Kogeldruk

Gestart door CEO, april 27, 2021, 04:36:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

De CCC vanaf modeljaar 2017 staat bekend als een wagen waar je vrij gemakkelijk aan een hoge kogeldruk komt. In beginsel is dat veiliger (hoe hoger de kogeldruk, hoe stabieler de ombinatie) maar teveel is ook niet alles: wettelijk gezien mag het niet én je auto wordt flink in de vering gedrukt.

We rijden in een Citroën C4 Airspace, een auto die niet direct bekend staat om zijn stevige achtervering.

Kortom, ik wilde deze Koningdag eens gebruiken om te kijken of ik de kogeldruk wat zou kunnen verlagen én wellicht om de bak onder het bed wat leger te maken.

Zo gezegd, zo gedaan. Gisteren de kar opgehaald en in de garage gezet. Vanmorgen direct aan de slag: alle zooi eruit. Dan zie je pas weer hoe groot de ruimte onder het bed is...

We hebben afgelopen zaterdag nieuwe stoelen gekocht, deze zijn flink compacter dan onze oude stoelen en door de gepolsterde zitting ook een stuk comfortabeler. Gelukkig dat laatste wel bij gelijkblijvend gewicht.

We slepen al jaren een extra dekbed mee, voor je weet maar nooit. Die zat in een grote IKEA-bak en nam behoorlijk wat ruimte in. Omdat we dat ding eigenlijk nog nooit gebruikt hebben, is hij uit de kar gehaald.

Verder viel er weinig te bezuinigen op gewicht. Dus alles ver-her-ingepakt, waarbij we wat beter op het gewicht van de verschillende zaken letten. Omdat er wat ruimte vrijkwam door het dekbed en de compactere stoelen, viel er bij het inpakken weer wat te kiezen. Dus na het inpakken de kar weer ingeklapt en gewogen: 5 kg minder kogeldruk.

We zijn door de ruimte nog aan het nadenken om de skottelbraai vanuit de disselbak naar de wagenbak te verplaatsen. Dat scheelt ook zo weer 3 tot 4 kg kogeldruk. Ik denk dat we dat gaan uitproberen bij de eerste keer kamperen.

Voor wat het waard is: ik heb gewogen met een personenweegschaal met een plankje. Ik heb de gasfles niet in de disselbak gezet. Ik heb dus geen absolute waarden van de huidige kogeldruk. In de praktijk zaten we met vakantie op zo'n 75 kg, dat zal nu dus zo'n 70 kg zijn.

Al met al een prima bestede dag en ik denk dat het goed was om eens goed te kijken wat we allemaal wel (of juist niet) nodig hebben.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Caroline S

Goed bezig geweest op deze vrije dag!

Misschien ook handig om in dit topic nog meteen nog een aantal waardes te noemen voor 't het gemak van de lezer? Ze zijn met even zoeken natuurlijk ook wel te vinden, maar ik onthoud het niet uit mijn hoofd en als ik hier dan 70 en 75 kilo lees, zegt me dat even niet zoveel....

- Wettelijke toegestane kogeldruk
- Geadviseerde kogeldruk
- Maximum van de auto (zal per auto verschillend zijn)

Het staat me bij dat wij op 45 zaten een hele tijd terug (CCC 2007). Zou dat kunnen of is dat heel laag?

Als hij weer uit de stalling komt, ga ik toch nog eens checken... dank!

muis

Tot 750 kg, 50 kg kogeldruk.

Boven de 750 kg, max kogeldruk van de auto.

Jeronimo

Citaat van: muis op april 27, 2021, 10:28:23 PM
Tot 750 kg, 50 kg kogeldruk.

Boven de 750 kg, max kogeldruk van de auto.

