet in de disselbak gezet. Ik heb dus geen absolute waarden van de huidige kogeldruk. In de praktijk zaten we met vakantie op zo'n 75 kg, dat zal nu dus zo'n 70 kg zijn.

Al met al een prima bestede dag en ik denk dat het goed was om eens goed te kijken wat we allemaal wel (of juist niet) nodig hebben.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Caroline S op april 27, 2021, 09:25:03 pm
Goed bezig geweest op deze vrije dag!

Misschien ook handig om in dit topic nog meteen nog een aantal waardes te noemen voor 't het gemak van de lezer? Ze zijn met even zoeken natuurlijk ook wel te vinden, maar ik onthoud het niet uit mijn hoofd en als ik hier dan 70 en 75 kilo lees, zegt me dat even niet zoveel....

- Wettelijke toegestane kogeldruk
- Geadviseerde kogeldruk
- Maximum van de auto (zal per auto verschillend zijn)

Het staat me bij dat wij op 45 zaten een hele tijd terug (CCC 2007). Zou dat kunnen of is dat heel laag?

Als hij weer uit de stalling komt, ga ik toch nog eens checken... dank!
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: muis op april 27, 2021, 10:28:23 pm
Tot 750 kg, 50 kg kogeldruk.

Boven de 750 kg, max kogeldruk van de auto.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jeronimo op april 28, 2021, 07:11:00 am
Tot 750 kg, 50 kg kogeldruk.

Boven de 750 kg, max kogeldruk van de auto.

Als de vouwwagen een eigen kenteken heeft geldt de laagste waarde van je aanhanger of vouwwagen.
Als voorbeeld: als ik ons Campooz op kenteken zou zetten mag hij 75kg kogel druk hebben. Onze auto 80kg, in dit geval is de aanhanger leidend.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op april 28, 2021, 07:37:04 am

Het staat me bij dat wij op 45 zaten een hele tijd terug (CCC 2007). Zou dat kunnen of is dat heel laag?


Ik had de wettelijke waarden er bewust uitgehouden, die zijn elders al uitgebreid behandeld en eindigt altijd in een discussie of de wettelijke 50 KG wel of niet stom is...

Als de kar er lekker achter ligt met 45 kg, lekker zo laten, zou ik zeggen.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Urgje op april 28, 2021, 08:50:01 am
Lekker bezig geweest! Zou je de gasfles niet juist anders kunnen plaatsen om je kogeldruk naar een acceptabeler gewicht te krijgen? In de disselbak drukt hij meer op de kogel waardoor je weer hogen komt dan 70.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op april 28, 2021, 09:52:38 am
De gasfles staat juist in de disselbak, daar is hij ook aangesloten. We proberen met zo min mogelijk gedoe te kamperen, dus de gasfles verplaatsen (en op plaats van bestemming weer).

Misschien nog wel een optie om de skottel te verplaatsen, maar vooralsnog gaan we het zo proberen.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: driezor op mei 03, 2021, 10:51:59 pm
Ik denk niet dat je een CC op Alko onderstel onder de 50 kg kogeldruk krijgt.....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op mei 04, 2021, 08:14:58 am
Klinkt als een uitdaging!

Maar, dat hoeft ook niet. Maar ik zat iets door de 75 kg heen, nu dan waarschijnlijk op de 70. De auto kan en mag het hebben. Omdat we inmiddels met 2 schatten minder gaan, zal de auto wat minder doorzakken achter. Dat, in combinatie met de kogeldrukverlaging maakt het rijden weer ietsje prettiger.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 04, 2021, 08:23:10 am
Ik heb op mijn huidige wagen vanachter een nivomat vering. Als de wagen doorhangt vanachter, gaat deze na een paar meter rijden wat oppompen en is de wagen daarna weer horizontaal. Rijd ook heel plezierig met de vouwwagen achter, nog heel wat spullen in de koffer en 4 inzittenden.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op mei 04, 2021, 08:37:08 am
Misschien op mijn volgende auto, maar ik vind het aanpassen van de auto voor 3 weken vakantie een beetje onzin eigenlijk. Maar mocht het toevallig op de volgende auto zitten, is het mooi meegenomen.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 04, 2021, 08:48:53 am
Misschien op mijn volgende auto, maar ik vind het aanpassen van de auto voor 3 weken vakantie een beetje onzin eigenlijk. Maar mocht het toevallig op de volgende auto zitten, is het mooi meegenomen.
Uiteraard! Was eerder bedoeld als, mocht je de mogelijkheid hebben om dat als optie op je auto te nemen, doen!
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 06, 2021, 09:14:01 pm
Wij hebben een Renault Megane die er om bekend staat "door te hangen" aan de achterkant,  wij hebben een GT-Line die een wat lager chassis heeft en we moeten dan ook echt kruipend de wijk uit rijden (neuswiel draaien we er al helemaal af). Dat was dus bij onze Cabanon met een kogeldruk van 73 kilo en een flink bepakte wagen. 

Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat met de cccx :+
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op mei 06, 2021, 10:05:59 pm
Dat wijk uit probleem klinkt wel bekend. Wij hebben 1 route die we kunnen nemen, anders komen we lang te hoge drempels. Dat levert gebonk op, dus stapvoets langs de juiste route naar de hoofdweg.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op mei 12, 2021, 09:01:07 am
Uit de startpost van dit topic:

In de praktijk zaten we met vakantie op zo'n 75 kg, dat zal nu dus zo'n 70 kg zijn.

Omdat meten toch weten is, vanmorgen de kampeer-klare kar nog even gewogen. Hoewel de koelkist minder beladen is dan bij een lange trip, toch zeer tevreden met het resultaat: 68 kg schoon aan de haak.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 23, 2021, 10:47:57 pm
Afgelopen vrijdag onze nieuwe CCCX opgehaald. Ik heb meteen thuis de kogel druk bekeken,  deze was toen al leeg 68 kilo!
Met al onze spullen erin komen we uit op 76 (vind ik overigens prima). Dus tja,  die 50 gaan we iig nooit redden ::) :H
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Theu op mei 23, 2021, 11:04:23 pm
Ik wil je niet gaan vertellen wat of hoe je moet laden in jullie ccc, maar met het verplaatsen van zwaardere spullen naar achter de as kan je veel bereiken. Hoeft niet eens helemaal achterin, liever niet zelfs.
Maar nogmaals dit is meer als een tip bedoeld, ik heb natuurlijk niet gezien hoe jullie geladen hebben. En als de combi goed rijd en jullie je er veilig bij voelen is het an sich goed.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: winnieandbuzz op mei 23, 2021, 11:07:17 pm
Hier het zelfde Superkoe. CCCX beladen en nu 74 kg kogeldruk... hebben alle zware dingen op en achter de as. Misschien helpt het nog als de koelkast gevuld is.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 24, 2021, 07:09:16 am
Ik wil je niet gaan vertellen wat of hoe je moet laden in jullie ccc, maar met het verplaatsen van zwaardere spullen naar achter de as kan je veel bereiken. Hoeft niet eens helemaal achterin, liever niet zelfs.
Maar nogmaals dit is meer als een tip bedoeld, ik heb natuurlijk niet gezien hoe jullie geladen hebben. En als de combi goed rijd en jullie je er veilig bij voelen is het an sich goed.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Theu, ik durf wel te zeggen dat wij zeer ervaren kampeerders zijn,  alles wat maar enigzins van gewicht mag spreken ligt op de as dan wel achter de as aan de keuken kant. Daar ligt het dus niet aan :) We voelen ons er prima bij verder hoor,  eigenlijk lig ik er niet wakker van maar ik vind het zo gek dat een lege cc al op de 68 kg zit.  Bij onze vorige vouwwagens van Cabanon heb ik dat nog nooit meegemaakt :)

Winnieandbuzz, wij dachten het zelfde! Dat zal weer een kilo of 2/3 schelen denk ik :+ Neuswiel eraf zou ook nog een idee zijn als jullie van gewicht af willen,  deze leggen wij dan in de auto neer. Komt vast goed!
Titel: Kogeldruk
Bericht door: Theu op mei 24, 2021, 09:05:33 am
Omdat ik jullie alleen van het forum “ken” is het bijna niet in te schatten waarmee je in gesprek gaat. :)6]
Het is idd bijzonder dat een lege vouwwagen al niet aan de wettelijke eisen voldoet en waarbij het blijkbaar ook erg lastig tot onmogelijk is om er aan te voldoen. (Hoe kan dit type vouwwagen dan goedgekeurd zijn voor NL?)
Hoeveel kogeldruk geeft cc eigenlijk aan wat mag?
Zoals ik al schreef is het belangrijk dat jullie je er goed bij voelen en als je er niet minder van slaapt en de combinatie rijd goed dan zit dat wel goed.
Ik ben er zelf ook niet huiverig van. Goed kijken wat de auto en klapper mogen dat houd ik aan als leidraad. Waarbij ik de veiligheid wel voorop houd. Ben wel met mijn kostbaarste bezit (gezin) op pad. 
Persoonlijk zou ik weer niet zo ver gaan om het neuswiel eraf te halen als het niet nodig is om normaal de straat uit te kunnen rijden. Hoewel een goed neuswiel eerder richting de 5 kg gaat.

Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 24, 2021, 09:40:03 am
Omdat ik jullie alleen van het forum “ken” is het bijna niet in te schatten waarmee je in gesprek gaat. :)6]
Het is idd bijzonder dat een lege vouwwagen al niet aan de wettelijke eisen voldoet en waarbij het blijkbaar ook erg lastig tot onmogelijk is om er aan te voldoen. (Hoe kan dit type vouwwagen dan goedgekeurd zijn voor NL?)
Hoeveel kogeldruk geeft cc eigenlijk aan wat mag?
Zoals ik al schreef is het belangrijk dat jullie je er goed bij voelen en als je er niet minder van slaapt en de combinatie rijd goed dan zit dat wel goed.
Ik ben er zelf ook niet huiverig van. Goed kijken wat de auto en klapper mogen dat houd ik aan als leidraad. Waarbij ik de veiligheid wel voorop houd. Ben wel met mijn kostbaarste bezit (gezin) op pad. 
Persoonlijk zou ik weer niet zo ver gaan om het neuswiel eraf te halen als het niet nodig is om normaal de straat uit te kunnen rijden. Hoewel een goed neuswiel eerder richting de 5 kg gaat.

Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Cc geeft kogeldruk advies aan tussen 60 en 70  :H