Als de vouwwagen een eigen kenteken heeft geldt de laagste waarde van je aanhanger of vouwwagen.
Als voorbeeld: als ik ons Campooz op kenteken zou zetten mag hij 75kg kogel druk hebben. Onze auto 80kg, in dit geval is de aanhanger leidend.
Die-hard mooi-weer-kampeerder

CEO

Citaat van: Caroline S op april 27, 2021, 09:25:03 PM

Het staat me bij dat wij op 45 zaten een hele tijd terug (CCC 2007). Zou dat kunnen of is dat heel laag?


Ik had de wettelijke waarden er bewust uitgehouden, die zijn elders al uitgebreid behandeld en eindigt altijd in een discussie of de wettelijke 50 KG wel of niet stom is...

Als de kar er lekker achter ligt met 45 kg, lekker zo laten, zou ik zeggen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Urgje

Lekker bezig geweest! Zou je de gasfles niet juist anders kunnen plaatsen om je kogeldruk naar een acceptabeler gewicht te krijgen? In de disselbak drukt hij meer op de kogel waardoor je weer hogen komt dan 70.

CEO

De gasfles staat juist in de disselbak, daar is hij ook aangesloten. We proberen met zo min mogelijk gedoe te kamperen, dus de gasfles verplaatsen (en op plaats van bestemming weer).

Misschien nog wel een optie om de skottel te verplaatsen, maar vooralsnog gaan we het zo proberen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

driezor

Ik denk niet dat je een CC op Alko onderstel onder de 50 kg kogeldruk krijgt.....

CEO

Klinkt als een uitdaging!

Maar, dat hoeft ook niet. Maar ik zat iets door de 75 kg heen, nu dan waarschijnlijk op de 70. De auto kan en mag het hebben. Omdat we inmiddels met 2 schatten minder gaan, zal de auto wat minder doorzakken achter. Dat, in combinatie met de kogeldrukverlaging maakt het rijden weer ietsje prettiger.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

Ik heb op mijn huidige wagen vanachter een nivomat vering. Als de wagen doorhangt vanachter, gaat deze na een paar meter rijden wat oppompen en is de wagen daarna weer horizontaal. Rijd ook heel plezierig met de vouwwagen achter, nog heel wat spullen in de koffer en 4 inzittenden.

CEO

Misschien op mijn volgende auto, maar ik vind het aanpassen van de auto voor 3 weken vakantie een beetje onzin eigenlijk. Maar mocht het toevallig op de volgende auto zitten, is het mooi meegenomen.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

Citaat van: CEO op mei 04, 2021, 08:37:08 AM
Misschien op mijn volgende auto, maar ik vind het aanpassen van de auto voor 3 weken vakantie een beetje onzin eigenlijk. Maar mocht het toevallig op de volgende auto zitten, is het mooi meegenomen.
Uiteraard! Was eerder bedoeld als, mocht je de mogelijkheid hebben om dat als optie op je auto te nemen, doen!

superkoe32

Wij hebben een Renault Megane die er om bekend staat "door te hangen" aan de achterkant,  wij hebben een GT-Line die een wat lager chassis heeft en we moeten dan ook echt kruipend de wijk uit rijden (neuswiel draaien we er al helemaal af). Dat was dus bij onze Cabanon met een kogeldruk van 73 kilo en een flink bepakte wagen. 

Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat met de cccx :+

CEO

Dat wijk uit probleem klinkt wel bekend. Wij hebben 1 route die we kunnen nemen, anders komen we lang te hoge drempels. Dat levert gebonk op, dus stapvoets langs de juiste route naar de hoofdweg.
If you choose not to decide, you still have made a choice!

CEO

Uit de startpost van dit topic:

Citaat van: CEO op april 27, 2021, 04:36:42 PM
In de praktijk zaten we met vakantie op zo'n 75 kg, dat zal nu dus zo'n 70 kg zijn.

Omdat meten toch weten is, vanmorgen de kampeer-klare kar nog even gewogen. Hoewel de koelkist minder beladen is dan bij een lange trip, toch zeer tevreden met het resultaat: 68 kg schoon aan de haak.
If you choose not to decide, you still have made a choice!