En idd, mijn gezin is mijn dierbaarste bezit :J
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 24, 2021, 10:44:09 am
Als ik het goed voor heb was de kogeldruk van mijn wagen 60 kg bij de vorige, bij de huidige 70 kg. Dergelijke wagen zou ik dus al niet mogen slepen. lijkt er op dat de as van de wagen redelijk ver naar achter staat.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op mei 24, 2021, 11:21:37 am
Het is helemaal niet raar. Het komt omdat de wet maar blijft achterlopen op dit punt. Ooit was de toegelaten kogeldruk op trekhaken meestal 50 kg en reden er veel zelfbouw aanhangers rond. 50 kg was dan de maximale kogeldruk, zeker als er geen typeplaatje was om het te controleren. Tegenwoordig is 75 kg kogeldruk of zelfs 100 kg of meer voor trekhaken geen enkel probleem. Aanhanger fabrikanten produceren niet voor een minilandje als Nederland, die produceren groter. En ontwerpen dus zodanig dat de kogeldruk van de auto maximaal benut wordt. Grootste effectieve lading en meest stabiele rijgedrag. Maar vervolgens proberen consumenten toch weer aan die achterhaalde wettelijke eis te voldoen door zoveel mogelijk gewicht achterin de aanhanger te gooien. Waardoor je dus de paradoxale situatie krijgt dat de wet een gevaarlijkere in plaats van veiligere situatie creëert. Idem als met de bevestiging van de oploopremkabel. Dat kan conform de wet, terwijl hij dan niet werkt, of conform de technische specs en werkend, maar dan met risico op een bon.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 24, 2021, 11:40:07 am
Ik heb eens nagekeken voor België, daar wordt gesteld dat de technische specificaties geldend zijn. Dus kogeldruk marge die gespecificeerd is voor je auto, trekhaak en aanhangwagen, moet kloppen. Zelfde geld voor de breekkabel.
Lijkt hier dus logischer te zijn.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Parker700 op mei 24, 2021, 12:51:37 pm
Ik vind 30kg het lekkerste sturen.
Nog nooit last van slingeren gehad, ook niet bij hoge snelheden (+130).
Met een caravan is het een ander verhaal omdat de luchtweerstand de caravan aan de voorzijde omhoog trekt.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: powerhead op mei 29, 2021, 09:15:22 pm
Al eens geprobeerd om de as iets naar voren te plaatsen ?
Ik heb een CC van 2014 en de as kan 2 X 10 cm naar voren geplaatst worden.
Ik heb hem 1 X 10 cm naar voren geplaatst en dit scheelt bijna 10 kg op de kogeldruk.
zit nu aan een nette 63 kg vol bepakt, en rijd ook stabieler.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Marcel op mei 30, 2021, 10:35:20 am
Hier het zelfde Superkoe. CCCX beladen en nu 74 kg kogeldruk... hebben alle zware dingen op en achter de as. Misschien helpt het nog als de koelkast gevuld is.

Als de achterkant van de VW zwaarder is dan de voorkant kan dit toch niet leiden tot een dergelijk hoge kogeldruk? Als je de achterkant zwaar genoeg maakt is de kogeldruk negatief lijkt mij.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 30, 2021, 11:28:30 am
Als de achterkant van de VW zwaarder is dan de voorkant kan dit toch niet leiden tot een dergelijk hoge kogeldruk? Als je de achterkant zwaar genoeg maakt is de kogeldruk negatief lijkt mij.

Het is toch echt zo Marcel...
Enige wat wellicht nog gaat helpen zijn de boodschappen in de keuken tegen die tijd die mee gaan en drinken in de koelkast. Maar nogmaals wij maken ons er verder niet druk om, stabiele wegligging is het belangrijkste en dat is dik in orde in ons geval :J
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Marcel op mei 30, 2021, 04:37:36 pm
Het is toch echt zo Marcel...

Wat is echt zo? Als een lege wagen een dergelijk hoge kogeldruk geeft is dat toch eenvoudig te herstellen door gewicht achter de as te leggen? Al met je lood meenemen, maar die kogeldruk kan echt omlaag.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 30, 2021, 04:52:45 pm
Wat is echt zo? Als een lege wagen een dergelijk hoge kogeldruk geeft is dat toch eenvoudig te herstellen door gewicht achter de as te leggen? Al met je lood meenemen, maar die kogeldruk kan echt omlaag.

Tuurlijk is alles mogelijk, maar ik ga niet met 20 kilo contra gewichten aan lood op vakantie  ::)

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Marcel op mei 30, 2021, 04:55:56 pm
Nee, maar gewicht van bagage achter de as leggen heeft hetzelfde effect.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op mei 30, 2021, 05:07:21 pm
Maar waarom zou je dat willen?
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Marcel op mei 30, 2021, 05:20:53 pm
Geen idee, maar hij wekt de indruk een vrij hoge kogeldruk te accepteren terwijl dat natuurlijk vrij eenvoudig te verhelpen is.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Tago Herman op mei 30, 2021, 05:53:41 pm
Lijkt mij ook simpel. VW iets anders inpakken, zwaardere spullen naar achteren, en lichtere spullen naar voren. Ik hield mijn kogeldruk altijd op 40 tot max 50 kg. Dit betekende wel dat ik b.v. de gastank niet in de disselbak deed, maar in de wagen vlak achter de as. En het grondzeil lag opgevouwen boven op de wagen, aan de achterkant.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 30, 2021, 06:17:19 pm
Nee, maar gewicht van bagage achter de as leggen heeft hetzelfde effect.

Maar dat schrijf ik dus al Marcel, dat hebben we al gedaan. Alles wat voor de as ligt, weegt nog geen 6 kilo samen (gewogen)
Ben benieuwd hoe het de kogeldruk is met volle keuken aan boodschappen en koelkast, dan zal het duidelijk worden, nog even aftellen jammer genoeg :#
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: superkoe32 op mei 30, 2021, 06:20:47 pm
Lijkt mij ook simpel. VW iets anders inpakken, zwaardere spullen naar achteren, en lichtere spullen naar voren. Ik hield mijn kogeldruk altijd op 40 tot max 50 kg. Dit betekende wel dat ik b.v. de gastank niet in de disselbak deed, maar in de wagen vlak achter de as. En het grondzeil lag opgevouwen boven op de wagen, aan de achterkant.

Een lege nieuwe CCCX schoon aan de haak heeft al een kogeldruk van 68 kg, zie mijn vorige berichten.
Gasfles staat bij ons ook altijd al in de auto :) en de optimale verdeling is aan de orde.
Ik lees op CC forum zelf en op de FB CC club dat de meesten met 80 kilo vertrekken dus dan doen wij het nog aardig denk ik :H
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op mei 30, 2021, 10:09:25 pm
Ondanks dat ik al 20 jaar lpg rij, zou ik dus nooit van z'n leven en onbeveiligde gasfles in de kofferbak willen hebben liggen. En voor wat betreft die kogeldruk: als ik zie hoeveel fietsenrekken met ebikes ik tegenwoordig voorbij zie komen. Daar ligt ineens niemand meer wakker van de kogeldruk.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 30, 2021, 10:19:46 pm
Veel van die fietsendragers zijn ook maar gebouwd voor 60 kg. Zelf niet elektrisch, kan je daar nooit een 4 normale fietsen deftig op krijgen.


Ik ben daarom aan het kijken naar een oplossing waar we een aanhangwagen nemen met in het bagagegedeelte voorzien om de fietsen veilig op te zetten. Probleem kogeldruk en teveel gewicht voor fietsendragers opgelost, en als we deze niet gebruiken voor vervoer van 4 fietsen, kunnen we die nog gebruiken voor vervoer naar het recyclagepark ook.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jeroen.Chantal op mei 30, 2021, 10:21:56 pm
Wij zitten op een kogeldruk van 60 kg.

Onze auto mag 75 kg kogeldruk hebben, we hebben hier ook een beetje mee geëxperimenteerd om erachter te komen wat wij fijn vonden.

Nu moet ik zeggen dat lager dan 60 ook best een opgave was. En voor ons dus ook niet nodig.

Je moet 2 kg gewicht achter de as leggen om 1 kg kogeldruk te verliezen. Extra onnodig gewicht toevoegen lijkt me niet echt de bedoeling, ik zou het in ieder geval nooit doen.
Titel: Kogeldruk
Bericht door: Theu op mei 30, 2021, 11:34:04 pm
Zoals jullie misschien hebben gezien heb ik vandaag andere wielen onder onze cc gemonteerd. Echter met de banden die ik bij de velgen kocht. Daardoor hebben we een 32mm grotere diameter dan met de originele velgen. Per saldo staat de vouwwagen dan dus 16mm hoger. Omdat ik dat wist was ik nieuwsgierig wat dit met de kogeldruk zo doen. Met de nieuwe wielen is de kogeldruk met ongeveer 4kg toegenomen doordat hij dus iets meer voorover staat.
Ik deel dit om te laten zien dat kleine dingen een groot verschil kunnen maken. Dus ter lering en vermaak.
In de foto kan je zien hoe ik aan de 32mm kom.
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210530/88d30505ca8052b4a0778a674645dc78.jpg)


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jeronimo op mei 31, 2021, 07:50:12 am
Zoals jullie misschien hebben gezien heb ik vandaag andere wielen onder onze cc gemonteerd. Echter met de banden die ik bij de velgen kocht. Daardoor hebben we een 32mm grotere diameter dan met de originele velgen. Per saldo staat de vouwwagen dan dus 16mm hoger. Omdat ik dat wist was ik nieuwsgierig wat dit met de kogeldruk zo doen. Met de nieuwe wielen is de kogeldruk met ongeveer 4kg toegenomen doordat hij dus iets meer voorover staat.
Ik deel dit om te laten zien dat kleine dingen een groot verschil kunnen maken. Dus ter lering en vermaak.
In de foto kan je zien hoe ik aan de 32mm kom.

Denk dat het verschil van 4kg komt door de meting zelf die je (onbewust) net anders gedaan hebt. Die 16mm op een afstand van ongeveer 2 meter van as tot kogel is nog geen halve graad hoek. Probeer nog maar eens te meten en dan de meting te herhalen met een extra plankje van 16mm tussen je weegschaal en het balkje onder de kogel.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Marcel op mei 31, 2021, 07:55:56 am
Een lege nieuwe CCCX schoon aan de haak heeft al een kogeldruk van 68 kg, zie mijn vorige berichten.

Maar dat maakt toch niet zoveel uit? Elke kilo die je achter de as extra neerlegt maakt dit 'probleem' kleiner. Je lijkt te denken dat je er niets aan kan doen, omdat het in lege toestand al het geval is.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op mei 31, 2021, 08:05:22 am
Ik denk dat dit voor mensen die niet écht bekend zijn met de CCC iets minder goed te beoordelen is. De ruimte achter de as is zeer beperkt, de ruimte ervoor is enorm te noemen. Linksom of rechtsom wegen ook lichte zaken iets, dat zou je dan allemaal moeten compenseren met ruwweg een factor 2.

Ook de suggestie om bijvoorbeeld het gas in de kar te stoppen klinkt heel leuk, maar juist dat gas staat daar vast en voedt vanuit de disselbak de keuken. Natuurlijk scheelt het kilo's als de gasfles in de wagenbak wordt opgeborgen, maar dan zal er echt iets uit de wagenbak richting disselbak moeten verhuizen. Wij hebben de CCC ook genomen vanwege het gemakkelijke opzetten, dan ga je pas als het echt niet anders kan je kampeergemak aantasten.

Ik las al ergens dat iemand dit een constructiefout vond en die probeerde mensen te verzamelen om e.e.a. juridisch aan te pakken. Los van de kans van slagen, lijkt dit wel een indicatie dat de kogeldruk op zijn minst ingewikkeld is.

Dus: er is inderdaad beperkt maar wat te doen aan de snel oplopende kogeldruk. Enerzijds kunnen 'we' (de CCC-bezitters) daar blijkbaar mee leven, anderzijds proberen we (o.a. via dit forum) tips en trucs te delen.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 31, 2021, 08:36:25 am
Lijkt er zo te lezen inderdaad op dat ze de as van de wagen veel te veel naar achter hebben gezet om goed te zijn.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op mei 31, 2021, 09:04:20 am
Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op mei 31, 2021, 09:05:38 am
Dat is inderdaad hoe ik het zie, maar omdat ik dat heb kunnen dien toen ik deze wagen aanschafte, kan ik dat de fabrikant niet verwijten. Daar ligt het dillema.

Het was even pielen, maar nu rijden we met een prettige kogeldruk met een zeer prettig klapkar!
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 31, 2021, 09:09:51 am
Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.
Maar ook niet geschikt voor veel auto's. Mijn vorige auto had een maximale kogeldruk van 60 kg. Dat zou dus deze wagen geen optie zijn. Bij de huidige is dat 75 kg wat als ik hier lees ook al moeilijk is om te halen. Dus ook in veel andere landen met een behoorlijk aantal auto's zou de wagen een probleem zijn voor de wet.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jerome op mei 31, 2021, 01:03:53 pm
Wonderlijk, ik zou er eens aan moeten rekenen, maar denk dat die 4 kg verschil eerder te maken heeft met meetafwijking of het verplaatsen van massa in de wagen.
Per slot van rekening praten we maar over 16 mm hoogte verschil van het draaipunt van het wiel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: xray op mei 31, 2021, 01:29:42 pm
Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.
Ik zou niet heel heel veel zware dingen achter de as gaan leggen om zo maar een lagere druk te creëren met misschien wel een onstabiele combinatie als gevolg. Ik weet niet of hij hier niet verkocht mag worden lijkt me dat dit gewoon kan en ook veilig is je ziet er genoeg rondrijden zonder problemen en schade  :#
De wet zegt niet dat er geen kogeldruk van maximaal 50 kilo mag zijn. De wet zegt dat als er een aanhanger van <750kilo de kogeldruk niet meer dan 50 kilo mag zijn.
Onze trekhaak/auto mag 75 kilo kogeldruk hebben dus daar kan ik gewoon een fietsendrager met 2 elektrische fietsen ophangen. Sommige auto's/trekhaken hebben 100 kilo of zelfs meer dus dan is er helemaal geen probleem. Alleen als die een aanhangertje zonder kentekenplaat trekken met een hogere kogeldruk zou dat niet meer mogen dat is het kromme aan de wet in NL.
Onze kogeldruk is ook wat hoger maar zolang je niet teveel doorzakt is het allemaal zo spannend niet. Komt bij ons ook door de disselbak met spullen en gasfles want die heb ik liever daar dan in de auto voor het geval er iets gebeurt.....  :J
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Rijksen op mei 31, 2021, 01:35:39 pm
Een ccc is dus simpelweg niet voor de Nederlandse wet ontworpen en zou hier dus niet verkocht mogen worden. Voor de rest van Europa zal het verder geen probleem zijn. Alleen zou diezelfde Nederlandse wet dan ook niet meer mogen toestaan om meer dan 1 (elektrische) fiets op een fietsenrek te hebben. Dat zit ook al aan de 50 kg.

Bij dit soort regels is er dus een grote mate van eigen verantwoordelijkheid. Ik mag heel veel aanhangers leeg wel trekken maar als ik deze vol zet met straatstenen  dan is het een ander verhaal.  ::)
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 31, 2021, 02:36:39 pm
Bij dit soort regels is er dus een grote mate van eigen verantwoordelijkheid. Ik mag heel veel aanhangers leeg wel trekken maar als ik deze vol zet met straatstenen  dan is het een ander verhaal.  ::)
Is dat zo? Normaal wordt toch gekeken naar het maximaal toegelaten gewicht of je de aanhangwagen mag trekken of niet? Althans in België

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: peter123456 op mei 31, 2021, 03:35:33 pm
lees dit even door, dan weet je wie er gelijk heeft.....
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger   :# :# I:
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op mei 31, 2021, 04:22:18 pm
Ik zou niet heel heel veel zware dingen achter de as gaan leggen om zo maar een lagere druk te creëren met misschien wel een onstabiele combinatie als gevolg. Ik weet niet of hij hier niet verkocht mag worden lijkt me dat dit gewoon kan en ook veilig is je ziet er genoeg rondrijden zonder problemen en schade  :#
De wet zegt niet dat er geen kogeldruk van maximaal 50 kilo mag zijn. De wet zegt dat als er een aanhanger van <750kilo de kogeldruk niet meer dan 50 kilo mag zijn.
Onze trekhaak/auto mag 75 kilo kogeldruk hebben dus daar kan ik gewoon een fietsendrager met 2 elektrische fietsen ophangen. Sommige auto's/trekhaken hebben 100 kilo of zelfs meer dus dan is er helemaal geen probleem. Alleen als die een aanhangertje zonder kentekenplaat trekken met een hogere kogeldruk zou dat niet meer mogen dat is het kromme aan de wet in NL.
Onze kogeldruk is ook wat hoger maar zolang je niet teveel doorzakt is het allemaal zo spannend niet. Komt bij ons ook door de disselbak met spullen en gasfles want die heb ik liever daar dan in de auto voor het geval er iets gebeurt.....  :J

Helemaal eens. Maar waarom mag dat fietsenrek wel 75 kg op de kogel zetten, een aanhanger onder de 750 kg met een technische kogeldruk van 75 kg niet en een aanhanger van 751 kg weer wel?
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Rijksen op mei 31, 2021, 04:22:57 pm
lees dit even door, dan weet je wie er gelijk heeft.....
https://www.anwb.nl/experts/auto/92/maximum-massa-aanhanger   :# :# I:

 :> :> daar worden we weer veel wijzer van.

Ik heb deze discussie ook al een keer met oom agent gehad toen ik werd aangehouden. Nummer 1 zei dat het niet mocht en nummer 2 met een streepje meer op de jas vond het wel goed en ik kon doorrijden.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op mei 31, 2021, 04:50:42 pm
Als ik me niet vergis is dat in België anders. Daar wordt wel naar het maximaal toegelaten gekeken. Wordt ook niet gekeken naar de 50 kg maar naar wat mag volgens de typeplaatjes.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Theu op mei 31, 2021, 04:51:40 pm
Wonderlijk, ik zou er eens aan moeten rekenen, maar denk dat die 4 kg verschil eerder te maken heeft met meetafwijking of het verplaatsen van massa in de wagen.
Per slot van rekening praten we maar over 16 mm hoogte verschil van het draaipunt van het wiel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Denk dat het verschil van 4kg komt door de meting zelf die je (onbewust) net anders gedaan hebt. Die 16mm op een afstand van ongeveer 2 meter van as tot kogel is nog geen halve graad hoek. Probeer nog maar eens te meten en dan de meting te herhalen met een extra plankje van 16mm tussen je weegschaal en het balkje onder de kogel.
Ik zal het nog eens meten met een plankje onder de wielen en een echte weegschaal ipv een kogeldruk meter. Ik zal er beeld materiaal bij verzorgen. :)6]
Er was overigens niets verplaatst. Pack and go ook weer naar beneden laten zakken na het pakken van de weegschaal.


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Vazal op mei 31, 2021, 05:35:07 pm
Ik ben een leek wbt kogeldruk, mijn Camplet ass geeft aan Max 75 mijn auto Max 100 en momenteel zit ik op 60 dan kan ik toch nog 15kg in de disselbak kwijt? Of moet je per definitie een percentage onder de Max blijven?
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op mei 31, 2021, 05:43:10 pm
Misschien even in een eigen topic vragen? Deze staat in Combi-Camp, wellicht komen de Camplet deskundigen hier wat minder?

Maar het is allemaal basis-natuurkunde: Kracht = Massa x arm Ofwel: de toegevoegde massa en de afstand tot het scharnierpunt zijn van belang hierbij. Er zijn hier op het forum plenty deskundologen, die ook gemakkelijk de betreffende plaatjes erbij kunnen aanleveren. Ook even googlen kan helpen.

De max is overigens een technische max, daar zit nog een (behoorlijke) veiligheidsmarge in. Let wel op: niet alleen je auto heeft een maximaal toelaatbare kogeldruk, ook een aanhanger heeft een maximaal toegestane kracht op dat punt. Neem te allen tijde de laagste van de twee.

(Ik denk overigens dat de 15 kg extra wel kan).
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jeronimo op mei 31, 2021, 05:51:50 pm
Ik ben een leek wbt kogeldruk, mijn Camplet ass geeft aan Max 75 mijn auto Max 100 en momenteel zit ik op 60 dan kan ik toch nog 15kg in de disselbak kwijt? Of moet je per definitie een percentage onder de Max blijven?
Als jouw Camplet geen eigen kenteken heeft dan is wettelijk gezien 50kg de maximale kogeldruk en zit je daar nu al 10kg overheen.
Technisch kan je nog 15kg in de disselbak doen en heb je nog marge voor je over de limiet van de constructie gaat (die natuurlijk ook marge heeft).
Met onze CampooZ hebben we het zelfde, aanhanger kan 75kg kogeldruk, auto 85 maar je mag maar 50.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Vazal op mei 31, 2021, 07:49:37 pm
Misschien even in een eigen topic vragen? Deze staat in Combi-Camp, wellicht komen de Camplet deskundigen hier wat minder?

Maar het is allemaal basis-natuurkunde: Kracht = Massa x arm Ofwel: de toegevoegde massa en de afstand tot het scharnierpunt zijn van belang hierbij. Er zijn hier op het forum plenty deskundologen, die ook gemakkelijk de betreffende plaatjes erbij kunnen aanleveren. Ook even googlen kan helpen.

De max is overigens een technische max, daar zit nog een (behoorlijke) veiligheidsmarge in. Let wel op: niet alleen je auto heeft een maximaal toelaatbare kogeldruk, ook een aanhanger heeft een maximaal toegestane kracht op dat punt. Neem te allen tijde de laagste van de twee.

(Ik denk overigens dat de 15 kg extra wel kan).

Sorry dacht dat ik wel een algemene vraag mocht stellen, maar het is duidelijk ik hoor niet bij de club…  :H Bedankt voor je combi-camp antwoord  :P Ik dacht we zijn allemaal gek op de Deense makelaardij haha.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Vazal op mei 31, 2021, 07:53:41 pm
Als jouw Camplet geen eigen kenteken heeft dan is wettelijk gezien 50kg de maximale kogeldruk en zit je daar nu al 10kg overheen.
Technisch kan je nog 15kg in de disselbak doen en heb je nog marge voor je over de limiet van de constructie gaat (die natuurlijk ook marge heeft).
Met onze CampooZ hebben we het zelfde, aanhanger kan 75kg kogeldruk, auto 85 maar je mag maar 50.

Ergens slaat het nergens op, Max is toch Max!  Maar goed wetgeving is er nou eenmaal en daar ga ik me dan wel aan houden. Beetjes schuiven met de spullen dus. Bedankt voor je antwoord.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jeroen.Chantal op mei 31, 2021, 10:34:22 pm
Misschien zeg ik nu iets vreemds...

Maar naar mijn weten is de 50kg kogeldruk alleen van toepassing als je niet weet wat de max. kogeldruk van je trekhaak of auto is.

Zodra je wel weet wat de max. kogeldruk is van je auto en je trekhaak is dan is de laagste waarde bepalend.

Deze uitleg heb ik ooit gehad...
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Theu op mei 31, 2021, 11:36:10 pm
Het klopt prima wat je zegt. Maar de uitzondering is aanhangers t/m 750kg dan is er wettelijk een max kogeldruk van 50kg.

Zoals beloofd heb ik de kogeldruk nogmaals gemeten en deze keer met een personenweegschaal en ter vergelijking ook nog even de disselweger eronder gezet.
Ik heb eerst gewogen op de vlakke vloer. Daarna heb ik hem op plankjes van 18mm gezet en als laatste weer op de vlakke vloer maar dan op de disselweger.
Uiteindelijk scheelde het maar een halve kilo. Wat overigens ook helpt is ervoor zorgen dat de disselweger soepel kan bewegen.
Plaatje bij het praatje
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210531/2ac0f978d9496e3e04f8d7a98e06190f.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210531/7de51b5fab8e62d0cc8684705a3107fb.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210531/7793aea6afae93a8a3a353e0b4bf6e91.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210531/c5b78dc9d9a83975c1a18048bc4a05c8.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210531/30c2e5e96b5da0a7c1f9fb3ce9dd3a95.jpg)


Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jerome op juni 01, 2021, 07:46:31 am
Zoals beloofd heb ik de kogeldruk nogmaals gemeten en deze keer met een personenweegschaal en ter vergelijking ook nog even de disselweger eronder gezet.
Ik heb eerst gewogen op de vlakke vloer. Daarna heb ik hem op plankjes van 18mm gezet en als laatste weer op de vlakke vloer maar dan op de disselweger.
Uiteindelijk scheelde het maar een halve kilo. Wat overigens ook helpt is ervoor zorgen dat de disselweger soepel kan bewegen.

Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....

Bedankt voor de terugmelding en de bijbehorende plaatjes. Scheelt mij weer wat rekenwerk. Ik had het ook kunnen brengen als oefenexamen natuurkunde, voor mijn dochter :)16]. Hoewel ze daar waarschijnlijk niet meer ingetrapt was, daar het examen al geweest is ...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: xray op juni 01, 2021, 09:52:12 am
Helemaal eens. Maar waarom mag dat fietsenrek wel 75 kg op de kogel zetten, een aanhanger onder de 750 kg met een technische kogeldruk van 75 kg niet en een aanhanger van 751 kg weer wel?
Oude wetten denk ik daarom gewoon je gezonde verstand gebruiken en zorgen dat alles netjes in orde is dan komt het wel goed :#

@Theu dat plaatje met dissel weger rechts laat minder dan 50 kilo zien dat komt toch niet door die 18mm verschil?
Titel: Kogeldruk
Bericht door: Theu op juni 01, 2021, 07:27:10 pm
Bedankt voor de terugmelding en de bijbehorende plaatjes. Scheelt mij weer wat rekenwerk. Ik had het ook kunnen brengen als oefenexamen natuurkunde, voor mijn dochter :)16]. Hoewel ze daar waarschijnlijk niet meer ingetrapt was, daar het examen al geweest is ...

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
@Theu dat plaatje met dissel weger rechts laat minder dan 50 kilo zien dat komt toch niet door die 18mm verschil?

@Jerome;
Waarschijnlijk niet nee. Die pubers zijn bijdehand zat.
@xray;
Uh nee. Die had ik gemaakt om te laten zien waar hij ongeveer stond met de koppeling erop. Dus daar is hij onbelast.
Op de houten plaatjes geeft hij een 1/2 kg meer kogeldruk. Maar dat heb ik alleen met de weegschaal gemeten.



Klappen met de Combi Camp Flexi T&T.
Niet omdat het moet....
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op juni 01, 2021, 07:37:16 pm
Waarom zouden grotere wielen dan verschil hebben gemaakt op de kogeldruk? Het is een hefboom, draaipunt is de as, kortste afstand werklijn zwaartekracht op zwaartepunt keer de zwaartekracht is het moment linksom, kortste afstand  normaalkracht trekhaakkogel keer 'kogeldruk' het moment rechtsom. Als de aanhanger al onder een hoek komt te staan, worden beide armen procentueel evenveel korter. De momenten en dus de krachten blijven onveranderd.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Drikusniet op juni 01, 2021, 09:22:13 pm
Waarom zouden grotere wielen dan verschil hebben gemaakt op de kogeldruk? Het is een hefboom, draaipunt is de as, kortste afstand werklijn zwaartekracht op zwaartepunt keer de zwaartekracht is het moment linksom, kortste afstand  normaalkracht trekhaakkogel keer 'kogeldruk' het moment rechtsom. Als de aanhanger al onder een hoek komt te staan, worden beide armen procentueel evenveel korter. De momenten en dus de krachten blijven onveranderd.
Klopt, maar je meet de verticale kracht met de weegschaal en die varieert wel met de hoek.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op juni 02, 2021, 07:18:18 am
Jawel, maar dat is voor de werklijn van de zwaartekracht hetzelfde.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Vazal op juni 02, 2021, 08:05:53 am
Gisteren bij mijn vaste garage geweest, die geven aan dat ze tegenwoordig alleen nog maar het totaal gewicht van de combi meten als je al wordt aangehouden. Advies was om max de max aan te houden.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Jerome op juni 02, 2021, 06:58:42 pm
Jawel, maar dat is voor de werklijn van de zwaartekracht hetzelfde.
Maar de arm lengte varieert een heeeel klein beetje en daarmee de resultante kracht op de trekhaak.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op juni 02, 2021, 10:58:38 pm
Maar de arm lengte varieert een heeeel klein beetje en daarmee de resultante kracht op de trekhaak.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Nee, de armlengte van zwaartekracht en van de normaalkracht van de kogel variëren in gelijke mate. Teken het maar eens  :J
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Drikusniet op juni 05, 2021, 11:25:06 pm
Als je er van  uitgaat dat het zwaartepunt op dezelfde hoogte ligt als de as tussen middelpunt wiel en kogel maakt de hoek inderdaad niet uit. Maar als het zwaartepunt daarboven ligt, verschuift die dus naar voren bij het verdraaien. Dit betekent per saldo dat het moment toeneemt op de kogel.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op juni 06, 2021, 11:09:11 am
Dat is zeker waar :J
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Emiel op juni 07, 2021, 08:09:49 am
Ik was met mijn Flexi ook behoorlijk aan het rommelen, zeker toen de koelkast leger was op de terugweg van het probeerweekeinde. Dreumestweeling, dus op de heenweg veel melk (toen al 70 kg), en de zware boodschappen waren ook allemaal spoorloos om de belading achter de as te doen. En de tentstokken overdwars is niet echt handig in een Flexi. Uiteindelijk maar 75 kg geaccepteerd, ook al heeft de trekhaak een spec van 70 kg. Huilende kindjes wegen zwaarder als 5 kg kogeldruk. De Flexi had daardoor wel een onrustig kontje bij 85 km/h. Bij 90 km/h ging dat een stuk beter (en bij 80 ook :O )
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op juni 07, 2021, 08:28:03 am
De oplossing lijkt me dan de huilende kindjes in de frigo steken. Geen last meer van gehuil en probleem met kogeldruk opgelost  :# ::) :I


Serieus nu, bij een weekendje is dat minder geval, maar bij een langere reis kom je terug in een huis waar niet veel te vinden is, dus kan het zeker nuttig zijn de koelkast en rest reeds te vullen met boodschappen voor de eerste dag(en) thuis waardoor dit probleem ook kleiner wordt.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: CEO op juni 07, 2021, 09:13:15 am
Het topic gaat toch alle kanten op, dus van mij ook nog even: Boodschappen bestellen we altijd, zodat deze de dag na aankomst worden geleverd. Op de dag van aankomst eten we ofwel onderweg ergens, ofwel we bestellen wat bij thuiskomst. Brood voor het ontbijt ligt in de vriezer.

Wij kunnen de koelbox dus gewoon vullen met blikken Confit de Canard, Franse Mayonaise en mooie wijnen.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Emiel op juni 07, 2021, 09:17:50 am
De oplossing lijkt me dan de huilende kindjes in de frigo steken. Geen last meer van gehuil en probleem met kogeldruk opgelost  :# ::) :I


Serieus nu, bij een weekendje is dat minder geval, maar bij een langere reis kom je terug in een huis waar niet veel te vinden is, dus kan het zeker nuttig zijn de koelkast en rest reeds te vullen met boodschappen voor de eerste dag(en) thuis waardoor dit probleem ook kleiner wordt.
Ik zal beide opties aan de dames voorleggen (moeders en kids). Mag ik je adres ter referentie? :+

Maar het is inderdaad wel een goede om desnoods wat waterflessen erin te zetten. 's avonds al, bij het opruimen, zodat je ook wat extra koelcapaciteit hebt. Die houden we in gedachten.

Voor de thuiskomst zelf hebben we twee supermarkten om de hoek die 7 dagen per week open zijn en een afhaalmaaltijd is meestal de perfecte afsluiting van de vakantie. En toen de oudste klein was hebben mijn ouders ook wel eens gekookt, dat was helemaal ideaal: zo uit de auto aanschuiven, en daarna lekker door naar huis en de kid(s) op bed leggen. Pa en ma ruimen de rotzooi op :O

Wij kunnen de koelbox dus gewoon vullen met blikken Confit de Canard, Franse Mayonaise en mooie wijnen.
En ook dit is een prima iedee! Alhoewel hier ter plaatse alleen voor het laatste de handjes op elkaar gaan. Maar als het achterin de wagen ruikt naar droge franse Worst is het ook prima 8)
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Tago Herman op juni 07, 2021, 11:46:31 am
En die frigo is dan weer van belang voor de kogeldruk of zoiets? Of ben ik de topic kwijt geraakt? :** :**
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: FriedelP op juni 07, 2021, 11:59:00 am
En die frigo is dan weer van belang voor de kogeldruk of zoiets? Of ben ik de topic kwijt geraakt? :** :**
Het punt was dat als de frigo op het einde van de reis leeg is, de kogeldruk te hoog is volgens de specificaties van de auto. Vandaar dat dit inderdaad mee te maken heeft.

Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: winnieandbuzz op juni 07, 2021, 12:53:23 pm
Zonet bij onze CCCX alle tent delen, boogluifel en frame stokken achter en op de as gelegd met enkel een tafel, drie stoelen en opvouwbaar kastje voor de as in de wagenbak en ik kom alsnog op 70-75 kg kogeldruk. Op reis zal de koelkast gevuld zijn dus misschien gaat er nog iets vanaf maar voor nu leg ik me erbij neer dat het zo rond de 75 kg uitkomt.
Maak me geen zorgen want de trekhaak op de auto mag 80 kg hebben. De wettelijke 50 kg heeft Combi Camp nog nooit van gehoord denk ik 🙂
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: Marcel op juni 07, 2021, 01:44:40 pm
Ik zag inderdaad pas later dat bij dat model de as wel heel ver naar achteren staat. Dat heeft natuurlijk een behoorlijk effect.
Wel vreemd. Waarom zit die as zo ver naar achteren?
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: sanderv op juni 07, 2021, 02:39:55 pm
Ik zag inderdaad pas later dat bij dat model de as wel heel ver naar achteren staat. Dat heeft natuurlijk een behoorlijk effect.
Wel vreemd. Waarom zit die as zo ver naar achteren?

Omdat je daarmee op een kogeldruk uitkomt die past bij de meeste moderne auto's.
Titel: Re: Kogeldruk
Bericht door: GJT op juni 07, 2021, 03:46:22 pm
De kogeldruk houdt de gemoederen flink bezig. Dat je zelfs je best moet doen om hem onder de 75 kilo te houden is wel apart. Dan is de wagen is de basis niet helemaal lekker ontworpen zou ik denken. Soms is dat ook lastig. Ene klant wil een fietsdrager of disselbak voorop, de ander niet. Keuken idem.

Los van dat er vaak wel 75 kilo op de haak mag vind ik 50-60 kilo prima rijden. Ik wil de kar niet voelen drukken. Met volle bepakking en 75 kilo hoeft geen probleem te zijn (met wél goed geveerde auto's of hulpveren) maar als ik sommige combi's zie rijden met bijna een knik t.h.v. de trekhaak en de achterwielen bijna in de wielkast dan zou daar wat minder disseldruk iig nog wat veerweg over laten voor als je over een drempel moet.   
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal